Bogena Vitamine Druppels

Gestart door Jorijn, juli 20, 2005, 13:24:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jorijn

Hallo Allemaal :D

Heeft iemand ervaring met Bogena Multi-Vit multivitamine druppels voor parkieten?

Ik zou graag wel wat meer info willen voordat ik het door het eten of drinken doe.. je weet namelijk maar nooit ;)

Goetjes Jorijn
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Jojo

Hoi Jorijn,

Ik heb de druppeltjes een tijdje gebruikt op aanraden van de dierenwinkel toen Nino in de rui was.
Het is niet aan te raden om de druppeltjes in het water toe doen, vooral niet met het warme weer, het water wordt dan erg snel troebel.
Enj moet rekening houden met het feit dat parkietjes weinig drinken, doe de druppeltjes door het eten.

Maar volgens mij heb ik eens op het fourm gelezen, dat als je je vogeltjes Xtra- Vital geeft, dat dan extra vitamines niet nodig zijn.
Er zit dan voldoende in de voeding, vooral als ze naast het zaad ook nog verse groenten en fruit krijgen.

Sonja

#2
Hoi Jorijn,

Vroeger, bij mijn allereerste parkietje, heb ik weleens vitaminedruppeltjes gebruikt van Beaphita (ruivitaminen). Ik gaf dit aan mijn parkietje als hij in de rui was, maar in de dierenwinkel werd er gezegd, dat je die dan moest blijven geven, omdat ze er aan gewend raken. :blink: ??
Daar kreeg ik geen prettig gevoel bij, en ben het ook niet blijven geven, omdat ik me niet voor kan stellen, dat ALTIJD vitaminedruppels aan  je vogel geven, goed is.
Het was wel zo, dat hij tijdens het gebruik van de druppeltjes minder veertjes verloor, maar stopte ik er dan mee, dan verloor hij ze alsnog, met terugwerkende kracht (zo leek het tenminste).

Daarom ben ik van deze druppels afgestapt, en geef ik ze nu XtraVital, fruit, en groenvoer, en af en toe voor wat extra vitaminen, de welbekende roosvicee.  Ze hebben zo toch alles wat ze nodig hebben, en dat gaat prima. Ook de rui verloopt goed.  ;)


Groetjes, Sonja.

Andrea

Op aanraden van mijn dierenarts doe ik af en toe bogena multi fit door het drinkwater.
Eigenlijk is dit gekomen nadat ik met 1 van mijn parkieten naar de dierenarts ging om de snavel te laten knippen. De parkiet is 4 jaar, had nooit last van snavel groei, dit begon plotseling.
De dierenarts gaf aan dat dit aanleg kan zijn, maar ook dat snavel groei door vitaminegebrek kan komen. Zijn uitleg kwam er op neer dat het lichaam van de parkiet misschien niet voldoende vitaminen op neemt, ondanks dat ik veel groen en fruitvoer aanbied (en dit ook gegeten wordt).
Ondanks veelvuldig proberen om het door het voer te doen, willen ze dit absoluut niet eten als er druppels door zitten, vandaar dat ik dit dus wel door het drinkwater doe. Ik doe dit ca. 1 a 2 x per week.
Groeten, Andrea.

Jorijn

dus als je er eenmaal aan begint? Moet je het blijven geven ? :s
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Safrena

Hey jorijn

Je parkietjes krijgen xtra-vital
verse groentjes en fruit en roosvicee door hun water

Ik persoonlijk raad je dan ook aan om geen extra vitaminen bij te geven  ;)

vele groetjes

Jorijn

dat is juist het punt.. :P

Groente en fruit word voor oud vuil aangezien, en die roosvicee vind mijn vader te duur om te kopen (alsof druppels niet duur zijn (5euro))
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Sonja

Hoi Jorijn,

Ja, dat was wat mij verteld werd, in de dierenwinkel.
Het lijkt me stug, dat dat goed is voor het diertje, en daarom heb ik het ook niet gedaan. Roosvicee gaat prima, en is, zeker in verhouding met zo'n klein flesje vitaminedruppels, nog goedkoper.  ;)

Groetjes, Sonja.

Jorijn

In dat geval.. 5 euro weg? :P

Kun je zoiets niet langszaam afbouwen naar roosvicee als dit flesje leeg is?
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Sonja

Hoi Jorijn,

Dat lijkt me wel, ik zou geleidelijk de vitaminedruppels afbouwen, en daarna je parkietjes 1 of 2 keer per week wat roosvicee door hun drinken geven.  ;)
Ik geef zelf mijn parkietjes 1 keer in de week roosvicee, en als ze in de rui zijn, wat vaker, nl. 3 keer per week.

Groetjes, Sonja.

