En daar was nummertjee 3 ! ! =D

Gestart door Nadine, maart 13, 2007, 20:34:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nadine

Heeej allemaal !! was ik weer is..  :D

Ik loop sinds een paar weken stage bij een tuincentrum op de dierenafdeling! =D
En jullie denken nu van uh... ja dus..? ??? Maar... 3 weken terug kwamen er 3 grasparkietjes binnen 2 mannetjes en 1 kopje [ denk ik met een gok aan de jonge snaveltjes te zien... ] toen ik smiddags even ging kijken bij ze hoe het met ze was en ik me hand erin deed en de stokjes op de grond had gelegt kwam 1 van de 3 al gelijk op de hand zitten! en dat doet hij elke vrijdag weer opnieuw..
En afgelopen vrijdag had hij me in zijn macht! ik wist zeker dat het een mannetje was aangezien zijn paarse neus al rondom de gaatjes blauwig is geworden.. en ben gelijk in overleg gegaan met zijn stage begeleidster verteld hoegroot mijn kooi was en of het zou kunnen! aangezien ik ze er elke dag uithaal en de kooi groot genoeg is hebben we dus besloten dat het geen probleem zou zijn om hem mee te nemen!
Dus in de pause me moeder een smsje gestuurd van "mam! vanavond krijgen Timo en Elmo een nieuw vriendje erbij!" Mijn moeder antwoord heel droog van o, dan kunnen ze elkaar afmaken [ niet nadenkend dat ik nog een kooi heb zodat ze kunnen wenen (A) ] en van je kan toch geen 1 mannetjes samen zetten? maar ik wist wel beter en aangezien ik geen nee kreeg heb ik hem dus meegenomen! en ook mijn moeder is nu helemaal weg van dit lieve beestje! :D zelfs mijn vader die al bezwaar had tegen 1! parkiet die vindt het wel okee, het enige wat hij zij was "waarom nog 1?" en toen ik vroeg of hij hem leuk vond kreeg ik een mompelige ja! [wat voor zijn doen al heel wat is (A)] oftewel..
IK HEB ER EEN KERELTJE BIJ! ! !
Ik zal hem jullie even voorstellen! [ heb helaas geen foto's=( ]
Zijn naam is "Iemo" ik gok erop dat hij nu ongeveer 2.5 maand oud is.. iets in die richting =) het is een mannetje en behoorlijk slim, brutaal en erg nieuwsgierig! en zoals mijn moeder zij "Het lijkt net een papegaai hoe hij tekeer gaat op die tralies!" Klouteren en uitsloven koprollen en schommelen zijn zijn lust en zijn leven! ook was hij de eerste dag al gelijk ontsnapt toen ik m et me hand in de kooi zat zag hij de uitgang over mijn arm heen wel zitten en hup weg was hij ! hij liet zich ook zo weer terug zetten!
er is geen trosgierst of lekkers nodig om hem op je hand te krijgen spreek hem toe en hij komt vanzelf.. je krijgt vooral een gratis chircus act erbij! :D erg leuk ik denk/hoop dat ik hier een super tam beestje van kan maken en ik weet bijna wel zeker dat dat ook gaat lukken! elmo vindt hem wel owkej die maakt het niet zo veel uit en zijn eerste ontmoeting met timo door de tralies heen was wat minder.. timo werd helemaal pissig en begon te pikken maar Iemo dacht oh.. kusje! :D en geeft timo zo door de tralies heen een snavelzoen! ;D ik denk dat het wel goed komt! :D hij is trouwens regenboog gekleurd hoorde ik van een vriendin dat dat zo hete =) hijs baby-blauw met een licht geel kopje/rug en dan zijn vleugels en staart zijn lichtgeel met ene grijze/witte gloed! :-*

