Rauwe aardappel, mag dat?

Gestart door Pam, juni 08, 2007, 14:44:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pam

Hallo mensen,

Ik vraag mij af mogen onze vriendjes en vriendinnetjes een stukje rauwe aardappel hebben? Ik heb al met de zoekfunctie gezocht en daaruit heb ik begrepen dat de schil in ieder geval niet goed is maar het werd mij niet duidelijk of ze nu wel of niet een geschilt stukje aardappel (ongekookt) mogen hebben.

Ik hoor het wel.

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

Caradow


Parkieten-Freak

Nou, ik zou het niet doen, maar mijn mening kan ik niet staven met enig bewijs. ;)
Aardappelen bevatten toch wel wat toxines, en het is natuurlijk de vaag is in hoeverre deze giftige stoffen vernietigd worden door het koken van de aardappel.


Safrena

Hey Pam

Rauwe aardappel zou ik zeker ook niet doen.

Hier krijgen ze heel af en toe een klein stukje, ZONDER ZOUT, gekookte aardappel.
Hoeveel krijgen ze het hier? Een keer om de zoveel weken.

Je mag dus wel een stukje gekookte aardappel geven, maar niet iedere dag. Als je het wil doen zou ik dat maar een of twee keer per maand doen of zo ;)

Vele groetjes

Caradow

Aardappel is familie van de nachtschade en die is zwaar giftig. De toxines schijnen met name in de schil te zitten, maar ook rauwe aardappel zou niet veilig zijn. Af en toe een klein stukje gekookt zonder zout, zoals Safrena zegt mag wel.
Ik zelf heb dan altijd zoiets... doe maar niet ;)

Ingrid

#5
Naast aardappel is ook tomaat en paprika familie van de nachtschade, ik vraag me af hoe jullie daar dan tegenover staan? Gewoon een nieuwsgierig vraagje hoor, want ik hoor namelijk nooit dat een rauwe tomaat of paprika giftig zou zijn.

Citaat van: http://nl.wikipedia.org/wiki/AardappelDe aardappel behoort tot de nachtschadefamilie, evenals de tomaat, de paprika en de tabak: de groene delen van de aardappel zijn dus giftig. Net als andere leden van de nachtschadefamilie bevat de plant alkaloïden. Aardappelplanten kunnen naast knollen bessen vormen. Deze zijn in tegenstelling tot die van de tomaat zeer giftig. Tussen de verschillende aardappelrassen zijn er grote verschillen in de vorming van bessen. Daarnaast kunnen de knollen ook giftig zijn door een hoog gehalte aan solanine. Daarom zijn zetmeelaardappels van bepaalde rassen niet geschikt voor menselijke consumptie. Verder krijgen de knollen als ze door licht groen worden een hoog gehalte aan solanine en zijn dan dus ongeschikt om te eten.

Edit//
De aan solanine verwante stof tomatine in niet-rijpe tomaten, verdwijnt bij het rijpen van de tomaat. Tomaten moeten daarom alleen gegeten worden als ze rijp zijn. (Voedingscentrum) Let wel deze informatie is specifiek op mensen gericht, ik weet dus niet hoe het voor dieren is ;).



Chicowen

Citaat van: Ingrid op juni 08, 2007, 20:05:49
Naast aardappel is ook tomaat en paprika familie van de nachtschade, ik vraag me af hoe jullie daar dan tegenover staan? Gewoon een nieuwsgierig vraagje hoor, want ik hoor namelijk nooit dat een rauwe tomaat of paprika giftig zou zijn.

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, aangezien mijn lieverdjes hier regelmatig tomaat krijgen. Dit vinden ze erg lekker.
Dus mocht dit ook geen goed idee zijn, dan hoor ik het graag, want dan geef ik het niet meer.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Moppers

Ongekookte aardappel is ook voor de mens giftig. Ongekookte tomaat of paprika niet.
Daarnaast is er nog een verschil tussen tomaat/paprika en de aardappel, namelijk dat de aardappel een knol is (onder de grond groeit dus), en de tomaat en paprika de vrucht zijn van de plant.

Ingrid

Nooit wat van gemerkt dat een ongekookte aardappel voor mensen giftig is ;), maar dat terzijde.
Ik gooi deze vraag op als reactie op "de aardappel is familie van de nachtschade en die is zwaar giftig". Omdat tomaat en paprika vruchten zijn van een plant wil het niet zeggen dat ze dan niet giftig zijn.
Ik ga even verder speuren, ik vind dit soort dingen altijd reuzeinteressant om uit te zoeken.

Parkieten-Freak

Citaat van: Parkieten-Freak op juni 08, 2007, 16:12:41
Nou, ik zou het niet doen, maar mijn mening kan ik niet staven met enig bewijs. ;)
Aardappelen bevatten toch wel wat toxines, en het is natuurlijk de vaag is in hoeverre deze giftige stoffen vernietigd worden door het koken van de aardappel.

