verkalkt eitje ?

Gestart door Annika, april 09, 2007, 12:08:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Annika

Sinds het laatste nest van Vledder en Kleintje afgelopen okt/nov blijft Vledder geregeld eitjes leggen op de bodem van de kooi  :'( daar broedt ze ook op.
Ik haal iedere keer direct de eitjes weg, na een poosje stopt ze er weer mee om na een korte onderbreking weer te beginnen.
Ze ziet er gezond uit, eet goed, zit goed in de veren en is nog steeds iedereen de baas, maar toch is dit natuurlijk niet goed.
Echter was het eitje wat ik daarnet uit de kooi haalde anders dan ervoor. Normaal zijn ze glad, maar deze leek wel verkalkt ofzo, echt een laagje erop, heeeeel raar.
Weet iemand wat dit kan zijn?
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, apart zetten vind ik ook zo moeilijk, omdat ze allemaal behoorlijk aan elkaar gehecht zijn en een nieuw nestje is onmogelijk vanwege vakantie in juni en misschien nog in de zomervakantie ...  ::)

Groetjes Annika

dkm

hey, Annika

weet wel zeker dat de eitjes befrucht zijn?
het komt niet vaak voor maar er zijn uizonderringen dat een popje
op de bodem van de kooi legt.
en al helemaal reemd dat ze op de eitjes broed.!!!!
bekijk de eieren eerst goed voordat jhe ze weg gooi!!!.

Citaat van: Annika op april 09, 2007, 12:08:41
Sinds het laatste nest van Vledder en Kleintje afgelopen okt/nov blijft Vledder geregeld eitjes leggen op de bodem van de kooi  :'( daar broedt ze ook op.
Ik haal iedere keer direct de eitjes weg,

als het eitje wit is mooi laten lichen en als je het niet zeker weet even voor het raam
houden en kijken of je rose rode adertjes zien lopen.is het doorzichtig kun je het weggooien.
andersgewoon niet aankomen.

heb je mischien een foto van een eitje? ;)
groetjes michelle

Annika

de kans dat de eitjes bevrucht zijn is er zeer zeker, maar ik gooi de eitjes meteen de eerste dag dat ze gelegd zijn weg, ik kijk daarvoor meerdere keren p/d in de hoeken van de kooi. Als je ze meteen weggooid is er nog niets gegroeid.
Een nestje is niet mogelijk nu ivm vakantie, ze heeft er wel al 4 gehad met het mannetje dat nu ook in de kooi zit. Daarbij zitten nog zoon en dochter, uit verschillende nestjes.
Na het laatste nestje is ze dus begonnen met zo nu en dan op de grond broeden.

Maar het ging me nu dus om het eitje dat niet mooi glad was (heb het weggooid, denk niet dat het duidelijk zal zijn op foto, maar eventueel kan ik even in de pedaalemmer kijken, daar ligt nog niet veel in, dus kan het er zo weer uithalen)
Om te verduidelijken : het leek het wel alsof er een laagje cement op zat, ook echt wittig aan de buitenkant, niet zoals eitjes normaal zijn.


karin v h

Hallo Annika,
Als het eitje verkalkt is dan kan het zijn dat het te lang bij  haar in het lichaam heeft gezeten (dit was n.l. bij Sara ook het geval haar laatste eitje was helemaal verkalkt!, er zaten allemaal kleine kalkplekjes (Bultjes) op het ei).
Hou haar dan wel goed in de gaten want dan kan het zijn dat ze problemen heeft met de eitjes eruit te werpen (door droogte in het lichaam).
Groetjes karin

Annika

dank je wel voor je reactie Karin, het is eng om te horen, maar wel goed. Ik houd haar extra in de gaten!

Groetjes Annika