o, ja.. even om een mening =) Timo is heel snel bang en gestrest door haar verleden [ die heb ik vaak zat vertelt lijkt mij.. ] enne nu ik iemo heb zat ik er laatst aan te denken! om timo naar een grote volière te doen! waar ze kan vliegen met andere grasparkieten bij een kweker ofzo =) Elmo is dan niet allen die heeft Iemo =) en Timo is dan van haar gestress af met handen en zo want ja elmo is nou eenmaal tam en iemo ook al redelijk en timo zit er wel bij in het kooitje.. en die is er best wel bang voor.. en met vakantie dat ze naar een vriendin gaan in de auto is ze ook heel snel gestrest enzo ze is er gewoon heel gevoelig voor.. vindt het zo sneu voor haar.. dus dacht misschien is het wel beter voor haar! vinden jullie dat ook? eigenlijk wil ik haar helemaal niet weg doen! want zij is me aller eerste parkietje ik vindt haar zo mooi en jaa ik vindt haar eigenlijk wel heel erg leuk.. om naar te kijken en mee te kletsen op afstand als ze me zo in de gaten houd met die waakse oogjes en zo.. maar ja ik denk niet dat ik niet ik haar moet gaan houden omdat IK DAT WIL! ik moet ook wel aan haar denken.. en mijn moeder vindt dat het moet doen haar weg moet doen naar een kweker in ene volière..  maar ik weet het niet...ik vind het moeilijk ik geef veel om haar en wil haar liever niet kwijt.. dus wat vinden jullie? houden? of wegdoen (naar kweker) in grote volière? :'(

Parkieten-Freak

Zou je misschien een samenvatting willen maken Nadine, en alle overbodige informatie even weg willen laten?
Ik vrees dat de lezers door de bomen het bos niet meer zien.
Daarnaast: s.v.p. GEEN SMS-taal gebruiken. Dit forum is voor mensen van alle leeftijden, dus ook voor oudere mensen!


DarkWolf

Ik heb het gelezen...maar het is inderdaad misschien beter om overbodige tekst weg te halen. Niet iedereen kan zich zo lang concentreren (ik toch niet) dus had al moeite met dit stuk(je) tekst.

Eerst en vooral vind ik het super dat je een 3e parkietje hebt :P
Waarom lijken alle namen eigenlijk zo op elkaar? Iemo, Timo...Wordt dat niet verwarrend voor de parkieten, want deze leren ook hun eigen naam en als je dan roept komen ze af. Maar Iemo en Timo lijkt me beetje te veel op elkaar lijken..
En ja, koppeltjes zijn nog altijd beter zeker (heb ik zelf geen ervaring mee. Heb zelf maar 1 parkiet, door een nogal niet-dierenliefhebbende moeder!)

Wat je het beste met Timo kan doen, daar ga ik me nu nog niet over uitspreken want dat stuk heb ik niet helemaal gelezen omdat ik me totaal niet meer kon concentreren (sorry daarvoor).
Maar ik wil wel zeggen dat ik het al super vind dat je het overweegt Timo weg te geven aan iemand die grasparkietjes in een volieren houdt (en ze dan niet doorverkoopt, anders is Timo nog niet van zijn stressy leven af).
Ik vind dat heel moedig dat je dat nog maar durft denken (en ook al concrete plannen begint te maken veronderstel ik zo). Ik zou het niet kunnen, ben nogal overgevoelig type en ik kan echt moeilijk afscheid nemen dus voor mij zou het nx zijn. Ik zal de rest van de tekst morgen ofzo proberen lezen. Maar je zal wel nog reacties krijgen

Cropje

Wat leuk dat je er een kereltje bij hebt!!! Gefeliciteerd!

Zie ik het goed? Is Iemo een combinatie van Elmo en Timo? Leuk bedacht, ik hoop alleen dat het voor je parkietjes zelf niet verwarrend is...

En wat je met Timo moet doen... tja... moeilijk! Ik heb zelf maar 1 parkietje dus ik heb totaal geen ervaringen met dat soort overwegingen. Aan de ene kant wil je je eerste parkietje natuurlijk ontzettend graag houden, aan de andere kant overweeg je wat het beste voor haar is... Knap dat je dat kan! Maar het blijft moeilijk, moeilijk...

