Wie heeft RAAD ??

Gestart door bayko, februari 13, 2007, 14:55:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bayko

Hallo allemaal,
Graag advies. Zoals jullie weten hebben Bayko en Geis een kleintje. Deze doet het heel goed, eten en groeien dat ie doet klasse.
Maar nu. Op dit ogenblik is het weer even rustig maar toen ik net thuis kwam leek het of er oorlog was geweest in de kooi. Bayko bloed op en om haar snavel en Geis heeft last van haar pootje. Er zit een klein wondje boven z'n poot. Ze hebben regelmatig ruzie (zie vorig onderwerp) maar om ze uit elkaar te halen lijkt me geen goed idee !
Nu geven ze elkaar weer eten GEK wordt ik er van.
Het lijkt dat Geis het kleintje nu ook eten wil geven en dit vind Bayko natuurlijk niet goed !!!!
Moet ik de natuur z'n gang laten gaan en nu even niets doen ??
En wanneer gaat het kleintje uit het blok. Hij/Zij zit nu al regelmatig voor de opening.
Ik ga van jullie horen en alvast heel veel dank.  :-\
Richard.

Mars

Poeh...lastig hoor!
Het is normaal dat het mannetje het kleintje eten geeft/zaad leert eten. Wel heb ik wel eens op het forum gelezen dat het in sommige gevallen beter is om het mannetje even apart te zetten. Hij kan een bedreiging voor het kleintje vormen.

In dit geval vormt hij niet een bedreiging voor het kleintje (direkt), maar ruzie in de keet lijkt mij niet gezond. Waarschijnlijk is je popje te beschermend (hormoontjes). Je raad het al, ik weet het antwoord niet, maar ik neig naar het scheiden van moeder en kind van vader.

Maar er zijn hier vast mensen die dit wel eens mee hebben gemaakt.

Groeten en sterkte ermee,

Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

bayko

Dank voor je raad !
Ik heb in het verleden gelezen dat dit het laatste is wat je moet doen omdat het stelletje al lange tijd bij elkaar zit en het heel moeilijk wordt om ze dan weer bij elkaar te zetten.
Nog een vraagje !
Kan of mag de kleine al Trosgierst hebben ? dit hoorde ik van een winkel medewerkster !!!!
groet.
Richard.

Sara

Als je parkietje af en toe al uit het blok gaat kijken, mag je zeker al proberen of ie een stukje trosgierst lust. ;)

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Safrena

Hey Richard

Persoonlijk zou ik de lieverdjes goed in het oog houden.
Dat paps nu ook het kleintje eten wil geven is heel normaal gedrag. Het is paps die de kleintjes leert zelfstandig eten en vliegen, enz...

Waarschijnlijk is je popje zoals Marcia al zei, te overbeschermend.
Laat ze lekker samen, maar hou het goed in het oog, mocht het toch te erg worden, kun je paps beter even apart houden. ;)

Het kleintje komt uit het broedblok zo met een vier weken, maar let wel op want het lieverdje zal nog vaak terug gaan in het broedblok om warmte en gengenheid bij mams te halen.
Pas vanaf zes (zeven) weken mag je het broeblok weghalen, dan gaan ze er niet meer in.

Trosgierts mag je bij het broedblok hangen, het is namelijk het eerste en ook het makkelijkste wat er eerst leren eten ;)

Vele groetjes

bayko

 ;D  dank je wel alweer !!
Even nog een kleine vraag.
het broedblok hangt natuurlijk veel te hoog ! is het raadzaam om het lager of zelfs op de bodem te plaatsen  ?
Ik kan me voorstellen dat de kleine er uit valt en er nooit meer in komt !!!!!   :'(
En als laatste waneer mag kan je het kleintje in de hand nemen ?  :-*

Groetjes maar weer
Richard.

karin v h

Hallo Richard,
Je mag het kleintje in je handen pakken als het veertjes begint te krijgen (hij/zij moet een beetje donzig zijn!).
Je kunt het broedblok gewoon laten hangen - vogeltjes kunnen vliegen ;) dit moet je nu ook niet meer verplaatsen.
Ik heb in het verleden een trapje onder de tralies gezet van het broedblok. Bij het broedblok heb je ook een stokje zitten dus daar zal hij/zij waarschijnlijk als eerste op proberen te zitten/klimmen.
In de natuur zitten de nesten hoog in de bomen, worden ook niet naar de grond verplaatst.
Het kan geen kwaad maar je moet het wel in de gaten houden.
Groetjes karin

Marcella

Zodra de jonge aardig in de veren zitten haal ik het broedhok eruit, want als je het net iets te lang laat hangen. Dan heb je zo weer eieren.

karin v h

Hallo Marcella,
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, je moet het broedblok er pas uithalen als de kleintjes niet meer teruggaan in het broedblok. Ze moeten in ieder geval wel de hele dag uit het broedblok kunnen zijn, anders is het ook veel te vermoeiend voor die kleintjes.
Ik heb het broedblok laten hangen tot ze er bijna niet meer in gingen en zelfstandig konden eten.
Groetjes karin

Marcella

De laatste keer dat ik dat deed lagen er weer nieuwe eieren erin voordat het laatste jong eruit was.

En de jongen hebben er volgens mij nog nooit onder geleden en heb ook nog geen 1 keer dode jongen gehad. En heb toch al verschillende nesten gehad.

En waarvan ik zelf ook jonge van heb gehouden en nog steeds leven.

bayko

Hey allemaal,
Het wordt leuk hoor.
Het kleintje gisteren even op de hand gehad na 4 weken (echt gaaf)   :-*
Alleen wat ik van jullie lees is dus helemaal waar.
Vandaag 18e ligt er weer een eitje, ze hebben van de week weer volop zitten paren en ja hoor eitje !! ??? ???

Nu ga ik aanstaande vrijdag voor een week op vakantie. Laat ik de eitjes liggen of moet ik ze verwijderen ?
We hebben goede oppas voor de vogels maar ik wil niet vanuit nederland gebeld worden dat er keet in de tent is.
Wat is het juiste ? Eruit of laten liggen ?????
dank alweer
Richard. 

Trippy

Ik zelf denk dat je het best het eitje eruit kan halen
Omdat het anders te zwaar voor Bayko wordt
En haar Jong verzorgen En broeden.... aaii  :-\
Maar ik heb nog nooit gebroed dus ik zal de  broed experts maar even afwachten  ;)
Groetjes,Ursula

karin v h

Hallo Richard,
In principe moet je de eieren laten liggen en als de laatste gelegd is er alles uithalen.
Je kunt ook als de kleintjes niet meer in het broedblok zitten het broedblok eruit halen, maar dat duurt denk ik nog 1 à 2 weken.
Hoelang ga je met vakantie?
Het is n.l. zo dat als je de eieren eruit haalt dat ze dan door blijven leggen en dan kan het te zwaar worden voor het vrouwtje.
Het vervelende is alles wat je doet is fout. Bij mij is het vrouwtje eraan kapot gegaan. Bleef maar leggen overal in de kamer en uiteindelijk bleef het 'ei' in haar lichaam zitten. Zij is er aan overleden, nu wil ik jou niet bang maken maar de beste optie is, als de kleintjes niet meer in het broedblok komen om dan alles weg te halen.
Groetjes karin