bloed bij veertje

Gestart door liesanne, april 11, 2007, 19:37:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

liesanne

 :o
Wij hebben Parka, onze grasparkiet, gekortwiekt gekocht. we zitten met smart te wachten op zijn groei van de vleugels. We zien haar graag vliegen.
Ze is gisteren in haar kooi naar beneden gevallen. Normaal fladdert ze en komt ze goed terecht, maar nu niet.
Er zat een veertje heel raar en er zat bloed bij. Het veertje stak uit.
We hebben haar met rust gelaten en haar niet uit de kooi gehaald. Vandaag was ze erg vrolijk en speels.
Liesanne heeft haar net uit haar kooi gehaald. Het veertje stak nog wel steeds uit.
Parka probeerde telkens wel weer te fladderen. We hebben haar dus maar weer terug gezet.
Wat moeten we hiermee doen?

groetjes van Liesanne en haar moeder.

Mars

Is het veertje scheef gaan zitten door de val, of zat het al scheef voor de val (en is het dus mede de oorzaak).
In het eerste geval lekker laten zitten, als het irriteert zal Parka het zelf wel proberen weg te halen. In het tweede geval... ik ga eerst maar van het eerste uit..  :)

Laat het even weten, of het voor de val was of daarna!

groete  Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Als de veer inderdaad "scheef zit" door de val dan zou je aan de dierenarts kunnen vragen wat je nu het beste kunt doen.
Wellicht is dat gewoon afwachten, maar het kan ook zijn dat hij of zij adviseert om de uitstekende veer even te verwijderen. (Dit laatste kun je beter niet zelf doen).


ashley

hallo,
een van mijn vogeltjes is ook gekortwiekt dus toen ik hem kreeg had hij ook al snel last van zo'n scheef veertje met een beetje bloed er aan
ik werd natuurlijk gelijk bang en wou ook al naar de dierenarts mijn moeder zei toen wacht nog maar even want hij reageert en doet het nog steeds hetzelfde als normaal.
dus hebben we 2 dagen gewacht en toen is het veertje er van zelf uitgegaan en heeft dus nergens last meer van ;D

groetjes ashley en hopen dat het bij jou ook zo zal gaan

Mars

Hallo Ashley,

Zoalng er niet meer veertjes volgen is dat geen probleem hoor! Als er wel bij meer veren bloed aan zit moet je langs de DA.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ashley

hallo mars

ja natuurlijk dat snap ik maar als het gewoon bij een veertje is en het daarbij blijft dan is het toch geen probleem als het vogeltje er zelf geen last van heeft ;)

groetjes ashley

Mars

Nee, hoor 1 veertje kan gebeuren, maar betekent wel dat je het in de gaten moet houden.

Groeten Mars
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

liesanne

 ;D
Parka heeft zijn veertje inmiddels verloren en hij is vrolijk als altijd.
Wij vragen ons nog wel af wanneer Parka zijn echte vleugels weer krijgt, zodat hij als een vogel kan vliegen.
Wij zitten hier met smart op te wachten.

Groetjes Liesanne en mama

ashley

ja het zou wel leuk zijn als hij gewoon lekker kan vliegen
maar ik heb mijn gekortwiekte vogel nu bijna een jaar en hij kan nu ook nog steeds niet vliegen want zijn vleugels blijven het zelfde ???
hopelijk bij jullie vogeltje niet.
maar die van mij is er nu wel aangewent want als hij los is probeert hij het ook niet en wacht tot ik hem ga helpen :P

groetjes ashley

Ranni

Meestal duurt het aangroeien van die vleugels wel ruim 5 weken. Bij mijn jongste waren ze ook gekortwiekt en de veren zijn nu langzaam aan het groeien.

Mars

Als de eerste veren vallen, dan duurt het meestal 2 a 3 weken voor je de veertjes ziet komen. Maar ze komen 1 voor 1 dus dan duurt het nog wel even.

@ Ashley Het ziet er naar uit dat je of een kruipertje hebt, of een parkietje dat te kort is gewiekt. Je parkietje hoort al lang weer te kunnen vliegen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ashley

hoi mars,

nou ja dan weet ik dat ook maar weer ik zelf denk dan eigenlijk dat hij te kort is gewiekt ik vond het al zo raar dat hij nog geen gewone goede vleugels had, maarja het is een vrolijk vogeltje en zijn vrouwtje heeft eitjes dus volgens mij is hij gewoon een gelukkig vogeltje ;)

groetjes ashley

liesanne

 :o Parka heeft weer een veertje verloren en er zat bloed aan de pen. Ik heb al gezocht en kwam op de kruipersziekte. Zou dit kunnen? Hij is nu net allebei zijn vleugelpennen verloren die hij net gekweekt had.
Wij balen dus.
Wij lazen dat je er niks tegen kan doen. Is dit zo? Parka heeft de laatste tijd ook een rommelige staart.
Ze is verder erg levendig.
We hebben net het uitgevallen veertje onder de microscoop gelegd en we hebben erg om haar moeten lachen, want ze duwde ons opzij om ook even te kijken. Ze is zo grappig.
Het veertje was in de "schagt"(weet niet precies hoe ik dit moet zeggen) zwart. Het lijkt wel oud bloed. Zou het ook nog van het kortwieken kunnen zijn?
Wij zijn toch bang dat ze geen vleugels meer krijgt. Het zou heerlijk zijn als ze kon vliegen, maar ze heeft het zo ook naar haar zin.

