Kort Wieken

Gestart door Marlies, juli 13, 2005, 20:48:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marlies

Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje? Als je je parkietje gaat kort wieken tot hoever moet je dan knippen want ik kan niet precies zien waar het leven zit.

Groetjes Marlies en Pietje

Safrena

Hey Marlies

Welkom op het forum

Doe dat NIET AUB je parkietje kortwieken
Tenzij het om medische reden is en dan nog kun je dit beste laten doen door een dierenarts.

Als je je parkietje verkeerd kortwiekt is de kans groot dat je parkietje nooit meer kan vliegen.

Voor je dit besluit neemt lees misschien even onderstaande link daar staan ook de gevaren in van kortwieken

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=783

vele groetjes

Jorijn

#2
Ik ga je even verwijzen naar deze topic:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=783

Hieruit kan je zien dat de meerderheid van het forum tegen kortwieken is, aangezien ik dat ook ben kan ik je er niet zo veel over vertellen, Mischien dat een ander forum lid hier ervaring mee heeft :)

Safrena, ben je me weer voor he :P
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Marlies

Hoi,

Bedankt voor jullie tips, ik heb de verhalen gelezen.

De bedoeling om Pietje te kort wieken is omdat ik een tussenmuur heb die van glas is. Ik heb wel vitrage hangen maar bij de bovenste ramen niet en ik vind het zielig als hij daar tegen aan vliegt. Puetje is nu 2 jaar en hij is ook niet tam, als ik hem eten of water wil geven dan bijt hij in mijn hand. Zou hij nog tam kunnen worden.? Toen ik hem pas had ben ik er wel mee begonnen Maar door mijn werk en de opvoeding van mijn zoontje had ik daar niet elke dag alle tijd voor.

Groetjes Marlies en Pietje

Robin

#4
hey

pietje kan nog tam word met veel geduld kom je er wel
als hij bijt moet je duidelijk zeggen neen en hem een 15 min negeren
en als pietje neit bijt beloon hem dan

grtz

Mariëlle S

#5
Hoi Marlies,

Misschien een bruikbare suggestie:

Ik heb ook een tussenwand van glas die ook niet geheel met vitrage is.
Mijn beide parkietjes vliegen gewoon los en hebben geleerd dat ze daar niet doorheen kunnen. :P

Ik heb in het begin een aantal stroken papier (karton, stof enz. kan ook) er tegenaan geplakt waarbij niet het hele raam bedekt was maar wel zo dat het leek alsof je er niet tussendoor kon. Ook zorgde ik ervoor dat het in de kamer achter de wand donkerder was dan de kamer waarin ze vlogen.
Na een paar dagen kon ik het papier er al afhalen en ik heb verder nooit gehad dat ze ertegenaan vlogen.

Hopelijk wil het je lukken met Pietje. Veel succes


Je kunt de ramen ook met krantenpapier afplakken, deze kun je helemaal uitvouwen  ;)

Anita & Marisa

Hoi Marlies,

Ook wij raden je af om je parkietje kort te wieken.
Misschien ben je bang voor de ramen, maar deze kun je de eerste keren ook afplakken, zodat hij leert dat hij hier niet door kan. En daarna kun je het steeds verder open laten, zodat hij eraan went.
Hij kan dan lekker vliegen!!!
Als je hem kortwiekt, ontneem je hem zijn vrijheid! Je kunt hem dan beter niet laten vliegen, want dan klapt hij niet alleen tegen het raam, maar ook tegen andere dingen. Vooral omdat je zegt dat hij niet tam is, zal hij ook in paniek raken van jullie en weg (proberen te) vliegen, met alle gevolgen van dien!
Waarschijnlijk heb je ook gelezen welke risico's er aan het kortwieken zitten. Je brengt je parkietje hier dus alleen maar nadelen mee.

