Coco aan de beurt

Gestart door Caradow, maart 27, 2007, 16:12:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caradow

En ja hoor, het houd niet op..

Moppie gaat goed, dan is er weer een ander aan de beurt he.. En aangezien de mannen hier in huis nooit wat mankeert betekend dat dat Coco weer aan de beurt is...


2en een half jaar geleden heeft Coco haar vleugel bezeerd en moest de schaar erin.. de eerstvolgende rui groeiden de pennen weer uit, maar zat er iets niet lekker en heeft madam zichzelf gewiekt. Daarna nooit geen problemen meer... tot vandaag...

Ik zit in de nachtdienst en vanmorgen was er nog niets aan de hand. Vanmoddag kom ik mijn bed uit en laat de bende los en Coco wil naar de boomvliegen, maar stort halverwege neer... Wat blijkt.. rechter vleugel.. alle pennen aan gort geknaagd... Ze heeft niet vastgezeten, de pennen zijn niet geknakt, ze heeft er echt zelf aan zitten knagen (nu nog)... Dus morgenmiddag weer naar de VA.. Ze zal waarschijnlijk weer gewiekt moeten worden...

Nu nog de oorzaak achterhalen... dus ontlasting onderzoeken... heb al gekeken maar zie geen mijten oid wat jeuk veroorzaakt... Misschien aandacht tekort? Binkie en Moppie zitten veel bij ons als we bij voliere of boom staan... Ukkie komt vanzelf wel bij ons, alleen Coco nooit.  Misschien dat dat aan haar knaagt nu ineens...


Mars

Ochossie... Tja raar dat dat zo weer begint. Klikt het wel goed met de anderen? Of krijgt ze daar ook weinig aandacht van.
Nou vervelend hoor: nou moeten de veertjes er zo aan de andere kant ook weer af. Misshcien zat er gewoon eentje te irriteren? Je weet het niet?

Nou sterkte ermee. We horen het wel...

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Ik weet het niet.. Ik vond gister dat ze wat agresseif zat te plukken rechts, maar ze is ook in de rui, dus denk er komt wel een veer uit.. en ja, vanmorgen lagn er van beide vleugels een pen op de grond..

In de tussentijd heeft ze de linkervleugel ook te pakken gehad, ja ze gaat grondig te werk.. Ik heb haar net gedouched, in de hoop dat de jeuk even weg is en het plukken even stopt...Ik heb geen vingers meer over... (scherpe snavel...)

Aandacht van de anderen... dat is wel een probleem, als je het zo kan noemen. Coco is altijd al erg op zichzelf geweest, ze vind het wel lekker asl er op afstand tegen haar gekletst word en als ze echt bij je wil zitten dan komt ze ook wel en jaagt ze de anderen weg. Meestal laat ze zich wegjagen, wat resulteerd in dat wij de anderen weer wegjagen en Coco meer aandacht geven. Maar ze blijft redleijk op zichzelf gericht. wel zit ze toch regelmatig met Binkie of Ukkie te snavelen en word gevoerd.. dat si zeker vaker dan eerdere jaren...

Maar het blijft gissen, wij hebben niet het idee dat ze zich eenzaam of gepasseerd word, maar ze vreet dus wel in 1 dag 2 vleugels op...

In ieder geval zal ik de komende dagen dus de nodige aanpassingen moeten maken.. ze kan in de voliere prima klimmen, maar ik wil dus ook een verbinding met de boom maklen (wat lastig zal worden, zit ruim 3 meter tussen) Maar, ze zal ook veel bij ons zitten.. dat was toendertijd ook zo.. en dan is ze best kroelerig, dan duikt ze onder je haar enzo.. dat doet ze nromaal nooit...
Maar goed, het is weer flink balen...

Mars

Is het niet verstandig de overgebleven veertjes alvast af te knippen? (jaha... radicale beslissing) Dan kan ze zich verder niet verwonden.
Enne, even een tak van kooi naar grond, je hoeft haar er maar 1x op te zetten en ze heeft de route gevonden!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Safrena

#4
Hey Caradow

Soms bijten parkietjes ook hun vleugeltjes stuk omdat ze aminozuren te kort hebben
Dan halen ze deze opnieuw uit hun veren

Of omdat er een bloedpen zit, die irriteerd of zo

Vele groetjes

Annika

wat een narigheid dit. Bij sommige mensen (en dieren dus) houdt het ook niet op he. Is het ene net over begint het volgende  :'(  Hopelijk weet de vogelarts wat eraan scheelt en houdt het bijten gauw op. Ik weet verder niet zo goed wat ik erop moet zeggen omdat ik er (gelukkig) totaal geen ervaring mee heb.
Sterkte in ieder geval!!!

Groetjes Annika

Caradow

Het is geen bloedpen, ik heb de vleugels helemaal nagekeken.. ze verpulverd de schachten op kniphoogte zeg maar..
Vanavond ga ik samen met Ries kijken en dan zelf misschien al een en ander afknippen, ligt er aan hoe Coco zich houd...Dan kan de VA het morgen netjes afwerken.. (ja ik had liever vanavond nog gegaan, maar we moeten dalijk als een speer eten en weer weg naar een ouderavond.. dus vanavond gaat in geen geval lukken..)