Ik maak ook uit je verhaal op dat je moeder vindt dat je haar naar een voliere moet doen... Zorg er in ieder geval voor dat wat je ook doet, je ZELF achter die keuze staat. Dat je het niet enkel en alleen doet omdat je moeder of iemand op dit forum het zegt!

Mijn advies:
Denk er eerst ontzettend goed over na, want als je eenmaal besloten hebt om haar 'weg' te doen, is er niet zo makkelijk meer een weg terug.
Weeg alle voors en tegens voor jezelf tegen elkaar af, maak desnoods een lijstje. Kijk dan hoe zwaar alle voors en tegens wegen en maak een keuze.
Als je besluit haar aan een kweker te geven, zorg dat je een kweker zoekt waarvan je zeker weet dat ze goed verzorgd wordt door hem/haar.
Ga van tevoren een paar keer langs, zodat je een beetje een gevoel krijgt bij de kweker.
Misschien is het verstandig dat je een kweker zoekt waarbij je haar later altijd mag komen opzoeken.
En ten slotte: Zorg dat je zeker weet dat je later geen spijt krijgt!

Succes met het maken van de keuze! Laat je ons weten wat je besluit?

Caradow

Begrijp ik het goed, dat omdat jij nu Iemo er bij hebt, dat Timo dan maar weg moet omdat die niet tam is?

Ranni

Hallo,

Zo'n idee als Caradow heeft krijg ik ook een beetje. je hebt een nieuw vriendje voor Elmo dus kan Timo weg.
Je zegt wel dat je het moeilijk vind, gelukkig maar! Ik vind het ook knap dat je er aan denkt, zoals andere hier ook al zeggen.Ik zal nooit een vogeltje weg willen doen. Tenzij het echt veel beter is voor hem.
Een vriendin van mij had ook 2 parkietjes. Ze had alleen heel weinig tijd om hun tam te maken, wat dus ook niet lukte.
En die parkietjes wilde ook niks van haar weten. Ze gaf hun eten en drinken een een schone kooi en verder deed ze eigenlijk niets met hun. Ze vond het zielig voor ze. Vooral omdat ze zag dat mijn parkietjes wel tam waren en die van haar heel druk en wild. Ook omdat ze niet veel thuis was vond ze het zielig. En heeft ze besloten ze weg te doen. Ze heeft een goede hobby kweker opgezocht die een grote voliere heeft en waar de parkietjes met hun tweetjes heen konden. Achteraf kreeg ze beetje spijt. Is toen langs geweest en heeft nog steeds contact via de mail met die man om te weten hoe het gaat. Nu heeft ze absoluut geen spijt, nu ze weet dat ze een veel betere leefomgeving hadden dan toen bij haar.
Ik was het toen helemaal met mijn vriendin eens dat ze een hobbiest moest vinden waar de parkietjes een geode leefomgeving hadden.

Ik zal als ik jou was heel goed nadenken...misschien gaat het over een tijdje wel veel beter met hun 3tjes...
Trouwens heel leuke namen. Het is toch wel leuk om te zien hoe iedereen de namen verzint voor hun parkietjes, vooral als ze meerdere hebben zodat de namen ook beetje passen bij elkaar.

groetjes ranni,
Puk & Joepie

Mars

Ik vraag me af wat er nu eigenlijk met Timo is...

Je schrijft 'ze is heel bang en gestressd door haar verleden'. Wat is dat dan (heel kort)? Ik heb even in wat oude berichtjes van je gezocht, maar zag het niet meteen staan. Zoals ik het lees is Timo een bijterig vogeltje, dat niet meteen tam is geworden, waar jij weinig aandacht voor had (hebt?).

Kun je uitleggen wat er met Timo is?

Het ene vogeltje is nu eenmaal banger dan het andere. En het ene vogeltje is nu eenmaal bijteriger dan het andere. Dat betekent niet dat je het op mag geven, dat je meer waarde hecht aan een parkietje dat wel lief op je hand komt zitten. Als dat zo is... Echt waar, een parkietje waar je wat meer moeite voor moet doen geeft je veel meer terug als het wel vertrouwen in je krijgt. Iedere stap is dan een overwinning en daardoor veel waardevoller.

