Ari wil geen ander voer, wat nu?

Gestart door caatje, maart 27, 2007, 23:36:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

caatje

Met de kerst is Ari 6 dagen opgenomen geweest in Driebergen vanwege een maag/darminfectie. Hij is daar goed uitgekomen maar nu is hij vorige week wéér ziek geworden, wéér opgenomen in Driebergen met hetzelfde probleem.
Ik ben blij dat ik het gedaan heb want hij had het anders waarschijnlijk niet overleefd.
Het is een kwetsbaar vogeltje.
Hij had daags voor zijn ziekte het eerste wilgentakje gekregen van mijn zoontje. Daar is hij zich flink aan te buiten gegaan maar of hij daar nu ziek van is geworden....?
De dierenarts adviseerde meer gevarieerd voedsel en had het over pellets. Ik heb de discussie hier niet gevolgd en loop dus het risico in herhaling te vallen.
Het probleem is dat Ari het vertikt te eten. Ik heb ook dat dure merk voeding gekocht (ben even de naam kwijt) maar ook daar heeft ie erge moeite mee. Ik geef hem 's morgens een schepje gemengd (ook met pellets erbij) en 's avonds nog een schepje maar hij pikt alleen het bekende zaad eruit. Hij is ook wat opstandig, komt meteen op mijn schouder zitten als ik de kamer binnenkom. Volgens mij heeft hij gewoon honger maar is hij te eigenwijs om die andere zaadjes ook te eten.
Ik voer hem ook uit de hand, klem dan een zaadje of een pellet tussen mijn vingers. Hij trekt uit alle macht en schiet het vervolgens weg. :o
Ik wil graag het beste voor hem maar weet nu even niet wat dat is. Ik durf hem ook niet teveel uit te dagen want hij is nog maar net beter.

Wat kan ik nu het beste doen, heeft iemand een advies voor mij?
Alvast bedankt voor de moeite.



karin v h

Ik vrees dat hier niet echt een advies voor is.
Laatst sprak ik iemand die een parkietje heeft en dat at geen pellets, poepte zaadjes.
Uiteindelijk op nadrukkelijk verzoek van de dierenarts heeft hij alleen nog maar pellets gekregen want ander went hij niet en blijft hij steeds naar zaadjes zoeken.
Ja, wat is wijsheid.
Ik ben geneigd om je te adviseren om nog maar eens contact op te nemen met jouw vogelarts. Kijken wat hij hiervan vindt.
Het is ook niet de bedoeling dat hij gaat uithongeren.
Ja en als hij net beter is vind ik het ook nogal riskant heb je al eens van die  Xtravital
Is hij al erg mager geworden?'
Groetjes karin

Cropje

Hoi Caatje,

Wat vervelend dat Ari weer in Driebergen opgenomen moest worden! Als ik het goed begrijp is hij nu weer lekker terug bij je? Gaat het nu weer helemaal goed met hem? Ik hoop het wel voor je!

Met het dure merk voeding bedoel je waarschijnlijk Xtravital en pellets misschien Harrison's? Dat Ari want opstandig is door het eten kan kloppen, parkieten zijn erg koppige en eigenwijze beestjes, als ze merken dat ze met doordrammen hun zin krijgen, zullen ze dat zeker ook doen.

Ik ben zelf totaal geen expert wat betreft pellets, maar ik ben me wel aan het inlezen, want ik wil mijn volgende parkietjes aan de pellets proberen te krijgen. Ik raad je aan om de zoekfunctie op dit forum te gebruiken: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search Zoek maar eens op "pellets", "Harrison's", "Xtravital", of spit het voedingsforum een keer door (http://forum.parkietenweb.nl/index.php?board=1.0).

Succes!

Mars

#3
Een parkietje op pellets over zetten gaat meestal niet van de ene op de andere dag. Toch is het de moeite waard om te proberen, zeker als het gaat om een parkietje dat vaak ziek is (maar ook andere parkietjes).

Allereerst is het belangrijk het gewicht van je parkietje in de gaten te houden. Een koppig parkietje hongert zichzelf liever dood dan dat het pellets eet, toch krijg je uiteindelijk iedere parkiet wel over. Koop dus een digitaal keukenweegschaaltje en weeg Arie voor je begint met overzetten op pellets. Van dat gewicht mag hij maximaal 10% kwijt raken, dan moet hij weer eten. Weeg een paar keer per dag.

Ik heb zelf de ervaring met mijn parkietje Jim, dat zij bij pellets gemengd met zaad alleen zaad at en de rest niet. Ook langzaam afbouwen wilde niet. ik raad je daarom aan niet te mengen, maar alleen pellets aan te bieden. En dan inderdaad Harrison pellets.

