Welk parkietje, welke verzorging?

Gestart door Arno, april 28, 2007, 18:27:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arno

Hallo allemaal. :P
Ik heb een paar vraagjes: Ik wil namelijk graag weten wat nou een makkelijk parkietje is en hoe duur die is. En of ze ook veel rotzooi uit de bak gooien. Ik wil namelijk een parkietje wat voor een maakt niet uit 1tje die snel tam is en niet zoveel rotzooi maakt zowel wat kan je er tegen doen, en hoe duur is zoon parkietje?
Nog 1 vraagje welke afmetingen moet het kooitje hebben voor 1 parkietje?

Groetjes Arno. 8)

DarkWolf

Als je een dier echt graag wilt, dan moet je er ook de eventuele nadelen bij nemen.
Een grasparkiet maakt niet zoveel rommel, 1x per week de kooi uitkuisen. En ze maken ook niet zoveel lawaai.
Qua prijs hangt het natuurlijk af waar je hem koopt, de mijne kostte geloof ik 2.50€ (bij een hobbykweker).
Het tam maken hangt af van het karakter, hoeveel tijd je erin steekt,...
Een kooi kan ook nooit groot genoeg zijn, let er wel op dat de spijlen horizontaal zijn! Parkietjes klimmen graag.
Kijk maar even hier voor extra info: http://www.parkietenfreak.nl/a-verzorging.php
In de linkerkolom zie je nog andere items staan (oa. tam maken). Lees dit ook allemaal goed door VOOR JE een parkietje koopt.

Arno

Ja, het duurt ook nog even voordat ik er 1 koop. Want ik zelf vind het altijd belangrijk dat je inleest en daarna pas koopt  :D.
Maar ik zal het eens lezen en als ik dan nog vragen heb hoor je het snel genoeg. ;D

Sonja

Hoi Arno,

Welkom op het forum. :)

In de eerste plaats is het goed van je dat je hier eerst informatie komt vragen en zoeken voordat je tot de aanschaf van een parkietje overgaat. :)

Dat is in ieder geval de eerste stap in de goede richting!

Wat bedoel je met "een makkelijk parkietje"? ???
Want ieder dier, groot of klein, maakt natuurlijk wel wat rommel. Dat is dus iets wat je je van tevoren moet bedenken. De bak van de kooi heeft weliswaar een opstaande rand, maar je voorkomt niet dat daar ook wel het nodige overheen gaat op zijn tijd.
Parkietjes zijn ook een aantal keer per jaar in de rui, en verliezen dan de nodige veren, die je ook geregeld terug zult vinden en eventjes op moet ruimen, net als de poepjes die ze her en der laten vallen als ze lekker vrij rond mogen vliegen.

Maar: Als je van je parkietje houdt, neem je dit soort kleine dingetjes graag voor lief, want je krijgt er een vreselijk lief vriendje of vriendinnetje voor terug! :-*

Voor wat betreft het tam maken sluit ik me aan bij Darkwolf.
Je koopt geen kant en klaar tam parkietje in de winkel, daar zul je zelf ook de nodige tijd in moeten steken. Daar komt bij dat het ene parkietje gewoon wat tammer zal worden dan het andere, dat is het karakter van het vogeltje.
Voor tam maken geldt dat je het nodige geduld zult moeten kunnen opbrengen, reken in ieder geval toch zeker op enkele weken, zoniet maanden. Ook dat is weer afhankelijk van hoeveel tijd je met je parkietje doorbrengt.

Elk parkietje is naar mijn mening leuk, als je het diertje maar neemt zoals het is.

Lees het forum en de website maar eens op je gemak door, je zult er heel erg veel nuttige informatie vinden. ;)

Heb je na het lezen nog vragen, dan kun je ze uiteraard altijd stellen!

Groetjes, Sonja.


Arno

Ik heb het gelezen.
Nou ik ga hem zo tam maken zoals het er staat.
Ik heb genoeg tijd en zal tijd maken voor het parkietje, geloof mij ik zal toch 2 of 3 uur per dag voor het parkietje.
Nou ik heb het doorgelezen en had nog 1 vraagje, wat zijn nou minimale maten voor een grasparkietje ( de kooi ). :D

DarkWolf

de juiste afmetingen weet ik niet, maar de kooi moet ruim genoeg zijn.
Er moeten speeltjes inkunnen en toch moet het parkietje nog een beetje kunnen fladderen.
Ikzelf heb een kooi voor 2 parkieten, met enkele speeltjes in en toch heeft mijn parkiet nog genoeg plaats om heen en weer te springen en te fladderen.

Arno

Oke.
Ik dacht aan een kooi met horizontale draden. Zoals het moet  ;D.
En een afmeting van 40cmx20cmx50cm LxBxH ofzo iets  8)
Is dat goed genoeg?

Safrena

Citaat van: Arno op april 28, 2007, 19:54:27
Oke.
Ik dacht aan een kooi met horizontale draden. Zoals het moet  ;D.
En een afmeting van 40cmx20cmx50cm LxBxH ofzo iets  8)
Is dat goed genoeg?

