Winky weer aan de antibiotica

Gestart door Mars, maart 14, 2007, 15:46:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mars

Beste mensen,
Een dikke twee weken geleden kreeg ik Winky en Layla. Winky was ziek en ik ben meteen naar de DA geweest. Winky was vorige week na een week antibiotica en het eten van pellets en andere gezonde voeding (dus geen trosgierst-dieet) weer een behoorlijk stuk opgeknapt.
Ik had een kuur voor een week (weekend DA) en Winky werd wat drukker, nieuwsgieriger en brutaler, dus ik dacht dat het wel goed was.

Maar helaas, hij knapte niet verder op en sliep de afgelopen dagen veel. Daarom heb ik gistermiddag wat ontlasting langs gebracht en vandaag had ik de uitslag. Winky had weinig bacterien in de ontlasting en dat kan duiden op ziekte. Andere ziekteverschijnselen waren niet zichtbaar in de ontlasting (dus ook geen megabacterie... daar was ik even bang voor).
Aangezien hij veel slaapt en weinig actief is, moet hij de komende drie weken aan de antibiotica...een flinke kuur dus! Daarnaast krijg ik Harrison's juvenile poeder dat je in balletjes kunt kneden (waar hebben we dat eerder gezien Renate?) om Winky eens (flink) aan te laten komen. Het mugje weegt maar 26 gram en zal minimaal een maand of 3/4 zijn, aangezien hij zijn jeugdrui net heeft gehad. Als hij de bolletjes gemakkelijk eet mag de antibiotica ook daar doorheen.

Ook dagelijks een nipje biogarde voor alle drie behoort bij het advies.

Nou, dan moet ik maar weer beginnen met martelen (het arme schatje!).

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

Hey Mars,

Goed dat je toch de ontlasting weer weg hebt gebracht en ja was er al een beetje bang voor. Maar, het zijn bacterien en die kunnen we goed aanpakken! Ik denk dat de antibiotica misschien niet helemaal goed heeft aangeslagen vorige keer, ook in verband met zijn te lage gewicht. Bij ondergewicht word de antibiotica soms niet helemaal goed opgenomen, dat is iets wat ik in mijn werk ook tegen kom...Nu weer lekker 3 weken knoeien met antobiotica en dan zal Winky er vast weer bovenop zijn :) Ik heb er alle vertrouwen in. Heeft Winky dus inderdaad Ballen! Juvenile ballen...

Marcia's parkietenkliniek is weer open...

Succes meid, ik weet zeker dat het je gaat lukken :)

karin v h

Hallo Marcia,
Ik zou jou zo graag eens een paar gezonde parkietjes gunnen.
Sinds ik op het forum ben hoor ik alleen maar ellende.
Ik hoop dat het goed gaat met de antibiotica - dit zal wel weer een hele strijd gaan worden. ;)
Sterkte en succes ermee.
Groetjes karin

Josephine

Hoi Marcia,
Goed dat je weer langs de dierenarts bent gegaan. Ik wens je heel veel succes met de antibiotica en ik duim voor je dat het allemaal weer goed komt...

Groetjes Josephine

Idske

Hey Marcia,

Ontzettend veel succes en sterkte gewenst! We hopen dat het helemaal goed komt!

Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Scotty - Keecko

Hoi Marcia,

Wat vervelend dat Winky weer aan de antibiotica zit...
Sommige mensen zit het ook altijd tegen :-\

Hopenlijk knapt Winky snel weer op!
Aan jouw goede zorgen zal het niet liggen :)

Sterkte met Winky!

Groetjes, Ilse

Fenixjuh

Hoi,
wat erg dat het nou weer minder gaat met Winky, in elk geval succes ermee, en veel sterkte!