Tips voor het sneller eten van pellets:
- plaats een spiegel op de bodem van de kooi, doe er pellets op: parkietjes zijn erg concurrentie-gericht, ze willen eerder eten dan het andere parkietje/willen graag mee-eten.
- Doe alsof je de pellets zelf eet, sterker nog harrison kun je gerust zelf eten
- Maak een papje: vermaal de harrison en meng het met water of een beetje sap van een mandarijntje... geef dit vanaf een lepeltje of smeer het aan zijn snaveltje als hij hetzelf niet gaat eten: hij komt er dan achter dat het eetbaar is.
- zorg er voor dat overal pellets liggen
- doe alsof het 'no-big-deal' is, dus besteed er niet te veel aandacht aan (laat niet merken dat het speciaal is)
- ga met de pellets spelen en ook met je parkietje met de pellets spelen (voetballen bijvoorbeeld)
- vermaal/plet ook wat pellets

- en de laatste radicalere tip, voor diehards: haal de parkiet uit zijn normale ruimte (neem een aquariumpje ipv kooi) of pas deze aan: haal alle speeltjes weg en eventueel ook de hoge stokken.

Belangrijk is: geef voor het naar bed gaan een lepeltje zaad of een papje (van harrison met spuitje/van lepeltje) als je zeker weet dat hij niet heeft gegeten, laat je parkietje niet met lege krop gaan slapen. Geef het zaad iefst niet uit het etensbakje, maar uit je hand (als dat kan) of anders een speciaal bakje (op de kooi misschien?). Blijf wegen: laat je parkietje goed eten als hij 10% van zijn gewicht kwijt is, dit is namelijk een kritiek punt.

Geef niet te snel toe: als je eenmaal toe geeft dan weet je parkietje dat volhouden werkt, ze zijn daar echt heel goed in: het bespelen van het baasje. Maar let ook goed op: soms spelen parkietjes met pellets, ze maken ze dan wel kleiner maar eten ze soms nog niet.
Begin er mee as je er de tjd voor hebt: dus als je een week lang hem goed in de gaten kunt houden.
Houd ook de ontlasting in de gaten: zwarte ontlasting betekent dat je parkiet moet eten.

Enne... je kunt altijd even PB'en voor hulp en adviezen of je hart even luchten... Dat kan soms erg goed helpen.

Succes, houd je ons op de hoogte?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Ik kan alleen maar aanvullen, dat de topics over pellets hier niet voor niets staan en dat het zeker raadzaam is om deze te lezen. Dan had je ook gelijk gelezen dat het omzetten van zaad naar pelletsniet zomaar gedaan is. Dat is te vergelijken met dat jij ineens astronautenvoer moet gaan eten... dat ken je niet en dat is maar raar.. Nu kun jij het logisch berederen na uitleg met je arts, dat astronautenvoer het beste is vooor jou, maar dat kan een grasparkiet niet..

Heb geduld, volg alle tips en dan weet ik zeker dat ook jou parkietje de pellets gaat eten :)


caatje

Alvast dank voor de tips. ;D
Dat van die spiegel op de bodem vind ik wel een mooie, helaas zit Ari nooit op de bodem van de kooi. Ik heb daarom voor hem ook wat parkietenzand in een bakje inde kooi hangen, zodat hij daar toch ook van kan knabbelen.
Ik ga zeker ook nog de dierenarts bellen voor tips. Bij hem heb ik ook de pellets gekocht maar dat zit in een geheel doorzichtige, merkloze zak. Geen idee dus wat het precies is.
Ari heeft er vandaag wel eentje tussen mijn vingers uitgepikt en opgegeten maar wel met zo'n blik in z'n ogen dat ie daar toch echt geen gewoonte van gaat maken.
Ik ga morgen achter een keukenweegschaal aan.

Mars

#6
Nou, dat hij het op heeft gegeten is een goed ding. Jim pakte ze gewoon tussen mijn vingers en liet ze dan vallen.
Probeer het rustig op te bouwen: bijvoorbeeld 's ochtends even zaad en 's avonds voor het slapen gaan wat langer. Tussendoor alleen pellets aanbieden. En de truc met de spiegel zou je kunnen proberen (ook al zit Arie nooit op de vloer: je zult zien dat hij toch maar op onderzoek uitgaat). En daarnaast goed wegen tussendoor.

Ook al kost het veel moeite, ik denk wel degelijk dat dat het waard is. Volgens mijn dierenarts zijn parkietjes die pellets eten gezonder (ook al eten ze netjes alle zaadjes en groente en eivoer) en dus minder vaak ziek. Daarnaast zie ik ook hier dat mijn parkietjes mooier in hun veren gaan zitten: de kleuren worden intenser en glanzen meer.Dus ik geloof echt dat alle overzet-moeite bij mij niet voor niets is geweest.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

