Aanschaf 2e parkietje

Gestart door CRAZYPACO, mei 15, 2007, 12:40:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

CRAZYPACO

Hallo,

ik ben van plan om een 2e parkietje te kopen.
Wat ik heb gezien is dat mijn parkietje sinds ik de spiegel schoongemaakt heb ze vaker voor de spiegel hangt.

Dus denk dat ik maar een 2e bij koop. Zodat ze ook gezelschap heeft.Heb wel gelezen dat het niet uit maakt of het een vrouwtje of mannetje wordt.

Ik heb geen 2e kooi om ze aan elkaar te laten wennen.Is dat een probleem?En hoe zit het met het voerbakje,moet ik dan 2 voerbakjes nu hebben?

En mijn eerste parkietje is nu 8 maandjes en is een beetje eigenwijs.Komt niet op min hand, dat kan ik natuurlijk wel helemaal vergeten denk ik als ik nog een parkietje erbij neem.

Maar dat maakt niet zo veel uit,dan heeft chi-chi tenminste gezelschap.

Maar kan ik dan het nieuwe parkietje ook handtam proberen te maken of wordt dit moeilijker? Oh ja en het neiuwe parkietje,maakt het uit als die ouder is of jongeR?

Alvast bedankt


Nadine

Mijn ervaaring hiermee is:

Ik begon met 1 popje zij werd niet tam en werd eenzaam hierdoor heb ik een mannetje erbij gekocht
ook ik had geen 2e kooi [ ik wist het niet eens! ] en heb Elmo er gewoon zo bij gezet!
Dit is GELUKKIG! goed gegaan ;D maar daar heb ik best mazzel mee gehad!
Ondertussen heb ik er 3.. [ nog een mannetje erbij ] deze zaten samen in ene kooi met 1 eet en 1 drink bakje en dit ging gewoon goed :) af en toe welw at gekibbel wie eerst mocht eten.. maar goed :)

Verder is mijn popje nog steeds niet tam [ HUH IK HOOR HAAR NET EEN NAFLUIT GELUIDJE MAKEN! wat grappig haha ik kan het zelf niet kun je na gaan :P ] en mijn 2 mannetje zijn wel tam.. komen op me hand als het nodig is.. zitten verder niet bij me.. tenzij ik trosgierst voor ze heb  ::)

Dus dat alles lijkt me geen probleem ::) verder raad ik je toch echter wel! aan om een extra kooi erbij te nemen / lenen van iemand desnoods! om ze aan elkaar te laten wennen  :o

CRAZYPACO

hmm zal het proberen, maar denk neit dat een extra kooi gaat lukken, misschien dat ik het bij de dierenwinkel misschien eht een en ander kan regelen.We zullen zien.In ieder geval ga ik denk ik zaterdag een nieuwe parkietje erbij nemen.Iemand nog andere tips,wat betreft leeftijd?

Nadine

leeftijd maakt niks uit!  :D

Als je hem graag tam wil hebben moet je er eentje uitzoeken die nog geen gekleurde neusdop heeft :)
Let wel goed op dat hij/zij niet bol zit, geen/weinig staart heeft of erg dik is..
in onze dierenwinkel zit momenteel alles bol het heeft amper staart slecht veren pak plus de neusdopjes zijn erg opgezet!
Let dus even goed op wat je aanschaft!
Misschien mag je zelf je hand even in het hokje steken en zelf de stokjes omlaag halen om te kijken welke zich het meeste aangetrokken voelt om op je hand te komen zitten  ::)

Mars

Geen gekleurde neusdop, daarmee bedoelt Nadine dat de neusdop nog niet fel blauw (mannetje) of bruin is (popje).  :)
Je kunt ze heel goed nog handtam maken, hoor. Iedere dag even oefenen, evt met behulp van trosgierst. Met wat geduld lukt dat echt!

Heb je nu zelf een mannetje of een popje? Als je een popje hebt (bruine neusdop), dan zou ik er persoonlijk voor kiezen om er een mannetje bij te nemen. Twee popjes kan heel goed gaan, maar soms ook wat minder goed. Twee mannetjes of een mannetje en een popje zorgt wat sneller voor een hechte vreindschap.

De leeftijd maakt niets uit. Mensen schrijven wel eens dat jongere vogels makkelijker tam worden, maar het is vaak meer het karakter van de vogel dat er voor zorgt dat hij gemakkelijk tam wordt of niet. Zoals eerder geschreven, eigenlijk iedere parkiet is tam te maken.

