Xtravital gehaald en nu?

Gestart door *Z*, maart 12, 2007, 17:10:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*Z*

Nou denkt iedereen natuurlijk weer alweeeer een topic over Xtravitall..
Maar ik weet even geen raad en ik heb naar de zoek functie gekeken maar die ik zo veel verschillende dingen, menngen staan..
Ik heb dus vandaag Xtravital voer gehald voor mijn parkietje ik gebruik normaal gewoon een pakje met zaadjes ( geen idee van welke merk).. Nou zie k op de verpakking staan dat je per dag maar 7,5 gr mag geven. Ik vul normaal allebei de voerbakjes helemaal vol. Mijn parkiet eet er dan gewoon van wanneer hij wilt. Nu wil ik vrage of dat gewoon nog steeds kan wel heb ik naar een zoek functie gelezen dat er geen extra eivoer meer bij hoeftt.. zijn oude zaadjes zijn helemaal op en hij heeft nog nooit Xtravital gehad,, ben eigenlijk bang dat hij dit niet wilt aan eten,,

Hoe moet ik het aanpkken?

Hanney

Hey! ik zou toch maar 2 schepjes doen in het bakje per dag!

Dus sóchtends een schepje en sávonds een schepje!

Anders eet hij al het lekkers eruit en wat hij echt nodig heeft laat die liggen!;)



Scotty - Keecko

Hoi *Z*,

Om te voorkomen dat je parkietje alle lekkere zaadjes alleen opeet (= snacken), moet je een voerbakje nooit helemaal vol doen, maar de juiste dosering per dag geven (liefst in 2x geven).

Het makkelijke aan XtraVital is dat er een schepje bijzit, zodat je precies weet hoeveel voer je moet geven aan je parkietje. Hou je wel aan deze dosering anders zoekt je parkietje nog steeds alle lekkere zaadjes eruit.

Je parkietje mag tussen de 1,5 en 2 schepjes voer per dag. Je kan hem bijvoorbeeld 's ochtends een schepje voer geven en 's avonds nog een schepje voer.

Het beste is om eerst een beetje te laten wennen aan de XtraVital, dus bijvoorbeeld 1 schepje 'gewoon' voer en 1 schepje XtraVital en dat een paar dagen om vervolgens alleen nog maar XtraVital te geven. Aangezien je geen 'gewoon' voer meer hebt, kan het volgens mij geen kwaad om vanaf nu gewoon XtraVital te geven. Mijn parkietjes zijn er dol op en ze vinden het nog lekkerder dan 'gewoon' voer. Ik denk dat jouw parkietje het ook heel lekker vindt :) Geef je parkietje gewoon zijn dagportie, hij zal het vast heel lekker vinden :)

Groetjes, Ilse

*Z*

Heel erg fijn dat jullie zo snel antwoord geven... :-*...
Dus ik moet gewoon 2 schepjes per dag geven, s'ochtends 1 schep en s'avods 1 schep....
Dan moet ik dus maar 1 voer bakje gebruiken,, wat kan ik met die andere bakje doen,, als die voerbakje namelijk leeg is ben ik bang dat mijn parkietje er vast in komt te zitten , dat deed mijn vorige parkiet een keertje als er niemand thuis was geweest leefde hij denk ik echt niet meer  :o...


DarkWolf

Ik heb ook 2 voerbakjes in Falkor zijn kooi hangen (en maar 1 parkiet)
En in het begin kroop hij daar ook in (in allebei..of er nu eten in zat of niet) maar nu doet hij dat niet meer. En hij zal ook snel leren dat er altijd in hetzelfde bakje eten zit..Dus hij zal ook niet verhongeren! :P

Scotty - Keecko

Hoi *Z*,

Je kan de bakjes eruit halen. Ik neem aan dat er dan een grote opening zit, hiervoor zijn in de dierenwinkel speciale afsluitklepjes te koop.

Groetjes, Ilse

*Z*

Ahhhjaaah natuurlij bedankt voor de tip dan moet ik maar eens op zoek gaan naar zo'n klepje,,,
Ik heb in ieder geval 1 bakje gevuld met 1 schepje Xtravital,, ziet er erg weing uit dat wordt wennen....
Nou maar even observeren of hij gaat eten,,

Hij zit toch maar aan zijn oude voer :-X

P.s ruikt best lekker Xtravital

Mars

Ik doe altijd twee schepjes tegelijk: In beide bakjes 1 schepje. Dan geef ik dus 's avonds niet nog een schepje.

Het is in ieder geval belangrijk dat je parkietje niet gaat snekken: dus dat het ongeveer aan het einde van de dag bijna alle zaadjes op heeft. De overgang van gewoon zaad naar XtraVital gaat in de meeste gevallen zonder problemen hoor! Een enkel parkietje zal smaakverschil proeven, maar de meeste niet. Dus mengen hoeft niet, tenzij je parkietje ineens niet meer eet. Dan zou je de hoeveelheid XtraVital langzaam op kunnen bouwen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

DarkWolf

Oow, dat van die klepjes wist ik niet...Daar kan ik mss ook eens achter zoeken.
En tuurlijk is het wennen. Ik deed vroeger het eetbakje ook vol (niet boordenvol, maar toch teveel) en nu doe ik er ook 'weinig' in en in het begin dacht ik dat hij er niet aan zou kunnen enzo..Is gewoon wennen :P

