tweede grasparkiet

Gestart door DarkWolf, juni 04, 2007, 17:20:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DarkWolf

Sinds een paar weken ben ik er over aan het denken om een vriendje voor Falkor te kopen.
Ik ben er nog niet helemaal uit, het is meer dan enkel een vogel kopen..Er komt heel wat meer bij kijken.
Maar nu vroeg ik me af of mijn kooi (Manilla, zie foto) wel groot genoeg is voor 2 parkieten. Ze hebben mij in de dierenwinkel gezegt van wel, en nu hangt er nog niet zoveel speelgoed in (simpelweg omdat elke dierenwinkel hier hetzelfde verkoopt, en dan nog bijna allemaal voor papegaaien!) maar ik ben op zoek naar een grotere winkel om eens wat speelgoed te kopen en ik weet niet of mijn kooi dan nog groot genoeg zal zijn.
Een vriendin zei dat ik voor een kamervoliere zou moeten gaan, dat is natuurlijk het beste maar dat neemt nogal wat plaats in beslag (meer dan een kooi op een kast) en ik weet niet of mijn moeder (die het niet zo heeft voor dieren) dat wel ziet zitten.
Dus mijn vraag, zou mijn kooi groot genoeg zijn voor 2 parkieten of moet ik toch gaan kijkn naar een kamervoliere?

[verwijderd door de beheerder]

Scotty - Keecko

#1
Hoi DarkWolf,

Ik heb de kooimaten even op internet opgezocht (van de Ferplas Manilla) en die zijn als het goed is 56,5 X 35 cm (lxb) en 65 cm hoog.

Op zich zou het wel kunnen, alleen vind ik het wel jammer van dat dakje. Nu missen er als het ware twee hoeken uit de kooi, dus eigenlijk kun je dat bovenste gedeelte niet zo heel goed meerekenen met de ruimte.

Ik denk dat het wel kan, alleen je moet de kooi dan niet te vol hangen met speeltjes en zorgen voor genoeg dagelijkse lichaamsbeweging.

Een kamervoliere is natuurlijk een nog betere oplossing :)

Groetjes, Ilse

P.S. Als je moeder het niet zo op dieren heeft, lijkt het me wel verstandig om er zeker van te zijn dat je moeder het goed vindt, als je een tweede parkietje aanschaft ;)

DarkWolf

Bedankt voor de reactie :)
Ja inderdaad, dat dak is beetje vervelend ook om speeltjes aan op te hangen maarja. Maar daar hangt wel 1 zitstok, daar zit hij eigenlijk wel graag op:)
En mijn moeder had zelf voorgesteld om een 2e parkiet te kopen voor mijn verjaardag, maar uiteindelijk heeft ze altijd commentaar op Falkor. Ze had eigenlijk liever dat hij buiten stond, maar dat wou ik niet. En met de kooi die ik nu heb is een buitenverblijf onmogelijk:)

Abby0602

Heb je er misschien al aan gedacht om buiten een hok te maken? Soort van volière, maar dan eventueel verplaatsbaar, zodat je em ook binnen kunt zetten. (dan hoef je er niet helamaal een binnenhok bij te timmeren) Mijn moeder heeft t namelijk ook niet zo op mijn piekjes, maar ik krijg binnenkort n volière en dat vindt ze een fijn vooruitzicht. ;D Nu moet ik zeggen dat ik ook wel de ruimte heb voor een volière met binnenhok, dat heeft natuurlijk niet iedereen... ;)

Trippy

@Abby

Ik denk niet dat DarkWolf dit wil, ze heeft één tamme parkiet en wil er (geloof ik) een 2de tamme parkiet bij ;)


@DarkWolf, Opzich is die kooi wel mooi maar met het speeltjes ophangen is hij erg vervelend mijn vriendin heeft die kooi ook en is er niet blij mee..