En als je denkt dat het daar nu te laat voor is, dan vergis je je: een al wat ouder parkietje kan net zo goed tam worden als een jong parkietje alleen duurt het dan wat langer. Dus ik hoor graag van jou wat er met Timo is en dan hoop ik dat je mij een bijzonder verhaal kunt vertellen waarmee je verklaart waarom Timo een 'verleden' heeft.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

karin v h

Ik sluit mij aan bij Parkieten-Freak het verhaal is haast niet te lezen van overbodigheden.
Maar toch was ik nieuwsgierig en ik begrijp inderdaad ook dat Timo moet plaats maken en dat hij misschien naar een voliere gaat.
Ik zou net als Marcia ook wel eens willen weten wat er met Timo is. Bij mij is er ook een parkietje wat banger als de andere maar dat wil dan niet zeggen dat ik haar maar weg doe.
Ze zal het in een voliere misschien helemaal niet kunnen vinden.
Ben benieuwd hoe dat met Timo zit.
groetjes karin

Nadine

#8
Citaat van: Nadine op maart 13, 2007, 20:34:48
Heeej allemaal !! was ik weer is..  :D

Op stage was er een mannetjes parkietje binnen gekomen en hij was al gelijk vrij brutaal en tam! gelijk op dheand en naar je toe komen geen grijntje angst te bekennen en afgelopen vrijdag [ 3 weken later ] was het raak!
Ik wist zeker dat het een mannetje was aangezien zijn paarse neus al rondom de gaatjes blauwig is geworden.. en ben gelijk in overleg gegaan met zijn stage begeleidster verteld hoe groot mijn kooi was en of het zou kunnen! aangezien ik ze er elke dag uithaal en de kooi groot genoeg is hebben we dus besloten dat het geen probleem zou zijn om hem mee te nemen!
Dus in de pause me moeder een smsje gestuurd van "mam! vanavond krijgen Timo en Elmo een nieuw vriendje erbij!" en ik kreeg geen nee! dus heb hem meegenomen :D oftewel: IK HEB ER EEN KERELTJE BIJ! ! !  ;D ;D

Ik zal hem jullie even voorstellen! [ heb helaas geen foto's=( ]
Zijn naam is "Iemo" ik gok erop dat hij nu ongeveer 2.5 maand oud is.. iets in die richting =) het is een mannetje en behoorlijk slim, brutaal en erg nieuwsgierig! Klouteren, uitsloven, koprollen en schommelen zijn zijn lust en zijn leven! ook was hij de eerste dag al gelijk ontsnapt toen ik met me hand in de kooi zat zag hij de uitgang over mijn arm heen wel zitten en hup weg was hij ! hij liet zich ook zo weer terug zetten.  :)

Elmo [mannetje] vindt hem wel oke die maakt het niet zo veel uit en zijn eerste ontmoeting met Timo [ popje ] door de tralies heen was wat minder.. Timo werd helemaal pissig en begon te pikken maar Iemo dacht oh.. kusje! :D en geeft timo zo door de tralies heen een snavelzoen! ;D ik denk dat het wel goed komt! :D hij is trouwens regenboog gekleurd. [hoorde van een vriendin dat dat zo hete :) ] hijs baby-blauw met een licht geel kopje/rug en dan zijn vleugels en staart zijn lichtgeel met een grijs/witte gloed! :-*


o, ja.. even om een mening =) Timo is heel snel bang en gestrest door haar verleden
[die heb ik vaak zat vertelt lijkt mij..]
en nu ik iemo heb zat ik er laatst aan te denken,
om timo naar een grote volière te doen. waar ze kan vliegen met andere grasparkieten bij een kweker ofzo :)
Elmo is dan niet alleen die heeft Iemo :) en Timo is dan van haar gestress af met handen en zo want ja elmo is nou eenmaal tam en iemo ook al redelijk. Aangezien timo wel erbij in die kooi zit..
[ Nu dan alleen bij Elmo maar Iemo komt er straks ook bij ]
Ze is toch best wel bang voor handen.. Met vakantie's gaat ze naar een vriendin en in de auto is ze ook heel snel gestrest. ze is er gewoon heel gevoelig voor.. vindt het zo sneu voor haar.. dus dacht misschien is het wel beter voor haar.. En ookal is ze me eerste grasparkietje en ben ik best wel heel erg gek op haar ik vindt eigenlijk dat ik om haar moet denken.. en niet aan mezelf.. :o
vinden jullie dat ook dat ze beter naar een voliére kan?


