Plagiaat

Gestart door Cropje, maart 22, 2007, 00:28:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cropje

Hoi allemaal!

Ik weet niet goed waar ik dit berichtje moet plaatsen. Het is geen mededeling, meer een vraag, maar hij hoort niet echt thuis onder de rest van de topics. Nou ja, als hij niet goed staat beheerders, verplaats hem maar!

Waar het om gaat: ik kom net langs deze website: http://bleubird.punt.nl/?a=2007-02. De tekst komt me wel ERRUG bekend voor! Maar ik zie nergens een link naar parkietenfreak.nl! Het enige wat ik kan vinden is het volgende:

CiteerEnkele woorden van dank:
Aan forumlid Annika voor het ter beschikking stellen van de mooie begeleidende foto's.

in kleine letters helemaal onderaan... en er wordt verder ook geen vermelding gemaakt van dit forum, geen naam, geen link, niets... alleen dat woordje "forumlid"...


Nu zie ik verderop op diezelfde site http://bleubird.punt.nl/index.php?r=1&id=371291&tbl_archief=#r95429 het volgende:

CiteerHoi
leuke site heb je   alleen vind ik het erg jammer dat je je eigen tekst niet hebt verzonnen
maar van onze site hebt gehaald

had het even gevraagt zou wel zo aardig zijn geweest
we willen tenslotte hetzelfde kooi en volliere vogels een goed thuis geven

groetjes Gra Steens
vogelopvang Lovebird

CiteerHoi sorry was het vergeten maar als nog vraag je toestemming en eventueel wil ik een link zetten van jullie site op de onze

Groetjes ,

Henk

Citeerhoi Henk

kan je de zinnen een klein beetje veranderen

staat anders zo raar maar je hebt mijn toestemming voor hetgeen wat je op je site hebt

maar wil je dan verder je eigen tekst  invoeren  :)

kan je me wat meer info geven over jullie via de email wie weet is het wat om mensen naar elkaar door te sturen

groetjes Gra


Deze persoon neemt dus blijkbaar vaker ongevraagd teksten van andere websites over...

Ik vind het niet mijn zaak om op de site van deze "Henk" te reageren (hoewel ik me eerlijk gezegd wel erg moet inhouden). Maar ik vind wel dat parkietenfreak.nl ervan moet weten! Dan is het verder jullie zaak en hoor ik me daar niet mee te bemoeien.

Toch kan ik het niet laten even mijn ongepeperde mening te geven: Ergens is dit gewoon een vorm van diefstal! Anneke werkt hier hartstikke hard om zo'n prachtige site voor elkaar te krijgen! En de medewerking van iedereen hier is aan haar en niet aan elke willekeurige andere persoon! Ik weet natuurlijk ook wel, dat als het gewoon gevraagd wordt dat er bijna altijd een antwoord komt in de richting van "ja, als je de bron maar vermeldt", maar toch, iemand hoort zoiets gewoon te vragen!

Ik heb gezegd! Ugh!

Jorijn

Oh Oh.. Zelfs Croky met z'n avondmaal staat erop ???

En inderdaad; Dit kan niet. En helaas zijn er nog steeds mensen die het doen. Gelukkig is een mailtje vaak voldoende.
Wil je iets met webhosting of een website op het internet? Grote kans dat ik het voor je kan regelen tegen een scherpe prijs. Bekijk mijn website op http://www.jorijn.com

Caradow

Het hele februarilog is van hier zo te zien... en hij heeft niet eens de moeite genomen om teksten aan te passen... bijv het zinnetje dat Croky "mijn" parkiet is...

Al met al in ieder geval geen goede reclame voor hem, aangezien hij van dat vogelopvang gebeuren van Almere is...
Is dat misschien gelijk de reden waarom hij op dit forum geen reclame heeft gemaakt voor zijn opvang, terwijl hij dat op het forum van Josephine wel gedaan heeft?

Triest...

Cropje

Citaat van: Jorijn op maart 22, 2007, 06:51:18
En inderdaad; Dit kan niet.

Omdat jullie het met me eens zijn heb ik er nog 2 (die had ik ook gisteravond al gevonden, maar ik wist niet of deze post in goede aarde zou vallen en daarom heb ik toen alleen de ergste gepost). Ik denk dat er nog wel een paar site zijn die het doen, maar die zijn waarschijnlijk zo klein dat ze niet geindexed zijn op google. Mocht ik er ooit nog eentje tegenkomen als ik weer eens in een bui van "MEER over parkieten zien/lezen" ben, dan horen jullie het!