caatje

Ik heb misschien teveel verandering aangebracht want ik was ook als overgestapt op Xtra-vital en ook dat blieft Ari niet. Ja, alleen de bekende zaadjes.
Ik geef hem nu 's morgens een lepeltje Xtra-vital en 's avonds ook. Daartussendoor zitten die pellets.
Maar hij pikt alleen het bekende eruit en gaat mij vervolgens aan zitten kijken......
Gisteravond heb ik wat uir zijn bakje gewoon op de grond in de kamer gelegd om eens goed te zien wat hij nu eigenlijk eet. Hij pikt alles wel even op maar wat hij niet blieft laat hij vallen of schiet hij weg. Uit mijn hand wil hij nog wel eens iets opeten maar uit zichzelf.......
Tis een eigenwijze dondersteen.
Kennen jullie dit trouwens, sinds Ari ziek is geweest gaat hij na het eten zitten herkauwen, dat snaveltje gaat steeds open en dicht en het ruikt een beetje chloorachtig als ik bij hem in de buurt kom. Alsof hij alles nog een keer ophaalt en herkauwt, als een koe.
Verder is hij heel actief en kletst me weer de oren van het hoofd. Heel gezellig. :-*
Het is nu ook zo dat hij nóg gekker is op ons eten, hij haalt het bijna uit mijn mond!
Nu moet hij tijdens ons eten in de kooi.

Nogmaals bedankt voor julie tips, ik hou jullie op de hoogte.

Groet, Caatje.


Mars

Is Ari gewend twee keer per dag zaad te krijgen, of krijgt het normaal de hele dag aangeboden.

Als je Ari over wilt krijgen op pellets zou ik hem voorlopig gewoon 's avonds goed laten eten (en 's ochtends een beetje). Als dat betekent dat Ari dan eerst weer wat oud zaad krijgt, dan lijkt mij dat prima. Maar wat je in de gaten moet houden is dat hij wel goed eet als hij zaad krijgt. Verder kan het helpen om Ari even kooi-arrest te geven. Dus hem niet de hele dag los te laten, mocht je dat wel doen. Een uurtje is natuurlijk prima, maar het is nu even doorzetten: even geen andere dingen aan het koppie van je parkietje, alleen maar pellets.

Succes en probeer Ari wel te wegen. Houd zijn ontlasting in de gaten en mocht je vragen hebben, of gewoon even iets anders... dan PB je maar!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

caatje

Hij kreeg altijd de hele dag door zaad.

Is dat niet heel zielig? Kooiarrest? :(
Hij vliegt inderdaad de hele dag vrij rond behalve tijdens ons eten.

Groet Caatje.

Safrena

Citaat van: caatje op april 03, 2007, 11:49:47

Is dat niet heel zielig? Kooiarrest? :(
Hij vliegt inderdaad de hele dag vrij rond behalve tijdens ons eten.



Hey Caatje

Ik zou geen kooi arrest geven, dat is alleen maar een straf voor je parkietje
En het is niet de bedoeling om hem met straffen op pellets over te zetten, maar met heel veel liefde en geduld en beloningen als hij ervan eet.

Kijk even hier rond op het forum, daar staat al heel veel over pellets
Ook op de site staat een nuttig artikel over pellets

http://www.parkietenfreak.nl/a-pellets.php

Vele groetjes

Cropje

Ik heb jullie tip van het spiegeltje met voer erop op de bodem geprobeerd... Spetter was op slag verliefd op zijn spiegelbeeld (had hiervoor nog nooit eerder een spiegel gezien). Hij ging meteen met de spiegel aan de haal, waardoor alle pellets eraf vielen...

Mars

Tja, het kooi-arrest idee klinkt erg streng. Maar bij mij werkte het beter bij Jim dan niet de kooi dicht houden: dan ging ze overal naar toe op zoek naar eten: als een bezetene over de grond lopen.

Ik vind het een minder strenge versie van: alle speeltjes verwijderen of nog erger je parkietje in een glazen bak. Dat is een advies dat dierenartsen geven (een aquarium): speel met de pellets en zorg er voor dat er verder niets anders te doen is dan pellets (dus: pellets, pellets, pellets). Zo ver wilde ik niet gaan, maar de parkietjes wat langer in de kooi houden is voor mij dus wel een optie, omdat ik anders Jim door het huis had spoken op zoek naar eten. Natuurlijk mag dat wel, maar een hele dag vind ik niet goed. Ze moet de pellets gaan accepteren als eten.

Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe het gaat. Proeft Ari al aan de pellets? Of blijft hij angstvallig bij het bakje vandaan?

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

caatje

Nou, Ari proeft alleen als ik ze tussen mijn vingers vasthoud. Soms eet hij ervan maar meestal schiet hij ze met grote kracht weg. 8)

Het spiegeltje bekijkt hij vanuit zijn bovenste stokje maar ernaartoe? Ho maar.

Nee, ik heb er een hard hoofd in om eerlijk te zijn.

Alle speeltjes weg, alleen maar pellets vind ik wel erg ver gaan ja. Het moet wel een beetje leuk blijven hoor.
Ik hou nog wel even vol, dat wel.

Groet Caat

roha

En als je nou wat pellets verpulvert en dat op een een stukje gewassen fruit of groente, wat Ari erg lekker vindt, strooit? en dat evt op de spiegel leggen?