Mars

Je weet hoe het moet, neem ik aan? Anders moet je me even PB-en. De dierenarts heeft het voorgedaan om Timo's goede vleugel bij te kunnen houden en het is niet moeilijk...

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Citaat van: Mars op maart 27, 2007, 17:09:14
Je weet hoe het moet, neem ik aan? Anders moet je me even PB-en. De dierenarts heeft het voorgedaan om Timo's goede vleugel bij te kunnen houden en het is niet moeilijk...

groeten Marcia
Dank je Mars :) Maar ik weet helaas hoe het moet... Helaas in die zin, dat we het dus al vaker hebben gezien dan ons lief is bij ons Cocootje...


Parkieten-Freak

#10
Jeetje dit is echt erg.  :(
Kan het niet zijn dat ze de veren plukt omdat ze die wil gebruiken voor een nestje of zo? (Of is dit een erg domme opmerking van me?)
Aminozuur tekort (arginine) is zeker mogelijk, maar aangezien jouw vogels pellets eten, lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk.


Sara

Dat ziet er inderdaad ernstig uit. :(
Ik hoop dat de dierenarts je kan helpen, ik heb dit nog nooit eerder gezien.
Bij mij gebruikte de parkietjes donsveertjes(uit de borst of buik) voor het nestje, dus geen vleugelveren.
Wel vreemd dat ze na zo'n lange tijd toch weer aan haar vleugels begint te 'kauwen', want zo ziet het eruit op de foto.


Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Scotty - Keecko

Oww wat erg :'(
wist niet dat het er zo uit zag...

Heel veel sterkte met Coco... hoop dat ze goed bij de VA wegkomt... :(

Tanja

jeetje zeg,

dit ziet er echt heftig uit. Ik hoop dat er geen ernstige redenen zijn waarom hij zijn vleugeltje zo kortknaagt...
Heel erg veel sterkte, hopelijk heeft Coco er zelf niet al te veel last van!

Groetjes Tanja

Annika

Citaat van: Scotty&Keecko op maart 27, 2007, 19:18:22
Oww wat erg :'(
wist niet dat het er zo uit zag...

nee inderdaad, dit ziet er echt niet prettig uit  :( het arme beestje!

kekavo

Jeetje, Renate! Wat naar!
Hopenlijk komt het snel weer goed met haar, en deze keer helemaal!

Idske

Wat een ellende voor jullie en voor Coco!

Heel veel sterkte en succes gewenst!

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Mars

#17
ochossie, ik geloof dat die wiekopmerking van mij toch niet zo raar was...
Sterkte morgen bij de DA, je laat het even weten he?

Ik lees dat Beijer een gebrek aan aminozuren blijkbaar ook een mogelijke oorzaak vindt.

Groetjes Mars
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenfan

pfff ja ik kan me voorstellen dat dat schrikken was en is Renate.

Sterkte ermee

Caradow

Hoi allemaal :)

Bedankt voor de reacties... een tekort aan amoniazuren lijkt mij op zich ook vrij onwaarschijnlijk, gezien het dieet wat ze hier krijgen...
En voor een nestje? In principe hebben grasjes het liefst een leeg blok dus dan zou ik nee zeggen.. daarbij is ze ook helemaal niet zo broeds... tenmisnte, ze heeft wel haar broedse periodes, net gehad, maar ze is dan meer op zoek naar een plekje.. en zolang ze dat niet heeft wil ze geen man erop... dus dat lijkt mij eigenlijk ook erg onwaarschijnlijk... Gek is het idee op zich zeker niet.. het is al gek genoeg dat ze dit nu ineens gedaan heeft...

we zijn nog maar net thuis van de ouderavond (ja veel te bespreken gehad) en zijn vanaf half 7 niet thuis geweest. We hebben gelijk Coco even onder handen genomen  en de uitstekende en gebroken veren vast grof afgeknipt. Het steekt nu niet meer alle kanten op en daardoor zal het al minder irriteren. Moprgen mag de VA het netjes afwerken. Ik heb binnen de voliere al de nodige aanpassingen gedaan voor als ze naar beneden kukelt en we willen de oude kooi ook weer in de kamer zetten, naast de boom waar die altijd stond. dan kan ze als ze dat wil overdag gewoon in de boom en eventuele in de kooi gaan zitten en hoeft ze niet te proberne om vanaf de boom naar de voliere te fladderen (wat gewoon niet gaat) Misschien dat ze dat prettig vind.. dat is ene kwestie van uitproberen. Sowieso zal ze even een paar dagen moeten wennen aan het idee dat ze weer niet kan vliegen...

Maar goed, het komende half jaar (minstens, tenzij ze ineens AL die pennen gaat wisselen) zal Cocootje niet kunnen vliegen en zal het ene beetje behelpen zijn.. zeker omdat de anderen natuurlijk WEL kunnen vliegen.. Ik hop dat een beetje rekening met haar houden, vandaag was Ukkie alleen nog maar zo belangstellend dat hij haar een beetje ruw van de stok af laat vallen...

Aan beide vleugels mist ze nu dus 6 tot 7 pennen... dat is net zoveel als een  "normaal" gewiekte parkiet..