Veel plezier met uitzoeken en tam maken!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Nadine

Citaat van: Mars op mei 15, 2007, 17:24:04
Mensen schrijven wel eens dat jongere vogels makkelijker tam worden, maar het is vaak meer het karakter van de vogel dat er voor zorgt dat hij gemakkelijk tam wordt of niet. Zoals eerder geschreven, eigenlijk iedere parkiet is tam te maken.

Daaroms telde ik ook voor om te vragen of je hand even in hokje zou mogen doen. ::)
Hierdoor kun je kijken welk parkietje een erg nieuwschierig karakter heeft
Mijn nieuwste kereltje kwam inde winkel namelijk al op mijn hand zitten toen ik de stokjes op de bodum had gelegt!
En dat nieuwschierige karakter vindt ik persoonlijk het leukste/fijnste aan een parkietje!  ;)
En is erg makelijk voor het tam maken.. Vooral omdat je andere wat schuw is ..  ;)

CRAZYPACO

ok bedankt voor de reacties,
de mijne is een vrouwtje,tenminste de 2 oogjes op de snavel zijn geloof ik donkerbruin.

Dat bedoelen jullie toch.DUs is het een vrouwtje.

Ze kwebbelt wel veel en als ik me hand in de kooi doet gaat ze bijten. Of ze zet 1 poot op mijn vinger en dan met haar snavel bijten.

Hmmmm ik meot waarschijnlijk gewoon vol houden totdat ze neit gaat bijten denk ik.

En de trosgiersten,breken jullie die door 2en?want ze zijn best wel lang.


En ik heb in de kooi een aantal stokjes verplaats en haar kalksteentje weggehaald.Kan het zijn dat ze daarom een beetje ook boos is??

Mars

Parkietjes kunnen wel eens uit humeur raken door veranderingen van hun directe omgeving, of bijvoorbeeld door de rui. Gewoon negeren en niet je hand terugtrekken, want dan heeft het bijten succes.

Precies boven de snavel (het gelige deel) zit een neusdop, dat is dat stuk dat een kleurtje heeft, waar die twee gaten inzitten, hihi. Als dat blauw is, dan is het een mannetje, als het bruin is een vrouwtje. Soms krijgt het pas bij 8 maanden zijn uiteindelijke kleur.
Bij jonge mannetjes is het wat paars of rozig en bij jonge vrouwtjes vaak lichtblauw met witte ringetjes rondom de gaatjes. Wit op het doppie bij jonge vogeltjes betekent meestal dat het een popje is. Als je twijfelt, kun je er dus voor kiezen een iets ouder vogeltje te nemen, waarbij wel het geslacht al te zien is.

Maar ook bij een enkel jonkie is het al goed te zien: mijn Quint was zeven weken, maar een duidelijk mannetje. Maar kort daarvoor heb ik met open mond boven een nestje van ongeveer 6 weken gehangen en kon ik het geslacht echt niet raden :)

Trisgierst knip ik gewoon in allemaal kleine stukjes, boven een bakje. Als de stengels dan op zijn (wat bij mij heel lang duurt ;) ) dan geef ik ze restjes zaadjes nog als traktatie.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

CRAZYPACO

ok

heb nu een mannetje in een kooi gedaan,die is overigens wel 2 maanden jonger dan eht vrouwtje maar ziet er wel een kop groter uit dan eht vrouwtje.

Maar ok, als ik nu me hand in de kooi zet,dan zie ik dat het mannetje (nieuwe parkiet) een beetje bang of weg gaat.Moet ie gewoon even wennen?

Tips zijn welkom

Trouwens beide parkieten  zijn wel rustig, af en toe kibbelen ze tegen elkaar en beetje snavel gevecht en af en toe lijkt het alsof ze elkaar leifkozen met de snavels.

Iemand die mij wat meer kan vertellen?

alvast bedankt


Mars

Parkietjes zijn meestal niet meteen tam, een enkeling heeft geluk en heeft een parkietje na een week aardig tam, maar ik denk dat je meer aan een periode van drie maanden moet denken. Dus ja, je parkietje moet even wennen, met veel geduld kun je hem tam maken. Dat moet dan met Chi-chi ook best nog lukken hoor!

