vaak rui - schadelijk?

Gestart door DarkWolf, juni 29, 2007, 17:44:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DarkWolf

Ik vroeg me eigenlijk af of het schadelijk is voor je parkiet als die vaak in de rui is.
Falkor is erg vaak in de rui, ik denk om de 2-3 maand. Dit komt omdat ie naast het raam staat. Maar een rui kost toch altijd wat energie, dus is het dan niet schadelijk dat ie om de zoveel maand zoveel energie verbruikt?
Het is niet dat hij ziek is ofzo hoor, vroeg het me gewoon af.

Safrena

Hey Darkwolf

Tja, een parkietje binnenhuis ruit ongeveer vier keer per jaar.
Door de rare weeromstandigheden momenteel kan het dat ze iets langer gaan of meer gaan ruien, omdat alles een beetje van slag is

Echter een parkietje aan een raam zetten is niet zo goed.
Vaak komt er wel een beetje tocht uit of zo, en tocht is dan weer niet goed voor je parkietje.
Het beste kun je dan toch een plekje uit zoeken wat niet meteen aan het raam is.

Als een parkietje echt blijft ruien is dat ook niet goed voor hem, en moet hij even nagekeken worden, waarom hij niet stopt met ruien

Vele groetjes

DarkWolf

Hij stopt wel hoor, voor een paar maandjes en dan begint ie weer. Het zijn ook allemaal donsveertje, maar zijn staartveer moet ook gaan uitvallen (voor de moment heeft ie er 2 over elkaar).
Ja, zal eens met mijn ouders (vooral mijn ma) bespreken of ik de kooi niet mag verzetten. Maarja, ik vrees er beetje voor.
Naja, een nee heb ik maar een ja kan ik altijd krijgen ;)

DarkWolf

Volgens de kweker (vanwaar ik Falkor heb) komt het waarschijnlijk door teveel zonlicht.
Hij staat nl. aan het raam. Ik heb het er met mijn ouders al eens over gehad om de kooi te verzetten, maar ze staat nergens mooi. Nu staat ze dus nog op dezelfde plaats, ben nog altijd op zoek maar er zijn niet zoveel plaatsjes om die kooi op te zetten (en op de grond kan ik ze nu ook moeilijk gaan zetten..)
Ik vraag me wel af of het mogelijk is dat zijn staartveer niet uitvalt? Hij heeft er nu nog altijd 2 over elkaar, allebei even lang en blijkbaar wil geen een van de 2 uitvallen.. ???

Idske

Volgens mij vallen de staartveren niet bij elke rui uit.

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

roha

Hoi,

Ik denk dat het niet door teveel zonlicht komt, maar door de warmte van de zon.
Als de zon op het raam schijnt, wordt het best wel warm.
Als de zon er niet meer op schijnt, dan is het temperatuurverschil wel te merken.

DarkWolf

Citaat van: Idske op juli 05, 2007, 13:43:52
Volgens mij vallen de staartveren niet bij elke rui uit.

Groetjes Idske
Nee, maar als er een 2e veer groeit dan moet de 1e toch uitvallen..Een grasparkiet heeft naar mijn weten toch geen 2 staartveren over elkaar? ???

Caradow

ja hoor, hebben ze hier ook :) soms staan ze beide wat naar buiten, net als bij een zwaluw

DarkWolf

Ik had het er gistern in de chat al over, Falkor laat zijn vleugels vaak hangen.
Vaak allebei, maar de laatste week enkel de linkse. Daardoor denk ik dat hij tegen de muur is gevlogen, en zijn vleugel heeft bezeert. Maar hij vliegt nog enzo, en hij heeft geen pijn (of die uit hij toch niet).
Dus zijn zo'n vleugels (zie plaatje) ernstig? Want Falkor houdt zijn vleugels eigenlijk vrijwel nooit normaal (rustende op zijn rug). Ofwel hangen ze, ofwel kruist hij ze op zijn rug. Dat heeft hij altijd al gehad.


[verwijderd door de beheerder]

karin v h

Hallo DarkWolf,
Heeft hij dat altijd gehad dat hij zijn veren laat hangen?
Bij mij heeft Lucky ook van die hangende veren maar dat heeft zij vanaf de geboorte. Als ik soms een vinger naar haar uitsteek trekt ze ze gauw omhoog. ;D Ze kan het wel - ik denk dat het bij haar een soort luiheid is - tenminste bij haar wel.
Groetjes karin

DarkWolf

Ja, hij doet het ook al sinds ik hem heb. En als ik er aan kom (of inderdaad naar wijs) dan legt ie ze wel goed..:)