Frisse lucht

Gestart door beudy, maart 18, 2007, 17:13:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

beudy

Goedemiddag,

Ik heb even een vraagje.
Afgelopen week, met het mooie weer wat het hier heel warm in de woonkamer. Ik heb toen de kooi met mijn parkietje voor het open raam gezet. Had namelijk van een collega gehoord dat frisse lucht voor een parkiet erg goed is. Toen ik dit aan een vriendin (ook met parkieten) vertelde zei zij dat ik dat nooit meer mocht doen. Wat is nu waar. De kooi stond trouwens niet op de tocht want de wind kwam van de andere kant. Ik wil graag jullie reacties horen.

Groetjes babs

Fenixjuh

Hoi,
Zolang ze, zoals je zelf zegt, niet op de tocht staan, kan het gemakkelijk. Denk er wel aan dat het ook inderdaad aan de temperatuur ligt. Nu schijnt de zon ook, maar is het koud, en vorige week was het warm genoeg, dus dan zal je vogeltje je dankbaar zijn dat hij/zij even uit het muffe huis weg is  ;)
Groetjes!

Caradow

Ze mogen als het lekker weer is gerust met kooi en al even buiten staan hoor, is zeker heel goed voor ze :) Kijk uit met tocht en blijf toezicht houden ivm eventuele katten, kinderen ed. 

vermijd te grote temperatuurverschillen...maar zoals het van de week was qua temperatuur overdag was dat geen probleem

Sonja

Hoi Babs,

Ik denk toch dat je hiermee nu nog heel voorzichtig moet zijn.
Het is pas maart, en hoewel het heel zacht weer is voor de tijd van het jaar, lijkt het me nu toch echt nog te koud om je parkietje voor het open raam te zetten.

Zelf houd ik altijd als graadmeter dat de temperatuur buiten en binnen ongeveer gelijk is. Pas dan mogen mijn parkietjes lekker van de frisse lucht genieten. ;)

Bedenk dat je parkietje maar een klein diertje is, en daardoor ook kwetsbaar.
Tocht heb je snel, bijvoorbeeld als je de kamerdeur even open laat staan, en er staat ergens anders nog een raam of deur open....

Groetjes, Sonja.

Caradow

Citaat van: Sonja op maart 18, 2007, 17:35:39
Zelf houd ik altijd als graadmeter dat de temperatuur buiten en binnen ongeveer gelijk is.

Als de zon schijnt, zouden ze dan nooit naar buiten mogen... de temperatuur in de woonkamer loopt snel op als de zon naar binnen schijnt ;)

Vogels veel vogelartsen mogen parkietjes trouwens zelfs in de winter gerust mee voor een korte wandeling buiten.. Nu gaat mij dat gevoelsmatig ook een beetje te ver, maar dat het de afgelopen week prima kon, ben ik van overtuigd.

Sonja

Hoi Caradow,

Ik bedoel dat ik mijn parkietjes pas buiten zet, als de binnen- en buitentemperatuur ongeveer gelijk is. ;)

Voor een open raam is iets anders, maar omdat ik persoonlijk toch (te) bang ben voor tocht, doe ik dat eigenlijk liever niet...

Groetjes, Sonja.

smartie

Ik heb mijn vogels afgelopen dinsdag/woensdag meegenomen de tuin in hoor! Uit de wind was het heerlijk! En zij vonden het ook geweldig! Althans, Lucky in elk geval wel. Hij zat me de oren van het hoofd te kletsen! Alleen Pino vond het maar raar. Maaruh, het was buiten 16 C! Ik ben zelfs verbrand in de zon met factor 8 op! Dus het was prachtig weer om buiten te zijn. Zeker als ze beschut tegen de wind zitten (zoals bij mij achter het tussenscherm van tuinen en het muurtje van mijn tuinafscheiding het geval is).

karin v h

Hallo Babs,
Je zet toch wel iedere dag de deur of het raam open. Toen ik op een gegeven moment met mijn parkietje bij de dierenarts kwam vroeg hij of ik in de winter ook de deur van het balkon open had staan. Hij adviseerde mij n.l. om iedere dag de deur of het raam een 1/2 uurtje open te zetten voor de frisse lucht in de woonkamer.
Dit doe ik dus altijd, weer of geen weer.... ;)
Groetjes karin
P.s. als de zon schijnt zoals vorige week zet ik ze in het zonnetje achter het glas, is ook lekker.

