Wat is nu goed en fout voer??

Gestart door Kleintjes, mei 17, 2007, 21:52:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleintjes

Hoihoi,

ik ben me al langere tijd aan 't verwonderen over 't aantal topics en daarbijbehorende antwoorden over voeding.
Ik erger me er wel 'n beetje aan dat er nog steeds veel mensen zijn die er meteen bovenopduiken zodra iemand zegt dat hij of zij 't parkietje iets lekkers heeft gegeven waar mogelijk iets van honing in kan zitten of iets dergelijks.

Let wel, ik bedoel dit helemaal niet aanvallend, ik vind 't alleen erg jammer dat sommige mensen zo fel reageren en ja.... Iedereen zondigt wel eens. Honden krijgen ook wel eens iets wat ze neit mogen hebben, katten en konijnen ook en ga maar door.

Ikzelf heb ook wel eens gezondigd met de voeding van mijn lieverds, vooral toen Pino nog leefde. Hij snoepte wel eens van 'n Chipito (kaas-chipje) vanwege de kaas die er op zit. Hij mocht dit eigenlijk niet, geen een parkietje (zeggen ze), maar hij is toch eigenlijk nooit ziek geweest. Goed, hij had iets wat niet over ging, maar daar lette ik niet bewust op. Ik liet hem gewoon lekker genieten, af en toe kan geen kwaad. En de DA gaf hem zelfs complimentjes dat hij nog zo fit was, ondanks zijn ziekte en leeftijd.

Mijn mening is als volgt: Iedereen zondigd wel eens, zelfs parkieten in 't wild snoepen wel eens 'n bloemetje. En ja, daar zit dus ook honing in en nog meer. Iets anders wil niet altijd verkeerd zijn. Soms is 't zelfs goed. Gina had haar extra dingetjes ook toen ze nog leefde, Giny ook. De jongens en dame die ik nu heb zijn niet echt snoeperds, dus daar valt ook niet veel over te zeggen.
Ikzelf zondig elke dag, volgens de 'gezondheidsregels', ik rook. Ik weet, roken is dodelijk maar leven ook; dat is zoals ik 't zie. Als mijn tijd gekomen is, wil ik ook kunnen zeggen dat ik genoten heb, dat ik plezier heb gehad en leuke dingen heb meegemaakt en lekkere dingen heb kunnen eten. Door mijn lichamelijke omstandigheden zijn er al vele dingen die ik niet kan en niet mag, dus ik geniet van hetgeen ik wel kan en mag. Waarom zouden onze vriendjes dan ook niet eens wat lekkers mogen hebben?

Als je vindt dat (vele) producten uit de winkels niet goed zijn voor je vriendje, dan kun je beter zelf eigen voer kweken. Dan weet je wat er in zit en wat er allemaal in komt.
Trosgierst kweken lukt mij niet, heb niet echt groene vingers hiervoor blijkbaar, ik vertrouw op mijn gevoel qua voeding voor m'n pluizebolletjes en op mijn kennis. Als ik zelf ergens over twijfel, dan heb ik 2 keuzes: Of ik laat 't liggen en koop 't niet voor hun, of ik zoek er eerst meer over op en beslis dan wat ik doe.

Waarom zou je zelf wel mogen zondigen en je vriendjes niet? Als je goed op let en alles met mate doet, dan kunnen zelfs 'zondigaars' gezond oud worden.
Pino is helaas overleden door zijn ziekte, hij is verder nooit ziek geweest en door de DA zoals ik al eerder zei zelfs erg fit en gezond verklaard voor de leeftijd. Bij elke aanval van epilepsie die hij had stierven er hersencellen af, wat uiteindelijk de dood tot gevolg kan hebben als er te veel beschadigd is. Dit was bij Pino het geval. GIna is ook overleden aan epilepsie, zij werd helemaal aggressief en werd 'n gevaar voor zichzelf en voor ons allemaal. Ze was (bijna) blind door de aanvallen en haar evenwicht was ook verstoord. Zij is rustig ingeslapen. Giny is ingeslapen nadat er bij haar 'n grote tumor was ontdekt op haar achterlijfje. Ondanks dit alles, voordat ik wist dat ze ongeneeslijk ziek waren, hebben ze af en toe wat stouts gegeten, laat toch af en toe de teugels vieren en geniet van wat lekkers, samen met je vriendjes of geniet van je vriendjes die genieten van iets lekkers.

