2 Vogels

Gestart door frf, juli 17, 2005, 11:09:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

frf

ik heb nu al een paar maanden twee parkieten in 1 kooi een mannetje en een vrouwtje ze kunnen heel goed mety elkaar op schieten maar ik kan ze niet tam maken de 1 is heel bang die vliegt weg als ik men vinger in de kooi doe maar de ander blijft wel rustig zitten maar begint me te pikken als ik zen pootje aanraak :D  :excl:  :lol:

Jorijn

Dit is een groot kwestie van blijven proberen.

Je kan via de zoekfunctie erachter komen hoe je het bijten kn afleren ;)

Tip! Gebruik trosgierst :D
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Sonja

Hoi frf,

De meeste parkietjes willen niet dat je hun pootjes aanraakt.
Je kunt het beste blijven proberen met trosgierst, om hem tam te maken.
Ook op een lieve, zachte toon tegen hem praten, vinden ze erg fijn.
Maar: forceer het diertje niet, dat werkt averechts!
Dus als je echt merkt, dat hij het heel vervelend vindt dat je, bv. zijn pootjes, aanraakt, doe het dan liever niet.
Blijf het wel proberen, want de aanhouder wint ook in dit geval, maar observeer je parkiet goed, en laat het initiatief aan hem over. Zo kun je steeds een klein beetje verder gaan.
Het is trouwens ook nog zo, dat de ene parkiet iets tammer wordt, dan de andere, dit heeft ook te maken met het karakter van het vogeltje.
Zelf heb ik twee parkietjes, de ene vindt letterlijk alles goed, en de ander iets minder. Maar het is wel belangrijk dat je probeert het vogeltje te nemen zoals het is.
Kijk goed naar hem, dan zie je wat voor leuke dingen (want die heeft iedere parkiet) hij uit zichzelf doet, en maak daar gebruik van.
Zo doe ik het zelf altijd, en heb mijn parkietjes allerlei "kunstjes op commando" kunnen leren. ;)
Bedenk daarbij wel, dat geduld een schone zaak is! :)

Veel succes!

Groetjes, Sonja.

frf

het wil gewoon nie ik sta dan gewoon een kwartier bij de kooi met men vinger dicht bij zen pootje(ik raak hem niet aan) maar hij komt er gewoon nie opzitten hij reageert niet en als ik hem over zen borst aai gaat hij vliegen en pikken en wordt hij nog banger

Sonja

Hoi frf,

Het is wel belangrijk dat je je vinger NIET wegtrekt, op het moment dat je parkiet ernaar pikt. Dan denkt hij door te pikken dat "enge ding" (je vinger) weggejaagd te hebben, en zal hij het blijven doen.
Krijgt je parkietje de trosgierst evengoed, ook als hij het niet uit je hand heeft willen eten?
Want als dat zo is, kan dat weleens de oorzaak zijn, dat hij het niet uit je hand eet. Hij krijgt het dan immers toch wel, en dat heeft hij snel genoeg in de gaten.  Parkietjes zijn intelligente diertjes, die heel snel dingen "door hebben". ;)
Het is ook van belang dat je consequent bent, als je je parkiet tam wilt maken, dus niet de ene keer (bijv.) je hand niet wegtrekken als hij bijt, en de andere keer wel. Je parkiet moet weten waar hij of zij aan toe is.
Verder is het echt een kwestie van geduld, en nog eens geduld.
De ene parkiet wordt nu eenmaal makkelijker tam dan de andere, daar is, denk ik, niet veel aan te doen.
Maar als het dan toch lukt, is dat des te leuker, toch?  ;)

Veel succes!

Groetjes, Sonja.

Safrena

#5
Hey frf

welkom op het forum

Twee parkietjes tam maken duurt langer dan een parkietje maar het kan heel goed hoor

Om te beginnen doe je iedere dag een keer of zes een kwartiertje je hand in de kooi en als je parkietjes beginnen vliegen of bijten hou je je hand gewoon waar het is.
Als ze dan rustig zijn dan beloon je ze even en dan pas mag je je hand wegdoen.

Bij dit alles is het beste om altijd heel rustig tegen je parkietjes te praten

Hoe snel je parkietjes zullen tam worden hangt ook van het karakter van je parkietjes af

En zoals Sonja ook al zei heel veel liefde en heel belangrijk heel veel geduld heb je nodig om je parkietjes tam te krijgen.

Laat je parkietjes rustig aan je hand wennen, win hun vertrouwen maar dwing nooit je parkietje om iets te doen.
Roep of tier ook nooit tegen je parkietje en verlies nooit je geduld.

Heel veel geduld en op een heel rustige manier hen benaderen en tegen spreken en hun vertrouwen winnen is de beste manier om je parkietjes tam te krijgen.

vele groetjes

jessay

Hoi,

Ik heb wel meer dan twee parkieten. En natuurlijk raken ze dan niet totaal gefocust op jouw. Maar tam zijn ze zeker te krijgen.
Alle vogels eten uit mijn hand. en een aantal komen graag even kijken wat ik aan het doen ben.
Dus geef de moet vooral niet op.

gr jess

frf

yes me vogel kan nu uit me hand eten het vrouwtje dan het mannetje zit mooi boven op zen schommeltje
groetjes koko en kakka