Groetjes van Liesanne en haar mama.

Caradow

Het zou kruipersziekte kunnen zijn. Je kunt het best even met Parka naar een vogelarts en het veertje meenemen zodat de arts deze ook kan bekijken. Wij kunnen geen diagnoses stellen, wij zijn geen artsen, daarom het advies om toch langs ene arts te gaan...

Sterkte!

Mars

Het zou kunnen dat Parka deze vleugelpennen er zelf uitgetrokken heeft. Mijn Jim heeft dat laatst ook gedaan met haar eerste nieuwe pen, nadat ze gewiekt was (vanwege Timo), daar zat ook een beetje bloed aan. Misschien vindt Parka die nieuwe veren wat vreemd en steken ze voor hem wat lastig uit, doordat ze geen steun hebben van de anderen.

Doordat Parka gewiekt is, is het moeilijk om te zien of hij voorheen wel goede mooie veren had en of het dus kruiperziekte kan zijn. Dat de staart wat raar is, kan betekenen dat het kruipersziekte is, maar ook dat Parka misschien wel heel erg druk aan het spelen kan zijn. ik neem aan dat Parka's staart wel mooi lang is?

Jullie kunnen Parka even laten controleren bij een dierenarts, of je kunt nog even wachten hoe het met het volgende veertje gaat, ik durf het nu nog geen kruiperziekte te noemen. Maar dat ligt er ook aan of Parka een mooi staart heeft of niet.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

liesanne

#15
 ??? Ga ik dan naar de dierenarts waar ik met mijn konijnen ook heen ga? of naar een vogelkenner?
Is kruipersziekte heel erg?

:) Parka heeft wel een lange staart, maar hij is wat viezer dan de rest en wat gerafelder. Ze kan nog niet vliegen en gaat dus ook constant langs de tralies. Dit zou het ook kunnen veroorzaken dacht ik.
Mijn man vind het nogal wat om meteen na twee veertjes met bloed naar de dierenarts te rennen. Hij wil het eerst aan kijken.

Mama van Liesanne

Berichtjes samengevoegd,
Gr. PF

Mars

Hallo mama van Liesanne en Liesanne natuurlijk,

Als je naar een dierenarts toe gaat dan kun je het beste eentje uitzoeken die verstand heeft van vogels. Hier staat een lijstje http://parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php, maar je kunt ook even bellen met je eigen dierenarts en vragen welke in de buurt er verstand heeft van vogels, als er niet eentje van dez lijst in de buurt zit. Meestal verwijzen dierenartsen wel even door naar elkaar.

De vraag is, of je wel naar een dierenarts toe moet. Er is niets te doen aan kruipersziekte en je parkietje kan gewoon heel erg oud worden. Je moet er alleen wel om denken, dat als je parkietje kruipersziekte heeft, dat je er dan nooit mee moet gaan kweken. Dus je moet er voor zorgen dat er geen kleine parkietjes komen. Als je een tweede parkietje koopt, dan zla deze parkiet niet ook zijn veren verliezen, maar is deze wel drager van het virus. Ik zou zeggen dat je eerst even in de gaten houdt of Parka niet zelf de veren er uit trekt.

Daarnaast is de kruipersziekte er in verschillende vormen: het kan zijn dat Parka 1 keer zijn veren verliest, maar dat ze later toch weer terug komen en hij daarna wel kan vliegen. Dan blijft hij wel drager van het virus en is het dus wel besmettelijk voor andere vogels.

Meestal hebben parkietjes met kruipersziekte een kortere staart.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Naast Kruipersziekte zijn er ook nog andere mogelijkheden.. Ik zou eerlijk gezegt niet al te lang wachten en nu ik lees dat de staart wel gewoon aanwezig is, denk ik niet dat het kruipersziekte is. Maar het niet normaal dat een parkietje zomaar bloedpennen verliest...

liesanne

 ;D
Wij zijn naar de dierenarts geweest. Parka is gezond. Ze zit vol met nieuwe penne. Ze zal over een tijdje goed gaan vliegen. Ze was goed gekortwiekt.
Ik ben erg blij. Geen veertje met bloed meer gevonden.

Liesanne

liesanne

 ;D
Hoi allemaal,

Wij willen nog even laten weten dat het prima gaat met "parka".
Ze heeft nieuwe veertjes en is geel geworden. (ze was wittig) Vandaag vloog ze ineens een heel eind door de kamer.
Ze is flink aan het oefenen.
Heerlijk om haar te zien fladderen.
Alles is dus toch goed gegaan.

Groetjes van Liesanne en Daphne. ;D