Als je 'fout' voer noemt, dan valt kaas daar toch ook echt onder; en dat terwijl kaas af en toe WEL mag. Dan snap ik niet waarom af en toe honing of iets dergelijks zo verkeerd is....of ligt dat aan mij? Als kaas kan (met al 't zout en vet) dan kan dat beetje honing ook geen kwaad in mijn ogen, of dat ene kleine chipje.

Zo, dat was mijn betoog tot dusver, ben benieuwd wat anderen denken. Ik lees jullie meningen graag en nogmaals: DIT IS NIET OM MENSEN AAN TE VALLEN , maar dit is zoals ik het zie.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Ingrid

Ik ben het met je eens hoor ;). Af en toe iets lekkers toestoppen is niet verkeerd, zolang het maar met mate is. Wel oppassen met echt giftige zaken zoals cola, koffie ed. Mijn boefjes laat ik ook wel eens stiekem smikkelen van een biscuitje, ik doe dan net of ik het niet zie, ow wat kunnen ze daarvan genieten ;). Ik geniet op mijn beurt dan weer van hen, als ze met toegeknepen oogjes lekker zitten te smullen  :-*. Ze weten ook precies dat wanneer mijn moeder op bezoek is er weer een lekker stukje van een tarwekoekje te scoren is  :D.
Zondigen mag best en ook af en toe iets waar honing aan toegevoegd is. Ik zie daar niet zoveel kwaad in, maar ik zal het niet wekelijks aanbieden.

Caradow

Ik ben het met je eens...

Maar helaas zijn veel mensen niet in staat om te bepalen wat MET MATE is bij een grasparkietje... dus dan maar beter NIET...

Mijn parkietjes hebben pech.. die krijgen nagenoeg niets wat eigenlijk niet mag. Ik ben verantwoordelijk voor ze en ja, ik ga daar ver in.. Ikzelf rook, snoep en er mogen wel ene paar kilootjes af (ook wel wat meer) maar dat doe ik mezelf aan en zal daar op termijn de gevolgen van moeten dragen. Die risico's loop ik zelf... Mijn parkietjes lopen dat risico niet.. voor hun alleen gezonde verantwoorde voeding...

Mars

Ook hier wordt wel eens wat gesnoept: beschuit en broodkruimels, stukje cake. Tja, ik weet niet altijd of het verantwoord is. ik heb ooit Jim eens kokhalzend gehad van een slokje witte thee met melk. Dat kreeg ze dus niet weer. Gaf wel eens vaker een slokje thee met melk.

Ja, natuurlijk wordt er wel eens gesnoept.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

#4
Hier wordt eigenlijk weinig gesnoept, tenminste door de parkietjes....door mij des te meer....;)
Wel 'gezonde' lekkernijtjes, die krijgen ze volop en ik heb wat dat betreft ook hele makkelijke parkietjes, denk ik.

Joepie is gek op allerlei soorten fruit en groenvoer, en Pucky (die er pas later bijkwam) heeft dat automatisch van hem overgenomen.
Voor hen is dat dus eigenlijk al 'snoep'. Zodra ik het eten voor de konijntjes ga klaarmaken, zijn ze er als de kippen bij, en proeven van alles een beetje mee.
Dan lopen ze over het aanrecht te trippelen en kunnen niet kiezen waar ze nu het eerst een paar hapjes van zullen gaan nemen.... :D

Verder eten we 's morgens altijd met zijn drietjes een boterhammetje.
Ze zitten dan op de rand van mijn bord, en eten wat broodkruimeltjes, en eens per week mogen ze een piepklein stukje jonge kaas hebben. ;)

Maar snoepstokken krijgen ze hier niet, ik heb ze weleens een keer gegeven, maar ze kijken er niet naar om. Wel een halve sliert trosgierst per parkietje, dat vinden ze heerlijk.