Jorijn

In dat geval fijn voor de adviesen, Dan weet ik dat ook weer ;)

Dan dat ik dat ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Andrea

Ik blijf het op advies van de dierenarts gewoon geven, reden hiervoor al beschreven in mijn vorig berichtje.
Ik zou me wel kunnen voorstellen dat het net zo werkt als bij mensen. Sommige mensen gebruiken vitaminepreparaten, maar eten weinig groente, fruit etc. Op het moment dat mensen deze essentiele dingen wel gaan eten worden de vitamine preparaten overbodig (omdat het dan vervangen wordt door de normale voeding)
Zou het bij een vogel niet net zo werken? Het lijkt mij als dit zo is, dat je dit dan gerust kunt afbouwen en over durft te gaan op de roosvicee.

Misschien dat ik gelijk gebruik mag maken van dit berichtje om een volgende vraag te stellen ?
Kan iemand uitleggen wat nu precies de verschillen/ overeenkomsten zijn tussen de vitamine druppels en de roosvicee. Een aantal dingen staan wel op de fles vermeld maar ik kan er toch niet goed wijs uit worden.

Parkieten-Freak

#12
Vitaminedruppels zou ik zoals Andrea al zegt, alleen geven op advies van de dierenarts.
Bij een gezonde voeding (en een gezonde vogel) is het niet nodig, en eigenlijk niet gewenst.
Met name de vetoplosbare vitaminen A,D,E en K kunnen op de lange termijn problemen geven. Deze worden in het lichaam opgeslagen en dat kan schadelijk zijn.
Een lichaam wordt echter niet snel afhankelijk van vitaminedruppels bij een normale dosering.
Echter: bij bij de mens kunnen (maar het hoeft niet!) hoge doses vitamine C (en dan bedoel ik minimaal 1000 mg of meer per dag) wel een soort afhankelijkheid geven als je dit vele jaren achter elkaar slikt.
Mijn advies is ook Roosvicee, 1-2 x per week, en tijdens de rui wat vaker.
Groenten en fruit moet je ook geven. Naast vitaminen zitten er in groenten en fruit nog ontzettend veel andere waardevolle stoffen die elkaars werking ook nog eens versterken. Geen enkel vitaminepreparaat kan daar tegen op!


Mariƫlle S

Mijn dierenarts vertelde mij ook dat het niet verstandig is om je parkieten dagelijks vitaminedruppels te geven. Af en toe een kuur van 5 dagen of met de rui of ziekte wat langer. Zeker niet elke dag. Ze kunnen dan inderdaad een overdosis krijgen omdat het zich opstapelt in hun lichaam..

Als je dierenarts het je aanraadt om het wel te doen bij je parkietje moet je het natuurlijk wel doen. Hij heeft daar dan wel reden toe. :(

Een fles roosvicee is trouwens veel goedkoper dan zo'n piepklein flesje druppels en het gaat net zolang of misschien nog wel langer mee ook. Jorijn, misschien kan je je vader zo overtuigen. :P

Jorijn

Mischien wel, Zal het eens proberen ;)
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Parkieten-Freak

#15
Brief voor de vader van Jorijn: :)

Beste vader van Jorijn,
Wat bent u een gelukkig man. U boft verschrikkelijk met zo'n fijne zoon als Jorijn.
Wat hij allemaal voor ons doet op het forum is ongelofelijk.
Elke dag weer zet hij zich in om parkieten minnend Nederland, Belgie EN Aruba te helpen, waar wij ontzettend blij mee zijn.
Zonder hem zouden we niet zo'n mooi en fantastisch werkend en goedlopend forum hebben.
Uw zoon doet zoveel goeds voor ons allemaal. Wij zijn hem erg dankbaar.

Jorijn zorgt goed voor zijn vogeltjes Tuvok en Donkey. Hij zou graag af en toe een flesje Roosvicee voor hen kopen omdat dit waardevolle stoffen bevat voor hun gezondheid. Het is niet duur. Mag het alstublieft?
Met vriendelijke groeten,
Anneke

p.s. Jorijn, als het nu nog niet helpt, dan ga ik hoogstpersoonlijk een fonds oprichten
het zogenaamde "Roosvicee Fonds".
Ik ga dan een topic openen met het doel geld in te zamelen voor jou, zodat Donkey en Tuvok niets tekort zullen komen.
Mijn bijdrage ligt voor alle zekerheid al klaar. ;)

Eh...... Jorijn, de brief wel even aan je vader laten lezen he? :)


Caradow

#16
CiteerBrief voor de vader van Jorijn: :)

Elke dag weer zet hij zich in om parkieten minnend Nederland en Belgie te helpen, waar wij ontzettend blij mee zijn.
[snapback]8002[/snapback]


Kuch Anneke...

Je vergeet Aruba  ;)  :P  ;)  :P


Bedankt Caradow!
Meteen maar even rechtgezet! :P
Gr. PF

Jorijn

Geweldig! :D


Hij moest er om lachen :D
En we nemen dinsdag roosvicee mee  :blush:
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Safrena

#18
Hey Jorijn

Leuk toch dat de brief van Anneke geholpen heeft  :P

En het is allemaal waar dat mag af en toe wel even gezegd worden :D

vele groetjes

Parkieten-Freak

:)
Da's mooi Jorijn!
En bedank je vader namens ons allemaal!!! :D