mijn parkietje eet zo weinig

Gestart door annemie, juni 16, 2007, 13:41:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

annemie

Hallo,

Wij hebben hier sinds vorige week een parkietje in huis gehaald, nog een jong en hevig dingetje. Hij (allé, ik denk toch dat het een 'hij' is) is al redelijk tam, komt al op de hand zitten en vliegt al de woonkamer rond. 't Enige probleem is dat hij niet veel eet. Hij kruipt eerder in zijn voederbakjes en voelt zich dan op en top konijn, met het gevolg dat zijn eten overal vliegt, behalve waar het zou moeten...
Ik heb al zijn zaadjes in een ander bakje gehangen en daar eet hij ook heeeeeel weinig van.

Trosgierst vindt hij geweldig  ::). Gisterenavond had hij bijna nog niets gegeten en was hij aan het tsjilpen aan 1 stuk door en zo wat aan mijn vinger aan 't bijten. Ik vond toch wel dat hij niet met een lege maag kon slapen dus kwam ik met wat trosgierst af en daar is hij op aan-ge-vallen, amai!

Ik denk dat ik straks eens ander zaad ga halen bij een andere winkel? Kan het zijn dat het eten niet meer goed is of zo?
Pfff, hij staat al zo magertjes en is nog in volle groei volgens mij, dan moet ik hem toch wel deftig eten geven of is hij mij aan het testen?

groetjes!
annemie

Formaat foto aangepast.
Groetjes, Sonja.


[verwijderd door de beheerder]

Sonja

#1
Hoi Annemie,

Welkom op het forum! :)

Wat een prachtig parkietje! :-*
Ik kan het niet zo heel goed zien, maar aan de neusdop te zien, lijkt het me een popje te zijn.

Hoeveel trosgierst geef je je parkietje?
Want als je daar teveel van geeft, kan het heel goed zijn dat ze daardoor haar gewone voer laat staan.
Van trosgierst mag je per parkiet een halve stengel per week geven, omdat er nogal veel vetten in zitten en relatief weinig voedingsstoffen.
Het is belangrijk dat ze haar gewone zaadjes ook opeet.
Ik weet niet wat voor voer je geeft, maar XtraVital is een heel goed, compleet voer, waar ook het eivoer al doorheen zit, zodat je dat er niet meer apart bij hoeft te geven.
Er zit ook een maatschepje bij, en ca. 2 schepjes per dag is voldoende voor 1 parkiet.
Het lijkt weinig, maar op deze manier worden alle zaadjes opgegeten en voorkom je "snacken", waardoor er op den duur vitaminegebrek kan ontstaan.

Als je het borstbeen van je parkietje heel scherp voelt uitsteken, is ze te mager. Je mag het wel een beetje voelen, maar niet te erg.

Weet je zeker dat je parkietje heel goed zelf zaadjes kan pellen?
Want soms eten ze al wel zelf, maar als ze nog heel jong zijn kunnen ze in het begin de zaadjes nog niet zo snel pellen, dat moeten ze leren.

Op de foto ziet ze er echter wel uit als een parkietje wat al zelfstandig zou moeten kunnen eten.

Met het in het voerbakje kruipen moet je heel erg goed oppassen, want daar kunnen ongelukken mee gebeuren...
Kijk maar even bij deze link:
http://parkietenfreak.nl/a-verzorging.php

Hou heel goed in de gaten of je parkietje de zaadjes echt pelt, en dat ze er niet alleen een beetje mee speelt. Heb je lege zaaddopjes gevonden?
En hoe zien haar poepjes eruit? Daar kun je ook aan zien of ze gegeten heeft.

Bij een parkietje wat 24 uur niet gegeten heeft, wordt de ontlasting teerachtig, en zwart van kleur.

Groetjes, Sonja.

P.S. Foto's mogen uitsluitend geplaatst worden om een vraag te verduidelijken.
Als je graag meer foto's van je parkietje wil laten zien, kun je dat doen in het foto-album:
http://album.parkietenweb.nl/index.php

annemie

Hallo,

Wat een snel en uitgebreid antwoord al  ;D. Dank je Sonja!

Ja, ze (ik zal maar ze zeggen nu hé) kan wel zaadjes pellen hoor want er liggen wel enkele lege dopjes in het bakje, maar misschien kost het haar inderdaad veel moeite.
Ik had ook al gelezen dat je niet veel trosgierst mag geven, gisteren was de tweede tros in 1 week, maar ja, ik moet ze ook wel een beetje tam maken hé, en met dat spul lukt dat wel goed  :P.
We hebben vroeger ook al 2 parkietjes gehad en die aten toch behoorlijk veel meer per dag dan wat zij nu eet, daarom dat ik me een beetje zorgen maak. Haar borstbeen steekt nog niet fel uit dus ze zal wel nog niet van haar stokje vallen.
Ik zal eens die xtravital proberen, misschien lust ze dat wel. Zo'n honingstokje heb ik ook al gegeven, zonder resultaat...

