Wat voor planten hebben jullie WEL in de kamer staan? :)

Gestart door starling, maart 05, 2007, 16:06:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

starling

Hallo allemaal,

Ik lees vaak berichten van mensen die vragen of een bepaalde plantsoort giftig is voor hun parkieten, en op de parkietenfreak website en nog veelal andere websites staan waslijsten met kamerplanten die je maar beter weg kunt laten uit de kamer waar ook een parkietje rondvliegt omdat ze giftig zijn.

Nou heb ik zelf een plant waarover op internet niet direct iets te vinden is over het eventuele gevolg van als er een parkietje aan zou knabbelen, en er zijn vast nog heel veel andere planten waarvan niet bekend is of het giftig is voor je kromsnaveltje. Voor de zekerheid heb ik de plant maar in een andere kamer gezet dan kunnen mijn parkietjes in ieder geval niet aan knabbelen, want tja je weet niet wat 't gevolg daarvan zou kunnen zijn.

Maar goed, nu rest de vraag: Wat voor planten hebben jullie WEL in jullie woonkamer staan waarvan zeker is dat het niet slecht is voor je parkietje?

't Lijkt me namelijk super om een plant te hebben waar je parkietje gewoon safe mee kan spelen en lekker in kan klimmen.  :)

Josephine

Nou, Rakker en Rico staan bij mij op de slaapkamer en daar heb ik geen planten staan. Maar als je echt 100% zeker wilt weten dat de plant niet gevaarlijk is, maar je wilt wel dat je parkiet erin kan klimmen. Dan kan je ook gewoon een nep-plant kopen ;)

Scotty - Keecko

#2
Citaat van: Josephine op maart 05, 2007, 16:26:22...Maar als je echt 100% zeker wilt weten dat de plant niet gevaarlijk is, maar je wilt wel dat je parkiet erin kan klimmen. Dan kan je ook gewoon een nep-plant kopen ;)...

Ook hier moet je mee oppassen! Een nep-plant is van plastic en als je parkietje daar aan gaat knabbelen, is er kans dat hij/zij wat binnenkrijgt en dat is ook niet goed voor je parkietje ;)

@starling: Misschien de Bio-box aanschaffen? Dit is een bak waar je zaadjes in kan laten weken. Zie dit topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=825.0

Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je ook nog een topic tegen over een niet-gifitige plant. Kan het nu even niet vinden ;)

Groetjes, Ilse

Chicowen

Ik heb zelf een fruitboompje in mijn kamer staan.
Deze vinden ze helemaal geweldig, vooral om alle takjes te strippen zeg maar, hihi.  :-X

En je moet inderdaad erg uitkijken met nep planten in je kamer, zoals Scotty&Keecko ook al zei.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Josephine

Citaat van: Scotty&Keecko op maart 05, 2007, 16:27:52
Ook hier moet je mee oppassen! Een nep-plant is van plastic en als je parkietje daar aan gaat knabbelen, is er kans dat hij/zij wat binnenkrijgt en dat is ook niet goed voor je parkietje ;)

Oei, dat is een goeie! Daar had ik even niet bij nagedacht, en als het nu een stoffen plant is?

Scotty - Keecko

Een stoffen plant... ??? Bestaan die :-X
Maar goed, ik denk dat ze dat eerder als sloopmateriaal gebruiken dan om in te klimmen :)

Er bestaan wel niet-giftige planten en anders dan maar geen planten of de biobox. Als je een plant om te klimmen wil, kun je zoals Chicowen al zei fruitboompje's gebruiken :)

Groetjes, Ilse

starling

oke daar ga ik eens research naar doen dan, thanks!


nep planten was ik sowieso niet van plan aan te schaffen, ten eerste vind ik ze lelijk en ten tweede leek het me leuk iets echt 'natuurlijks' aan te schaffen voor mijn p'parkietje, en een nep plant is dan net weer wat minder leuk. ;)

ik zal eens kijken naar die fruitboompjes!

Josephine

Tja, ik zou zelfo ok geen nep planten aanschaffen maar het was maar een idee ;)

Ik heb volgends mij ook wel ergens iets gehoort over kattengras dat ze dat wel mogen.. Graag even en bevestiging ::)

Groetjes Josephine

Jetske

ik heb genoeg planten in mijn kamer staan. Zodra de vogels mogen vliegen verplaats ik alles naar de gang of doe de gordijnen dicht zodat de planten die op de vensterbank staan niet bereikbaar zijn. Is misschien omslachtig, maar vind het leuk om planten in de kamer te hebben staan, maar dit natuurlijk niet ten koste van mijn vogels.

