tam maken

Gestart door apikkemaat, juni 11, 2007, 13:17:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

apikkemaat

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 27 april een heel mooi parkietje. Ik heb hem gekocht bij een kweker. De dag dat ik hem kocht was de dag dat hij voor het eerst was uitgevlogen. Het was dus nog een jong vogeltje. Ik had gelezen op deze site dat dat het beste was om het vogeltje goed tam te maken.
De dagen dat Bink ( zo heet hij) voor het eerst bij ons thuis was, waren erg spannend voor hem. Ik heb er veel tijd en aandacht aan besteed. Elke dag oefenen en praten en spelen, maar ik krijg hem niet tam. Hij is erg paniekerig. Als ik langs de kooi loop fladderd hij al in het rond. Hij is dus nog niet handtam. Hij is er al weg een paar keer uitgeweest, maar ik krijg hem nauwelijk weer te pakken.
Nu is mijn vraag... hoelang duurd het voordat een vogeltje tam is. Is het normaal dat het meer dan 7 weken duurt.
De kweker zei nog, wanneer het je niet lukt om hem tam te krijgen, mag je een nieuwe komen ophalen. Soms zitten er wilde vogels tussen.
Zal ik een nieuw vogeltje halen of moet ik nog doorgaan met tam maken?
Kunnen jullie mij raad geven?

Bedankt!

Groetjes,

Anne

Scotty - Keecko

Hoi Anne,

Welkom op het forum :)

Een tip voor als je bijv. een tweede parkietje aanschaft:
Zorg ervoor dat het parkietje ouder dan 6 weken is. Een parkietje vliegt al eerder uit, maar wordt nog gevoerd door de vader. Het is daarom belangrijk om de jonkies nog wat langer bij de ouders te houden. Na 6 of 7 weken mogen ze weg.

Dan over het tam maken. Het ene parkietje wordt sneller tam dan de andere. Jouw parkietje is schrikachtig zeg je, dan duurt het meestal iets langer voordat je vogeltje tam wordt.

Elke dag, meerdere malen per dag, aandacht geven aan je vogeltje. Trosgierst kun je gebruiken bij het tam maken. Zie ook: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Als je de zoekfunctie gebruikt vindt je nog meer over tam maken, want dat is al heel erg vaak besproken op het forum.

Ik zou je vogeltje niet terug brengen... :(
Alle vogeltjes worden tam, alleen bij de een duurt het langer als bij de ander. Je hebt hem nu 7 weken, ik zou er dan al heel erg gehecht aan zijn geraakt...

Nog even dit aanhalen:
Citaat van: apikkemaat op juni 11, 2007, 13:17:24
... Hij is er al weg een paar keer uitgeweest, maar ik krijg hem nauwelijk weer te pakken ...

Je vogeltje moet eerst tam zijn voordat je hem eruit laat. Hoe zielig het ook is dat hij in zijn kooitje zit. Als je hem telkens probeert te pakken, wordt Bink nog angstiger en wordt het tam maken nog moeilijker.

Ga in ieder geval door met aandacht geven en spelen. Probeer nog meer aandacht te geven en gebruik de trosgierst eens een keer. Dat werkt hier heel goed :)

Succes! :)

Groetjes, Ilse

speedy

Speedy was eerst ook nogal bang. Ik had bijna een nieuwe gehaald :o Nooit doen! ??? Nu kan ik gewoon rustig met hem kroelen! :-* Met veel parkietjes gaat het goed, dus nooit je parkietje wegdoen! Tenzij hij-zij echt heel vals is, dat heb ik ook een keer gehad :-[

Sonja

Citaat van: speedy op juni 24, 2007, 16:39:26
Tenzij hij-zij echt heel vals is, dat heb ik ook een keer gehad :-[

Hoi Speedy,

Dit vind ik ook geen reden om je parkietje 'weg te doen'.
Er is geen enkele parkiet, geen enkel dier, uit zichzelf "vals".
Ze gaan alleen op een gegeven moment van zich afbijten (letterlijk en figuurlijk) omdat er op een verkeerde manier met ze wordt omgesprongen.
Met heel veel liefde en geduld kan dat weer goed komen.

Groetjes, Sonja.

speedy

#4
Ik bedoelde het ook niet echt zo. Maar ja dit gaat straks nog off-topic. Maar je moet eigenlijk nooit een parkietje wegdoen

Citaat van: speedy op juni 24, 2007, 18:33:42
Ik bedoelde het ook niet echt zo. Maar ja dit gaat straks nog off-topic. Maar je moet eigenlijk nooit een parkietje wegdoen
o, ja. Maar Deedy had ik uit een voliere. Vanaf het beging dat ik haar had, beet ze Speedy e Speedy mocht niks meer! Niet spelen, soms niet eens eten. Toen had ik Deedy wel weggedaan. Ik wou Speedy ook tam maken en vond 1 parkietje om mee te beginnen ook handiger, dat waren mijn redenen

Berichtjes samengevoegd. ;)
Enne, nu maar weer on-topic dan? ;)
Groetjes, Sonja.