te vroeg geboren?

Gestart door luis, maart 15, 2007, 09:46:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

luis

vanmorgen keek ik in het nestje van 2 van mijn parkietjes, en ik mocht een klein pietje welkom heten!
dat is op zich goed nieuws, alleen had deze nog niet geboren mogen worden!
want: het vrouwtje heeft op 27-2 het eerste ei gelegd, 1-3 het tweede ei, 2-3 het derde ei, 4-3 het vierde ei, 6-3 het vijfde ei, 8-3 het zesde ei en op 10-3 het zevende ei.

als ze begint met broeden na het leggen van het tweede ei, betekend dit dus dat het jong maar 14 dagen in het eitje heeft gezeten.

nu is mijn vraag; gaat dit wel goed komen, het piept al volop

maar hebben meer mensen hier ervaring mee en zullen de andere eitjes nu ook al zo vroeg uitkomen of zullen die wel de 21 dagen volmaken? en is dat oudste jong dan al niet te groot voor de kleintjes.

ik heb wel vaker grote nestjes gehad waar 1,5 week tussen de jongen inzaten en die het allemaal over leeft hebben, maar als het laatste eitje na 21 dagen uitkomt is dat dus pas ongeveer 31 maart, over 16 dagen!

mvg luis

Annika

zo he, 14 dagen is wel snel.
Hier bij het eerste nestje waren er 2 op 1 dag uitgekomen, waarvan de eerste dus na 17 dagen. Helaas kan ik je verder niet helpen met je vragen. De natuur regelt het, daar kun je verder weinig aan doen denk ik.
Het zou overigens wel apart zijn als alle 7 eitjes uitkomen hoor, hier was dat nooit het geval. Alle keren een stuk of 6 a 7 eitjes, eerste nest 4 jongen (eentje dood na 5 dagen :(), tweede nest 4 jongen, derde nest 1 jong en laatste nest 2. Verder nog wel een aantal jongen dood in het ei en eentje uit het blok gegooid (was vermoedelijk al dood, was ook raar van kleur)

Groetjes Annika

luis

dit wordt het derde nestje van dit koppeltje
vorig jaar hadden ze twee nestjes. 1e nest 7 eitjes en alle zeven springlevend, het 2e nestje 8 eitjes en daarvan zijn er 7 uitgekomen en springlevend. dus bijna 100%, ik geloof daarom wel dat ze allemaal uit zullen komen.

en als ik de resultaten van de vorige nestjes bekijk, zullen het wel weer mannetjes worden. van de 14 eerdere jongen, waren er 13 mannetjes! we zullen wel zien. ;)
dit heb je echter niet in de hand maar wel heel erg vreemd, (bijna 100% aan mannetjes)

ik hoop dat het jong overleeft en ik zal in de gaten houden wanneer de andere eitjes uitkomen.



Mars

Wat goed dat de vorige twee keer zo'n hoge score opleverde, maar het zal je popje wel een hoop energie kosten. Zeven mondjes te voeden.
Waarschijnlijk komt het met je vogeltje wel goed, het was er blijkbaar klaar voor, anders was het vast niet gekomen en had het zijn eerste uren ook al niet overleefd.

Even off topic: verkoop je de jongen of blijven ze in je voliere?

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Annika

Citaat van: Mars op maart 15, 2007, 13:14:37
Wat goed dat de vorige twee keer zo'n hoge score opleverde, maar het zal je popje wel een hoop energie kosten. Zeven mondjes te voeden.

inderdaad, wat een boel  :) 

Hier waren van de 10 jongen maar 2 mannen (misschien 3, maar eentje heeft zich met 3 maanden doodgevlogen dus dat weten we niet zeker), de rest popjes.

Cropje

Zo, dat mannetje van jou heeft een krachtig Y-chromosoom!

Kuifmees

Citaat van: Cropje op maart 15, 2007, 13:31:47
Zo, dat mannetje van jou heeft een krachtig Y-chromosoom!

Beste,

Bij vogels zijn het de vrouwtjes die twee verschillende chromosomen hebben: Z en W. De mannetjes hebben twee Z-chromosomen. Het zijn dus de vrouwtjes die bepalend zijn voor het geslacht.