Maar ik denk dat als je heel af en toe eens een snoepstok oid ophangt, dat dat niet zo heel veel kwaad kan.
Alleen heb ik er zelf voor gekozen dat niet te doen, er zijn immers zoveel gezonde lekkere dingetjes die ze wel mogen, en die bovendien nog eens heel goed voor ze zijn ook. Dat is de reden dat ik de keuze heb gemaakt mijn lieverdjes op deze manier te verwennen.
En ze vinden het nog eens heel erg lekker ook! :D

Groetjes, Sonja.

Moppers

Ook ik ben het met je eens.
Het is eigenlijk net als patat voor mensen. Af en toe is erg lekker, en als het met mate gebeurd is het niet ongezond. Eet je het te vaak, dan lijdt je gezondheid eronder.

Ze krijgen hier dan heel af en toe ook zo'n knaagstengel. Als hij half op is, haal ik hem eruit. De volgende keer krijgen ze dan de overgebleven helft. Ze vinden het heerlijk en leuk om met het stokje bezig te zijn. Zo ook met trosgierst of een stukje brood.
Zolang het maar heel af en toe wordt gegeven, is het niet erg, vooral niet als ze er zo van genieten.
Dan heb ik het dus alleen dingen die niet per definitie giftig of zeer ongezond zijn he. Dus geen koffie of frisdrank.

Ach, mijn konijn lúst geen extraatjes (zelfs geen hooi), mijn degoes mógen geen extraatjes (zelfs geen 'knaagsnoepjes'), dus dan vind ik het allang leuk als ik een keer in de paar weken kan toekijken hoe een speciale traktatie wordt opgepeuzeld door de parkietjes.

Mars

Even voor de duidelijkheid, thee moet je dus niet geven en melk ook niet, voor het geval het lijkt of ik dat aanraad :)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Croky mag af en toe ook zondigen.
Gisteren was mijn schoonmoeder hier, en ze vindt het erg leuk als Croky rond vliegt. Croky kreeg prompt een stukje koek toegestopt......nou ja dat laat ik dan maar zo.  ;)
Van mij krijgt hij fruit/groente als snack, of een stukje brood of cracker. Soms een klein stukje kaas.
Croky bedient zichzelf overigens.  8) Hij vliegt sinds kort naar de fruitschaal en zet ter plekke zijn snavel in een appel.???


assepoester

Misschien even off-topic, maar, Kleintjes, je zegt dat je zelf ook zondigt, o.a. door te roken.
Alleen even uit nieuwsgierigheid (anders is dit misschien iets voor een nieuw topic???), rook jij in de ruimte waar jouw parkiet(en) is (zijn)?
Lijkt mij echt heel ongezond voor die beestjes, aangezien ze zo'n gevoelige luchtwegen hebben (en longetjes).
Let wel, ook zeg IK DIT niet om iemand aan te vallen.

Kleintjes

Hoihoi,

inderdaad even 'n beetje off-topic, maar toch past dit wel enigszins naar mijn mening.

Kijk, dit vind ik dapper: Iemand die mij aanspreekt op 't roken  :D Ik heb echt alle respect hiervoor, dat doen mensen niet gauw; ze zeggen eerder: Moet je zelf weten.

Wat betreft roken in bijzijn van de Kleintjes: Grotendeels niet, we zijn vrij vaak (lees bijna 3/4 van de dag) aan de computers actief die op hun beurt op de bovenverdieping staan. Beneden is altijd ventilatie aan, de deur naar de hal staat ook altijd open en boven hebben we ook 't raam 'n stukje open staan; dag en nacht. Er is dus altijd goede ventilatie, met mooi (droog of zo) weer staat de deur naar ons balkonnetje ook open; of (als 't weer 't toelaat) zitten de liefjes buiten in de zon te babbelen met de hele buurt.
Ik let er altijd op dat er ventilatie is, maar wel zodanig dat er dus geen tocht ontstaat. 24 uurs ventilatie is geweldig, alleen vreet dat ding wel stroom als 'n gek :(