Marieke-Tommy

Hallo *Z*,
Toen ik een parkietje kocht heb ik hem ook meteen XtraVital gegeven. Hij vond het meteen lekker en had er geen problemen mee om van normaal parkietenzaad over te gaan op Xtravital. Ik geef zelf ook 's ochtend 1 schepje en 's avonds 1 schepje. En dan eet hij inderdaad alles op. Als je het idee hebt dat je parkietje aan die hoeveelheid te weinig heeft kan je ook iets meer geven maar je parkietje moet alles wel op blijven eten. ;)

Ik zou me geen zorgen maken over dat hij het niet zou eten! ;)

Heel veel liefs Marieke

*Z*

Nou, ik kwam vandaag thuis hij had helemaal niet aan zijn voer gezeten.. Toen heb ik zijn kleine bakje met grit gevuld hij daar meteen op af toen heb ik op de twee schepjes van gister nog een schepje bij gedaan,, en hij kwam meteen naar beneden om te eten. Het leek wel alsof hij iets aan het zoeken was,, maar in ieder geval ik blijf nog even kijken of hij blijft eten...

Kan het ook dat ik in 1 bakje Xtravital doe en in de ander zijn oude voer,,, ik vind het ook zo zonde om anders heel die pak Xtravital weg te doen.. Of word hij dan te dik  :o ik hoorde van een medewerker uit een dierenwinkel al dat hij vet bultjes kan krijgen als hij weer te veel voerr krijgtt, ze heeft me wel bang gemaakt

Groetjes,,

Parkieten-Freak

Je kunt het beste het voer gaan mengen en per 2 dagen de hoeveelheid Xtravital verhogen.
Begin met bijvoorbeeld met 3 delen zaad en 1 deel XtraVital. (Totale hoeveelheid van alle zaden samen: 2 maatschepjes).
Doe er per dagen steeds een beetje meer StraVital bij en wat minder gewoon parkietenzaad. ;)


DarkWolf

Nu misschien even off topic maar zou er iemand een foto kunnen trekken van die maatbeker die daarbij zit?
Want ik was daarnet aan het denken toen ik Falkor eten gaf. Ik geef hem gewoon zaad met een lepel. En dat is eigenlijk heel weinig (hij weegt ook niet zoveel denk ik, zal hem morgen eens wegen) en hij eet ook echt niet veel. Dus nu vroeg ik mij af hoeveel zo 1 schep XtraVital met dat bekertje is. Want misschien geef ik Falkor gewoon te weinig eten, maar hij eet het anders toch niet op!

Parkieten-Freak

op 1 afgestreken soeplepel (15ml) past anderhalve maatschep XtraVital.
of:
De inhoud van 1 maatschepje XtraVital weegt 5 gram, als je een brievenweger hebt (of een nauwkeurige digitale huishoudweegschaal) kun je het een keer afwegen. :)
Grasparkieten hebben 7,5 gram nodig per vogel of iets meer.
Mijn parkiet krijgt 10 gram. (2 maatschepjes)


*Z*

Jeeetje mina, is mijn moeder naar de dierenwinkel gegaan heeft ze 1 kilo schepvoer gehaald omdat ze niet zag dat parkietje Xtravital at.. Nou weer wachten tot die voer op is, is trouwens weer ander soort voer,, Nou moet ik denk ik maar een bakje met voer vullen half zaadjes en half Xtravital totdat al het voer op is...

DarkWolf

Wel spijtig dat je moeder een andere zak heeft gehaald, en dan meteen zo'n grote hoeveelheid! Daar doe je super lang mee (heb ook zo'n zak en daar doe ik al sinds augustus mee..en waarschijnlijk duurt dat nog tot eind deze zomer ofzo voor die leeg is!)
Maar dat hij niet at..Een parkiet eet sowieso niet veel, en ik denk dat een parkiet niet zoveel moeite heeft met overstappen op ander voer (behalve als je met pellets begint). Mijn parkiet kreeg bij de fokker ook ander voer, en hier thuis heeft hij meteen van het ander zaad gegeten en geen enkel probleem.

Scotty - Keecko

Off-topic:
1 kilo schepvoer is niet de beste kwaliteit voer en inderdaad een best grote hoeveelheid voor 1 parkietje...
@ DarkWolf: daar doe je toch niet een heel jaar mee ???

Een parkietje eet ongeveer 2 schepjes voer (= 10 gram) per dag. 1 kilo = 1000 gram, dus dan doe je er 100 dagen over zo'n zak (= ongeveer 3,5 maand - 4 maanden) ;)

Weer on-topic:
@ *Z*: Jammer dat je moeder weer ander voer heeft gekocht. Ik zou het voer ook gaan mengen zoals al eerder is aangegeven (niet in twee aparte bakjes, want dan kiest je parkietje het lekkerste voer ;)).

Groetjes, Ilse

DarkWolf

Ik ben even gaan kijkn naar mijn zak...Ik heb eentje van 5 kilo. Beetje grote miskoop! Was gewoon zo blij en uitgelaten dat ik mijn parkietje eindelijk had, dat ik snel naar de winkel ben gelopen en de eerste de beste zak parkietenzaad heb genomen en gekocht...
Dus met 5 kilo kan ik wel nog lang doen :P Even rekenen..Met 1 kilo doe je 4 maand. Dus neem 4 x 5 = 20 maand dus euhm 3 jaar en 2 maand ofzo zeker?? Maar ik denk niet dat dat voer tegen dan nog goed zal zijn...[Man man, ik schaam me wel. Ik moet echt leren om me beter voor te bereiden want de laatste maanden doe ik vanalles 'verkeerd' omdat ik me niet voorbereid enzo.]

*Z*

Inderdaad erg slecht van mijn moeder maar ik ga maar eens gewoon mengen dat is de beste oplossing....