Als je je parkietje alsnog tam wilt maken, dan heb je veel geduld en vertrouwen nodig. Het is belangrijk dat je negatief gedrag negeert (dus niet gaan schreeuwen of je handen terugtrekken als hij bijt). Maar bijt hij dan zeg je duidelijk "Nee" en kijkt hem erg boos aan, daarna negeer je hem ongeveer 15-30 min. Goed gedrag inderdaad belonen met een stukje trosgierst e.d.

Als hij wat tammer is, kun je hem laten vliegen, zodat hij lekker zijn vleugeltjes kan strekken.
Het kortwieken helpt absoluut niet bij het tam maken. Het enige wat je parkietje niet meer kan is wegkomen, maar het brengt veel stress met zich mee. Als zijn vleugelpennen weer aangroeien, gaat hij bij je weg en vertrouwt hij je nog minder. Of je moet voor altijd een kruipende parkiet hebben....... :(

Dus NIET kortwieken, het help niet voor de problemen die je beschrijft. Deze problemen moet je op een andere manier oplossen!  ;)

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Marlies

Hoi,

Bedankt voor de tips.

Ik ga als het logeetje weg is weer proberen Pietje tam te maken. (ik heb nu een parkietje te logeren)  Pietje en coco zitten de hele tijd bij elkaar. Ik heb het kooitje van Pietje eigenlijk altijd open staan maar vliegen doet hij niet hij klimt op zijn kooi en gaat in de vensterbank zitten. Hij is nu niet gekort wiekt hoor.  :rolleyes:
Hij kan gewoon de kamer rond vliegen. Maar doet het niet. Hij zit gewoon lekker in het raam en op of in zijn kooi. Ik heb wel vetplanten in mijn raamkozijn staan weten iemand of die giftig zijn. En weet iemand of je wilgen takken ook zo bij een dierenwinkel kan kopen?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Groetjes Marlies

Anita & Marisa

#8
Hoi Marlies,

Fijn om te horen dat je Pietje weer tam probeert te maken  ;).
Heb geduld (veel geduld) en dan komt het vast helemaal goed.

Ondanks dat je parkietje niet vliegt, is kortwieken niet nodig. Want waarom zou je je parkietje kortwieken als hij toch niet vliegt??? Waarom zou je dan bang zijn bang zijn dat hij ergens tegenaan vliegt????

Hoe komt je parkietje trouwens in de vensterbank? Of staat zijn kooi in de vensterbank? Mocht dit het geval zijn, dan kun je beter een ander plaatje in huis zoeken voor de kooi van je parkietje. Het is namelijk niet goed voor je parkietje om in de vensterbank te staan. In de winter is het hier te koud (of warm door de verwarming) en in de zomer te warm (zon e.d.) Ook komt er veel tocht doorheen. Voor het raam wordt altijd afgeraden!

Hij mag best in de vensterbank lopen als hij dit prettig vindt.
Lees het volgende eens door over de kamerplanten:
http://www.parkietenfreak.nl/z-planten.php
(staat op www.parkietenfreak.nl, bij ziekten en dan rechts bij "giftige kamerplanten".

Wilgentakken kun je bv. bij Intratuin halen of bij een (grotere) bloemist. Bij de dierenwinkel hebben wij ze nog nooit gezien.

Veel liefs,
Anita en Marisa.

Marlies

#9
Hoi Anita en Marisa,

De kooi staat niet in de vensterbank maar tussen 2 banken in op een tafeltje. Wel vlakbij de vensterbank dus daar klimt hij dan op. Ik heb luxaflex dus als de zon schijnt zorg ik dat die omlaag zijn. En als het heel warm is zet ik pietje in de gang neer zodat hij geen last van de zon en warmte heeft. Ik heb een kachel en die staat aan de andere kant van de kamer dus daar heeft hij ook geen last van. Hij vind het best wel leuk om naar buiten te kijken.  :rolleyes:  Mijn beneden buurman heeft ook een vogeltje en soms hoor je ze tegen elkaar kwebbelen. erg leuk. Pietje vliegt af en toe als hij schrikt een klein stukje.

Ik heb bij de dierenwinkel een soort fruitstokjes kunnen kopen. Deze zijn speciaal voor vogels en knaagdieren.

groetjes Marlies. pietje en .......

