Diaree of iets anders?

Gestart door Ineke, juni 27, 2007, 10:12:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ineke

Hallo allemaal,
Onze parkiet Dottie is vorig jaar al eens door de DA onderzocht omdat haar ontlasting steeds zo dun was. De dokter kon er niets verkeerds in vinden. De nattigheid was ook vooral urine, zei hij. Maar omdat Dottie ook jeuk had en er een beetje poep in haar veertjes bleef plakken, heeft hij voor alle zekerheid toch een antibiothicum voorgeschreven. Dat hielp wel een beetje, maar over ging het niet helemaal. Op aanraden van de DA overgegaan op Pallets. Dat leek ook een beetje te helpen. Maar nu is het weer helemaal mis. Al een paar weken is het zoveel nattigheid wat Dottie poept danwel plast, dat ik elke dag de bak met schelpenzand moet verschonen omdat het zo verschrikkelijk stinkt. Het is echt een vieze penetrante geur. Dottie maakt overigens geen zieke indruk. Hij is vrolijk, vliegt lekker in het rond en komt gezellig bij ons zitten.
Hij drinkt ongeveer 5 tot 7 ml per dag. Van de dokter begreep ik dat dat normaal was, maar eerder op deze site heb ik begrepen dat parkieten ongeveer 1 tot 3 ml water per dag drinken.
Voor dat ik het beestje nou weer ga plagen met een bezoek bij de DA, wil ik eerst eens op dit forum kijken.

Wie heeft ervaring met dit probleem?
Ineke

Mars

Hij drinkt in ieder geval erg veel, nu moet je ook een beetje rekening houden met de droogte in huis en verdamping daardoor, dus hij zal het niet allemaal opdrinken.

Veel drinken kan verschillende oorzaken hebben: het kan als gevolg van veel bacterien, een afwijking aan de nieren, maar het kan ook een 'gedragsding' zijn. Daarnaast zijn er vast nog wel meer oorzaken te noemen.

Je kunt voor je eigen gevoel nog een keer de ontlasting na laten kijken: het is immers even beter geweest, dus misschin toch bacterieen? Verdere stappen als dat niets oplevert zijn bloedonderzoek naar het functioneren van de nieren. Maar dat zal vrijwel niemand je hier aanraden: het is enorm belastend voor je parkiet (eventueel gevaarlijk zelfs) en je kunt je afvragen wat je er mee opschiet. Bovendien is je parkiet verder wel gezond.

Ook aan een gedragsafwijking kun je verder weinig doen: je zou een vriendje kunnen kopen als afleiding (of misschien heeft hij die al), maar daarmee kun je niet zeggen dat dat altijd gaat helpen.

Kortom: laat het toch nog een keertje controleren. Komt er niets uit, dan zou ik er verder niet te veel aandacht aan besteden.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ineke

Dank je wel, Marcia voor je berichtje.
Dottie heeft inderdaad al twee vriendjes. Daar kan ze het goed mee vinden.
Ik heb ook al iets gelezen over suikerziekte. Stel voor dat ze dat heeft, wat kan er dan aan gedaan worden?
Weet jij dat misschien?

Groetjes Ineke

smartie

Hoi Ineke.

Ik ken het probleem waar je over schrijft maar al te goed. Ik heb de ontlasting van mijn popje Pino weleens opgevangen op aluminiumfolie (onder in de kooi leggen en erbij blijven want is niet goed als ze ervan eten). Dit is in het lab onderzocht en de dierenarts had nog nooit zo'n mooie darmflora gezien. Mijn moeder besteld namelijk op haar vogelnaam en adres telkens Harrisons pellets en dus had ie er geen benul van dat mijn Pino ook Harrisons at.

Maar goed, goede darmflora of niet, het blijft heel dun, een soort diarree ontlasting. Als ze de hele nacht op haar favoriete plekje geslapen heeft is er een heuse 'stalagmiet' gegroeid: zo'n soort van pilaar die je in een druipsteengrot tegenkomt. En stinken dat het doet!

Ze is net als jouw parkiet hartstikke vrolijk en levendig. De DA adviseerde dan ook om gewoon goed voor haar te blijven zorgen: dwz elke dag schoon voer en water en voldoende aandacht. Ze heeft waarschijnlijk een nierziekte en drinkt daardoor mee (en dus dunne stinkende ontlasting). Dit is evt aan te tonen door bloedonderzoek te doen maar dit is erg stressvol (hier kan de parkiet al aan doodgaan in het ergste geval) en als dit bevestigd wordt dan is er met zo'n klein diertje weinig aan te doen. Dus gewoon een zo goed mogelijk thuis bieden en hem/haar een zo goed mogelijk leven bieden!! Ik verschoon de kooi op het moment om de dag om de stank zoveel mogelijk te beperken...