Eerste nest in boomstronk.

Gestart door lief-hebber, maart 30, 2007, 22:40:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lief-hebber

Hallo iedereen.

Iemand van deze site kwam bij mij met een geweldig idee, waar ik zelf nooit opgekomen was.  ;D
Ik heb een voliere met ongeveer 50 grasparkieten, en hier zet ik als opvulling en om het natuurlijk te houden graag boomstonken in, en ook om op te zitten gebruik ik takken.
Met alle gevolgen van dien, dat er in ongeveer Januari een grijze mama parkiet heftig begon te knagen.
Mijn gedachte was toen dat lukt haar nooit, want de bewuste stonk is volgens mij veel te smal.  ???
Maar goed je raad het al, begin Februari had ze het idee het is klaar dus eieren leggen maar.
Daar was ik het niet helemaal mee eens, nou moet je weten dat ik vorig jaar jongen verloren ben door de heftige regenval, en deze stronk staat niet op een plek waar er absoluut geen water bij kan komen.  :'(
Dus ik heb tijdelijk het nest afgesloten door er een stammetje in te zetten, zo kon ze er niet meer in komen.
Maar ja, begin Maart werd het natuurlijk al warmer, en opgegeven moment kwamen er al meer gevechten.
En dus nestkastjes tijd, en toen heb ik ook de boomstonk weer vrij gegeven.
Er kwam een groot gevecht tussen twee goede moeders, de bewuste grijze mama en een regenboog mama.  :(
De laatste heeft gewonnen en eieren gelegd en sinds vandaag heb ik dus twee jongen in de boomstronk.  :D
En natuurlijk volgen hier enkele foto''s, er zit ook een foto bij zodat jullie kunnen zien dat er wel genoeg nestkasten hangen.  :P
Veel kijk plezier en groetjes van lief-hebber.              ;D


[verwijderd door de beheerder]

Mars

Begrijp ik dat goed? Ze heeft dus een soort kommetje gemaakt aan de bovenkant van de boomstronk en daar de eitjes gelegd?
Nou... het bloed stroomt daar waar het niet gaan kan, geloof ik...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sara

Ik heb eigenlijk al erg vaak gelezen, dat je minder goede broedresultaten hebt in boomstronken(die je in de winkel kan kopen ook). Of dit waar is weet ik niet, ik heb mijn parkietjes in een gewoon broedblok laten broeden vorig jaar.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Annika

wat apart zeg, waar die beestjes al niet toe in staat zijn. Heel veel succes, hopelijk gaat het goedkomen met dit nest in de boomstronk (genoeg ruimte als de jongen groot worden)

Groetjes Annika

lief-hebber

hoi alle

ik heb hier nog een foto
deze is van de boomstronk zelf.
bij het pijltje zit de ingang en bij de cirkel het nestje

groetje's lief-hebber

[verwijderd door de beheerder]

Scotty - Keecko

Oww... jeetje...

Is daar wel genoeg plek voor ze? ???
Lijkt me wel erg krapjes... :(

Cropje

Hi allemaal,

Leuk dat je de foto´s geplaatst hebt lief-hebber! Ik wasl errug benieuwd! Wat zijn ze inventief he, die beestjes?!?
Wel zielig voor de grijze mamma, heeft ze dat hele nest gemaakt, neemt de regenboog het over! Maar ja, zo is de natuur!
Hoeveel eitjes zijn er gelegd?

lief-hebber

Marcia, ik denk dat inmiddels wel duidelijk is dat ze er geen holletje maar een hol in gegraven hebben.  :o

Sara, ik heb in de voliere ook boomstonken hangen die jij bedoelt.
Maar ik heb ook gewone nestkasten hangen, en ik moet zeggen dat ik geen verschil bemerk met de broed resultaten.  :-\
Maar ik vindt het wel veel natuurlijker en dus gezelliger staan.

Annika, ik moet zeggen dat ik dat dus ook hoop.
Maar goed als je van de natuur uit moet gaan zou je denken van wel.
Maar als het niet goed gaat, heb ik inderdaad wel een probleem, want ik kan er niet met mijn hand inkomen.  ???

Scotty en Keekco.
Wat ik in mijn verhaal al schreef, zoiets had ik in het begin ook.
En wat ik ook net al aangaf, mocht het niet goed gaan zal ik met een zaag aan de slag moeten.  :-X
Want met mijn hand kom ik er niet in.

Cropje, het is inderdaad erg zielig maar grijze mama heeft genoegen genomen met een gewoon nestkastje waar inmiddels 4 eieren in liggen.   8)
En volgens mij liggen er voor zover ik kan zien in de boomstronk ook 4 eieren, waarvan er inmiddels twee uit zijn.  ;)

Groetjes lief-hebber.  ;)


Parkieten-Freak

Wat apart zeg! Kunnen de jonkies straks wel uit het nest komen? moeten ze omhoog lopen naar de ingang?


lief-hebber

Hoi parkieten-fraek.  :D

De laatste foto die mijn man heeft neer gezet van de stronk zelf, hier zie je een rood kringetje op en daar zit het nest.  ::)
Eveneens hebben de buitenstaanders daar inmiddels een gat gemaakt.  :(
Dus ik denk zelf dat als de jongen oud genoeg zijn dat mama dat open breekt.  :-\