Deze website http://www.deparkietenkweker.nl/voeding.htm neemt ook de tekst over en twee foto's. Eigenlijk nemen ze de hele voedingspagina over, met uitzondering van XtraVital en de pellets. Dat geven ze hun parkietjes misschien niet... Op deze pagina http://www.deparkietenkweker.nl/tammaken.htm wordt de pagina over tam maken overgenomen. Deze persoon is iets slimmer, want hij/zij haalt de persoonlijke verhalen weg en ook het gedeelte over praten wordt overgeslagen. Wel wordt het "menuplaatje" van de parkietenfreak-site overgenomen. Deze staat ook helemaal bovenaan elke pagina.
Wederom nergens een link naar parkietenfreak.nl, zelfs niet op de links-pagina.
Overigens is de rest van deze site wel zelf bedacht, of in ieder geval, niet overgenomen van parkietenfreak.nl! Stukken beter dan diegene die ik gisteravond postte dus.

Als laatste nog deze pagina http://www.ton-albers.nl/voeding.htm. Deze vind ik eigenlijk niet zo erg. Het is een pagina over vogels in het algemeen en dus geen echte 'concurrent' van parkietenfreak.nl. Verder wordt maar een heel klein stukje van de site over genomen, namelijk het deel "wat je nooit moet geven aan je vogels". Dit is meer ter informatie, ook voor andere vogelliefhebbers die hier op parkietenfreak.nl niet zo snel tercht zouden komen. Niet echt een probleem dus, maar nu hier toch een topic is, meld ik het toch even.

Josephine

Citaat van: Caradow op maart 22, 2007, 07:30:40
Al met al in ieder geval geen goede reclame voor hem, aangezien hij van dat vogelopvang gebeuren van Almere is...
Is dat misschien gelijk de reden waarom hij op dit forum geen reclame heeft gemaakt voor zijn opvang, terwijl hij dat op het forum van Josephine wel gedaan heeft?
Triest...
Dit hoort inderdaad niet... Ik denk dat dit iemand is die daar werkt en dan op ze eigen site reclame hiervoor maakt. Want op de website van vogelopvang almere staat dit niet...
Het is wel erg duidelijk zelfs het artikel over lichaamstaal staat er!!!

Groetjes Josephine

Annika

iemand enig idee wanneer deze site is opgestart? Ik kan me niet herinneren dat ik toestemming gegeven zou hebben voor het gebruiken van mijn foto's, in ieder geval de laatste maanden/half jaar zeker niet, behalve aan 1 persoon hier op het forum.
Als het al een stuk eerder was dan zou het kunnen, maar dat betwijfel ik aangezien het aan de anderen ook niet gevraagd is ... :'(

roha

Hoi,

Misschien is het een idee om er zelf een mailtje naar toe e doen?

Hanneke

Safrena

Citaat van: Annika op maart 22, 2007, 18:21:50
iemand enig idee wanneer deze site is opgestart? Ik kan me niet herinneren dat ik toestemming gegeven zou hebben voor het gebruiken van mijn foto's, in ieder geval de laatste maanden/half jaar zeker niet, behalve aan 1 persoon hier op het forum.
Als het al een stuk eerder was dan zou het kunnen, maar dat betwijfel ik aangezien het aan de anderen ook niet gevraagd is ... :'(

Hey Annika

Ik heb geen idee wanneer de site opgestart is, maar ik weet  dat je alleen aan mij ooit de toestemming hebt geven voor het gebruik van die foto's in het artikel broeden, voor op de site te plaatsen van Anneke  ;)

Hij heeft dus niet alleen Anneke bestolen, maar ook jou met je foto's ;)
Vind het heel erg, dat mensen zulke dingen doen.
Een mailtje met de vraag of ze iets mogen gebruiken is toch geen moeite  ;)

Vele groetjes


Cropje

Citaat van: Annika op maart 22, 2007, 18:21:50
iemand enig idee wanneer deze site is opgestart?

De site zoals hij er nu uit ziet is opgestart in februari. De "beruchte" posts zijn gedaan op 8 en 9 februari.

Misschien dat hij al langer bezig is dat weet ik niet. In ieder geval zag ik al een post staan van safrena en annika onder het tekstje dat hij van die andere mevrouw heeft gekopieerd.

