hoe kan het dat vogels hun eigen ontlasting eten

Gestart door bhupinder, maart 01, 2007, 17:53:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bhupinder

hallo,

ik heb laatst schelpenzand in de kooi van mijn vogel gedaan maar als hij in het schelpenzand zoekt naar voedsel eet hij soms zijn eigen ontlasting hoe kan dit?

groetjes,
bhupinder

Caradow

Dat doen vogels nu eenmaal.... Men zegt wel eens dat ze dat doen omdat ze tekorten hebben vanuit de voeding, maar ik heb pas nog weer gelezen dat dat onzin is en dat het er gewoon bij hoort.  (srry, weet niet meer waar ik het gelezen heb)

Safrena

Hey bhupinder

Welkom op het forum

Vaak is het zo dat parkietjes hun ontlasting opeten omdat ze iets te kort hebben van mineralen of vitaminen.
Dit halen ze dan opnieuw uit hun poepjes.

Vele groetjes

Parkieten-Freak



Danielle

Maar wat is dan eigenlijk beter, of ze wel of niet ontlasting eten?

roha

hoi,

Het is beter dat je probeert om het vit. B tekort aan te vullen.
In de poepjes zitten ook bacterien, waar de parkiet evt. ziek van kan worden, maar je kan het ook niet geheel tegenhouden, hoor.

Mars

Mijn DA adviseerde mij om liever geen schelpenzand op de bodem te doen omdat het teveel stuifde (voor mens en vogel) maar ook omdat ze dan niet meer over de bodem heen schuifelden en hun ontlasting niet meer opaten. Zij zei dat dat niet gezond was.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Belleo

Maar in wat voor dingen (eten bedoel ik dan) zit vitamine B?

Safrena

Hey Belleo

Vitamine B vind je in granen, groentjes, peulvruchten, aardappel, Kaas, melkproducten, noten,

Daarom is het zo belangrijk dat je je parkietje regelmatig verse groentjes geeft, of af en toe een klein stukje kaas, of een dtukjr brood (liefst grof voor meer granen en niet heel vers)

Vele groetjes

bhupinder

ik wil graag antwoord geven op dit bericht:

Mijn DA adviseerde mij om liever geen schelpenzand op de bodem te doen omdat het teveel stuifde (voor mens en vogel) maar ook omdat ze dan niet meer over de bodem heen schuifelden en hun ontlasting niet meer opaten. Zij zei dat dat niet gezond was.

Groeten Marcia

ik dacht dat dat juist goed was voor hun ontlasting en de mijne gaat sinds ik schelpenzand op de grond heb gezet juist nog meer op deĀ  bodem schuifelenmaar het kan mischien ook kiggen aan wat voor zand je gebruikt ???

Caradow

Daarom ook het advies om juist GEEN schelpenzand te gebruiken...

GEEN schelpenzand, MINDER scharrelen op de bodem...

Trippy

#11
Hooooooooi,

Ik dacht altijd dat houtsnippers pijn aan hun voetjes zou veroorzaken... ::)
Aangezien ik het ook niet fijn vind om met blote voeten in de houtsnippers te staan....

Is er ook nog een ander soort ''vloerbedeking'' ?

Groetjes,Ursula

Mensen
we gaan hier behoorlijk off topic
graag weer on-topic
Voor andere vragen, graag in een ander correct
subforum te plaatsen
gr Safrena

Moppers

Ik denk niet dat het ongezond is voor parkieten om hun eigen poep op te eten.
Er zijn heel veel diersoorten die hun eigen ontlasting weer opeten, bijvoorbeeld konijnen en verschillende soorten knaagdieren. Dit doen ze omdat niet alle voedingsstoffen uit het voedsel gehaald worden. Door hun keutels op te eten, kunnen die er alsnog uit gehaald worden.
Een parkiet heeft geen verstand van vitamines, en weet ook niet waar wat in zit. Instinctief weet hij wat hij nodig heeft, en door te proberen komt hij erachter wat hij lekker vind. Een parkiet kan niet denken 'he ik kom vitamine B tekort, laat ik maar eens poepjes gaan eten.'
In het wild komen parkieten ook hun eigen poepjes tegen, en in het wild eten ze geen dingen die ongezond zijn. Dat tamme parkieten vaak iets ongezonds aangeboden krijgen en het dan wel opeten, ligt aan de onwetendheid van de eigenaar in dat geval.

Parkieten-Freak

Ik sluit me helemaal bij Moppers aan, het is een natuurlijke reactie van veel dieren.

@off topic:
Wat betreft schelpenzand: ik heb nergens kunnen vinden dat schelpenzand als bodembedekker minder goed is.
Zelf gebruik ik momenteel beukensnippers, maar heb daarvoor altijd schelpenzand gebruikt. Echt stuiven deed het overigens niet, wel viel er af en toe een beetje zand uit de kooi als de parkiet "aan het rommelen" was.
Croky scharrelt nog net zoveel op de bodem van de kooi als vroeger en daar is (denk ik) niets mis mee.

Hygiene in de kooi is belangrijk, maar overdrijf het niet. Maak van je parkieten geen kasplantjes.
Een klein beetje natuurlijke afweerstoffen opbouwen door o.a. scharrelen op de bodem van de kooi is alleen maar goed. Ook al liggen er wat parkietenpoepjes!;)




bhupinder

#14
ik wou iets zeggen over dit bericht:
Citeer
Daarom ook het advies om juist GEEN schelpenzand te gebruiken...

GEEN schelpenzand, MINDER scharrelen op de bodem...

ik bedoelde dat door dat schelpenzand ze op de bodem scharrelt en daarvoor niet en toen verveelde ze zich ook altijd in de kooi en nu heeft ze iets te doen als niets te doen heeft in de kooi.
en schelpenzand is goed voor hun ontlasting dat had ik gelezen in een boek gemaakt door een profesionele parkiet-o-loog.

groetjes,
bhupinder

quote's geplaatst voor de duidelijkheid.
Gr. pf

Parkieten-Freak

Citaat van: bhupinder op maart 13, 2007, 18:08:48
...............
en schelpenzand is goed voor hun ontlasting dat had ik gelezen in een boek gemaakt door een professionele parkiet-o-loog.

En over welke professionele "parkiet-o-loog"/schrijver hebben we het hier? :)