spoed (gedrag)

Gestart door bayko, maart 04, 2007, 19:15:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bayko

Hallo beste kenners,
vraag; Gisteren terug gekomen van vakantie (ja sneeuw op grote hoogten) Welnu Bayko heeft in totaal 5 nieuwe eitjes (veel te vroeg) en gaat nu tekeer tegen het kleintje (nog geen naam) dat door Geis verder wordt opgevoed. Bayko krijgt van Geis niet veel aandacht en ik heb het vermoeden dat ze hierdoor vals/ kwaad wordt  >:( . Ze valt om de haverklap het kleintje aan. Ik zit er aan te denken om toch het blok met de eitjes weg te halen. Is dit juist? of is dit gedrag normaal ????
Ik weet natuurlijk niet hoe het de afgelopen week is gegaan, maar om de kooi was het een rommeltje, door het vechten of de oppas heeft niet de stofzuiger kunnen vinden  :D   
Groet Richard.

pascalparkiet

hoi,

Zitten ze binnen? zo ja, dan is het niet te vroeg hoor.
Ten tweede ik begrijp de rest van het verhaal na 2 keer lezen nog niet.
Als je nou eens duidelijk zegt, hoeveel parkieten er in de kooi zitten, wie de moeder en de VADER is, e, hoe oud het jong is.
naar mijn idee bedoel je dat het vrouwtje jaloers/boos is omdat het mannetje meer aandacht geeft aan zijn zoon dan aan haar. Als dat zo is dan is het niet normaal, wat je het beste kan doen kan ik niet met zekerheid zeggen, kan je het jong niet in een andere kooi plaatsen? Als je het blokje weghaalt zal de moeder nog bozer worden denk ik.
verder laat ik het over aan de echte kenners of mensen met dit soort ervaringen.

gr pascal

Sara

Ik denk dat bayko met te vroeg bedoelt, dat de eitjes te snel opnieuw gelegd zijn na het vorig nestje, want als ik het goed lees(  http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=12217.msg56394#msg56394 )
was daar een kleintje uit gekomen en zat dat al regelmatig aan de opening van het blok, dus het lijkt mij dat ie al lang oud genoeg is om zelfstandig te zijn.
Volgens mij valt de moeder het kleintje aan omdat ze jaloers is dat het aandacht krijgt van de vader ofzo, of is het kleintje misschien een popje? Misschien heb je nu twee popjes en een mannetje, en is het kleintje al oud, zodat het kan zijn dat het gewoon niet meer lukt zo met hun drie, en dan denk ik dat het beter is het kleintje appart te zetten.
Van de nieuwe eitjes; twee nestjes achter elkaar kan niet zo'n kwaad, maar drie nestjes wordt wat veel, dus ik zou opletten dat het niet te vermoeiend wordt voor het popje en als dat wel zo is, het broedblok en de eitjes weghalen.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

bayko

Hallo Sara en Pascal,
Dank voor de snelle reaktie. Ik zal even uitleggen wat ik bedoel.
Bayko is het popje en Gijs is het mannetje. Het kleintje is nu 6 weken  oud en is 2 weken geleden voor het eerst uit het blok gekomen en is met Geis de vader aan het leren, om te vliegen en zelfstandig te eten.
Bayko heeft nu alweer 5 eitjes en wat ik eigenlijk zie is, dat Bayko geen eten meer krijgt van Geis, wat ze voorheen wel kreeg tijdens het broeden. Mogelijk is ze daarom kwaad dat ze niet genoeg aandacht meer heeft.
Hopelijk is het verhaal nu wat duidelijker (sorry)
Groet Richard.   

Sara

Ik zou het kleintje weghalen als de moeder er zo agressief tegen is, en normaal gezien kan een popje zonder mannetje broeden, eventueel kan je er een schaaltje voer en/of drinken bij in de buurt plaatsen.
Ik zou na dit nestje wel stoppen, omdat het anders te vermoeiend wordt.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

pascalparkiet

Als het kleintje helemaal zelfstandig is zou het natuurlijk het beste zijn als je die apart zet, als je het mannetje weg zou halen krijgt het popje het heel zwaar en ze heeft overigens ook pas eerder gebroed dus dat kan ze niet aan denk ik.
Ik hoop het beste voor je.

Safrena

Hey Richard

Dat je popje na het leggen dan haar tweede maal eitjes zo is tegen het kleintje, gebeurt wel vaker.
Het popje doet dit omdat ze of jaloes is of gewoon haar eitjes wil beschermen. Ze weet ook hoe wild zo een kleintje is en dus makkelijk de eitjes kan stuk maken.
Waarschijnlijk doet mams het alleen maar als het kleintje in de buurt van het broedblok komt.

Het beste wat je nu kan doen is even kijken hoe erg het aanvallen is, als het is zo van blijf uit mijn buurt jij en verder niks, zou ik het nog even aanzien, maar als het echt vechten is dat de veren in het rond vliegen of tot bloedens toe, dan moet je het kleintje onmiddelijk apart zetten. In het begin liefts met paps tot het kleintje helemaal alleen eet, daarna kun je paps terug bij mams zetten.

Vele groetjes


bayko

Hallo allemaal,
vandaag haal ik het kleintje weg (appart) het popje valt het kleintje nu echt aan. Ik heb even in het blok gekeken en er komt 1 eitje uit.
De reactie van het popje is schrikbarend het kleintje doet helemaal niets en Bayko vliegt haar letterlijk aan. Ik hoop dat ik hier goed aan doe dus ik volg jullie advies op.
Tot horens
Richard.