eikrachtvoer...

Gestart door ***anita***, juni 24, 2007, 19:18:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

***anita***

hoi...
ik had een paar vragen...
ik wil dat mijn grasparkieten gaan broeden,en in de dierenwinkels zeggen ze dat de eikrachtvoor nodig hebben(omdat ze niet broeden)maar ze lusten jammer genoeg geen eikrachtvoer...
wat moet ik doen?

Safrena

#1
Hey Anita

Heb je al geprobeerd droog of vochtig te geven?

Probeer het in ieder geval op de twee manieren ;)

Je kan iedere dag vers eten geven en daar wat eivoer tussen mengen. Eivoer moet echt iedere dag vers geven worden.

Echter vind ik het helemaal gek van de dierenwinkel, dat zegt dat door het eivoer de parkietjes zullen gaan broeden :o
Parkietjes gaan niet broeden omdat ze eivoer zullen krijgen hoor, je moet je parkietjes gewoon laten doen. soms slaan ze gewoon een jaartje over.
Wel is eivoer belangrijk tijdens het broeden.
Je kan je parkietjes echt niet dwingen om kleintjes te krijgen, en op commando gaat dat ook niet.
Jij krijgt toch ook niet op commando kindjes of je laat je toch ook niet dwingen.

Laat de natuur gewoon rustig zijn gang gaan.

Vele groetjes

hannah

hoi
in het topic 'eivoer aanbieden' staat dat het eivoer maar 2 a 3 keer per week mag worden gegeven en zo heb ik het ook geleerd. dus niet elke dag geven
groetjes!

Safrena

hey Hannah

Inderdaad, in een ander onderwerp over eivoer aanbieden staat dat je het maar drie keer per week mag aanbieden.
Echter parkietjes die broeden, hebben dit echt iedere dag nodig omdat ze heel veel kracht (enrgie) gebruiken

Vele groetjes

amiga

hoi hoi.. ik geef mijn parkietjes altijd een schepje ( dt schepje van xtra vital) eivoer per week, dus ik laat het de hele week gewoon hangen... is dat ook wel goed? ???
en dan nog een vraagje, mijn parkietjes krijgen zo'n  3 a 4 keer  per week xtra vital, is het dan nodig om nog eivoer te geven? (omdat dat al er al inzit?)

Sonja

Hoi amiga,

Als je eivoer geeft, kun je dat beter niet de hele week laten hangen, maar beter steeds vers geven, en niet teveel. Zo'n klein snoepbakje is voldoende.

Maar als je XtraVital geeft is het niet nodig om daarnaast nog apart eivoer te verstrekken, omdat het er al in zit.

Ook voor XtraVital geldt dat je het beste dagelijks  een afgepaste hoeveelheid geeft aan je parkietjes (per parkietje ca. 1,5 tot 2 maatschepjes per dag). Op deze manier eten ze alles op, ook de minder lekkere zaadjes en krijgen ze alle voedingsstoffen binnen die ze nodig hebben. Geef je teveel, dan eten ze alleen het lekkerste er tussenuit, en ontstaat er op termijn vitaminegebrek.

Geeft naast XtraVital ook geregeld groenvoer en fruit voor extra vitaminen. Als ze het niet meteen eten, toch aan blijven bieden. De aanhouder wint. ;)

Groetjes, Sonja.

klikkie

ik heb ook een vraagje. De mijne lusten ook het eivoer niet dat ik hen geef. Ze gaan er gewoon eens met hun bekje in en gaan dan weer hun gewone zaadjes eten. het eten dat ik gekocht heb komt van de winkel. Moet ik het anders mengen tussen het gewone voedsel? ik wou het eerst vragen, want op het pakje staat dat je het apart moet geven in een apart potje.

Sonja

Hoi Lien,

Je kunt het het beste apart verstrekken.
Zo hebben ze telkens vers eivoer, en je hebt er beter zicht op of ze er ook echt van eten.

Heb je de tip van Safrena al opgevolgd, bovenaan in dit topic? (het eivoer wat vochtig maken en dan geven?)
Sommige parkietjes vinden het op die manier lekkerder.
Let er hierbij wel goed op dat je het niet te lang laat staan/hangen in de kooi, want als het vochtig is bederft het snel.

Zoals je al hebt kunnen lezen in dit topic, is het belangrijk om eivoer slechts 2 a 3 keer per week te verstrekken. Een teveel is niet goed voor de niertjes van je parkietje.

Groetjes, Sonja.

hannah

ow sorry safrena, ik had niet door dat het alleen over broeden ging, inderdaad.
ik heb trouwens ook ooit ergens gelezen dat eivoer met water het eitjes gaan leggen stimuleert. ik weet niet wat hier waar van is, maar mijn parkieten leggen ook wel zonder nat eivoer (ook op dit moment, IUT laat de eitjes gewoon op de grond in de voliere vallen ;))

in dit topic staat meer over eivoer:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,14172.0.html

ik meng het zelf wel door het zaad op het moment dat ik ze voer omdat ze het ook niet echt willen eten, maar je weet het zo niet echt zeker of ze het eten. ik vermoed dat ze het wel meer eten als het erdorheen gemengd is, maar kweet het niet zeker.

groetjes Hannah