Hoe extreem goed schoonmaken?

Gestart door Cropje, maart 09, 2007, 00:04:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cropje

Hoi allemaal!

Ik heb vanmiddag een tweedehands kooi opgehaald, de Ferplast Nota  ;D



Nu is was de kooi zelf prima, dat heb ik allemaal gecontroleerd toen ik hem ophaalde, voedingsbakjes erbij, alles heel, badje (met spiegeltje onderin  ;D) erbij! Helemaal top, MAAR... en nu komt het... hij is VIES! De man bij wie ik hem ophaalde had hem ook via-via gehad (ofzo) en wist niet wat erin had gezeten, beetje vaag verhaal dus ik ben bang dat er zieke vogeltjes in hebben gezeten ofzo, dus ik ben de hele avond al aan het poetsen en schoonmaken! Met dettol.

Nu mijn vraag: er zit een hoop aangekoekte zooi op de tralies, en dan ook overal op de tralies, er is werkelijk GEEN plekje te bekennen dat schoon is. Wat ik aan het doen ben: met een schuursponsje (met dettol dus) spijltje voor spijltje de kooi aan het schoonmaken. Dit is een flink karwei aangezien de handel echt goed aangekoekt zit, een keer of tien met kracht over zo'n spijltje heen en dan is alleen nog maar de buitenkant van dat spijltje schoon, dan de binnenkant nog en met een beetje pech nog een kant van het spijltje wat ik nog niet gehad had, daana met een nat doekje de viezigheid eraf vegen en met een droog doekje nadoen. Als ik de hele kooi dan gehad heb ga ik hem nog even met heet water afspoelen, daarna met koud water en de rest van de kooi (voerbakjes, badje, onderbak, lades, stokje) krijgt dezelfde behandeling.

Zoals jullie misschien op het plaatje hebben kunnen zien heeft het kooitje VEEL spijltjes! Ik ben al vanaf 7 uur bezig! Niet dat ik dat niet voor m'n Arietje over heb hoor, maar ik vroeg me af, misschien is er een snellere manier? Ik ga zowiezo nu nog even door en dan morgen, maar ik wil gewoon even zeker weten dat ik niet mijn tijd verdoe omdat een van jullie allang een betere/snellere manier heeft gevonden hiervoor.

Kuifmees

Vanish spray!? Wel even checken of deze stof de spijltjes niet aantast!

Muriel

Als je een vaatwasser hebt dan kun je 'em daar ook in doen, op een hoge temperatuur. Gaan i.i.g. bacterieen dood... En dan wrs nog even boenen  ;)

Cropje

@ Kuifmees:  bedankt voor je antwoord! Het ging me eigenlijk niet om het soort schoonmaakmiddel (ik vertrouw Dettol toch het meeste) maar om de manier waarop, spijltje voor spijltje schrobben gaat so langzaam (en ik krijg spierpijn ;))

@ Muriel: Helaas... ik woon in een studentenhuis... de luxe van een vaatwasser hebben we helaas niet :) Maar toch heel erg bedankt voor het meedenken.

Wat denken jullie, heet water van de douchekop erop spuiten? Hoe lang zou ik dat moeten doen om het goed los te laten weken? Het moet niet te lang duren want dat vind ik zonde val al dat water. Ik heb helaas niet een bak oid waar ik de kooi in te weken kan zetten...

Sonja

Hoi Cropje,

Ken je niet iemand die een hogedrukreiniger heeft?
Dan gaat alle viezigheid eraf.
Als je die mogelijkheid hebt, zou ik dat eens proberen.
En dan daarna zou ik hem voor alle zekerheid nog eens met Dettol doen en daarna de kooi onder de douche heel goed met heet water afspoelen.

Dat is het nadeel van een tweedehands kooi, je weet niet wat erin heeft gezeten.

