Parkietje kan niet vliegen en heeft een kromme staart.

Gestart door JolandaW, maart 12, 2007, 12:10:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JolandaW

Ik heb een mannetje parkiet die vorig jaar 12 jonkies heeft groot gebracht en sinds het laatste nest niet meer kan vliegen.
nou kon hij zich goed redden in de voliere waar ik een aantal aanpassingen voor hem gemaakt had maar sinds vorige week valt hij wel erg vaak op de grond en heeft nu ook moeite met omdraaien als hij op zijn rug valt.
Zijn staart is ook niet goed meer en is helemaal krom gebogen naar voren wat waarschijnlijk door het vallen is gekomen.
De veren die gebroken waren van zijn staart heb ik af geknipt en de pennen van die veren zijn helemaal zwart en hard stug. In iedergeval zijn ze niet zoals ze horen te zijn.
Ik heb het vogeltje nu uit de voliere gehaald en in de woonkamer gezet in een kooitje omdat ik het zielig vond dat hij nu zo vaak viel.
Maar ik zou graag willen weten wat die zwarte dikke pennen van die veren beteken en wat misschien de oorzaak zou kunnen kunnen zijn en of dat ook de oorzaak kan zijn dat hij niet meer vliegt.

groetjes Jolanda

Annika

als ik jou was zou ik even een vogelarts naar je parkietje laten kijken.
Het kan zijn dat ie een vitamine gebrek heeft bijv, waardoor hij niet meer kan vliegen (kracht er niet meer voor heeft). Het kan ook zijn dat ie een keer hard gevallen is en daardoor een beschadiging van de hersenen of zenuwstelsel heeft.
Hopelijk is het iets tijdelijks en kan er met een simpel iets verbetering komen.

Onze man kan ook niet meer vliegen en wij denken dat het een beschadiging is. Soms springt ie gewoon vanaf de kooi naar beneden, zonder zijn vleugels ook maar uit te slaan  :'( Verder is ons ventje gelukkig wel in orde, eet goed, paart zeer vaak ( ??? ) met zijn vrouwtje, kan goed klimmen etc etc.

Groetjes Annika

Mars

Hoi, neem hem maar wel even naar de dierenarts. Die kan dan even controleren of het niet een ziekte of vitaminen tekort is. Zeker als hij zomaar valt, dat lijkt mij niet goed.

Pas voortaan ook op met het afknippen van veren: je weet nooit of je niet in de bloedpen van de veer knipt.

Groeten Marcia

Laat je even weten wat de vogelarts er van denkt?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

JolandaW

Hallo Annika en marcia,

Over viatamine gebrek heb ik ook al zitten denken en daarom was ik van de week toen ik het bovenstaande schreef en hem naar binnen gehaald had ook al begonnen met vitamine.
Het niet kunnen vliegen maakte ik me op zich niet zo druk om hoor wand ik heb wel meer vogels gehad die niet konden vliegen in het verleden al zaten die niet in de voliere buiten bij mij.
Maar omdat dit vogeltje zich heel goed kon redden met klimmen en klauteren en evengoed normaal gedrag had met de rest en ook nog steeds deel uit maakte van een paartje liet ik hem in de voliere zitten.
Hij probeerd echt wel te vliegen maar als hij dan even van zijn plaats komt dan valt hij dus op de grond.
En daar ik hem een paar keer zo zag worstelen omdat hij op zijn rug viel wat eerder nooit een probleem was heb ik hem dus uit de voliere gehaald.
Nu ik hem binnen heb kan ik hem beter in de gaten houden en hij probeerd als hij uit de kooi is echt te vliegen maar laat dan zijn poten niet los van mijn vingers dus ik noem dat droogvliegen of oeffenen.
wat zijn staart betreft heb ik het vermoede dat het staartbeentje door het vallen gebroken of gekneusd  is geweest waaredoor de staart verder naar beneden gericht is dan normaal.
De veren die ik geknipt heb waren door het vallen gebroken dus als ik ze er niet af geknipt had had hij er alleen meer last van. Wat dat betreft weet ik gelukkig wel wat ik doe.
Verder eet hij goed drinkt af en toe en is nieuwschierig dus echt ziek is hij niet volgens mij maar het geen hem dus in zijn doen en laten belemmert is het vliegen.
Hij zit samen met zijn zoon in de kooi en savonds gaat die rondvliegen met nog 2 zusters samen en dan vind hij het ook leuk om uit de kooi te zijn en de aandacht te krijgen van de andere 3 rond vliegende parkietjes.

groetjes jolanda

Annika

zoals al vaker op deze site beschreven is : beter niet naar de dierenwinkel voor zomaar vitamines. Ik heb het ook wel gedaan hoor, multi vit. maar meestal als ze iets missen is het een bepaald soort, zoals ik toen volgens mij vit. B kreeg, of A ? ik weet het dus niet eens meer.
In ieder geval geef ik geen vitamines meer uit mezelf, want teveel kan schadelijk zijn!

