Tweedehands kooi opknappen

Gestart door au, april 22, 2007, 16:43:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

au

Vandaag hebben we besloten om voor Quibus een vriendinnetje of vriendje te gaan kopen. Nu ben ik nog veel thuis dus krijgt hij veel aandacht, in september ga ik weer naar school. Dat zou voor hem dan wel afkicken zijn, dus gaan we nu al op zoek naar een vriendje of vriendinnetje.

Heel toevallig kwamen we vandaag op een lentemarkt een grotere kooi tegen. Hij zag er nog goed/redelijk uit en kostte maar 1 Euro ;D
Nu vraag ik me alleen af hoe ik deze kooi het beste kan opknappen. Hij is zo nog helemaal okee, maar heeft een paar plekjes waar de verf eraf is en waar wat roestvlekjes zitten. Hoe kan ik deze het best verwijderen? Mag je een kooi opnieuw verven? Lijkt me niet verstandig, maar wilde het toch even vragen. Moet ik de kooi ook ontsmetten? Ik heb geen dettol, waar kan ik dat dan mee doen?

Hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen, dan heeft Quib binnenkort een eigen kasteeltje!

Groetjes,
au, cee en Quib natuurlijk

Sonja

Hoi au,

Zelf ben ik geen voorstander van een tweedehandskooi, omdat je nooit weet wat ermee is gebeurd. Maar dat is puur mijn persoonlijke mening hoor, er zijn hier meerdere forumleden die heel tevreden zijn over hun tweedehands kooi. ;)

Je kunt de afgebladderde verf en roestplekjes er met een schuurpapiertje afschuren.
Als je de kooi opnieuw wilt schilderen, moet je wel gifvrije verf gebruiken. Ik durf zo niet te zeggen welke verf daarvoor het meest geschikt is.

Over tweedehands kooien is overigens al meer geschreven, onder andere hier:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=7672.0
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=9106.0

Ik raad je zeker aan om de kooi te ontsmetten, er kunnen eventueel zieke vogeltjes in gezeten hebben, dat weet je immers niet.

Dettol is een heel goed middel daarvoor, of Halamid.
Daarna wel heel goed afspoelen met heet water.

Groetjes, Sonja.

au

Hoi Sonja,

ik heb de kooi ook goed schoongeboend, ben er wel even zoet mee geweest. Ik denk dat ik m maar niet ga schilderen, maar als ik het ga doen, dan zeker zonder gifstoffen. Er zitten wat stukken op waar de verf eraf is, deze heb ik goed schoongeschuurd, zodat er in ieder geval geen roest meer opzit. Bedankt voor de tips!

groetjes,
au

Nadine

Ontsmetten / schoonmaken kun je ook heel goed doen met bleek!
Laat je de kooi+bijhoorende spulle een half uurtje in de bleek staan
[houten gekleurde dingen niet want dan gaat de kleur eraf :( ]
Spoel het daarna heeeeeel erg goed uit met warm water goed afdrogen en je hebt een goed schonen kooi!  ::)
ik zal dit alelen 1 X doen voor je vogeltje erin gaat en daarna niet meer  ;)

Mars

Ik zou zelf geen bleek gebruiken. Het is dusdanig giftig, dat als er iets is blijven hangen en je parkietje het aanraakt de gevolgen ernstig zullen zijn. Dat is het voor ons ook al.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

Hallo Au,
Zat er trouwens veel roest aan de kooi :o Misschien moet je hem dan wel anders behandelen?
Groetjes karin

au

Hoi!

De roest aan de kooi viel wel mee, kreeg het er met een schuursponsje vrij makkelijk af. Ik had geen dettol ofzo in huis, dus heb het gedaan met sodawater. Voor zover ik weet is het ook zuiverend en is het niet direct giftig, of wel? Weet dat mijn moeder het ontstoken pootje van onze hond in sodawater moest zetten, dus leek mij niet giftig in ieder geval. En natuurlijk heb ik alles goed, zelfs een paar keer, afgespoeld.

Groetjes,
au