Mars

Beste mensen,

ik heb Winky bijna twee weken aan de antibiotica gehad, maar er trad weinig verbetering op. Daarom heb ik vandaag opnieuw een afspraak gemaakt met de dierenarts. Mede omdat ik na een vraag hierover van Beijer (dierenarts de toren, drachten) het antwoord kreeg dat er mogelijk sprake was van een maagschimmel.
Mijn dierenarts gaf aan dat ze de vorige keer al ontlastingsonderzoek had gedaan en dat daar geen schimmel uit naar voren was gekomen. De symptomen wijzen op leverproblemen: Winky is veel te dun, heeft rare ontlasting en een doorgroeiende snavel. Daarnaast ademt hij/ze veel te snel, wat dan weer op andere problemen duid (hart?). Ik mag foto's laten maken, dan komen dit soort zaken aan het licht, maar dan moet Winky onder narcose. En wat levert het op? Als we dan iets vinden, kunnen we er niets aan doen. Wel is er iets dat de ophoping van slechte stoffen in de lever vermindert en dat heb ik nu mee gekregen (laxatract en laxeermiddel), puur om te kijken of dat helpt. En ook moet ik maandelijks vitamine-injecties komen halen.

Verder: lekker in het zonnetje laten genieten, kruidenthee maken en zonnebloemblaadjes geven. En hopen dat het kleintje nog een relatief gelukkig leventje tegemoet gaat. Mocht ze nog verder achteruitgaan dan moet ik haar in laten slapen.  Meer kan ik er niet van maken...

........groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

Hallo Marcia,
Wat een triest verhaal. Sukkel, sukkel, sukkel.
Ik hoop dat Winky nog een tijdje kan genieten van jou en de andere parkietjes en laat hem maar lekker genieten in het zonnetje van de kruidenthee en een blaadje zonnebloem (nog nooit van gehoord, dat je dat ook al kunt geven aan een parkiet ;)).
Groetjes karin

Caradow

Ach jee...Lieve Mars,
Heel veel sterkte... Ik hoop dat Winky toch nog miraculeus opknapt en nog lang bij je mag blijven, maar echt lekker klinkt dit niet he..

Hele dikke knuffel van mij,
\Renate

Mars

Het waren ook niet zonnebloemblaadjes... ehm ben een beetje in de war  ::) Het waren uiteraard paardenbloemblaadjes.

Maar ja, het zit niet mee.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Nadine

Jeetje! Wat een triest verhaal :o
Hoop dat ze nog lang bij je is! zodner al te veel lijden  :(
Heel erg veel sterkte  :)

Scotty - Keecko

Oww wat erg! :(
Ik hoop echt dat Winky wat opknapt en dat hij nog lang bij je mag zijn...
Weet even niet wat ik moet zeggen... :(

Heel veel sterkte!!
Hij heeft een goed en liefdevol thuis bij jou...

Liefs, Ilse

roha

Ojee, Wat erg zeg, ik hoop dat het goed gaat komen met Winky.

Sterkte gewenst voor Winky en voor jou ook natuurlijk.

Hanneke

Josephine

Wat erg zeg!!!! Ik hoop dat ze weer snel helemaal beter is!!!

Kuifmees

#15
Beste,

Op welke wijze werd er een diagnose gesteld? Blijkbaar kreeg je een breedspectum antibioticum (hetgeen eigenlijk poogt meerdere groepen van bacteriën zoals kokken-bacillen-spirilen al dan niet grampositief of gramnegatief aan te pakken.) Ook de nuttige bacteriën die in de darmflora (vooral in de korte dikke darm) verblijven gaan hierdoor tenonder met diarree als gevolg.

Het grote gevaar hiervan is bovendien dat bepaalde bacteriestammen resistent worden (ze worden dus door het antibioticum niet meer gedood) met alle gevolgen vandien.

Beter dus een kweekje te laten maken waarop verschillende antibiotica uitgeprobeerd worden om zo het juiste antibioticum te vinden waardoor de schadelijke bacteriën uitgeschakeld worden. Nadeel is hier misschien dat je een paar dagen op de uitslag moet wachten (+ een beetje duurder wegens labokosten) maar dat mag voor een liefhebber zeker geen reden zijn om zomaar voor een "wilde anti-bacteriekuur" te kiezen!