Ik heb de tekst even aangepast zoals jullie gevraagt hadden ik was beetje te vrolijk denk ik.. Ik hoop dat het zo wel duidelijk is voor iedereen!  :-X

Nadine

zo en dan hier het antwoord op al jullie vragen:

waarom is timo bang met haar verleden?
Toen ik timo net 2 weken had ongeveer was ik al bezig emt tam maken het ging best goed ze beet wel.. maar neit uit angst gewoon van ja.. zoals al die parkieten dat doen! en ik gaf niet op en het ging steeds beter voor mijn gevoel! :D maar toen kwam mijn tante langs.. "o.. heb je een vogeltje! wat leuk laat hem is zien?:) " dus ik naar bove met me tante en laten zien "o is ze al tam?" nee maar ben er mee bezig .. "mag ik eens.."ze liep al naar de kooi en had hem al open.. dus nouwjah ik liet het gaan en tim owou niet op de tand en voor ik de kans kreeg omte zeggen laat maar ik heb haar pas 2 weken! had me tante haar vastgepakt zo in haar hand.. en dan niet op de manier zoals je een vogeltje hoort vast te houden maar gewoon zoals je een stok vasthoud als je hem weggooit voor je hond! timo krijzen en gille en bijten! en me tante liet haar los! dus moesten we haar vangen ( met al met verstand van vogels.. *niet dus* heel stom had me er eerst in moeten  verdiepen! ) zijn we achter haar aangegaan is ze 3 of 4 keer tegen een ruit gevlogen en heeft me tant ehaar OPNIEUW! in die houding gevange weer gille en krijze! :'( en terug in de kooi gezet.. sinds dien heb ik geen vertrouwen bij haar kunnen krijgen nie tmet trosgierst niet mer voer niks.. ze at het wel.. uit me hand.. zolang ik op afstand bleef ik mocht het vasthouden en dara hielt het bij op.. =( ze werd eenzaam omdat ze mij nie tv ertrouwde liet ik haar met rust.. en toen heb ik elmo erbij gehaald toen had ik timo ongeveer een maand.. en Elmo merkte ik gewoon aan zijn gedra wou wel tam zijn dus heb ik dat geprobeerd.. en dat is aardig gelukt.. maar timo is nog altijd doodsbang en word helemaal gestrest van handen ... ='(


Timo weg voor 2 tammen / plaatsmaken voor elmo en Iemo?
NOOIT! dat ik haar weg doe omdat die andere 2 wel tam zijn! ik heb Timo en Elmo weg willen doen omdat ze neit tam waren dat weten somige van jullie vast nog wel.. en dara heb ik toen zo een spijt van gehad! dat ik het ook maar in me hoofd haalde om dat te doen! nee echt neit als jullie denken van je kan haar ook best houden ze hoeft niet persee naar een voliére.. de stres die ze nu heeft krijgt ze niks van ofzo en is niet erg.. dan blijft ze! maart dat idee heb ik gewoon niet en ik weet niet meer wat ik moet ik wil het niet maar als het beter is doe ik het wel! en uiteraard zoek ik ene goede kweker! en denk ik goed na waar ik haar heen doe! maar ik heb raad nodig wel niet... ik wete het gewoon even niet=( als het beter voor is doe ik haar weg.. =(
- plus me kooi is groot zat voor 3 parkieten dus waarom? als het niet hoeft! en als 3 niet had gepast had ik iemo niet gekocht! dat heb ik eerst uitgezocht dat ik zeker wist dat het zou passen!