Groetjes, Sonja.

petra

Probeer het eens met schoonmaakazijn....Als het kan helemaal onder dompelen....in laten weken en hopelijk krijg je de tralies daarna met gemak schoon ( bij knaagdieren helpt het erg goed namelijk...de hoeken van die kooien zijn vaak erg vies, maar 5 minuten schoonmaakazijn erop en je spoelt de kooi zo schoon) Ik hoop dat het helpt ( is een goedkope oplossing als het ook echt helpt!!)
Succes in ieder geval met je intensieve klus!!
Wel een hele mooie kooi trouwens!!!!!
Groetjes Petra

Cropje

Hoi allemaal!

Bedankt voor jullie reacties, ik ben tot diep in de nacht doorgegaan (vandaar vandaag lekker laat op), ik wilde in ieder geval elk spijltje een keer aangeraakt hebben om 100% zeker te weten dat de hele kooi nog heel was! Dus alles heeft al Dettol gezien in ieder geval. Maar het is nog niet goed genoeg, er zitten nog een hoop plekjes op en dat stoort me, daarbij vind ik het eng, ik zal maar net een of andere nare bacterie hebben laten zitten, brrr!
Dus de klus gaat verder!

Citaat van: Mars
In ieder geval flink naspoelen met heet water. Maar dat had je vast zelf al bedacht!

Groeten Marcia

Citaat van: Cropje op maart 09, 2007, 00:04:14
Als ik de hele kooi dan gehad heb ga ik hem nog even met heet water afspoelen,

Jep! Inderdaad  :D! Maar bedankt voor het meedenken Mars! Het is echt super hoe iedereen elkaar helpt hier!

@Petra
Het probleem is een beetje dat de kooi zo groot is dat hij nergens in kan weken :) (hoezo luxeprobleem?). Maar ik heb iets bedacht: ik dompel een (nieuw) dweiltje in de schoonmaakazijn en dan leg ik dat dweiltje erop! Wel steeds verplaatsen natuurlijk, maar dat is een hoop minder werk!
Een vraagje: Is natuurazijn van de Appie hetzelfde als schoonmaakazijn? dit staat op het etiket van natuurazijn:
Ingredienten: water, natuurazijn, kleurstof (karamel).
Die kleurstof lijkt me overkomelijk, aangezien ik toch nog naspoel met heet en koud water. Maar is natuurazijn hetzelfde als schoonmaakazijn?

@Sonja
Helaas ken ik niemand met een hogedrukreiniger.

Bedankt voor het meedenken allemaal!!!


Mars

Schoonmaakazijn is wat agressiever dan ander azijn.

Maar wat je ook gewoon kunt proberen is afwasmiddel: dat is altijd erg goed tegen erge vlekken. Gewoon een sterk sopje maken, de kooi insmeren met dit sopje (met schuursponsje), uurtje laten inweken, schoonspelen en eventueel opnieuw beginnen. De laatste keer echt heel goed naspoelen, zodat je zeker weet dat er geen resten afwasmiddel achter gebleven zijn!

Volgens mij moet het gewoon met afwasmiddel lukken hoor! Hoe vies hij ook is! Die vlekjes kunnen er af!

groeten en succes, Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

Ik was inderdaad met sterk geconcentreerd afwasmiddel bezig, maar ik moet onwijs "krabben" op de spijltjes! Het weekt maar niet los! Ik ben nu over elk spijltje aan drie kanten een keer of 10 met kracht heen en weer gegaan. Maar ik ga het weken met een dweiltje eens proberen, dat bedacht ik me net.

Mars

CiteerIk heb helaas niet een bak oid waar ik de kooi in te weken kan zetten...

Bad heeft ze dus ook niet. En bovendien past zo'n kooi niet in bad, tenminste niet in het bad van mijn ouders. Nee, ik denk dat het echt een paar keer: insmeren, uurtje weken, spoelen en opnieuw beginnen wordt. Gewoon water helpt slecht is mijn ervaring met dezelfde kooi die ik kreeg (vier weken niet goed schoongemaakt, dus dat is niets in vergelijking met jou, maar toch behoorlijk vies).

Hogedrukspuit heb je niet, maar is ook door de druk wel gevaarlijk voor de plastic bak, die 'blaas' je zo weg. Maar je douchekop helemaal opendraaien, desnoods met koud water brengt ook aardig wat druk en kun je ook proberen. Maar ik denk dat je alle truks wel al uitgeprobeerd hebt, dat het echt weken met een reinigingsmiddel wordt.

