zullen mijn grasparkietjes paren of niet?

Gestart door parkietengek, maart 06, 2007, 12:17:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietengek



HOI

IK HEB IN APRIL 2006  2 grasparkietjes gekocht
ze pikken elkaar altijd en maken ruzie en dan zitten ze elkaars hoofd veren
schoon te maken, ik zou willen dat mijn grasparkietjes jonkies krijgen maar hoe zij zich gedragen
denk ik  steeds dat gaat nooit lukken, en moet je dan echt een nest kastje van 15x15x25 hebben of kan het ook in een
ander soort kastje ?  weet iemand of mijn grasparkieten uberhoud wel jonkies willen?

groetjes joël

pascalparkiet

hoi,

Welkom op het forum, of parkietjes gaan broeden kan je nooit zeggen als ze een koppeltje vormen, laat staan als ze dit niet doen, vergeet niet dat parkietjes niet broed machientjes zijn maar gewoon dieren die ook een voorkeur hebben aan jongen of niet of met welk mannetje/popje.
Parkieten geven de voorkeur aan een kastje van 15x15x25 (lxbxh) het mag iets afwijken maar kleiner eigelijk niet, het invlieggat moet een diameter hebben van 4 tot 6.
Bedenk je ook al wat er mis kan gaan en heb je er genoeg over opgezocht? Het is niet gemakkelijk en zeker niet als er iets misgaat.

Annika

ook mijn vraag is of je er al genoeg over gelezen hebt en alle voors en tegens tegen elkaar hebt afgewogen. Op de site en het forum staan heel veel verhalen.

Mijn parkietjes waren in het begin ook niet echt lief tegen elkaar. Dat veranderde toen ik een broedblok ophing. Inmiddels hebben ze samen 4 nestjes gehad.
Ze waren beiden net een jaar geweest, het blok was er eentje die je met een schuifje open kan doen, dus geen tralies of 'open' blok en binnen in huis (voor buiten is het nog iets te vroeg)

Verder is het zoals mijn voorganger al zegt niet altijd zo dat een mannetje en popje willen paren. Wij willen tenslotte ook niet met zomaar iemand een kind (een enkeling daargelaten  ;))

Ik zou zeggen : verdiep je er goed in voor je eraan begint, zorg dat er genoeg geld is voor voer, bodembedekking en dierenartskosten indien nodig, genoeg tijd etc etc.

Het vergt wat meer van je dan alleen wachten en kleine parkietjes zien opgroeien!

Groetjes Annika

parkietengek

bedankt voor de tips
maar de dierenwinkelier had mij dus een
verkeerd kastje verkocht
ik heb een open kastje met tralies
gekocht hij zei dat dat goed was


groetjes joël

Annika

#4
dat zal hoogstwaarschijnlijk niet lukken met parkieten.
In volieres zie je soms wel open broedgelegenheden (halve bloempotten), maar daar zie ik alleen sierduifjes en kanaries in

PS  hoe zit het eigenlijk met alle andere vragen ?

Berichtjes samengevoegd
gr Safrena

parkietengek

weer bedankt maar tja nog een vraagje


mijn mannetjes parkiet kan niet vliegen omdat hij zijn veren er uit heeft getrokken maar als :-X
mijn parkietjes jonkies krijgen kan dan dat de jonkies niet gezond zijn omdat de vader zijn veren uit trekt?


groetjes joël

pascalparkiet

Dat een parkietje zijn eigen veren eruit trekt is niet normaal, in zekere zin, een parkiet die zijn hoofd pennen eruit trekt al helemaal niet, ik denk niet dat de jongen er ziek door worden, het is tenslotte geen (erfelijke) ziekte toch zou ik het in de gaten houden, het eruit trekken van hoofdpennen is heel pijnlijk en ik kan bijna niet geloven dat een parkietje dit bij zichzelf doet.

parkietengek



hoi
hij trekt niet zijn hoofd pennen eruit meestal alleen de grotere veren bij zijn vleugels


groet joël


pascalparkiet

oke, toch is dit geen goed teken, wij snijden ook niet zomaar ons benen eraf, zeker niet als het pijnlijk is ik ben benieuwd wat de andere hier over te zeggen hebben, misschien heeft het te maken met de voeding, wat voer je ze zoal?

Annika

Citaat van: Annika op maart 06, 2007, 14:02:13
ook mijn vraag is of je er al genoeg over gelezen hebt en alle voors en tegens tegen elkaar hebt afgewogen.