Deze fruitstokjes worden ook gezien onder snoepstaven ;)
Gr J.

Anita & Marisa

Klopt wat Jorijn zegt, en hier moet je wel een beetje mee oppassen. Je parkietje vindt het lekker, maar zorg dat hij hiervan niet te veel eet. Ze bevatten veel suiker en hun eigen voer is erg belangrijk. Door de snoepstaven eten ze minderen van hun eigen voer  ;)
Veel liefs, Anita en Marisa.

Nikolas

Mijn ouders willen onze valparkiet laten kortwieken, zodat hij niet zoals de vorige vogel kan wegvliegen. Ik wil dit echter in geen geval, ik vind het erg voor die beestjes. Kunnen jullie mij bindende argumenten geven, waarom zij het vooral NIET zouden doen?

Safrena

Hey Nikolas

Laat je ouders even onderstaande link naar het discussie topic kortwieken lezen ;)

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?showtopic=783

Vele groetjes

Nikolas

Héhé Safrena, dat verhaaltje had ik ook gelezen en daar heb ik ook mijn eerste argumenten uitgehaald. Ik denk dat het gewerkt heeft :D

Safrena

#14
Hey Nikolas

Blij te horen dat het geholpen heeft en dat je vogeltje nu niet gekortwiekt wordt ;)  :thumbsupsmiley:

vele groetjes

Sara

Je vogeltje zal je eeuwig dankbaar zijn omdat je hem niet gaat kortwieken! :D
Ik heb Arno afgeleert om tegen het raam te vliegen.(wat hij in het begin een keer had gedaan en ik was erg geschrokken).Ik heb hem daarna mee op m'n vinger naar het raam genomen en heb hem tegen het raam gehouden en met m'n vinger ertegen getikt om te laten zien dat het hard is en niet doorvliegbaar is  ;) .
Sindsdien maakt hij altijd een draai als hij richting raam vliegt en ontwijkt hij het! :D
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Nikolas

Heel erg bedankt voor de tip hooor, baasje van Arno! Ik zal hem zeker onthouden! Ik ging het eerst anders doen, ik ging eerste de gordijnen sluiten en ze dan iedere keer een beetje meer openzetten...maar dit lijkt me ook goed...

paooltje

Hoi,
Ik heb 3 jaar geleden mijn valkparkiet gekocht, bij een dierenzaak, zij was toen 3 maanden. Ze is ook verkeerd gekortwiekt ( niet door mij) en kan dus ook niet vliegen.. vindt het erg zielig. Ze zit in een grote kamervoliere waar ze alle ruimte heeft.

Groetjes, Paola

mickey

CiteerHoi,

Bedankt voor jullie tips, ik heb de verhalen gelezen.

De bedoeling om Pietje te kort wieken is omdat ik een tussenmuur heb die van glas is. Ik heb wel vitrage hangen maar bij de bovenste ramen niet en ik vind het zielig als hij daar tegen aan vliegt. Puetje is nu 2 jaar en hij is ook niet tam, als ik hem eten of water wil geven dan bijt hij in mijn hand. Zou hij nog tam kunnen worden.? Toen ik hem pas had ben ik er wel mee begonnen Maar door mijn werk en de opvoeding van mijn zoontje had ik daar niet elke dag alle tijd voor.

Groetjes Marlies en Pietje
[snapback]7392[/snapback]

hallo,
ik heb mijn parkiet ook in mijn kamer.. En toen hij voor het eerst in mijn kamer ging vliegen heb ik hem eerst tegen het raam gehouden zodat hij weet dat er glas zit ... en daarna is ie er nooit tegen aangekomen!

Anita & Marisa

Ik vind het zo jammer dat er nog steeds "mensen" (particulier of dierenwinkel) zijn die een beestje bewust gehandicapt maken! Verschrikkelijk, alleen voor het gemakzucht van "de mens", ze hebben toch niet voor niets vleugels gekregen  :angry: !