"Praten" met je grasparkiet

Gestart door speedytje, juni 16, 2007, 16:10:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

speedytje

Jullie begrijpen best dat praten tegen parkieten wel "indruk" maakt bij ze. Als je bijvoorbeeld heel zachtaardig en goedmoedig praat vat de parkiet dit dan ook zo op?(ik bedoel dat je hem geruststeld bijv.) Is er ook een andere manier om je parkiet dingen van jouw aan hem/haar te laten merken? Op een zachtaardige manier?

Sonja

Hoi Speedytje,

Parkietjes (en andere dieren trouwens ook) zijn gevoelig voor de toon waarop de dingen gezegd worden.

Als je op een lieve, zachte toon tegen ze praat vinden ze dat erg fijn. Vaak knijpen ze dan genietend hun oogjes een beetje toe. :-*

Je kunt van alles laten merken aan je parkiet, als hij iets doet wat niet mag en je zegt bv. 'streng' "Nee" tegen hem, begrijpt hij best dat hij iets doet wat niet door de beugel kan. ;)

Maar ze voelen ook een hoop uit zichzelf aan.
Dat is tenminste mijn persoonlijke ervaring. Als ik niet zo vrolijk ben, komen ze me altijd opzoeken bijvoorbeeld. Zooo lief... :-*

Groetjes, Sonja.

speedytje

Ik praatte net met Speedy, en ik bracht mijn hoofd iets naar hem toe. Hij keek me schattig aan! :-* Toen gaf hij zon kusje(zacht met zijn snavel bijv. in mijn hand haken en dan met zijn tongetje er over gaan) Hij gaf zon kusje op mijn neus en toen ging hij verder op mijn hand! :-* Mijn parkiet is zó mijn lievelingsdier! :D

Minimie

Hoiii.

Is dat echt een kus????
Want dat doet mijn parkietje ook maar daarna gaat hij mij echt vinnig bijten , het doet niet hoor maar weet iemand ook dat het mischien spelen is wat hij doet , sparky is 12 week.
Maar hij is echt een super gekke en liefe grasparkietje!!! ;D

speedy

O, ja... Dat Heb ik ook wel eens gehad. Eerst bedoelen ze het wel lief. Ik weet ook niet waarom ze dan gaan bijten ??? Maar dan moet je zachtjes met je hand schudden, zodat hij stopt. Op den duur stopt die vanzelf wel

Scotty - Keecko

#5
Hoi Minimie en speedy,

Citaat van: speedy op juni 19, 2007, 18:18:58
...Maar dan moet je zachtjes met je hand schudden, zodat hij stopt. Op den duur stopt die vanzelf wel...

Eigenlijk moet je juist niet met je hand schudden ;) Je moet het bijten negeren. Als je je hand gaat bewegen geef je hem aandacht en denkt je parkietje dat als hij gaat bijten, dat hij dan aandacht krijgt.

Er is al veel over bijten geschreven, gebruik maar eens de zoekfunctie en typ eens het woord 'bijten' in.

En lees dit maar eens door.

Groetjes, Ilse


Edit:
Het onderwerp gaat over praten met je grasparkiet. Het onderwerp bijten is dan wel weer wat off-topic. Het lijkt me beter om bij het oorspronkelijke onderwerp te blijven en bovendien is er al heel veel over bijten geschreven ;)

Moppers

Ik merk ook heel vaak (en ik denk velen met mij) dat ze ook erg op je lichaamstaal letten.
Als ik zenuwachtig ben of gestresst, worden zij ook onrustig. En dat gebeurt ook zonder dat ik tegen ze praat of ze zelfs maar aandacht geef.
Als ik me juist heel ontspannen voel, nemen ze dat ook over, en gaan ze lekker zitten brabbelen of een dutje doen.
Als ik ze vrolijk aankijk, krijg ik een enthousiaste twiet als antwoord.

Idske

als ik met Coco praat kijkt hij me echt met een scheef koppie aan van "wat zeg je?" echt zo leuk, ik merk echt dat hij er mee bezig is en goed oplet!
als ik roep "coco wat lekkers!" word hij helemaal blij begint op zijn stokje te huppelen, op en neer te springen van tralie naar tralie in zijn kooitje en dan weet hij dat hij wat krijgt.


parkietjes hebben heel goed door wat je zegt en welke toon je gebruikt.
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!