Misschien dat iemand nog een reactie kan plaatsen onder het daadwerkelijke stuk dat hij van parkietenfreak.nl heeft gestolen (Anneke? Jorijn?)...

roha

Ok ik zag het staan en Anneke heeft ook nog een reactie geplaatst zag ik ook, ben benieuwd wanneer hij reageert.

Hanneke

Parkieten-Freak

#10
Bedankt voor het melden, Cropje.
Ik heb inmiddels al enkele reacties gegeven, maar het is en blijft vechten tegen de bierkaai. Zelfs het feit dat er copyright op de inhoud van mijn website rust, schijnt mensen er niet van te weerhouden om materiaal te jatten.
Het artikel van Nancy, foto's van jullie parkieten, hij gebruikt zelfs mijn literatuurverwijzingen bij de bronvermelding.............. :o

Wellicht wordt het tijd om op mijn website bekend maken welke sites materiaal "stelen" van anderen. :(

Als jullie meer copy-cats tegenkomen, dan laat het maar weten. Ik zal er morgen eens een artikeltje op de website aan gaan wijden. 8)




ibi

heey anneke

als je naar www.grasparkiet.com gaat kan je er niks stelen.
ik wou eens een foto van een slapend parkietje voor mijn spreekbuert maar dat lukt niet.
moet je maar eens proberen.
als je er met je rechtermuisknop opdrukt kan je het niet kopieren.
de de dieven hebben natuurlijk geen zin om de hele tekst over te schrijven.

misschien dat jij dit ook op je site kan zetten???


groetjes

Parkieten-Freak

#12
Nou, Ibi, ik kan het wel stelen hoor. ;)
(Sorry voor het hotlinken, ik zal hem dadelijk weer weghalen).  ;)

edit://
plaatje weer weggehaald.


ibi

huh hoe kan je dat stelen dan.
hier lukt het echt niet.
kan je ook de tekst stelen als dat niet kan zou ik zoiets ook op je site zetten.

groetjes

Caradow

Alles is te copieren, zelfs als bijvoorbeeld foto's beveiligd zijn, dan kan het altijd nog met een printscreen bijvoorbeeld.
Als het mogelijk was om een en ander zo te beveiligen dat het niet te copieren was zou men dan echt wel toepassen...

Josephine

Ja je zou inderdaad zo'n kopieer beveiliging moeten hebben. Maar een foto met printscreen kan je altijd nog met printscreen jatten maar dit is ook een hoop extra werk voor de dief. Ik heb wel ergens iets waarmee je ervoor kan zorgen dat je het in iedergeval niet meer kan kopieren. Ik zal het even opzoeken...

Groetjes Josephine

Parkieten-Freak

Citaat van: ibi op maart 22, 2007, 19:23:34
huh hoe kan je dat stelen dan.
hier lukt het echt niet.
kan je ook de tekst stelen als dat niet kan zou ik zoiets ook op je site zetten.

groetjes

Er bestaan geen scripts die het onmogelijk maken om materiaal te stelen van andermans site.
Er bestaan wel scripts die het een klein beetje minder gemakkelijk maken, maar ook die kun je heel erg gemakkelijk omzeilen. Het script dat bij Grasparkiet Online gebruikt wordt om de rechtermuisknop te blokkeren, werkt bijvoorbeeld al niet in Mozilla Firefox.



ibi

mmmmmmm..... inderdaad  :-\

nou jah dan gewoon maar klagen in het gastenboek.  ;)

groetjes

Josephine

Ik heb ze gevonden en ik heb je even ene PB gestuurd. Ze helpen inderdaad niet tegen print screen maar het houd wellicht iets tegen.

Moppers

#19
Vooral gericht aan PF:

Ik moet eerlijk zeggen dat het niet erg duidelijk is aangegeven op de site dat er copyright op staat. Ergens onderaan staat het symbooltje, erg klein. Ik kan me dus best voorstellen dat mensen het over het hoofd zien en dus denken dat er gejat kan worden (afgezien van het morele aspect dan).

Misschien kan je op de hoofdpagina een disclaimer zetten, zodat het duidelijk is dat jatwerk niet alleen ongewenst is, maar ook illegaal? Mochten ze dan nog je auteursrechten niet respecteren, dan kan je ze altijd wijzen op de rechtelijke stappen die jij zou kunnen ondernemen.

EDIT: Oh wacht, ik kijk helemaal over de vetgedrukte letters boven het c-tje heen....
Maar toch, misschien een idee om dit bovenaan te plaatsen, zodat iedereen het direkt ziet? Ik bedoel, als ik er al overheen kijk terwijl ik er expliciet naar zoek....