Ik hoop dat ik hiermee je vraag hebt beantwoordt Assepoester, en dat ik dit duidelijk leesbaar en begrijpbaar heb neergezet (ik ben soms nogal 'n warboel omdat ik de volgorde wel eens vergeet met neerzetten. Weet wat ik wil typen maar komt er dan net verkeerd uit hihi)

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Safrena

Hey Mensen

Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat mijn parkietjes vrijwel heel gezond eten. ;)
Die snoepstaven en andere dingen die in de winkels liggen voor parkietjes lusten ze niet :-X

Hun voeding bestaat dan ook uit afwisselend xtra-vital en prestige premium (met eivoer).
Daarnaast eten ze iedere dag een stukje fruit of groente, hun bio box, en knabbelen ze heel graag aan een stukje brood of sandwisch of beschuit.
Een stukje macaronie(zonder zout) en af en toe een stukje kaas lusten ze hier ook. Naast dit alles gaan ze heel af en toe ook ene keertje smullen van de frutti cocktail van vitakraft. En hun trosgierts een volledige sliert per week voor hen beiden (dagelijks een halfuurtje voor slapen gaan een stukje)

Maar van de koekjes en snoepjes enz van de mens moeten ze absolut niks hebben. Super want ik moet dat ook niet(alleen mijn man is dus de snoeper in huis) hihihi  ;D

Winnie en Poeken toen waren heel anders, die kwamen gewoon de groente en aardappelen uit ons bord pikken hihi, en waar ze helemaal verlekkerd op waren was een klein stukje hesp. Dit liet ik natuurljik niet toe, maar meestal hadden ze wel al een stukje binnen toen ik het zag. Verder kregen ook zij dezelfde voeding die mijn lieverdjes nu ook krijgen.

Wat betreft roken, ik ben al een aantal jaren gestopt en hier mag dan ook binnen niemand in huis roken. :P
Alleen maar een gezonde leefomgeving en voeding voor ons en de parkietjes ;)

Vele groetjes

Mars

Even ter toelichting, wat niet iedereen zal het weten: hesp is ham. En anders mis je de clue van Safrena's stukje, dat haar parkietjes graag vlees lustten ;)

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kleintjes

Hoihoi,

ik was me inderdaad al aan 't afvragen wat hesp was. Als m'n vriendin online was geweest op MSN had ik dat haar gevraagd, zij is ook Belgische van oorsprong.

Ik had hier ook zo'n vlees-vretertje. Pino lustte ook wel eens 'n stukje gehakt, vooral als je spaghetti had of iets met saus, daar liep hij dan parmantig doorheen zodat hij toch even in bad moest; en dat was net de bedoeling van hem  ;)

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Jippie

Hoi allemaal!

Hier krijgen ze gewoon elke dag pellets en verder elke dag een stukje groente of fruit. Zoals Sonja al zei: voor sommige parkietjes is dat ook een soort "snoep". Hier genieten ze er ook elke dag weer van (ze hebben net allebei aan de verse aarbeien gezeten en ik heb nu dus twee roze parkietjes ???)! Af en toe rent er iemand over mijn bord om een stukje brood te jatten, maar ach, zolang dat niet elke dag gebeurt, vind ik het prima! Af en toe krijgen ze ook een stukje pasta of aardappel. Alles wordt hier zonder zout gekookt, dus dat kan ik ze zonder zorgen geven.

Aan snoepstokken en trosgierst doe ik niet meer, sinds Dafne daar de vorige keer ontzettend ziek van is geworden.

Over dat vlees eten: Jip (mijn vorige parkietje) was dol op gehakt! Dat kreeg ze uiteraard niet, maar als ze de kans kreeg het van mijn bord te stelen...

Ik denk dat het helemaal niet erg is wanneer je parkietjes een keer zondigen (uiteraard met uitzondering van giftige stoffen, zoals alcohol etc.), zolang je het maar niet te vaak doet.

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

nick

mijn parkietjes krijgen wel eens wat lekkers hoor, maar dan wel
uit de dierenwinkel ik wil geen risico lopen met eigen eten geven.



gr nick ;D