Doek

Gestart door Pam, juli 08, 2005, 10:33:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pam

Hallo allemaal,

In februari heb ik Okkie gekregen. In het begin heb ik 's avonds een doek over zijn kooi gedaan, maar toen het zo heel erg warm was heb ik dat achterwege gelaten omdat ik vond dat dat veel te benauwd voor hem was. Sindsdien dek ik 's avonds de kooi niet meer af. (Heb ik trouwens bij mijn vorige vogeltjes nooit gedaan). Volgens mij maakt het Okkie helemaal niets uit of er nu wel of geen doek over de kooi ligt.
Is het nu wel of niet verstandig om de kooi 's avonds af te dekken?
Toedels Pam en Willem

Ingrid

Hoi Pam,

Een doek over de kooi is niet beslist noodzakelijk. Wanneer jij op onregelmatige tijden naar bed gaat en daardoor de parkieten te weinig slaap/rust krijgen is een doek wel aan te raden. Doe dit dan op vaste tijden, zo biedt je regelmaat voor je parkietjes.

Groetjes, Ingrid

Safrena

Hey  Pam

Ik heb nog nooit een doek over de kooi van mijn meisjes gelegd tenzij er s'avonds  bezoek is en het  te druk is voor hen ;)

Mijn meisjes hebben nog geen problemen gehad altijd rond hetzelfde uur gaan zij lekker in hun huisje en gaan zij slapen ;)

Het is dus geen probleem dat je er geen doek over doet als je parkietje dat gewoon is of niet uit maakt voor je parkietje  ;)


vele groetjes

Mariëlle S

#3
Voor zover ik weet is het niet nodig, ik doe het zelf meestal ook niet. Maar in sommige gevallen is het wel aan te raden. Zoals nu is het erg lang licht en dan blijven ze soms erg lang druk dus dan doe ik de doek eroverheen zodat ze rustiger worden. Ze hebben tenslotte wel hun rust nodig net als wij.

Volgens het boek Gedrag en Opvoeding van kromsnavels in de OverDieren-serie hebben kromsnavels ongeveer 10 tot 12 uur slaap nodig (buiten de siëstaatjes) Dit betekent dat hij gemiddeld om 21.00 naar "bed"moet. Als je vogel in een drukke of erg lichte kamer staat kan je inderdaad een doek over de kooi doen. Deze doek moet dan echter geen licht doorlaten en over de hele kooi hangen. Anders kan het zijn dat je parkietje probeert er onderdoor te kijken of de doek eraf te trekken. Ook kan het dat als er nog veel geluid in de kamer is dat je parkietje juist drukker wordt onder de doek omdat hij deelgenoot wil worden van de drukte.

Uit de praktijk heb ik hier geen ervaring mee, maar wie weet, iemand anders wel. Er zijn (gelukkig) zoveel experts in dit forum  :thumbsupsmileyanim:

Er zijn me nu al een paar net voor geweest zie ik :P  ;)

Sonja

Hallo allemaal,

Ik denk dat het ook een kwestie is, van waar je parkiet aan gewend is.
Mijn parkietjes krijgen van het begin af aan wel een doek over de kooi, en pas dan gaan ze echt lekker op hun schommeltje zitten slapen.
Zonder doek doen ze dit niet, als ze willen slapen, 'vragen' ze zelfs om hun doek, door aan de tralies te gaan hangen, en te roepen.
Dan weet ik weer hoe laat het is....... :P

Groetjes, Sonja.

esther

Zo zie je bij iedereen is het verschillend.
Onze papegaai had altijd voor het slapen gaan een doek over de kooi,
dit was hij al van het begin af aan gewoon, en mijn moeder gaat laat naar bed dus we hebben het zo gelaten.

Ik doe bij m'n parkietjes nooit een doek over de kooi,
maar als het tijd is voor hun om te slapen doe ik de gordijnen dicht en dan is het toch donker in de kamer zo komen ze geen slaap te kort.
Ik merk wel dat de parkietjes toch wel gaan slapen als ze moe zijn,
soms ben ik iets later dan normaal en dan nemen ze toch al de slaaphouding aan ook al is het nog licht...

Ik denk ook dat het aan de situatie ligt en aan wat de parkieten gewend zijn

Groetjes Esther

Robin

hey

wij dekken meestal onze vogeltjes af wegens een alarm want we wilen neit dat het regelmatig afgaat maar ik doe het maar zeer korte tijd op 's avonds laat en moeder 's morgens heel snel(slapen doet ze niet graag :P )

vele groetjes

Parakiki

Mijn vader dekt de parkietjes altijd.Ze tsjilpen vanzelf dat ze klaar wakker zijn ;)

Anita & Marisa

#8
Hoi hoi,

Het is bij iedereen verschillend. Sommigen kiezen voor een doek en anderen niet. Zoals al gezegd, is het niet noodzakelijk. Maar een ritme (structuur) in het leven van je parkietje is wel erg belangrijk.
Dus zijn er veel onregelmatige tijden e.d., dan zou het handig kunnen zijn.
Bij ons is het ook elke dag verschillend en hierdoor hebben wij voor de doek gekozen. Op deze manier kan ons parkietje gaan rusten als het "zijn" tijd is!  ;)
Ook is het belangrijk om 's ochtends dit ritme ook aan te houden, dus ook op ongeveer dezelfde tijd de doek er weer af. Want anders heeft het nog weinig zin  :)

Veel liefs,
Anita en Marisa.

thexfile

Wij hebben geen doek over de kooi....

We zeggen en hebben van het begin gezecht als het licht uit gaat...Dan volgd meestal een protest geluid van alle 3 zo van "hey waar is de zon naar toe".
Dan praten ze soms nog wel eens wat met zijn 3e en als ze langer door gaan zeggen we dat ze moeten slapen.... dan houden ze meestal op en hoor je ze niet meer....

Nu zijn we immiddels zo ver gevorderd dat ze persies weten wanner we opstaan en gaan slapen , en ja je raad het al als het voorbij 22:30 is krijgen we dikwels verondwaardigde geluiden en gezichtjes van onze perkieten zo van "hey weet je niet dat het al voorbij 22:30 is licht uit we willen slapen"

Zelvde in het weekeinde , door de week moet ik om 7 uur er uit en dan gaan de gordijnen open. Maar als het weekeinde is deden ze in het begin je dus als jij lekker tot 12e wild uitslapen je al om 7ne wekken in de veronderstelling dat ik dus naar mijn werk zou moeten...

Nu zijn ze imiddels wel zo ver dat ze ons laten slapen , maar soms met mooi weer zijn ze nog vroeg wakker , zijn net jonge kinderen he....

We hebben overwogen om een doek er over te doen , hebben we ook gedaan , het enige wat we merkte is dat dat hun tijdklokje als waren wat veranderde , met het gevoelg dat als wij wilde slapen dat zijn nog wakker waren , net een kind met cola op.... echt irri...

Wat mij betrefd zou ik ze gewoon laten wennen aan je leefpatroon , vroeger of later slijpt het er wel in wanner ze stil moeten zijn en dat ze weten dat ze wakker mogen worden en moeten gaan slapen als hun baasje/s dat ook doen....

sterkte

Pino

Ik doe savond ook altijd een doek over de kooi, dan heeft pino wat meer rust.