Hulp gevraagd met het bepalen van geslacht

Gestart door Eressea, mei 31, 2007, 11:28:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eressea

Hallo,

We krijgen vandaag een nieuw parkietje thuis. Hij komt uit de voliere van mijn oom, en word verwisseld voor mijn andere parkietje, omdat mijn twee parkietjes niet met elkaar op kunnen schieten. Maar nu willen we hem eigenlijk leren praten, en dan het liefst zijn naam leren zeggen... Maarja, we weten niet of het een mannetje word of n vrouwtje... ik heb wel een aantal foto's geupload, dus als jullie me zouden kunnen helpen zou dat geweldig zijn!! Het is gelukkig niet zo'n onbestendig kleurtje als mijn andere parkietje, die blijft maar wit-blauw-roze. In ieder geval, hier komt ie:


Hier was hij een paar weekjes oud, ik mocht m toen voor het eerst vasthouden


En twee weken later was het een donsbolletje



En dit is m nu...

Sonja

Hoi Eressea,

Wat een schatje.... :-*

Ik denk dat het een popje is.
Er is toch het nodige wit om de neusgaatjes te zien.

Je hebt echter nooit garantie dat een parkietje leert praten.
De een doet het wel, de ander niet, het heeft ook te maken met het karakter van het diertje.

Veel plezier met je lieverdje!

Tot slot: Verzeker je ervan dat het diertje goed zelfstandig kan eten, dat is wel belangrijk!

Groetjes, Sonja.


Cropje

Wat lief!

Als de laatste twee foto's zonder flits zijn gemaakt, ben ik 99% zeker dat het een popje is. Als er bij de foto's wel een flitser is gebruikt, twijfel ik een beetje...

Maar zowel mannetjes als popjes kunnen leren praten hoor! Het geslacht maakt niet uit, het heeft, zoals Sonja ook al zegt, meer te maken met het karakter van het parkietje.

Succes in ieder geval met oefenen! En heel veel plezier met haar (of hem :P)!

Annika

ik denk ook popje, de neusdop lijkt behoorlijk lila en niet donkerpaars

pbos

Ik ga ook voor een popje. Het is toch wel heel erg licht rond de neusgaatjes en de neusdop is inderdaad heel erg licht! Popje dus...

Groetjes Peter

Eressea

Hartelijk dank voor alle reacties!!!!! De foto's waren trouwens inderdaad zonder flits genomen...

Inmiddels zijn we een weekje verder... en ze is nog steeds erg schattig..  :-*



We hebben haar nu Faith genoemd, helaas viel Sir Vival af... Het enige probleem is eigenlijk dat ze absoluut haar kooi niet in wil... al vanaf dag 2 wist ze eruit te komen, en inmiddels hebben we een hele stellage op de bank zitten. Ze zit alleen in de purberfase, ze luistert niet meer... Inmiddels zijn de rolgordijnen een beetje gesloopt, wat kleding, en eet ze een aantal planten op (als het goed is zijn ze niet giftig, maar dat weten we niet zeker). Maar is het eigenlijk normaal dat ze haar kooi niet in wil? Ze loopt trouwens ook niet meer zo op je hand, omdat ze dan weet dat er een 50/50 procent kans is dat ze de kooi dan in moet... echt, vaag beest :P Wel erg leuk. Ze heeft trouwens ook een erg vreemde gewoonte om in haar drink of etensbakje te gaan liggen. Misschien het idee dat ze kan verstoppen ofzo...


Caradow

Ik zou je willen aanraden om het water uit dit bakje te halen. Er kleven een aantal risico's aan dit type bakje en ze kunnen klem komen te zitten. Als dit gebeurt met haar koppie in het water, zijn de gevolgen niet te overzien. Dat ze in het bakje kruipt, is gezien haar leeftijd niet verwonderlijk en ook haast niet te voorkomen, maar zonder water is het al nbet even iets veiliger :)


Ingrid

#7
Ik sluit mij aan bij de woorden van Caradow. Als het kan, zou ik zelfs uitkijken naar andere bakjes. Wat als je parkietje klem komt te zitten wanneer jij niet thuis bent om haar te redden? De gevolgen kunnen dan fataal zijn.

Lees dit artikel eens over voerbakjes: http://parkietenfreak.nl/a-verzorging.php

Sonja

Ook ik deel de mening van Ingrid en Caradow.

En ik wil eraan toevoegen dat je heel erg goed moet uitkijken m.b.t. het eten van de planten!
Je schrijft dat je niet zeker weet of ze wel of niet giftig zijn, en daarom wil ik je op je hart drukken:
Zolang je dat niet weet, neem dan alsjeblieft het zekere voor het onzekere en zorg ervoor dat je parkietje niet aan de planten kan komen!

Je wilt er toch niet aan denken wat er kan gebeuren als ze gegeten heeft van een plant die giftig blijkt te zijn.....? :(

Groetjes, Sonja.

Eressea

Is er een manier waarop je dat planten eten kunt afleren? Want om over alle planten doeken te gaan mikken ofzo heeft denk ik ook niet veel zin... In ieder geval, mijn moeder gaat dat absoluut niet leuk vinden...

En ja, wij vonden het waterbakje ook nogal gevaarlijk... Na het nemen van de foto's hebben we er nu maar een laagje inzitten, zodat het net "vochtig" is, omdat we nog niet weten of ze uit het andere geval kan drinken.

En nog een vraagje, die ik was vergeten, we hebben ook nog een ander parkietje, Sammie,  die halftam is. Die staat nu boven op mijn kamer, maar wat is een beetje een tijdslimiet om ze bij elkaar te zetten? Het jonkie is nu een week bij ons, en zo goed als tam (al is ze erg eigenwijs). Maar we vrezen, dat zodra Sammie erbij komt, dat ze dan heel erg naar hem gaat trekken. Dat gebeurde ook toen we Sam tam wilden maken, en we onze oude parkiet erbij zetten, dus we vrezen een beetje voor herhaling. Maar we zien ook dat Faith, het jonkie, heeel graag gezelschap wil, zodra ze Sam hoort roepen sluit ze zich erbij aan, en ze probeert ook bij vogels in de tuin te komen. En Sam heeft het boven ook neit al te leuk, omdat ik er niet zo vaak ben.