vogeltje vliegt niet meer hoog

Gestart door cicikus, maart 21, 2007, 20:59:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cicikus

Hoi,
We hebben een grasparkiet van 3,5 jaar oud. Na zijn laaste ruiperiode vliegt hij niet meer hoog. Zij eet goed, slaapt wel op een potje, praat goed en hij is meestal vrolijk. Hij vloeg altijd veel maar nu hij wil graag in de kooi zitten. Als hij buiten is dan vliegt hij wel laag en korte afstand.

Hij zit niet meer in de ruiperiode. Hij eet gewoon voedsel,wij stoppen vitamine (A,D,E,C) in zijn water. Wij zetten elke dag in de kooi klein stukje appel,sinassapel of peer. Zijn kooi staat niet in een tochtige plek, niet voor het raam. We hebben net gemerkt dat 2 van zijn lange veerpennen op zijn linker vleugel lijken alsof gebroken (van 2cm van het lichaam). Wanneer en hoe dat gebeurd is, weet ik niet, misschien in de kooi of door de ruiperiode. Als hij vliegt lijkt die vleugel raar.
Misschien is dat de reden...

Kan ik iets doen of moeten we de volgende ruiperiode afwachten?
Bedankt voor de suggesties...

Parkieten-Freak

#1
Welkom op dit forum Cicikus.  :)
Om te beginnen zou ik stoppen met het vitaminepreparaat. Een vogel die een goed zaadmengsel zoals XtraVital eet en daarnaast wat wat fruit of groente krijgt, heeft geen vitaminepreparaat nodig. Daarnaast zijn vitamine A, D en E vetoplosbaar. Dat wil zeggen: ze worden opgeslagen in het vetweefsel hetgeen bij langdurige gebruik kan leiden tot stapeling met alle gevolgen vandien. Vitamine C heeft een parkiet niet extra nodig: dat maakt hij zelf aan.

Dat je parkietje wat meer rust, kan zeker liggen aan de rui. Parkieten zijn dan vaak iets minder actief.
Als er over een weekje geen verbetering inzit, zou je voor alle zekerheid een keer met je parkietje een keer naar de dierenarts kunnen gaan.
Deze kan dan meteen kijken wat er met de 2 gebroken pennen moet gebeuren. ;)