Die voederbakjes zijn wel ok denk ik. Ik denk dat, wat ik er ook hang, dat ze daar zowiezo zal inkruipen. 't Is nogal een actieve, ze verbouwt graag haar kooi, zelfs in het zand zit ze te graven.

Oh, en wat die foto betreft, ik dacht dat die dan zo links onder mijn naam ging komen, blijkbaar niet, sorry.

groetjes,
annemie

Sonja

#3
Hoi Annemie,

Om de foto onder je naam te plaatsen, klik je op "profiel", en dan links op "forumprofielinformatie".  ;)

Met de snoepstokjes kun je het beste wat voorzichtig zijn. Ze bevatten veel suiker en van teveel suiker kan er verzuring van de krop ontstaan, met kropontsteking tot gevolg.
Een hele enkele keer kun je wel zo'n stokje ophangen, maar niet te vaak. Of bv. het snoepstokje een halfuurtje in de kooi hangen, en dan weer weghalen.

Sommige parkietjes vinden het fijn om ergens in te kruipen, zeker als ze nog jong zijn. ;)
Je kunt eens een leeg badje aan de kooi hangen, met een lekker zacht doekje erin. Veel parkietjes vinden dat heel fijn, en kruipen er lekker in. Kijk maar even hier:
http://parkietenfreak.nl/r-dagboek.php

Trosgierst kun je inderdaad heel goed gebruiken om je parkietje tam te maken.
Je kunt een stengel in allemaal kleine stukjes knippen, en steeds iets geven. ;)

Wat bedoel je overigens met "de 2e tros in 1 week?" Toch niet zo'n hele bundel met slierten trosgierst, mag ik hopen? Want dan begrijp ik waarom je parkietje geen gewone zaadjes eet.

Trosgierst is echt een extraatje, het mag zeer zeker niet teveel gegeven worden, max. een halve sliert per week.

Geef je je parkietje ook groenvoer en fruit?
Dat is heel gezond voor haar, kijk maar even hier wat je allemaal kunt geven:
http://parkietenfreak.nl/a-voeding.php

Geef echter nooit avocado en rabarber, beiden zijn giftig!

Je parkietje moet leren fruit en groenvoer te eten, dus al kijkt ze er de eerste tijd niet naar om, gewoon aan blijven bieden, of zelf fruit oid eten in het bijzijn van je parkietje wil ook weleens helpen. Zeker als je erbij zegt hoe lekker het is, worden ze vaak nieuwsgierig en willen ook proeven. :D
Niet te snel denken "ze lust het niet", ook hier geldt dat de aanhouder wint.

Je moet bij de voerbakjes met name oppassen met de ruimte tussen opstapje en bakje. Daar kunnen ze klem komen te zitten, en je moet er niet aan denken dat zoiets gebeurt als je niet thuis bent....

Het graven in het zand e.d. gaat t.z.t. vanzelf over, het is een beetje "jonge parkietjes gedrag". ;)

Veel plezier met je kleine deugnietje. :)

Groetjes, Sonja.

annemie

Dat van dat badje ga ik onthouden, misschien kan ons Mickey daar dan haar nest in maken!

Nee, zo geen hele bundel hoor!! Amai, zou nogal iets geven  :-X. Ik bedoelde gewoon een tweede takje.

Ik heb ze nu die xtravital gegeven, ze heeft het gewoon eens bekeken... Ze heeft vandaag dus nog maar een klein half stukje trosgierst op en wat zaadjes de grootte van een euromuntstuk  :-[. Ach, ze zal zichzelf wel niet uithongeren zeker?

Ik heb al wat banaan willen geven maar dat was maar niets. Ik ga haar nu iedere dag een beetje appel proberen geven.

Het voederbakje heeft 2 opstapjes en daar kan ze niet tussen gelukkig! maar ze kruipt er dus wel in én geraakt er ook makkelijk uit...

Bedankt alvast voor de info! Deze site is echt wel super!

groetjes,
annemie

Sonja

Hoi Annemie,

Twee slierten trosgierst in 1 week tijd is nog veel te veel voor 1 parkietje.....daar zou ik om te beginnen toch echt veel minder van gaan geven.
Je kunt dan beter een halve sliert (dat mag ze max. hebben per week) in kleine stukjes verdelen en zo gebruiken met het tam maken.

Anders denk ik dat ze zo weinig blijft eten van haar gewone voer.
Parkietjes zijn, net als mensen, ook kleine lekkerbekjes. :D ;)
Het beste kun je het voer wat je eerst gaf mengen met XtraVital, en dan geleidelijk (iedere dag) steeds wat minder van het oude voer en wat meer XtraVital.

Geef je de Xtravital ook afgepast? 1,5 a 2 schepjes per dag, en dan pas weer nieuw geven als ze alles op heeft, anders gaat ze ook daar alleen het lekkerste tussenuit eten.

Heb je al gekeken hoe haar ontlasting eruit ziet? Daar kun je ook veel uit opmaken.
Een nuttige link over uitwerpselen vind je hier:
http://parkietenfreak.nl/a-uitwerpselen.php

Groetjes, Sonja.