wegdoen omdat Timo niet tam is?
Echt niet! liever wil ik haar helemaal niet kwijt! ik heb het er heel moeilijk mee dat ze zo bang is..
en ik ben bang haar kwijt te raken aan al die stres! daar ben ik haar al is 1 keer BIJNA aan kwijt geraakt ik ben 3 keer snachts me bed uit geweest om te kijken of ze nog op haar stokje zat [had haar bij een vriend opgehaald na de vakantie en die autoreis heeft haar toen heel slecht gedaan! terwijl ze hem toch al 3 keer eerder had gemaakt!] dat is iets wat ik echt niet wil! dan heb ik liever dat ze bij mij weg is en lost vliegt in ene voliére zonder handen en vervoer.. dan dat ze hie rgestrest in een hokje zit bang bij 2 andere grasparkieten.

DarkWolf

Ik denk dat je met veel geduld Timo toch nog handtam gaat krijgen.
Het is inderdaad een traumatische ervaring geweest door je tante. Maar met veel liefde en geduld kom je er wel. En hij kan ook van de andere parkieten leren dat handen niet zo gevaarlijk zijn als ze eruit zien. Ik zou dus toch nog een paar maand afwachten en kijken of er echt niks veranderd in het gedrag van Timo. Zoniet, dan zoek je een leuke voliere waar je ook zeker van bent dat Timo niet wordt doorverkocht!
(Dat hij tegen de ruit is gevlogen is helemaal niet erg, dat doet elke vogel bij zijn eerste rondvluchten! Ze kennen de grenzen van de kamer nog niet.)

Nadine

ja van de raam wete het elmo ook al tig keer iemo niet trouwens geen 1 van de 2 X ! stond er echt van te kijken  :o maar oke! :D dan ga ik het gewoon even afwachten! maar ze is al 3 ondertussen.. dus denk niet dat ze tam zal worden.. maar misschien gaat de angst er wel uit nu ik 2 [bijna ]tamme vogels heb..  :-X

Scotty - Keecko

Citaat van: Nadine op maart 14, 2007, 21:36:07...maar ze is al 3 ondertussen.. dus denk niet dat ze tam zal worden...

De leeftijd van een parkietje maakt echt niet uit bij het tam maken. Als je genoeg aandacht geeft en veel oefent met je parkietje, kan je ook een ouder parkietje tam maken. Alleen bij sommige parkietjes heb je meer geduld nodig... ;)

Ik zou gewoon door blijven gaan met tam maken! Je kan Timo zeker nog tam krijgen :)

Succes!

Groetjes, Ilse

Mars

Gewoon volhouden met tammaken. Dus netjes gedisciplineerd iedere dag een paar keer, paar minuten oefenen. Probeer dat maar eens twee maanden en kijk dan maar eens wat voor vooruitgang je gemaakt hebt. Je zult zien dat Timo dan best stiekem een pootje op jouw vinger durft te zetten als jij daar trosgierst hebt.
En als de andere twee daarbij te veel aandacht opeisen dan 'zet' je die even ergens anders of vraag je een van je familieleden om daar even aandacht aan te geven. Bij mij is Winky wat banger dan Layla en dus zet Layla de stap wel (af en toe) om op mijn hand te gaan zitten. Wil ik specifiek met Winky oefenen met wat lekkers, dan moet ik eerst Layla en Jimmy even in de andere kooi of op de kooi zetten, want anders moet ik de dames de hele tijd bij het lekkers weghalen! En met twee andere vogeltjes op die hand is het voor de derde wel erg druk en overzichtelijk!