Enne... mooie kooi hoor! Wel mooi groot voor 1 parkietje... Uitbreiding?

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

#10
Ik wilde al een tijdje een nieuwe, grotere kooi. Mede ook door opmerkingen van jullie kant toen ik Arie net had. Nu is Arie eigenlijk altijd buiten haar kooi, maar zaterdags, als ik overdag weg ben voor mijn bijbaan, zit ze de hele tijd in haar kooitje . Al is het niet zo dat ze gaat zitten piepen en proberen eruit te komen als ik haar erin stop, als ik lees wat een parkietje eigenlijk zou moeten hebben kreeg ik een schuldgevoel als ik naar Arie d'r kooi keek. Ik was zo'n sukkel die niet van tevoren de minimale maten voor een parkietenkooi had bekeken! Verder heb ik de kooi voor kerst gehad en mijn ouders en zusje hadden natuurlijk helemaal geen idee van de eisen voor een parkietenkooi. Hij was rond, klein en met weinig horizontale spijlen! Wel van Ferplast trouwens, maar dat is dan ook alles!

Maar goed, na een flinke speurtocht heb ik deze dus gevonden. Er is wel een beetje een achterliggende gedachte voor een tweede parkietje, maar dat is nog niet zeker (zie dit topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=12463.msg58162#msg58162). En ik heb voorlopig nog wel even de tijd om na te denken, want als ik een tweede wil, wil ik er eentje uit het nieuwe broedseizoen. Misschien wel van iemand hier als er hier nestjes komen...

petra

Hoi Cropje,
Het enige wat ik kan vinden op de fles van het schoonmaakazijn is dat er azijnoplossing inzit???!!
En wat je beschrijft met een dweil lijkt mij een prima oplossing!!
Succes ermee!!
Groetjes Petra

Cropje

Nou ik ben weer wat verder. Ik verbaasde me alleen dat ik maar plekjes blijf zien, terwijl als ik voel, er helemaal geen stukjes meer op zitten als je begrijpt wat ik bedoel. Dus ik ben eens van dichterbij gaan bekijken en toen leek het net of er zeg maar een laagje van het spijltje zelf af is ofzo, dat het daaronder iets minder glimmend is. Als hij in het licht staat, zie je dat een groot deel het licht supergoed weerkaatst, en op de "plekjes" er niet weerkaatst wordt, en daarom lijken die plekjes donker, terwijl ze van dichtbij weer zilverkleurig lijken. Begrijpen jullie wat ik bedoel?
Ik weet neit of het echt zo is hoor, maar zo leek het, dus ik ben even gaan Googlen. Ik ben er via Google achter dat de kooi niet gewoon van metaal is, maar verchroomd. (onder andere hier: Podrobný popis položky Klec FERPLAST NOTA chrom http://www.petmarket.cz/scripts/podrobnosti.php?IDZ=165). Dus misschien zijn er hier en daar wat stukjes chroom af en is het metaal eronder niet zo glimmend. Ik weet het niet hoor, het is maar een theorie. Maar dat zou wel betekenen dat ik de kooi nog even onder de douchkop zet en dat ik dan klaar ben...

Mars

Ja, ik begrijp wat je bedoeld. Ik weet niet of het zozeer is dat de chromlaag er af mist, maar meer dat de laag wat aangetast is. Bij mij is dat zo door groente of fruit dat tussen de tralies heeft gezeten (door het zuur), maar ook wel rond het waterbakje.

Dus de tralies kunnen niet zo goed tegen vocht of zuren.

Maar dan is je kooi nu dus wel schoon!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

#14
 ;D

Wel jammer op zich, hij is wel schoon maar hij ziet er niet echt "onderhouden" uit. Maar daar merkt mijn parkietje natuurlijk niets van en dit heb je met elke verchroomde kooi. Geen mogelijkheid om dat te late plastificeren zoals de andere Ferplast kooien zeker?

