Aanschaf parkietje

Gestart door jelmen, mei 17, 2007, 17:15:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jelmen

Hallo allemaal,

Ik heb na goed inlezen en afwegen besloten om een parkietje te nemen, ik denk dat ik hem liever niet bij een dierenwinkel koop omdat ik de slechtse verhalen erover hoor. Ik zou graag een jonkie willen zoda hij goed tam te maken is. Op marktplaats kwam ik toen bij het volgende parkietje terecht:
http://dieren.marktplaats.nl/vogels-parkieten-en-papegaaien/92987873-grasparkietje-wit-net-uit-blok-grasparkiet-grasparkieten.html

Nu is natuurlijk mijn vraag of deze er goed uitziet? voor zover je kan zien dan...
En waar ik goed op moet letten om te kijken of het parkietje gezond is?

Ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen, dus alvast bedankt  :)

Parkieten-Freak

Voor zover ik kan zien, ziet het vogeltje er goed uit, maar dat zegt niet alles.
Je moet ook even kijken/vragen of het kontje schoon is en of de uitwerpselen goed zijn.
Mooi vogeltje hoor!  ;)


Mars

Ik zou nog wel een weekje wachten, als hij nu nog bij zijn ouders is, dan kan het zijn dat hij nog bijgevoed wordt. Als hij met de hand grootgebracht is, dan zal de kweker wel zeker weten dat hij zelf eet.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Annika

inderdaad wachten tot 6 weken is het verstandigst. Volgens mij hebben deze mensen uit ridderkerk heel vaak jonge (mooie) parkietjes, maar volgens mij doen ze ze regelmatig te vroeg weg (naar mijn mening)
Het parkietje ziet er zo op het oog trouwens goed uit, maar let op wat mijn voorgangers schrijven en vraag eventueel of het jong al echt helemaal zelfstandig zaadjes eet.

Groetjes Annika

jelmen

Heel erg bedankt voor de reacties, maar als je let op de datum van de advertentie is het parkietje nu ongeveer 6 weken oud, een prima leeftijd lijkt me zo :) ik ga er morgen of overmorgen even een kijkje nemen, ik ben benieuwd!

groetjes,
jelmen

Sonja

Hoi Jelmen,

Staar je niet blind op die datum, hoor. ;)

Het is altijd goed om jezelf ervan te verzekeren dat dit lieve parkietje echt goed zelf kan eten, ook als de kweker zegt dat dat het geval is, blijft het goed om zelf je ogen de kost te geven. ;)

Soms lijkt het of jonge parkietjes al eten, maar in feite rommelen ze dan alleen nog wat met de zaadjes, maar kunnen ze ze nog niet pellen. Of nog niet voldoende om zelfstandig hun maagje goed te vullen.

Hou dit goed in je achterhoofd, want het is helaas maar al te vaak misgegaan doordat parkietjes te jong worden meegegeven.... :(

Groetjes, Sonja.

hillie

Hoi jelle,

Ik weet niet of je het vogeltje al gekocht heb of niet.
Maar de advertentie was er al van af.
dat wilde ik even mededelen.

groetjes hilde

jelmen

Hallo,

Jup ik heb hem vandaag opgehaald, het zag er allemaal heel goed uit bij de hobbykweker en hij kan al goed zelfstandig eten :)

alleen ziet hij er nog erg nerveus uit en heeft nog geen geluid gemaakt, zal wel normaal zijn, en hij doet steeds zijn tong op en neer geen idee wat dat precies inhoud??

groetjes
jelmen

Mars

Hij is dan erg angstig of heeft het benauwd. Voor nu zal het angst zijn, want alles is nieuw. Laat hem vandaag en morgen maar wat met rust, totdat hij zich wat meer op zijn gemak voelt.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Jelmen,

Het is normaal hoor, dat je parkietje nog stilletjes is, dat gaat vanzelf over na een paar dagen. ;)

Lees deze link ook maar even:

http://parkietenfreak.nl/a-parkietenfaq.php

Je kunt hem eventueel wat parkietengeluidjes laten horen, zodat hij zich wat minder alleen voelt, kijk maar even hier:

http://parkietenfreak.nl/r-fritz.php

Veel plezier met je kleine parkietenvriendje!

Groetjes, Sonja.

martijn

dit is je 1e parkietje he dus zorg wel dat je een spiegeltje in de kkoi hangt zoadat op de momenten dat jij er even niet bent hij zich tog niet alleen voelt

jelmen


Een spiegeltje ga ik zo snel mogelijk halen, en dat op en neer gaan met ze tong en ze snavel op en dicht dat doet ie al een stuk minder, hij loopt af en toe al te tsjielpen (bij een bepaald geluidje dat voorkam in een film die ik keek bijvoorbeeld :P ) en hij voelt zich steeds beter op ze gemak volgensmij :)
maar als hij op ze stokje zit dan zie je hem heel erg op en neer gaan met ze staart.. :S ik vraag me af wat dat voor iets is?

groetjes, jelmen

Sonja

Hoi Jelmen,

Het staartwippen....doet je parkietje dat continu? Of alleen als jij in de buurt komt? Als het alleen is bij dat laatste, zou het misschien kunnen komen omdat hij nog een beetje bang is.

Een andere reden zou kunnen zijn dat hij wat kortademig is, ook omdat je schreef dat hij zijn snaveltje telkens open en dicht doet/deed.
Het is fijn dat dat al minder is geworden.

Hou het eventjes goed in de gaten, en blijft hij het doen, maak dan even voor alle zekerheid een afspraak bij de dierenarts.

Hierbij nog een link over staartwippen:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,12121.0.html

Groetjes, Sonja.

jelmen

Bedankt voor de link!

Hij doet het continu, maar voor de rest lijkt alles goed te gaan dus ik zal inderdaad even blijven opletten en als het erger wordt of te lang aanhoud zal ik even naar de dierenarts gaan met m.

groetjes,

jelmen

DarkWolf

Citaat van: martijn op mei 19, 2007, 17:14:14
dit is je 1e parkietje he dus zorg wel dat je een spiegeltje in de kkoi hangt zoadat op de momenten dat jij er even niet bent hij zich tog niet alleen voelt
Een spiegeltje is niet altijd zo'n goed idee hoor. Sommige parkietjes worden daar agressief door, ik mocht in het begin ook geen spiegel in zijn kooi hangen want dan had ik tegen het eind van de dag geen vingers meer (oke, nu overdrijf ik even maar hij beet dus). Maar nu is hij goed tam, en nu is kan het spiegeltje wel. In zijn kooi zit hij daar meestal naast, buiten de kooi zit hij meestal bij mij (of voor de grote spiegel hier :P)
Maar wat ik wil zeggen is dat je even moet aankijkn hoe je parkiet reageert op het spiegeltje...