Ik citeer mijn vorige berichtje even. ;)
Alpha solanine (komt voor in aardappelen, tomaten en auberginen) is op zich giftig. 1 kg rauwe aardappelen bevat (vlak onder de schil in de groene delen) 80 mg. De norm voor dagelijkse inneming van een volwassene van 60 kg is circa 100 mg solanine. Alpha solanine is hittebestendig.
Ik denk dat het qua giftigheid niet uitmaakt of je het rauw geeft of kookt.
Gezien het feit dat aardappelen solanine bevatten, zou ik het niet al te vaak geven.
http://www.actahort.org/books/38/38_20.htm


Ingrid

Solanine is inderdaad hittebestendig, rauw of gekookt maakt qua giftigheid niet uit ;). Maar wat dan voor aardappel geldt, zou dan ook gelden voor tomaten, paprika en aubergine. Niet te vaak geven dus, of misschien wel helemaal niet onder het mom van "het zekere voor het onzekere nemen" wat betreft onze gevleugelde vriendjes.

Parkieten-Freak

#11
Bij tomaten komt tomatine ( een solanine-achtige stof) alleen voor als ze niet rijp zijn ("groene" tomaten).
Het solanine verdwijnt zodra de tomaten rood kleuren. ;)
http://www.voedingscentrum.nl/voedingscentrum/Public/Dynamisch/voedselveiligheid/natuurlijke+gifstoffen/in+planten/aardappelen+en+tomaten.htm

edit://
Ik zou het in geval van twijfel ook niet echt aanraden, maar een rijpe tomaat is natuurlijk prima.


Ingrid

Dezelfde link staat ook bij mijn edit in het berichtje hierboven ;).

Citaat van: Ingrid op juni 08, 2007, 20:05:49
Edit//
De aan solanine verwante stof tomatine in niet-rijpe tomaten, verdwijnt bij het rijpen van de tomaat. Tomaten moeten daarom alleen gegeten worden als ze rijp zijn. (Voedingscentrum) Let wel deze informatie is specifiek op mensen gericht, ik weet dus niet hoe het voor dieren is ;).


Ik moet bekennen dat ik mijn boefjes wel een keer een stukje rauwe aardappel heb aangeboden, maar ze lusten het niet. Na het uitpluizen nav deze vraag, zou ik het niet nog eens aanbieden.


Parkieten-Freak

Aha, ik zit weer eens te slapen Ingrid  ;)


Safrena

Citaat van: Parkieten-Freak op juni 08, 2007, 22:41:29
...
Ik zou het ook niet echt aanraden, en zeker niet dagelijks.
Er zijn lekkere alternatieven genoeg voor parkieten!

hey Mensen

De aardappel mag ook niet iedere dag gegeven worden.
Zelf heb ik daarvoor naar mijn vogelarts gebeld. Ze mogen het niet iedere dag hebben, maar een of twee keer per maand een klein stukje gekookt kan best wel.
Zelf geef ik de aardappel ook heel zelden hier.

Citaat van: Moppers op juni 08, 2007, 21:02:07
Ongekookte aardappel is ook voor de mens giftig...
hier ook nog even off topic
Of de ongekookte aardappel giftig is voor de mens, daar twijfel ik wel heel erg aan. Mijn schoonbroer knabbelt een paar keer per week aan een ongekookte aardappel, en hij is nog nooit ziek geworden ervan.

Maar goed, ongekookte aardappel zou ik ook nooit aan mijn parkietjes geven, en als je heel af en toe toch een klein stukje gekookte aardappel geeft, zorg dan dat het zonder zout is

Vele groetjes

Mars

Nog off-topicer:
Uit mijn herinnering:
bij de 'ontdekking' van de aardappel werd hij eerst niet goed gekeurd/gezien als eetbaar: hij stond bekend als giftig. Maar toen iemand besloot hem te koken, werden wij Hollanders echte aardappeleters. (en de Belgen waarschijnlijk ook)

De enige bron die ik hiervoor heb is mijn herinnering, het is me ooit eens verteld op school.

Dus ik zou het ook als mens, zeker niet rauw opeten.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingrid

Hoi Mars,

Het verhaal gaat iets anders ;). Kijk maar eens op wikipeda (link in mijn eerder berichtje). Ik eet trouwens al jaren rauwe aardappelen en zelfs in de natuurgeneeskunde wordt het voorgeschreven als "medicijn" tegen teveel maagzuur. Rauw of gekookt, de giftigheid is hetzelfde.
Als een vogelarts zegt dat een of twee keer per maand een stukje gekookte aardappel geen kwaad kan, dan zou ik daarop af gaan.

Groetjes, Ingrid


Parkieten-Freak

Hier komt ie dan: de geschiedenis van de aardappel :)


Mars

Tja, ik heb enkel mijn herinnering van wat er verteld is opgeschreven.

En over rauwe aardappel: er zijn ook mensen die zeggen dat rauwe champignon giftig is, maar ik vind het erg lekker.

In ieder geval, wat je parkietjes betreft, bij twijfel niet geven.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Chicowen

Gelukkig krijgen mijn lieverdjes hier niet dagelijks tomaat. Ik zal het nog iets verder terug brengen naar maximaal 2x per maand ofzo.
Ik neem liever het zekere voor het onzekere en geef ze dan dus liever iets anders lekkers dan tomaat. Maar af en toe blijven verwennen (ze zijn echt dol op tomaat) dat kan ik niet achterwege laten.  :-X

Over de aardappel: Ik zou het ook zeker niet geven, altijd het zekere voor het onzekere nemen. ;)
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.