ibi

hallo

wij hebben een grote huisplant.
die niet giftig is terwijl het geen fruit of berkeboom is.
heb al gevraagd en ze zeiden dat hij niet giftig was.
deze plant doet er lang over om te groeien zo'n 8 jaar ofzo.
ze knabbelen erin en er is nog niks gebeurt.
zou ik een foto kunnen plaatsen zodat ze weten over welke plant ik heb

groetjes

Caradow


lief-hebber

Hallo, ik wil me er ook graag mee bemoeien als dat mag.   ::)
Je kunt natuurlijk ook zelf iets maken i.p.v. kattengras, wat ook goed is hoor, te kopen.
Je kan ook gewoon parkieten zaadjes laten groeien in een bakje, zaadjes in wat grond doen, water geven, wachten maar en klaar al die lekkere grasjes en 100 procent zeker niet giftig.    ;D
Maar ik moet ook zeggen dat er heel veel kamerplanten bestaan die niet giftig zijn.
En vaak staan lijsten hiervan ook in planten boeken.
En nog sterker ik heb inmiddels 7 parkieten los vliegen beneden, en mijn woonkamer staat ook vol met planten waar onder ook giftige.
Van mij mogen ze gewoon niet bij de planten komen .
Alleen waarvan ik zeker weet dat ze niet giftig wil ik het nog wel eens door de vingers zien.   ;)
        Groetjes lief-hebber.  ::)

Cropje

Hoi Lief-hebber,

Even een vraagje over dat "zaadjes groeien". Is dat gewoon een kwestie van een standaard bloempotje vullen met aarde, paar zaadjes uit het etensbakje van de parkiet erop, aarde eroverheen en water geven?

Hoef je van tevoren niets met de zaadjes te doen verder?

Het lijkt me voor Arie erg leuk om iets te hebben waar ze aan kan knagen wat ook nog doorgroeit (als ze het niet kapotknaagt :D).

Safrena

Citaat van: Cropje op maart 06, 2007, 00:27:18
.... Is dat gewoon een kwestie van een standaard bloempotje vullen met aarde, paar zaadjes uit het etensbakje van de parkiet erop, aarde eroverheen en water geven?


Hey Cropje

Inderdaad, een potje met een beetje aarde, daar de zaadjes op en dan water erover
Bij voeding hier op het forum kun je daar ook meer over vinden

Kijk maar even bij geavanceerd zoeken onder gekiemde zaadjes ;)

vele groetjes

Kleintjes

Hoihoi,

ikzelf heb 'n ficus staan, blijkbaar is die ook Parkiet-veilig verklaard. De ficus is blijkbaar nog niet echt spannend genoeg voor de boefjes hier, ze vliegen er wel om heen maar gaan er niet op zitten. Wellicht vinden ze de ficus nog te klein hihihi.

Fruitbomen zijn inderdaad veilig, en handig ook nog eens want als ze fruit gaan dragen heb je zelf en je boefjes ook nog eens extra plezier van 't boompje  :D

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

kekavo

Ik heb verschillende planten in de kamer staan, ook giftige. Maar ze staan allemaal in de vensterbank, en ik heb vitrage die tot aan de grond komt. Als ik de vogels los laat, is de vitrage dicht, dus kunnen ze niet bij de planten.Wel zorg ik er goed voor, dat er geen blaadjes op de grond liggen waar ze aan kunnen gaan knagen.

Maar ik zit er ook aan te denken om een bakje met kattengras te kopen, dat zet ik dan op tafel als ze los zijn. Dan kunnen ze toch lekker slopen ;)

lief-hebber

Hoi Cropje.
Zoals je zag heeft Safrena al bevetigend geantwoord.
Wat ik er nog wel even bij wil vermelden, als het bakje nou klaar is om aan Arie te geven.
Begin dan maar gelijk aan een nieuw bakje, want dit wordt met recht kapot  :P geknaagt, nog sterker als je hem laat gaan zal hij het tot de bodem uitzoeken(letterlijk en figuurlijk).
Want zoiets is groooooot feest.   ;D
              Groetjes lief-hebber   :)

Cropje

Ik heb nu een bakje met watjes, water, en verschillende zaadje die Arie eet in de vensterbank staan! Meteen vannacht daar neergezet :-X Ik hoop echt dat ze het leuk vindt! Het enige waar ze tot nu toe echt mee gespeeld heeft is m'n oorbel (ik had meteen moeten weten dat het een vrouwtje was!). Maar goed, gister knaagde ze wel een beetje aan m'n sla, dus wie weet vindt ze de plantjes straks leuk! Ik hoop het!

Cropje

Vandaag ging ik de ontkiemde zaadjes in potjes stoppen, dus ik wil zo'n stukje groen optillen, blijkt dat ze worteltjes hebben gevormd dwars door de watjes heen! Een heleboel, dus dat groeien gaat wel goed! Ik heb ze met wat "nieuwe" zaadjes in van die piepkleine terracottapotjes gedaan, ben benieuwd wat er gebeurd!

merc

 ;D leuk project hoor, ga er ook mee aan de slag.

Toen ik net een nieuwe huisgenoot kreeg, ben ik met mijn digitale camera naar het tuincentrum getogen om de planten die ik had met het naambordje te fotograferen en op internet op te zoeken of het niet giftig was. Ik had er maar 1 die giftig was en juist die leuke grote was niet giftig, is ideal om in te klimmen en ook om de takjes af te knagen.....  :-X