Waar blijft de eerste rui?

Gestart door Cropje, februari 28, 2007, 09:38:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cropje

Hoi Allemaal!

Ik heb mijn schatje Arie sinds 24 december afgelopen jaar. Ze was toen ongeveer 6 weken oud. Ik heb daarom haar verjaardag 12 november gemaakt, kan een paar daagjes eerder of later zijn, maar je moet toch een dag hebben om haar nog meer te verwennen dan normaal.
Nu wacht ik sinds half februari vol spanning op de eerste rui van m'n moppie, maar het enige wat ze verliest zijn wat donsveertjes, en maar een paar per dag. Nu wordt overal op dit forum de standaard gehanteerd van 3 maanden oud, eerste rui, maar ik wil even voor de zekerheid weten of dit ook wat langer op zich kan laten wachten. Ik wil even zeker weten dat ik me geen zorgen hoef te maken.
De witte kleur van de iris begint wel voorzichtig door te komen, waar het hele oog eerst pikzwart was! Dat betekent wel dat de rui eraan komt toch?

Ik hoor het graag van jullie!

Caradow

Ik weet niet waar jij vandaan hebt dat wij hier een 3 maanden standaard gebruiken weet ik niet....

De eerste rui kun je zo rond de 4/5 maanden verwachten. De een is wat vroeger dan de ander, onder andere onder invloed van het klimaat in huis. Wacht gewoon rustig af, Arie zal wanneer haar tijd daar is vanzelf in de rui schieten. Je hoeft er niet op te wachten.

Mars

Jim was pas met 5 maanden echt in de rui: dat ze dus ook wat meer dan een paar donsveertjes verloor. Dus maak je geen zorgen.
De iris verschijnt als parkietjes wat ouder beginnen te worden, het heeft dus geen direkte band met de rui. Maar indirekt wel.

Groeten Marcia

@ caradow: er staat op de site inderdaad veel dat dat rond de 3/4 maanden gebeurt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

Dank jullie wel voor de snelle reactie  ;D

Ik wacht rustig af!

Hier kan een slotje op wat mij betreft!

Caradow

Citaat van: Mars op februari 28, 2007, 09:52:07
@ caradow: er staat op de site inderdaad veel dat dat rond de 3/4 maanden gebeurt.

Ow ok, maar dat is al iets anders dan 3 maand ;)

Annika

ik dacht ook vaak rond 3 maanden, misschien dat ik het zo wel ergens neer heb gezet (alhoewel ik meestal niet op deze vragen reageer aangezien anderen al genoeg info geven  ;)) maar het kan dus inderdaad ook langer hoor. Frummel hier is net in de rui geweest volgens mij (soms wat lastiger te zien als ze niet heel rommelig worden en de veertjes ook van anderen kunnen zijn), zij is 4 maanden.

Groetjes Annika

Scotty - Keecko

Bij Keecko was de rui rond 4/5 maanden ongeveer... Bij Scotty heb ik eigenlijk niet echt een rui meegemaakt... Wat donsveertjes en stuk of 3 slagpennen. Misschien kwam het ook wel omdat ze in die tijd heel ziek was en daardoor een zachte rui heeft meegemaakt (omdat ze te zwak was daarvoor...).

Het is dus nogal verschillend. Reken maar op ongeveer 4 maanden ;)

Groetjes, Ilse

Safrena

Citaat van: Mars op februari 28, 2007, 09:52:07

@ caradow: er staat op de site inderdaad veel dat dat rond de 3/4 maanden gebeurt.

Hey Mars

Er word inderdaad verteld dat een parkietje tussen de drie à vier maand zijn eerste rui heeft
Dit word vermeld omdat dit meestal wel zo is, maar zoals ook al vaker vermeld is, zijn er altijd wel uitzonderingen die iets later in de rui gaan

Er is nooit verteld dat parkietjes op drie maand in de rui gaan, maar tussen de drie à vier maand.