Ik ga voor de zekerheid nog even overal overheen met een doekje. Dan onder de douche ermee  :P M'n huisgenoten zullen wel zeggen  :-X Nou ja, gestoord vonden ze me toch al  :D

Ik laat de kooi nog wel eventjes "luchten", hij ruikt nu heel sterk naar de azijn (of naar het azijnzuur om precies te zijn), dus dat lijkt me niet zo handig.

Nog een zaterdag in haar oude kooi voor Arie...

Mensen let op dat dit hier
geen chatten word  ;)
gr Safrena

Cropje

Lieve mensen, belangrijke mededeling:

Maak NOOIT! ik herhaal: NOOIT! je VERCHROOMDE kooi schoon met AZIJNZUUR!

Ik dacht dat het goed ging, een paar keer met dat doekje eroverheen. Maar het zag er achteraf gezien alleen maar goed uit omdat het nat was! Ik had dat dus niet door en dacht, ik laat zaterdag, als ik naar m'n werk ben, dat doekje er nog even over liggen! Nu kom ik dus vanavond thuis, is het alleen maar VEEL erger geworden!!!

Blijkbaar bijt azijnzuur uit op chroom! Dus bij deze: let op met verchroomde kooien! Ik hoop dat ik jullie hiermee behoed voor dezelfde fout!

Misschien moet deze repley naar het board "Mededelingen", maar dat moeten de beheerders maar bepalen...

Parkieten-Freak

#16
Cropje, ik denk dat chroom oplost in geconcentreerd azijnzuur.
Het gevormde chroomacetaat is namelijk oplosbaar in water en weg is je chroom.
(Alle zouten van azijnzuur (acetaten) zijn volgens mij oplosbaar in water, net als nitraten en chloraten).

edit://
Ik zou de kooi in dit geval op natte, oude (in een geconcentreerd Biotex sopje) gedrenkte doeken leggen.
Daarna grove vuilresten goed afspoelen onder stromend water (onder de douche in dit geval).
Verder zal er toch nog wel wat handwerk aan te pas komen vrees ik. ;)


Mars

Het chroom wordt dof van zuren, zoals ik al eerder schreef. Jammer dat je dat nu tegen bent gekomen op grote schaal.

Ik ben nieuwsgierig wat voor 'handwerk' parkieten freak in gedachte heeft, want ook ik heb wat vervelende doffe plekje op de kooi. Volgens mij helpt poetsen niet.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

Het valt mee, alleen de plek waar ik het dweiltje in azijn gedoopt over had laten liggen was aangetast. Wat ik nu gedaan heb ik met schuurpapier met een hele fijne korrel een klein beetje opgeschuurd. Niet teveel, want dan is echt al het chroom weg. Nu ziet het er prima uit, ben benieuwd hoe het er bij daglicht uit ziet :)
Enige nadeel hiervan is dat de plekjes waar de spijlen aan elkaar zitten heel moeilijk te bereiken zijn...

Ik heb inmiddels wel (om m'n hoofd even op iets anders te zetten) de bak, lades, etensbakjes, het badje (met spiegel :D) en stokjes en klemmetjes meegenomen onder een goed warme douche, dat ging prima, alle viezigheid eraf, etensbakjes niet meer dof...

Nu afwachten hoe de tralies er morgen (ahum... later vandaag  :-X) uit zien...

Parkieten-Freak

Citaat van: Mars op maart 11, 2007, 02:38:30
Het chroom wordt dof van zuren, zoals ik al eerder schreef. Jammer dat je dat nu tegen bent gekomen op grote schaal.

Ik ben nieuwsgierig wat voor 'handwerk' parkieten freak in gedachte heeft, want ook ik heb wat vervelende doffe plekje op de kooi. Volgens mij helpt poetsen niet.

groeten Marcia

Nou, het handwerk wat ik in gedachten had was meer gericht op het schoonmaken van de kooi zelf, en niet op het herstellen van het aangetaste verchroomde laagje. ;)
Je zou overigens op een piepklein stukje kunnen proberen of chroomreiniger effect heeft. (Ik vrees van niet, maar je weet nooit).
Wel heel goed afspoelen nadien!