Lees dit stuk maar eens even, ook op de rest van de site kun je een hoop informatie vinden:

http://parkietenfreak.nl/a-tam.php 

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

CRAZYPACO

jep heb de twee parkietjes bij elkaar gezet. Na de 1e dag al.Chi-CHi heeft een nieuw vriendje, Goku(een mannetje)
In het begin was het wennen.Beetje heen en weer,gekletter en soms elkaar bijten of iets in die richting.En dan opeens gaan ze weer rustig met hun snavels tegen elkaar.

Afgelopen paar dagen zijn ze wel vriendelijker,maar ik merk nu wel dat ze af en toe wel kuren ehbben.Als ik me hand ik de kooi zet,dan gaat chi-chi gelijk kwebbelen en Goku is nog steeds een beetje bang,als ik me hand in de kooi doe dan en richting hem beweeg,dan gaat ie weg.

Wel als ik zaadjes op me hand heb en dan de kooi in ga,dan komen ze beide eten. Wel af en toe gekwebbel van chi-chi,is mijn helft ofzo maar dat doet ze af en toe.


Hoe kan ik het beste goku gewend maken en natuurlijk beide vogeltjes aandacht geven?




freek500

Ons pakietje is nu bijna 5 jaar oud, en we denken er over na een tweede pakiet aan te schaffen. Nou is mijn vraag: kan dit nog wel nu he pakietje al bijna 5 is?

Kleintjes

Citaat van: freek500 op augustus 22, 2007, 19:42:23
Ons pakietje is nu bijna 5 jaar oud, en we denken er over na een tweede pakiet aan te schaffen. Nou is mijn vraag: kan dit nog wel nu he pakietje al bijna 5 is?

Hoihoi,

ten eerste: welkom bij de club  ;D

Leeftijd maakt niet uit als je 'n vriendje wilt halen voor je parkietje. Ikzelf heb goede ervaringen met vriendjes bij oudere parkietjes. Ikzelf heb namelijk 'n vondeling (gevonden op de manege ???), hij heeft na enkele jaren dat hij bij m'n tante heeft gewoond 'n vriendin gekregen. Ze zijn nu echt 'n hect stelletje en we zullen er dus alles aan doen om te zorgen dat ze niet uit elkaar gaan, ze kunnen elkaar niet missen. Tweety (de vondeling dus) is al wat ouder, geschat op 'n jaartje op 5 - 6 nu. Toen hij z'n vriendin kreeg (Silly) was hij wel even wat onwennig, maar is dus nu dolgelukkig met haar.

Leeftijd maakt dus totaal niet uit. Geef ze wel de tijd om aan elkaar te wennen, soms is dit iets van ';n dag of 2, soms wat langer. Ligt helemaal aan 't karakter van je parkietje.

@ CrazyPaco: Dat ze allebei al op je hand komen eten is al 'n grote stap in de goede richting. Praat rustig tegen hun en laat ze merken dat je niet 'eng' bent, maar juist leuk. Zoals je nu doet, met voer op je hand, is daarbij 'n grote hulp. Goku zal met de tijd ook wel wennen aan je hand en rustiger worden. Elk parkietje heeft gewoon 'n ander karakter. De een heeft langer nodig dan de ander. Beweeg heel rustig, niet onverwacht. Trosgierst (jaja, komt de beroemde gierst weer) is 'n erg handig hulpmiddel omdat de meeste parkietjes er gek op zijn. Houd 'n stukje tussen je vingers en laat ze dan er van snoepen. Op die manier leren ze dus ook dat je hand niet eng is. Als ze gewend raken, kun je je hand steeds dichter bij hun proberen te houden, steeds met kleine stapjes. Uiteindelijk kun je ze aanraken en misschien stappen ze zelfs al op je vinger. Maar zoals zo vaak gezegd: Geduld is 'n schone zaak  ;)

Hoop dat je er wat mee kunt :)

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

veerle

Citaat van: freek500 op augustus 22, 2007, 19:42:23
Ons pakietje is nu bijna 5 jaar oud, en we denken er over na een tweede pakiet aan te schaffen. Nou is mijn vraag: kan dit nog wel nu he pakietje al bijna 5 is?

tuurlijk kan dat, best wel eerst in aparte kooitjes anders kan het zijn dat ze wel eens beginnen ruzie maken zoals bij
crazypaco.