witten kooi maar maakt het kaal?

Gestart door _shady_, maart 09, 2007, 17:12:16

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

_shady_

mijn parkiet heeft een witten kooi maar hij haalt de verf er van af.
hij heeft een steentje om van te smullen en speelgoed genoeg.
weet iemand hier meer over? alvast bedankt_shady_

lief-hebber

Hallo Shady.
Bij parkieten word geadviseerd, een kooi met horizontale tralies, en ongeverfde tralies te kopen om dit soort problemen te voorkomen.  :(
Ik heb momenteel zelf ook parkietjes binnen zitten die dit doen, en het is duidelijk dat dit nooit goed kan zijn voor ze.  :-[
Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik hier ook geen oplossing voor weet.
Ik denk ook dat die niet bestaat , behalve een andere kooi aan te schaffen.
Mocht iemand een oplossing weten hoor ik hem ook graag.  :-
Overigens de horizontale tralies is zodat ze erin kunnen klimmen.
        Groetjes lief-hebber   :-*

Moppers

Misschien kan je wat meer dingen in de kooi hangen die je parkiet wel mag slopen. Veel speelgoed is alleen om mee te spelen, en niet om kapot te knabbelen.
Je kunt hiervoor heel eenvoudige en goedkope dingen gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld een wc-rolletje om een stokje doen. Of je kunt een stuk sisaltouw in de kooi hangen, met bijvoorbeeld wat knoopjes erin en de eindjes wat uitgepluisd.

Misschien kun je je parkiet proberen af te leren niet aan de tralies te knagen, maar wel aan het daarvoor bedoelde speelgoed, bijvoorbeeld met het geven van aandacht en enthousiast praten als hij aan het goede knaagt, en volledig negeren als hij aan de tralies knaagt. Ik weet niet of dit werkt, maar aangezien de aandachtmethode ook bij ander ongewenst gedrag werkt (bv bijten), is het misschien het proberen waard.

Succes ermee!

lief-hebber

Beste Moppers.
Het zijn inderdaad leuke ideeen, alleen mijn parkietjes zijn niet zo tam.
Ze vliegen overigens wel heel veel los hoor.   8)
En om op het speelgoed terug te komen de kooi waar ik het over heb, hier zaten plastick stokjes in en die heb ik inmiddels vervangen voor takjes waar ze inmiddels ook aan knagen.   ;D
En dit schijnt inderdaad wel aardig te werken, maar het is niet zo dat ze nu van de tralies afblijven. mischien kan je hier wat mee Shady.
Het is het proberen waard, de beste takken zijn die van een wilg of eik.  :-X
        Groetjes lief-hebber.  ;D

Moppers

Citeeralleen mijn parkietjes zijn niet zo tam.
Ik zie niet waarom je parkieten hiervoor per se tam moeten zijn. Zolang ze niet bang voor je zijn als je tegen ze kletst, zou het gewoon kunnen werken denk ik.

lief-hebber

Beste Moppers.
Je hebt helemaal gelijk, maar dat ik dit las zag ik echt een baasje voor me met parkiet op zijn /haar vinger vandaar.   ;)
Maar de parkietjes zijn inderdaad ook niet bang voor me, soms gaan ze gewoon op mijn hoofd zitten zelfs, en ik vind het prima zo want van de zomer gaan ze toch de voliere in.  ;D
      Groetjes lief-hebber.

_shady_

hij heeft heeeeeeeeel veel dingen in zijn kooi!

ilona27

geef m eens wilgentakken niet van de treurwilg die zijn niet goed maar gewone wilg knotwilg

of van fruitboom

knagen ze echt geheel de bast vanaf :)

ilona

au

Hoi Shady!

Hier het zelfde probleem!!! Mijn twee bengels zitten ook het liefst, gezellig met zijn tweetjes aan de kooi te knagen. De mijne hebben ook genoeg knaagalternatieven, maar toch blijft het kooi probleem. Ik heb het wel eens geprobeerd met bv te klappen als ze het deden, waardoor ze opkeken en stopte, maar dat moet je dan wel heel consequent volhouden en dat valt tegen... en Quib laat zich jammergenoeg niet voor de gek houden, na 3 keer gaat hij lekker verder :o

Succes ermee! Hoop dat ze het afleren!

Groetjes,
au

lief-hebber

Beste Ilona.   :)

De parkietjes waar ik het over had zitten inmiddels buiten in de voliere die in mijn achtertuin staat.  :D
Maar het eerste wat ze kregen dat ze hier kwamen was wilgentak.   8)
Maar eigenlijk ben ik er wel van overtuigd dat als ze dit eenmaal ontdekt hebben dat ze er heel moeilijk vanaf te krijgen zijn.   ???
En mag ik gelijk even vragen hoe je erbij komt dat treurwilg niet goed is voor parkieten?   :'(
Gewoon uit nieuwschierigheid hoor.  :P

Groetjes Lief-hebber.   ;D

             

ilona27

zoals ik begreep zit in de treurwilg een giftig stofke :) wat niet goed is voor de parkiet!

ze krijgen het hie zowiezo niet de treurwilg, aangezien ik van me werk elke week al takken meeneem, het is daar gewoon af te halen vers van de boom hihi :)

ilona

lief-hebber

Hoi, hoi

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel eens in de voliere heb gehangen, en dat dit eigenlijk voor het eerst is dat ik dit hoor.     :'(

Maar goed daar zijn dit soort sites natuurlijk voor uitgevonden.    ;)
En je bent uiteindelijk nooit te oud om te leren.   :-\

Groetjes Lief-hebber.  ;D

ilona27

hoi, jaja ik wist dat er iets was met de treurwilg maar heb t nu ook gevonden in een topic:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=7844.0

Takken van een treurwilg mogen niet gegeven worden ivm de stof salicylzuur die in de bast van wilgen voorkomt!

inderdaad te oud om te leren is niemand :) daarom ook een goed forum waar men elkaar helpt!

ook ik maak me foutjes :)

ilona