Slaperige-kokhalzende Grasparkiet

Gestart door Paula, juli 17, 2005, 19:11:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paula

Graag had ik wat informatie gevraagd i.v.m. onze groene grasparkiet.  Deze parkiet hebben we aangenomen van de buren.  De parkiet vloog vrij in de natuur rond, en was in de schoorsteen van de buren gevallen, maar was daar niet gewenst.  We hebben de parkiet onmiddellijk laten onderzoeken door de dierenarts, was gezond en zou naar schatting 1 jaar oud zijn.

Gedurende 4 jaar verblijft deze bij ons, hij zou nu dus 5 jaar moeten zijn, en we hebben nooit problemen gehad.  Het parkietje heeft een grote kooi, het deurtje staat de ganse dag open en vliegt rond in de woonkamer.  Het heeft veel speelgoedjes en spiegeltjes, waarmee het dagelijks speelde en kwetterde.  

Daar is de laatste 2 maanden echter een einde aan gekomen.  Het is begonnen met de rui, toeval of niet?  De rui is begonnen en de parkiet begon veel te slapen.  Vele groene pluimpjes heeft de parkiet verloren tijdens het begin van de rui, maar tot op heden is de rui nog bezig zonder ophouden, nu zijn het witte donspluimpjes die aan de beurt zijn.

Zoals gezegd slaapt de parkiet zeer veel vanaf het begin van de rui en nu nog altijd.  Hij wordt regelmatig wakker om wat te eten en terug te gaan slapen.  Daarbij is nu nog gekomen dat de parkiet de laatste weken af en toe begint te kokhalzen totdat deze dan wat zaadjes overgeeft met gewoon wit doorschjinend slijm.  Wanneer deze bijvoorbeeld in de voormiddag even kokhalst en wat zaadjes overgeeft, zit hij de ganse voormiddag dik met opgezette pluimen en is hij slaperig, wil niet gestoord worden en voelt zich echt ziek, maar in de loop van de dag begint hij dan terug levendiger te worden.  Wel is me opgevallen dat wanneer het probleem zich voordoet, de parkiet veel meer grit tot zich neemt dan anders, en niet meer eet.  

Het dagelijks leven van onze parkiet, kort samengevat, ziet er als volgt uit: zeer veel slapen, dik zitten met ruige pluimen, regelmatig eten, weinig contact.  We zijn onze vrolijke speelvogel kwijt.  Ook wil ik nog vermelden dat de neusdoppen jarenlang donkerbruin gekleurd waren en kortelings veranderd zijn in blauw.

Wat de verzorging betreft: Alle dagen worden de zitstokjes gepoetst, Qua voeding geven we Xtra Vital super premium, in de rui aangevuld met ruihulp van Vitakraft.  Daarbij geven we geregeld nog ei-krachtvoer bij.  Bij het drinken wordt wekelijks enkele druppels Omniform conditie gevoegd (op aanraden van de dierenarts).  Wekelijks krijgt hij ook een waterbadje aangeboden, doch maakt er weinig gebruik van.  Groenten, fruit, en krackers heb ik veelvuldig geprobeerd, maar dat eet onze parkiet niet, alles wordt in stukken gebeten en weggeslingerd.

Daarom zou ik willen vragen aan mensen die deze problemen kennen om mij te helpen om het probleem bij onze parkiet te achterhalen:
1- Kan de ruiperiode twee maanden aanslepen?
2- Hoe komt het dat onze parkiet de laatste tijd regelmatig moet kokhalzen of braken en daarna beter is, en toch niet echt ziek?  Kan dit door de ruiperiode zijn?
3- Hoe komt het dat de parkiet zoveel slaapt, is dit een normale reactie tijdens de ruiperiode of kan dit een ouderdomsverschijnsel zijn?  Misschien is onze parkiet ouder dan we vermoeden?
4- Hoe komt het dat de neusdopjes jarenlang bruin gekleurd waren, en nu plotseling blauw?  Ondervindt de parkiet daar hinder van,

Hopend op een reactie op deze problemen of andere tips, zodat onze parkiet terug levendig kan zijn,

Groetjes,
Paula

Safrena

#1
Hey Paula

Welkom op het forum

Je parkietje is ziek en ik vermoed dat je parkietje een kroponsteking heeft.

Het beste kun je zo snel mogelijk met je parkietje naar de dierenarts gaan liever gisteren dan vandaag zodat je parkietje een medische behandeling kan krijgen.

Als kropontsteking niet snel behandeld wordt kan je parkietje daarvan sterven

De verkleuring van de neusdop van bruin naar blauw bij een popje komt door de hormonen en daar hebben parkietjes meestal geen last of hinder van.

Veel beterschap voor je parkietje

Vele groetjes

Parkieten-Freak

ik zou zeker naar de dierenarts gaan met deze vogel.
Het slapen heeft niets te maken met haar leeftijd, een parkiet van 5 jaar is niet "oud".
Een rui van 2 maanden duurt naar mijn mening te lang. Deze langdurige rui heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de parkiet niet fit is.
Wat er exact aan de hand is, weet ik niet. Het kan van alles zijn. Voedingstekorten, infecties of ziekten van het maag-darmkanaal kunnen de oorzaak zijn. Ook schildklierafwijkingen komen bij parkieten nogal eens voor.
Het is echt noodzakelijk dat er een dierenarts aan te pas komt om een diagnose te stellen.
Succes!


MHO

Hallo,

Ik heb zelf een parkiet van rond de 5 jaar met hetzelfde probleem als die van jullie (Kokhalzen en veel slapen) Hij eet wel regelmatig maar neemt ook meer grit tot zich dan normaal. Hij zoekt nog wel contact met me. Momenteel is hij niet aan het ruien. Behalve dit vervelende voorval lijkt hij gezond maar ik ga toch langs een arts om het zeker te weten.

Mijn vraag is: Hoe gaat het met die van jullie op dit moment? Is er al verbetering en weten jullie inmiddels wat het is?

Misschien dat ik wat aan de informatie heb!

mvg MHO