Hey Arno

Deze afmeting vind ik persoonlijk veel te klein voor een parkietje
Dat mag best groter zijn

Vele groetjes

Arno

Oke.
Geef je mening en zeg alsjeblieft de maten erbij  ;D.
Zodat ik er nog wat van kan leren  :-X

DarkWolf

Mijn kooi (die eigenlijk voor 2 parkieten is) meet 56,5 x 35 x 65 cm


[verwijderd door de beheerder]

Arno

Owke das een mooie bak ;D
Vraagje,,, Misschien erg ombeschoft maar hoe duur kost zo iets?? 8)

Sara

#11
Vragen stellen is niet onbeschoft hoor, het is belangrijk dat je over zo'n dingen nadenkt voordat je een parkietje(of een ander dier) aaschaft, dus onbeschoft is het zeker niet.
Als je dit doorleest: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=1546.0 weet je meteen een antwoord op je vragen. Als je de zoekfunctie gebruikt en rondleest op de site, vind je nog veel informatie. :)
Veel succes met lezen en als je nog vragen hebt mag je ze uiteraard altijd stellen. ;)

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

DarkWolf

Hoeveel mijn kooi kostte weet ik niet meer, ik heb ze gekregen voor mijn verjaardag.
Maar waarom ga je niet eens naar de dierenwinkel, bekijk rustig alle kooien (stel evt. vragen hier op het forum na het zien van kooien), kijk naar speeltjes,..En dan kun je meteen ook de prijs bekijken

Arno

#13
Oke heet je parkietje Arno net zoals mij?? :-*
Bedankt voor het helpen. Ik zal nog eens grondig lezen.
Maar mijn ouders zijn niet zo van de parkietjes omdat ze toch veel vuilmaken en ze denken dat ze gaan stinken :-\.....
Maar kijk ik ga misschien vragen dat ik inplaats van een bosbad hoeve kaartje van 50 euro koop ( is zwembad ) voor heel de zomer. Daarvoor een kooi mag kopen met een grasparkietje van me eigen geld. Maar iemand tips om te helpen dat me moeder het wel accsepteerd? ::)

Citaat van: DarkWolf op april 28, 2007, 21:41:56
Hoeveel mijn kooi kostte weet ik niet meer, ik heb ze gekregen voor mijn verjaardag.
Maar waarom ga je niet eens naar de dierenwinkel, bekijk rustig alle kooien (stel evt. vragen hier op het forum na het zien van kooien), kijk naar speeltjes,..En dan kun je meteen ook de prijs bekijken

Ja ga ik zekker ook doen.
En wie weet kom ik maandag op koninginnen dag wel wat tegen  ;D

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

DarkWolf

Grasparkieten stinken echt niet, echt helemaal niet! Natuurlijk als ze in de rui zijn, liggen er rond hun kooi (en op de grond) wel heel wat veren, maar ga daarover met de stofzuiger en alles is weer proper. Ook kunnen ze bijna niks uit de kooi gooien omdat de rand zo hoog komt, enkel evt zaadjes kunnen uit de kooi vallen of trosgierst als die in de kooi hangt..Maar ook hier, even stofzuigen/vegen en alles is weg!
En je krijgt echt onwijs veel liefde van die kleine diertjes, het is echt super om met ze te knuffelen enzo

Arno

Naja maar hopen dat het me lutk! ::)....
Maarja zo niet ga ik door op dit forum en zal ik toch nog steeds info blijven zoeken. Tot het me wel een keertje zal lukken want dit zijn zulke leuke beesjes  ;D

Trippy

Offtopic, bij ons in de buurt is ook een bosbad moeilijke keus maar een parkiet is toch leuker !

Ehmmm ja ... ik denk dat je eerst je ouders zo ver moet krijgen dat je een parkietje krijgt !
Wat tips .

1.) Zoek hele liefe leuke en grappige foto's op en laat ze aan je ouders zien .
2.) Ik had het vaak over parkieten,over de dingen die ik al geleerd had op het forum en wat je ze allemaal kan leren , mijn ouders werden ook verliefd op de grasparkiet.
3.) En zeg zoals DarkWolf al zei dat parkieten ECHT NIET STINKEN , ze ruiken wat parkiets, maar het stinkt niet en ruikt soms zelfs lekker , ik ruik het trouwens alleen als ik echt aan mijn parkiet ruik !
4.) Laat aan je ouders zien dat je ECHT een parkiet waart bent , dus dat je voor hem kan zorgen en tijd voor je vriendje vrij kan maken
5.) Laat je ouders ook eens de website's doorlezen,om te kijken welke dingen je krijgt als je een of meerdere parkiet(en) hebt , zo kunnen je ouders bedenken of een parkiet wel bij jou hoort en of je niet een parkiet koopt en er later achter komt dat een parkiet helemaal niet bij jou past ...

Hmmm meer weet ik niet echt te bedenken , maar als je ouders het echt niet willen ...

Bij ons in de dierenwinkel zitten de parkieten in de kooien , ingericht en al ... parkieten alleen om alleen gehouden teworden en meerdere bij elkaar als je ze samen houd , zo kan je kijken welk speelgoed er eigenlijk in kan en krijg je ideeen of het wel klopt ...

Veel succes met het overhalen van je ouders.

Groetjes,Ursula


Ingrid


Arno

Dankje wel allemaal.
Ik kan jullie niet genoeg bedanken nou maar zien over te halen  :o :D

Arno

Ik heb alles nu mooi doorgelezen.
Me achtergrond zijn nu allemaal leuke parkietjes.
En ga heel veel dingen op internet zoeken en dat zet ik op word en dan echt heeeel veel erop zetten en ze het laten lezen  ;D