Parkieten-Freak

#16
Citaat van: Kuifmees op maart 29, 2007, 13:48:53
Beste,

Op welke wijze werd er een diagnose gesteld? Blijkbaar kreeg je een breedspectum antibioticum (hetgeen eigenlijk poogt meerdere groepen van bacteriën zoals kokken-bacillen-spirilen al dan niet grampositief of gramnegatief aan te pakken.) Ook de nuttige bacteriën die in de darmflora (vooral in de korte dikke darm) verblijven gaan hierdoor tenonder met diarree als gevolg.

Dit doet men wel vaker als men de oorzaak niet weet, een kweek maken kost namelijk tijd en daar gaat weer tijd mee verloren. Men kiest dan vaak om "blind" te starten met een breedspectrum antibioticum.
Voor een smalspectrum antibioticum kan gekozen worden indien met nagenoeg zeker weet om wat voor infectie het gaat en door welke bacterie deze wordt veroorzaakt.

Citeer
Het grote gevaar hiervan is bovendien dat bepaalde bacteriestammen resistent worden (ze worden dus door het antibioticum niet meer gedood) met alle gevolgen vandien.
Dat kan, maar dit gevaar ligt met name op de loer als je de kuur afbreekt, of langere tijd (maanden tot jaren) dit antibioticum inzet.

Citeer
Beter dus een kweekje te laten maken waarop verschillende antibiotica uitgeprobeerd worden om zo het juiste antibioticum te vinden waardoor de schadelijke bacteriën uitgeschakeld worden. Nadeel is hier misschien dat je een paar dagen op de uitslag moet wachten (+ een beetje duurder wegens labokosten) maar dat mag voor een liefhebber zeker geen reden zijn om zomaar voor een "wilde anti-bacteriekuur" te kiezen!

Inderdaad beter om een kweekje te maken. Niet door er diverse antibiotica op los te laten, maar door microscopisch onderzoek (o.a. kleuring van bacterien).
Het nadeel is inderdaad dat je enkele dagen op de uitslag moeten wachten.
Bij en mens of dier met een ernstige infectie wordt ALTIJD begonnen met één of meerdere antibiotica! Als je dat niet doet, kan dat namelijk levens kosten!
De kweek wordt ook gedaan, en zo nodig wordt het antibioticabeleid aangepast.
Er is dus wel degelijk een reden. Weliswaar niet om "een wilde anti-bacteriekuur te kiezen", maar wel om "blind" te starten zoals men dat noemt.



Tanja

Citaat van: Mars op maart 28, 2007, 18:44:18
Het waren ook niet zonnebloemblaadjes... ehm ben een beetje in de war  ::) Het waren uiteraard paardenbloemblaadjes.

Maar ja, het zit niet mee.

Ach ja, allebei geel...

Jeetje zeg je blijft tobben met Winky.  :( Ik hoop echt dat het allemaal goed gaat komen...  Heel veel sterkte.
Ik neem aan dat je het laxeermiddel door het eten kan doen? Of moet je Winky lastig blijven vallen met het toedienen van die medicijnen...  :'(
BAHBAHBAH, het is allemaal niet eerlijk!!!  >:(

Groetjes Tanja

Idske

Hey Marcia,

Wat een tegenslag allemaal zeg! :'(

Heel veel sterkte en succes gewenst!

Groetjes idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Trippy

Ach nee he Marcia.

Het is hier op het forum ook niet eerlijk verdeeld met ziekenparkieten.

Héél héél véél sterkte met Winky,mocht hij niet meer beter worden,geef jij hem nog zo lang mogenlijk een fijn tehuis.

Groetjes en nogmaals veel sterkte , Ursula !