Vele groetjes

Mars

Ik weet het, maar Caradow vroeg zich af hoe ze aan deze informatie kwam. Ik kan me voorstellen dat Cropje van 3/4 maanden in haar hoofd 3 maanden heeft gemaakt en nu afvraagd waar de rui blijft, hoewel ze zich dat wel heel snel afvraagt.
Dat had ik namelijk ook met Jim, dat vond ik enorm lang duren: want als de richtlijn 3/4 maanden is (dus in je hoofd dan 3,5 gemiddeld  ;) ) dan is 5,5 maand best laat. Dus ik kan haar ongerustheid voorstellen, maar ze is wel erg snel ongeduldig aangezien haar parkiet nu 3,5 maand is!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

Inderdaad Marcia, Arie is nu 3,5 maand. En het is niet zo dat ik echt ongerust was hoor. Ik wilde gewoon weten hoeveel langer het kan duren, aangezien ik nog nergens iets had gelezen over parkietjes die later dan 4 maanden in de rui waren gegaan. Maar nu weet ik dat dus wel! Misschien had ik de titel van dit topic beter "Hoeveel speling in de begintijd van de eerste rui?" kunnen noemen  ;) Bedankt allemaal voor de reacties.

kekavo

Lucky heb ik half oktober gekocht, ze was toen 6 weken. Nu is ze sinds een weekje of 2 in de rui, ze is dus al ruim 5 maanden oud.
MNiks om bezorgt over te zijn dus.

Cropje

Nog even een vraagje. In een ander topic (http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=542.0) las ik het volgende:

CiteerAls Chico "stekeltjes" op zijn kop krijgt, weet je dat de rui bijna ten einde is, de kopveertjes ruien het laatst.

Ik heb bij Arie begin deze week 1 nieuwe veer ontdekt op haar pootje (zie ander topic). Nu zat ik haar vanavond te aaien en ontdekte ik drie van die stekeltjes op zijn achterhoofdje. En nog twee hele kleintjes (net door de huid) links van haar achterhoofdje/in haar nekje. Geen van deze pennen is te zien als Arie gewoon normaal zit, toevallig voelde ik iets hards toen ik haar aaide en ging even kijken.

Ik vraag me alleen af of dit dan het einde van haar rui is? Ze heeft op die ene veer op haar poot na, nog nergens geruid. Het enige wat eigenlijk gebeurd zijn hier en daar wat donsveertjes, maar die verloor ze lang voor de "rui" ook al. Dat is de laatste dagen trouwens wat minder zelfs.

Safrena

Hey Cropje

Een rui is niet altijd een grote rui ;)
Het kan dus best zijn, dat je parkietje zijn grote rui al heeft gehad en dat hij nu enkel donsveertjes verliest.
Dat is dus een licht rui die twee keer per jaar gebeurt net als twee keer per jaar de grote rui

Dat je parkietje stekeltjes heeft, betekend dus inderdaad bijna het einde van de rui
Die stekeltjes wijzen op nieuwe veertjes en die komen pas als de rui bijna gedaan is


Vele groetjes

Cropje

Kan ze haar grote rui hebben voor ze 6 weken is dan? Nee toch?
Ik heb Arie met 6 weken gekregen en ze is nu bijna 4 maanden.
Gebeurt het wel eens dat een parkietje zijn "jeugdverenpak" pas bij de tweede rui verliest?

Scotty - Keecko

Hoi Cropje,

Mijn ene parkietje heeft ook geen 'grote' jeugdrui gehad. Ze verloor wel wat donsveertjes, maar geen grote, lange veren.

Zoals Safrena al zei, heeft een parkiet in 1 jaar, 2 grote ruien en 2 lichte ruien.
Waarschijnlijk heeft Arie als jeugdrui (eerste rui) een lichte rui gehad, net als een van mijn parkietjes, die nu net in de grote rui is geweest ;)

De grote rui komt er vanzelf aan :)

Groetjes, Ilse