3e parkiet 'aangevlogen'

Gestart door bpost, mei 08, 2007, 20:50:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bpost

Ik had reeds twee parkieten, waarvan het mannetje als eerste, later een vrouwtje bijgekocht. Zij moeten nog aan elkaar wennen. Nu is afgelopen weekend een parkietje (man) 'aangevlogen'. Hij zat in de tuin op de waskijn en kwam zo op mijn schouder zitten. We hebben hem tijdelijk opgevangen in een apart kooitje. Tot op heden heeft niemand zich gemeld als eigenaar. Als dat zo blijft willen we hem wel graag houden. We zien inmiddels dat het vrouwtje van ons en dit nieuwe mannetje het wel erg goed met elkaar kunnen vinden, terwijl ons eigen mannetje en vrouwtje nog steeds niet met elkaar overweg kunnen (na 4 weken). Zouden ze met zijn drieën in de kooi kunnen? Zo ja, hoe groot moet de kooi dan minimaal zijn? Zou het anders een idee zijn om het te wisselen, dus de nieuwe man met ons eigen vrouwtje en ons eigen mannetje apart?

Sonja

Hoi bpost,

Wat een leuke verrassing dat er zomaar ineens buiten een parkietje op je schouder kwam zitten! :)
Het is een geluksvogeltje dat hij bij jullie terecht is gekomen! ;)

Is hij wel helemaal gezond? Daar zou ik me eerst van verzekeren voordat je hem bij je andere parkietjes laat. Je weet het immers nooit.

Persoonlijk zou ik het wel zielig voor het mannetje (wat je al had) vinden, als hij in een apart kooitje zou moeten...en het nieuwe mannetje met het popje samen kan leven.

Is het geen optie om er nog een mannetje of popje bij te halen?

Dan hebben ze allemaal een maatje. :)

Voor de kooi geldt: hoe groter hoe beter! Te groot kan niet, te klein wel....

Groetjes, Sonja.

bpost

Ja, en het is nog een mooie ook. Het parkietje ziet er verder gezond uit, goed in de voeren, schoon 'kontje'. Hij had alleen veel honger en was moe. Nu is hij weer helemaal bijgekomen. Ik zou het zelf ook zielig vinden voor onze 'eigen' man. Waar het mannetje nu in zit, is eigenlijk een noodkooi. Het zou er op neer komen dat ik dan een tweede kooi aan moet schaffen, zodat ze twee aan twee kunnen leven.... Misschien het nadenken waard. Met zijn vieren in één kooi is dan natuurlijk ook geen optie, gezien het feit dat de kkoi waarschijnlijk te klein is, en de man niet met het popje op kan schieten. Zouden ze ooit wel aan elkaar kunnen wennen en met zijn drieën in de kooi kunnen?

Sonja

Hoi bpost,

Dat is moeilijk te zeggen.
Wel is het zo dat, hoe groter de ruimte waar ze in zitten, des te beter het zal gaan.
Er is dan altijd de ruimte om elkaar even te ontlopen als ze dat willen.

Maar zoals ik al schreef, ben ik zelf een voorstander van een even aantal parkietjes, omdat er anders altijd eentje het "5e wiel aan de wagen is".

Ik denk ook dat je je parkietjes nog wat meer de tijd moet gunnen om aan elkaar te wennen. Zeker nu er een nieuw parkietje bij is gekomen, is de situatie weer helemaal anders voor ze geworden, en dat vraagt ook weer wat tijd.

Groetjes, Sonja.