Groetjes,Ursula

Abby0602

Ja, dat had ik ook begrepen. Waar zit het probleem? Als je piekjes tam zijn, kun je ze in een volière ook nog wel tam houden. Ik adviseerde om t hok buiten te doen, omdat dr moeder t niet zo op dieren had.

DarkWolf

Ik wil liever mijn dieren dicht bij mij:) Ze los laten vliegen in de woonkamer en er mee spelen enzo. Dat kan in een voliere niet, je kan niet de deur open zetten en hopen dat ze eens een rondje vliegen in de tuin en mooi terug op je schouder landen:)
Daarom heb ik bewust gekozen voor een binnenkooi, en geen buitenvoliere.
Misschien moeten jullie ook weten dat ik pas een vogel heb gekocht na de dood van mijn hond. Mijn hond heeft superveel voor mij betekend, hij was zeg maar de enigste vriend die ik had en na zijn dood had ik niemand meer. Daarom wou ik (na een jaar) een ander dier, en heb ik dus voor een grasparkiet gekocht. Falkor is nu mijn nieuwe vriend, al zal hij nooit kunnen tippen aan Bonga (niet dat dat hoeft). Maar daarom wik ik mijn dieren dus dicht bij mij, aan een vriend die altijd op wandel is (zoals onze katten) heb ik nx.
Maar ik ben er in ieder geval nog goed aan het nadenken of ik wel klaar ben voor een 2e parkiet, en ben ondertussen ook op i-net aant rondkijkn voor een 2e hands kooi/kamervoliere.

Moppers

Er zijn kooien die groter zijn dan de kooi die je nu hebt. Mocht je dus iets groters willen maar geen voliere, dan kun je daar ook nog voor kiezen. Zo heb ik nu zelf een kooi van 60x40x75cm.

DarkWolf

#8
Na er mij eerst te hebben bij neergelegt dat ik geen 2e parkiet kreeg, ben ik nu toch weer aan het twijfelen. Falkor krijst de laatste tijd veel (vroeger deed ie het nooit, nu bijna de hele dag - behalve bij regenweer is ie rustig ???) en daarom zou ik aan mijn vader willen vragen waarom ik geen 2e parkiet krijg en hoe mijn moeder zou reageren als ik opeens thuis kom met een 2e parkiet. Ik weet niet of ik het zou durven om opeens met een 2e parkiet thuis te komen, maar ik wil toch wel weten wat ze zou doen als ik het toch zou doen! Want ik vind het zielig dat Falkor tijdens school de hele dag alleen zit (van 8u - dan vertrekt mijn vader naar zijn werk - tot 17u - dan kom ik thuis.)
Ik hoop dat mijn vader uiteindelijk toestemt om een 2e parkiet te kopen, en dat mijn moeder dan gewoon zal volgen in die beslissing.

@ Moppers: welke kooi heb jij dan? Eentje van ferplast? Heb je er soms een afbeelding van?

Ik zou misschien mijn kooi verkopen aan een vriendin (die nu dankzij mij ook een parkiet wil :P) en dan zou ik mij een grotere kooi kopen.
Ik dacht zelf aan de Rekord 4 (cm. 60 x 32,5 x 57,5) maar die is een stuk lager, en dat lijkt me nogal vervelend met de schommeltjes.
Maar misschien hou ik ook gewoon mijn eigen kooi. Sowieso vliegt Falkor in de vakanties bijna de hele dag vrij, en na schooltijd mag hij ook meteen uit zijn kooi.

Mensen let op dat dit hier geen chatten word
gr Safrena

Caradow

De rekord 4 is wel geschikt voor 2 parkietjes, zeker als ze regelmatig los mogen vliegen.

nick

Ik denk dat de kooi die je nu hebt wel goed is.
Het belangerijkste is dat ze elke dag hun vleugels kunnen strekken.
Je kan natuurlijk ook voor de kamer voilere gaan, maar die zijn wel duur.
Succes

Gr nick

DarkWolf

Kamervoliere is inderdaad te duur en hebben we geen plaats voor...Is mijn droom voor later :)