Ik zou zeggen : verdiep je er goed in voor je eraan begint, zorg dat er genoeg geld is voor voer, bodembedekking en dierenartskosten indien nodig, genoeg tijd etc etc.

parkietengek


hoi ben ik weer en ik geef mijn grasparkietjes orignal voer ik weet niet of je dat kent


groetjes joël

Annika

geen idee.  Ik haal altijd simpel parkietenvoer in de winkel en vul het aan met ei/krachtvoer, stukje fruit, stukje groente.
Krijgen jouw parkietjes ook aanvulling of alleen simpel zaad?

En heb je je nou ingelezen in het fenomeen broeden en alles wat erbij komt kijken of vind je het gewoon leuk om jonkies te krijgen?

Groetjes Annika

Mars

Wat Annika probeert te zeggen, maar dat is ook al eerder geschreven, dat je niet zomaar kleintjes er bij neemt.
Het kan heel snel fout gaan: het popje voert de jongen niet enz. Heb je je daarin goed verdiept? Heb je het stuk over broeden goed gelezen http://parkietenfreak.nl/a-broeden.php? Houd er rekening mee dat je misschien meerdere keren een vogelarts nodig kunt hebben, heb je daar geld voor? Heb je tijd genoeg om de parkietjes in de gaten te houden? Heb je genoeg geld om voer te kopen (en eivoer als toevoeging)?

Dit soort vragen moet je je zelf wel stellen voor je besluit om je parkietjes te laten broeden. En dan is het uiteraard nog de vraag of ze dat gaan doen, maar daar weten ook wij het antwoord niet op.

groeten Marcia

Tegelijk met de nieuwe reactie van Annika, maar je begrijpt dat deze nog als reactie op haar vorige vragen is, waar je nog geen antwoord op gegeven hebt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietengek


hoi

ijgelijk gewoon simpel zaad ik heb ze een keer een gesneden appeltje gegeven maar
daar deden ze niks mee,  weet iemand waar je ei voer kunt kopen?
en kijk ik wil zelf jonkies omdat ik heeeeeeeel mischien een voilere met mijn vader in de achtertuin ga maken
dat had ie vroeger ook, en dan wil ik ze jonkies laten krijgen  en nu kan ik oefenen en voorbereiden wat me dan mischien te wachten staat


groet joël

parkietengek



ik heb al 10 keer alles gelezen van ervaringen van andere mensen
met grasparkieten en daar heb ik me ook al in verdiept

groet joël
twity dollie (mijn parkietjes)

parkietengek

#15

wat voor fruit kan ik grasparkieten geven?


groet joël

Dit gaat hier al behoorlijk off topic
graag on-topic weer
Voor een ander onderwerp
maar je een nieuw bericht in het daarvoor
bestemde subforum.

Parkietengek, het is misschien een goed idee
om alles eens goed door te lezen op de site en het forum
heb je daarna nog vragen stel ze gerust
Gr Safrena

Annika

lees de site nog maar eens goed door, daar kun je vinden wat je parkietjes kunt geven aan fruit en groente en vooral wat ze niet mogen hebben.
Verder is het per parkietje verschillend wat ze graag eten, er zijn ook parkietjes die helemaal geen groente of fruit eten, maar toch aanbieden, zien eten doet eten.

Verder zou ik niet beginnen aan kweken om ze vervolgens in een voliere te doen als je er dan weer mee wilt kweken. De kans op inteelt wordt dan wel heel groot.

Eivoer, krachtvoer, trosgierst etc etc kun je gewoon in de dierenwinkel kopen.

Maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat het verstandig is om nog te wachten met proberen te laten broeden tot je echt genoeg weet over deze gevleugelde vriendjes ....

Groetjes Annika

parkietengek


bedankt voor de reacties
ik ga meteen alles lezen en ik denk dat ik ook te ongeduldig ben.

groet joël
twity dollie

pascalparkiet

hoi,

Ik heb een beetje het idee dat broeden een (heel) slecht idee is  :-\
Aangezien je alleen maar het basis zaad geeft, geen xtravital of bijvoeding, belangrijk is:
Maagkiezel(zit in knaagstenen en schelpen zand), ei-kracht voer, fruit.
Als ze echt geen fruit eten kan je gedroogt fruit proberen te geven gemengd met zaad, ligt in de winkel voor 2,50 ofzo, van het merk vitacraft, denk ook goed aan variatie, koop handvoeding voor als er iets misgaat ook heel belangrijk, zonder te weten hoe handvoeding te geven, zal ik nooit aan een nestje beginnen, ik het geleerd van een kweker.
Ik zeg dit niet om je te pesten ofzo dat jij geen jongen mag hebben, maar ik wil alleen je parkietjes en de eventuele jongen beschermen.