Te Mager?

Gestart door Arogna, juli 16, 2005, 18:33:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arogna

Vraagje:
Mijn grasparkiet is nu 4 maanden oud, en ik vind hem een beetje magertjes. Als je zijn veertjes opblaast is zijn vel donkerroze, en je kunt zijn borstbeen wel een beetje voelen.
Hij vliegt een aantal uur per dag los door de kamer, is dan vrij druk, en lijkt zich  prima te voelen.
Hij weegt nu ongeveer 34 gram. Hij komt nog wel steeds wat aan.

Hij krijgt omdat hij nog in de groei is zoveel eten als hij op kan: parkietenzaad, trosgiest, een knaagstaaf voor parkieten, verder nog fruit, groenten, stukjes brood, etc.
Eivoer vindt hij niet lekker, ik ben nog aan het uitzoeken of hij ander eivoer wel lust. Volgens mij is zijn eetlust op zich wel goed.

Wanneer zou ik me echt zorgen moeten gaan maken? Dit is mijn eerste grasparkiet, en ik wil het natuurlijk wel goed doen!
En hoeveel zou een volwassen grasparkiet ongeveer moeten wegen? Dat heb ik nog nergens duidelijk kunnen vinden, dan weet ik waar ik ongeveer op moet richten! Ik weeg hem regelmatig op onze keukenweegschaal, zolang je hem trosgiest geeft, vindt hij dat helemaal geen probleem! (Misschien een tip voor de lezer thuis?  :D )

[verwijderd door de beheerder]

Caradow

een volwassen grasje weeg tussen de 35 en 45 gram, grofweg... Mannetjes zijn over het algemeen slanker als popjes, ook mijn man ziet er op het oog wat magertjes uit maar blaakt van gezondheid.

Zolang de eetlust goed is en het een levendig beestje is hoef je je geen zorgen te maken, zeker niet nu hij nog zo jong is.

Je zou kunnen overstappen op XtraVital voer, hier zit alles in wat je lieverd nodig heeft. Als je hem daar ongeveer 2 maatschepjes (die in het pak zit) van te eten geeft krijgt ie alles wat hij nodig heeft. Daarnaast natuurlijk de dagelijkse portie fruit. Snoepstaven niet doen, is op lange termijn niet zo goed voor je vriendje, trosgierst beperken tot een halve sliert per week maximaal.

Brood is ook minder goed, zeker vers brood omdat dit nog verder gist als het in de maag zit.

Safrena

Hey Arogna

Welkom op het forum

Op de foto te zien ziet je parkietje er heel goed uit en niet te mager ;)

Een volwassen parkiejte weegt  tussen de 30gr & 50 gr. dit hang een beetje van parkietje tot parkietje zoals bij de mens dat ook zo is ;)

Wat geef je je parkiejte van zaadjes ?
als je xtra-vital geeft moet je er geen eivoer bij geven want dat zit er al in  ;)
In xtra-vital zit alles wat je parkietje nodig heeft

Met de snoepstaven moet je voorzichtig zijn eentje om de veertien dagen is meer dan voldoende en liefste laat je die niet in een keer helemaal op eten. Maar hang je af en toe de staaf even een de kooi. ;)

Trosgierst mag je parkietje een halve sliert per week ;)

Verse groentjes en fruit is heel goed en gezond maar geen avocado want dat is giftig ;)

Ook brood mag je je parkiejte geven maar het mag niet vers zijn. Het beste is het al een dag oud of geroosterd of ligt het al een paar uur uit de broodzak.
Vers brood kan blijven plakken in het snaveltje of het kropje en als dit blijft steken in het kropje dan kan verzuring van de krop veroorzaken met gevolg een kroponstekening ;)

Wat ook heel goed is voor je parkietje dat is af en toe een beetje roosvicee vruchtenmix (gele dop) in het drinkwater doen ;)
Daar zitten ook heel wat vitaminen in.

Veel succes met je nieuwe vriendje

Vele groetjes

ps heb je nog vragen aarzel dan niet maar vraag ze gerust ;)

Parkieten-Freak

Ik deel de mening van Safrena, en vind de parkiet niet te mager. ;)


Arogna

Few, dat vind ik een hele opluchting!
Meneer (of mevrouw, dat weet ik nog niet zeker) is nu compleet in de rui, maar is nog net zo dwars als voorheen.
Ik voer hem nu gewoon dat schepvoer voor grasparkieten van de Pet's place.
Ik heb wel naar andere voeders gekeken omdat ik die open schepbakken niets vind (geen idee hoe oud dat voer al is en wat er allemaal in valt en sowieso al in zit), maar die zijn meteen weer zo duur. Maar ik zal eens kijken naar die Xtra Vital.

Die snoepstaven ben ik met jullie eens, maar aangezien het nu nog een jong dier in de groei is (waarvan ik dacht dat hij misschien te mager was), vind ik dat hij alles moest kunnen eten wat los en vast zat. Hij eet hem ook niet in 1 keer op hoor: hapje zaad, hapje brood, hapje zaad, slokje water, hapje snoepstaaf, hapje zaad, etc. Zo is meneer de hele dag lekker bezig.

Die tip van de Roosvicee vind ik wel briljant! dat ga ik proberen!

Tanx voor de info!

Anita & Marisa

Hoi Arogna,

Het is inderdaad verstandig om een naar Xtravital te kijken. Dit zit in een goed afgesloten zak. Het schepvoer kan er inderdaad al langer liggen en je weet niet wat er mee gebeurd is.
Ook zitten er veel meer voedingsstoffen en vitaminen in en dit is zeker beter voor je parkietje, ook gezien zijn postuur!
Het is belangrijk dat je parkietje zijn voer eet, daarom is het belangrijk om niet veel snoepstaven te geven. Er zit veel suiker in en dit is niet erg goed voor je parkietje.
In trosgierst zit veel vet, misschien kun je hem hier af en toe iets van geven. Dit vinden ze heerlijk. Ook hier moet je het niet meer overdrijven. Dit is niet goed.

Het belangrijkste is dat je voor goed voer zorgt met voldoende voedingsstoffen en vitaminen!

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Chantalleke

Hoi Arogna,

XtraVital is ook wat duurder dan gewoon schepzaad. Maar je doet er ook veel langer mee! Je parkietje heeft maar 2 schepjes per dag nodig. Sjefke eet ongeveer een hele maand van 1 pak. Die 5 Euro per maand is wel een hele goeie investering, want je parkietje krijgt wel alles wat hij nodig heeft!

Chantal