Wat denk je? Ga je het nog eens goed en gedisciplineerd proberen? En vertel ons nu niet dat je geen tijd hebt, want twee keer vijf minuten op een dag moet toch wel lukken? Je zult zien wat je er allemaal voor terug krijgt!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Nadine

Haha jaa daar heb ik heus wel tijd voor .. ^^
en met ze is al 3 jaar bedoelde ik neit dat ze te oud is maar.. dat ze na 3 jaar nog niet wil na dat van me tante.. :( maar heb het ook opgegeven eigenlijk.. Maar als jullie denken dat het wel lukt iedergeval die angst eruit te halen! :D ze hoeft neit eens tam als die angst maar weg is:D blijft ze lekker bij me! :-X
Ik zal jullie op de hoogte houden hoe en wat als er wat vooruit gang if of juist niet  ;) niet bij elk klein dingetje natuurlijk.. maar gewoon haha nevermind jullie snappen me wel [ hoop ik ]  :P

Ranni

Hoi Nadine,

Dat Timo een trauma heeft overgehouden na het avontuur met je tante snap ik. Belangrijk is zoals iedereen aangeeft blijven oefenen en geduld hebben.
Ik had Puk 2 weken. Ze was al redelijk tam aan het worden. Ze werd ziek en ik moest met haar naar de DA. Eerst werd ze door mij in een doosje van de dierenwinkel gedaan. Toen werd ze flink beet gepakt door de DA. Weer terug in doosje.
2 weken later was ze nog niet helemaal beter, ze kon niet op haar pootjes staan. Maar ik moest haar naar mijn moeder brengen. Dus weer in het doosje vervoerd. Ze was helemaal bang geworden. Wilde niet meer bij me zitten. Vind je het gek door al die handen en kleine ruimtes! Nu na veel oefenen en half jaar verder is ze gewent geraakt aan mijn hand en vind ze die niet meer eng. En nu vooral Joepie erbij is. Die al heel tam is en absoluut niet bang voor mij ziet zij dat ook. En zonder angst springt ze op mijn arm, hand, hoofd...alsof er nooit wat gebeurd is.

Dus echt oefenen! Blijven oefenen. Blijven herhalen. Elke dag opnieuw. Timo gaat er aanwennen en ziet Elmo en Iemo ook bij jou zitten.
suc-6!
groetjes

Nadine

Heel erg bedankt voor je verhaaltje doet me goed zoiets te lezen geeft me meer hoop ! :-X
En ik ga me best doen! ben vanmiddag gelijk begonne,, Iemo is trouwens heel erg bang voor trosgiers!  ???
De kooien staan tegen elkaar dus heb een stukje door hene geduwd zodat het in bijde kooie hangt zodat hij ziet dta het eetbaar is en hij het zelf gaat proberen.. Werkt dat denken jullie? ::)

Cropje

Mijn parkietje was eerst ook bang voor trosgierst, voor alles wat ze niet kende eigenlijk. Maar ze had wel de gewoonte om zo hoog mogelijk te gaan zitten. Waar dan ook. Dat zit in hun natuur, degene die het hoogste zit is de baas. Waarschijnlijk heeft jou parkietje dat ook?

Ik heb daar handig gebruik van gemaakt, ik heb namelijk een stuk trosgierst bovenin de kooi gehangen. Zo hoog dat ze erop kon gaan zitten als op een stokje, maar dat het hoger hing als haar echte stokjes en schommeltjes.

En ja hoor, mevrouw wilde opeens veel liever op die gekke sliert zitten dan op wat dan ook. En bij het klimmen op dat ding krijgen ze af en toe natuurlijk eens zo'n zaadje binnen. Binnen een paar dagen had ze de sliert ontdekt! En liep ze er gretig van te eten!

Toen heb ik meteen de sliert weggehaald, want ze mogen maar een halve sliert per week maximaal (trosgierst is erg vet, vergelijk het maar met twee big mac menu's voor mensen :)).

Misschien werkt dat bij jou ook?

Mars

Ja, gewoon een stukje ophangen op een plek waar ze veel zitten. Dan komt dat vanzelf goed. Ook de tip van Cropje is erg goed.
Het lukt vast!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Nadine

#19
het is al gelukt! ;D mijn manier werkte ook..  :D hij heeft hem vannacht helemaal opgegeten!
Nouja dat hele stukje wat erin hing dan.. geen hele sliert  ::)
en dat het zo vet was wist ik niet!  :o bedankt voor het zegge! :D