Marieke-Tommy

Hallo luis,
ik ben inderdaad, net als Mars, ook wel benieuwd of je de jongen verkoopt of niet. :)

Grappig dat het bijna allemaal mannetjes waren in de vorige nestjes! :D :-*

Heel veel liefs Marieke

luis

nou, in principe houd ik alleen een paar mannetjes van dit stel, niet allemaal een paar. die gaan de voliere in samen met de vrouwtjes van een ander stel, zodat ik nooit inteelt krijg. maar ik hou ze niet allemaal.
ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen van de jonge spruit en de andere eitjes.

mvg luis

luis

hier een kleine update.
ook het 2e pietje is geboren...
ook 7 dagen te vroeg maar goed de eerste leeft ook nog steeds (zie foto)

mvg luis


[verwijderd door de beheerder]

Mars

Heb je je niet verrekend? Want twee eitjes die een week te vroeg uitkomen? De tijd gaat snel, Luis... Misschien te snel voor jou om bij te houden?  ;)

Fijn, dat eitje nr twee uit is! ben wel nieuwsgierig hoe het met de rest van de eitjes zla verlopen...

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

luis

ik heb me niet verrekend. ben op zich wel precies met dat soort dingen, hou graag bij wanneer de eitjes zijn gelegd, wanneer ze uitkomen, etc etc.

maar ik vind het erg vreemd en je zou inderdaad al gauw denken dat k zelf een vergissing heb gemaakt maar dat zou hooguit een dag wezen meer niet en ik had 26 - 2 's morgens nog gekeken en er lag niets in...
toen ik 27 -2 keek lag er het eerste eitje in.

er wordt gezegd dat pietjes beginnen te broeden na het leggen van het 2e eitje. maar stel dat ze bij het 1e eitje al begon te broeden....
dan heeft het jong er 16 dagen in gezeten, nog wel wat vroeg maar te overzien.

mvg Luis

luis

vandaag maar weer eens in het nestje gekeken..
de oudste 2 zijn best gegroeid in deze paar dagen

eitje 3 en 4 zijn ook uitgekomen  :D :D

maar helaas is nr 3 of nr 4 dood gegaan.
best wel zielig want mama beschermd dit jonkie nog net zoals de levende jonkies  :(

mvg luis

Mars

ochossie, tja het is de natuur he?
Maar wel triest!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sara

Wat spijtig dat een jonkie gestorven is. :(
Dat je parkietje pas vannaf het 2e eitje begint te broeden is niet altijd waar. Mijn koppeltjes begonnen al meteen met broeden.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

luis

het gaat inmiddels goed met de jonge pietjes...
6 eitjes zijn inmiddels open gegaan, eentje moet nog open gaan, dat zou vandaag moeten gebeuren...

Vader is druk bezig om de kleintjes of moeders te voeden, de jongen bedelen erg luidruchtig  :-X :-X
De oudste 2 hebben de ogen al open, en beginnen al een mooi verenpakje te krijgen.
Ben benieuwd wat voor kleuren ze zullen krijgen...

mvg Luis

[verwijderd door de beheerder]

Mars

Fijn dat het zo goed gaat!
Nog even wachten op de kleuren... lastige he? Maar eigenlijk kan het ook niet langzaam genoeg gaan, ze zijn zo snel groot!

Veel succes nog!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

luis

zo weer even een update, de kleuren zijn inmiddels bekend:
de oudste is blauw en de andere 5 zijn allemaal groen, verrassend vorige nestjes was het bijna fifty-fifty
nog even en ze strekken de vleugels uit...

mvg Luis


[verwijderd door de beheerder]

Susanne32

Hoi Luis,

Ze zien er al mooi uit hoor! Wat gaat dat hard, he? Ik zie er maar 4, maar ze zitten ongetwijfeld bovenop elkaar, haha...  :D

Veel plezier nog met de kleintjes, voordat je er erg in hebt, zijn ze uitgevlogen...  ;D


luis

de eerste is vanmorgen al uitgevlogen,  ;D
een beetje vroeg, maar ja deze was ook vroeg uit het ei.
maar nu weet ik niet precies wat het is.
(je denkt het te weten en toch ook weer niet...)
Mvg Luis

[verwijderd door de beheerder]