ibi

heey

wat frisse lucht is inderdaad goed voor de parkieten en gezond.
laat ze inderdaad niet in de tocht.
je kunt ze beter niet voor het raam zetten.
doe ze gewoon in de kamer met een raampje open zoals de andere zeggen.
ik heb ook gehoord dat een ventilator niet goed is voor parkieten omdat dat net
zoals tocht is  ;)

groetjes

kekavo

Je moet inderdaad goed opletten voor tocht, maar dat is al gezegt.
Als je ze buiten zet, moet je er op letten dat de temperatuursverschil niet te groot is. Als het bijv buiten een graad of 15 is, is het niet kouder dan het in de meeste huiskamers in de nacht is. Dan kan het geen kwaad, maar dan moeten ze wel uit de wind staan omdat die vaak tocjh kouder aanvoelt.

beudy

Bedankt voor alles reacties. Heb er wel wat aan. Zal voortaan voorzichtig zijn.
Nog een ander vraagje. Mijn parkiet vliegt los door de kamer, ik heb boven mijn ramen een rooster, (voor de ventilatie) en die is aan een kant niet gesloten. Mijn parkiet gaat in het rolgordijn, vlak bij het rooster zitten. Tocht dus wel een beetje (hangt af van de wind buiten). Moet ik hem daar dan ook elke keer weghalen???
Graag jullie reactie
groetjes babs

karin v h

Hallo Babs,
Ik zou het wel goed in de gaten houden want niet is zo slecht als 'tocht' voor een parkiet. Kun je er niet iets voordoen (plakken of i.d. zodat hij de tocht niet krijgt.
Groetjes karin

beudy

Hoi karin,

Meestal draai ik het rolgordijn naar beneden, zodat hij niet direct meer in de "wind" zit.

Toch vind ik het wat vreemd, want zit een parkiet buiten dan heeft hij toch ook last van de wind, of is dat weer anders??

Gr. babs

karin v h

Hallo Babs,
Buiten waait het en binnen heb je kans op tocht.
Het verschil is dat als je aan 2 verschillende kanten in huis een raam open zet dan gaat het tochten. Buiten kun je niets openzetten. ;D, dus buiten kan het nooit tochten.
Groetjes karin.

Moppers

CiteerHet verschil is dat als je aan 2 verschillende kanten in huis een raam open zet dan gaat het tochten.

Dat is niet waar. Niet iedere luchtstroom is tocht. Als je twee ramen tegen elkaar open zet, krijg je wind in huis. Tocht is veel subtieler. Het is nauwelijks merkbaar, maar het is constant en het onstaat door kieren en gaatjes, niet door een open raam. Tocht is een boosdoener omdat het constant is.

kekavo

Tocht is heel gevaarlijk, niet alleen voor parkieten, maar ook voor ons zelf. Al zeggen wij wel dat we het lekker vinden, kunnen ook wij er goed ziek van worden.
Gewoon een open raam of een rooster open is niet erg, als het maar aan 1 kant van de kamer is. Dan tocht het namelijk niet.

Maar je moet er wel mee opletten, dat het de temperatuur niet te snel laat zakken. Parkieten die binnen worden gehouden, zijn minder gewent dan parkieten die buiten staan. Ook kunnen parkieten buiten (als het goed is) schuilen voor de wind. Parkieten binnen kunnen dat meestal niet.
Als je het rolgordijn dicht doet, is het probleem denk ik al veel minder erg.
Ik heb zelf ook altijd mijn ventilatieroosters open staan aan 1 kant van het huis, behalve als er een harde wind recht op staat. Maar hier blijven ze er (tot nu toe) altijd uit de buurt.

Moppers

CiteerAl zeggen wij wel dat we het lekker vinden, kunnen ook wij er goed ziek van worden.
Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die het lekker vindt een kille nek te hebben.

Nogmaal, tocht is iets anders dan even de wind door je huis laten gaan. Even een briesje is niet schadelijk.