Groetjes Annika

Mars

Hoi Jolanda,

Ik vind het erg jammer dat je ziet dat het niet goed gaat met je parkietje en dat je het maar zo laat. Een parkietje dat niet kan vliegen dat vind ik nogal wat. Dat is als een mens dat zijn armen of benen niet meer kan gebruiken. Natuurlijk kan het vitaminegebrek zijn, maar ik zou toch liever nog ernstigere oorzaken uitsluiten. Ook je verhaal over gebroken of gekneusde staartbeentjes maakt het er voor mij niet beter op. Als je het gevoel hebt dat je parkietje gewond is geraakt, waarom laat je er niet even naar kijken door een expert?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Jolanda W, ik lees alleen maar "vermoedens" van je. De diagnose gebroken of gekneusd staartbeentje kun je niet stellen omdat je geen dierenarts bent. Er is dus geen diagnose dus je weet niet wat het vogeltje mankeert.

Knip nooit zomaar veren af van een parkiet, en geef nooit zomaar vitaminedruppels aan een vogel zonder dat de dierenarts dit advies gegeven heeft.
Een goede, evenwichtige voeding bevat namelijk voldoende vitaminen en mineralen voor de vogel en overdaad schaadt in dit geval wel: vetoplosbare vitaminen A D E en K worden namelijk opgeslagen in het vetweefsel en veroorzaken bijwerkingen met alle risico's vandien!

Mijn advies: ik zou zou heel snel met dit vogeltje naar de dierenarts gaan en niet zelf gaan dokteren!


JolandaW

#7
Hoi Annika,Marcia en Parkieten freak.

even een paar misverstanden weg werken (hoop ik)

De dierenwinkel waar ik kom werkt iemand die ook als assistente van een dierenarts werkt en bovendien ben ik inmiddels al bij de dierenarts geweest maar de vogel is volgens hem gezond en actief genoeg en de reden dat hij niet kan vliegen kan hij me niet geven.
Dat zijn staart krom is komt doordat zijn veren door het vallen als hij wil gaan vliegen gekromt zijn en ligt dus niet aan het lichaam van hem.
Verder heb ik al bijna mijn leven lang parkieten gehad en heb ik er de laatste jaren een stuk of 20 dus ik ben niet helemaal onbekend met vogels.(mijn eerste parkiet kreeg ik 39 jaar geleden toen ik 8 was.)
Het knippen van de veren doe ik ook echt niet zo maar in het wilde weg maar als er veren gebroken zijn en in de weg zitten is het soms beter ze op de breuk af te knippen dan te laten hangen.
Verder ben ik het er mee eens dat vogels horen te kunnen vliegen maar ik heb vroeger ook twee parkieten gehad waarvan er ook 1 van de een op de andere dag zonder reden niet meer kon vliegen.
De vogel was toen 4 jaar oud en is al is het zonder vliegen toch 15 jaar geworden bij  mij.

Ik voeg hier een foto bij van zijn staart

groetjes Jolnada




[verwijderd door de beheerder]

Annika

wat een prachtige kleuren heeft jouw parkietje!

Goed dat je toch even naar de dierenarts bent geweest, jammer dat hij geen oorzaak kan geven voor het niet vliegen, net als bij mijn Kleintje dus eigenlijk  :(

JolandaW

even laten weten hoe het nu gaat met hem.

Gaat buiten het vliegen om heel goed met hem en als hij op mijn vingers zit dan vliegt hij met zijn vleugels maar houd mijn vinger stevig vast.
ik noem dit dan droog vliegen.
Verder komt hij als hij op de grond loopt weer snel naar me toe om op mijn vinger te zitten en gaat dan weer droog vliegen.
Ik hoop dat het nog goed komt maar dat is afwachten.
Hij zit nu samen met een van zijn jonkies in een kooitje en vind dat wel gezellig.
Die kon ook tijdelijk niet meer vliegen omdat hij in de voliere ergens zijn vleugel aan gewond had maar dat was toen na 2 weken al weer beter geworden en vliegt nu al 4 maanden door de kamer als hij er uit mag samen met nog 2 zusjes van hem.
Hij heeft geen pijn en geniet van de aandacht het is alleen jammer dat hij niet kan vliegen.
Hij krijgt nu een nieuwe staartveer en die ziet er recht uit dus hopen dat de rest als ze uit vallen en weer aan groeien ook recht worden, misschien dat dat ook helpt met vliegen.

groetjes tot zo ver Jolanda