Amsterdamse duiven dragen papagaaienziekte

Gestart door Triesja, februari 20, 2007, 16:48:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Triesja

Hallo lieve mensen,

een bericht van internet en nu ook net op de radio!

AMSTERDAM - Acht procent van de Amsterdamse stadsduiven draagt een bacterie bij zich die zijn menselijke stadgenoten ziek maakt. Het gaat om de bacterie Chlamydophila psittaci.

Dat blijkt uit onderzoek waarop de medisch microbioloog Edou Heddema eind maart aan de Universiteit van Amsterdam, promoveert. Heddema ontwikkelde een moleculaire test waarmee binnen een dag kan worden aangegeven of iemand is besmet met de bacterie, die de veroorzaker is van de papagaaienziekte. Deze bacterie, die onder meer longontsteking veroorzaakt, wordt overgedragen via vogels. Er is lang gedacht dat alleen papagaai-achtige vogels de bacterie doorgaven, maar uit het onderzoek van Heddema blijkt nu dat ook 8% van de Amsterdamse stadsduiven de bacterie uitscheidt. In aansluiting op dat gegeven onderzocht Heddema tien patiƫnten. Enkelen van hen waren inderdaad met de duivenbacterie besmet.

Ik vind het belangrijk te melden maar ik weet niet wat er moet gebeuren als je in aanraking komt met een duif die het mogelijk zou hebben.... Misschien hebben jullie nog meer aanvullende raad!!

Groetjes Triesja

Parkieten-Freak

Dit lijkt me een beetje oud nieuws in een nieuw jasje.
Men spreekt bij papegaaiachtigen over chlamydophila psittaci (papegaaienziekte), bij andere vogels wordt dezelfde ziekte ornithosis genoemd.
Het is al veel langer bekend dat andere vogels deze ziekte ook kunnen krijgen. Welk percentage van de besmette vogels deze ziekte ook daadwerkelijk zullen krijgen vertelt het verhaal niet?
De producent van de tests zal deze mededeling gedaan op internet en radio overigens wel toejuichen. ;)




dimension

als jij zelf met het virus wordt besmet, kun je het dan doorgeven aan een parkiet of papagaai ?