Maar mocht dat nou niet gebeuren, ik houd namelijk alles bij, dan ga ik de bewuste stronk tegen die tijd gewoon met een zaag te lijf( ik ben al spierballen aan het kweken)  8)

Groetjes lief-hebber ;D

Sara

Is dat niet heel erg gevaarlijk om in 'n boomstronk te gaan zagen waar parkietjes inzitten? Een zaag is toch heel gevaarlijk, en dat zaagsel dat in hun oogjes valt, lijkt me een angstige beleving voor de parkietjes.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

lief-hebber

Hallo Arno.  :)

Ik begrijp dat je er zo over denkt, maar ik laat in de eerste instantie de natuur zijn gang gaan.  ::)
Maar als de natuur niet met een oplossing komt dan zal het opgegeven moment toch moeten.  :(
Want wat ik al eerder heb gemeld is dat ik er met mijn hand niet in kom.
En mocht ik tegen die tijd iets met dat gat aan de zij kant kunnen doen, dan doe ik dat natuurlijk.  ???
       Groetjes lief-hebber.    ;D

lief-hebber

Hallo allemaal.  :D

Even voor de mensen die het willen weten.  :-X
Ik heb nu zeker 3 jongen, voor zover ik alles kan bezichtigen.  :P
En omdat het sinds vandaag een stuk kouder is heb ik de stronk maar een jasje aan gedaan.  ???
In mijn antwoorden van gisteren kan je terug vinden dat de buitenstaanders een ander gat hebben gemaakt.   ;)
En gelukkig hebben ze op het weerbericht gemeld dat er een stuk kouder weer aan kwam, dus heb ik de stronk maar een jas aan gedaan( een dweil er omheen gewikkeld).  8)

Zo iedereen weer op de hoogte, groetjes lief-hebber.   ;D

Scotty - Keecko

Wat leuk dat je al drie jonkies hebt! :)

Ik hoop maar dat het niet te koud voor ze is... vandaar die dweil zeker ;) Krijgen de jonkies dan nog wel genoeg lucht?
En als die 'buitenstaanders' (ik neem aan dat dat andere parkietjes zijn) ook gaten gaan maken in die stronk, komen ze dan niet bij het nestje wat daar in zit? Of is het zo'n dikke stronk dat er meerdere nestjes in kunnen zitten?

Ik ben gewoon een beetje nieuwsgierig ::)

Toch blijf ik die boomstronk vreemd vinden... ???
Maar goed, de natuur gaat zijn gang.

lief-hebber

Hoi Scotty en Keecko.  :)

Vandaar inderdaad de dweil, die hangt nu over het gat dat de buitenstaanders geknaagd hebben.  :P
En over de lucht, ze hebben een tweede gat geknaagd, dus ze krijgen voldoende lucht via de oorsponkelijke ingang.  ???
Dat ze anders bij het nestje kunnen komen is ook de rede dat die dweil er nu hangt, zo voorkom ik dat ze door kunnen knagen.  :D
En nee de stonk is niet zo dik, vandaar ook mijn verbazing over het hele nest.  ???
Ik had in de eerste instantie niet verwacht dat het zou lukken.  :-\
Als je nog meer vragen hebt hoor ik ze graag.  ::)
          Groetjes lief-hebber.  ;D

Mars

Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit afloopt en of je uiteindelijk grof geweld nodig hebt. Vast niet, mamaparkiet zal haar instinct wel volgen

Groeten en succes, Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Josephine

Wat leuk zeg! Ik hoop ook dat het allemaal goed gaat komen!

Susanne32

#17
Hoi Liefhebber,

Gaaf zeg, een nestje in een boomstronk! Heel natuurlijk ook, zo zal het in het wild ook wel gaan. Leuk hoor, dat je dat van zo dicht bij kunt meemaken bij jou in je volière!  :D

Hoe gaat het inmiddels met de jongen? Groeien ze goed, of heb je daar geen zicht op?

Ik ben benieuwd of ze voorspoedig opgroeien, zal voor je duimen...  ;D


lief-hebber

Hallo iedereen.

Trieste mededeling, er is een jong overleden.  :(
En wat ook heel vervelend is dat ik moet wachten tot mams het eruit haald.  ???
Ik kom er zelf met geen mogelijkheid bij, ook niet met een tang.
Dus als nog iemand een ander idee heeft hoor ik het graag.  :-\
Met de andere twee gaat het overigens prima voor zover ik dat kan zien.  ::)
De eerste pennetjes kan ik op dat kleine lichaampje inmiddels ontdekken, goed he.
Ik hou jullie op de hoogte met de stand van zaken.  :-X

Groetjes lief-hebber.  ;D

Mars

Och vervelend, dat is het altijd al, maar in dit geval nog meer. Dat het lichaampje nu dus in de boomstam moet blijven liggen. Laten we hopen dat mams een beetje opruimerig is en het netjes weghaald.

Echt vervelend, maar ja, ze hebben zelf dit nestje uitgekozen...

Je houd ons op de hoogte hoe het met de anderen gaat, he?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..