4weken oude parkieten zonder moeder. Help

Gestart door Vogeltje, februari 19, 2007, 17:28:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vogeltje

Hallo,

Een kennis van mij heeft een nestje van 6 jongen gekregen. Op nog onverklaarbare wijze en zonder enige aanleiding is het popje overleden. Ik zou van dit nestje twee kleintjes mee naar huis nemen. De andere 4 komen ook goed terecht en worden goed bijgevoerd. Mijn vraag is wat eten 4weken oude parkietjes? Moet je die nog met "melk"bijvoeden of al met zaadjes proberen? Ik zal ze bij moeten voeren, maar ik weet niet zo goed wat. Ze zitten beide volledig al in de veren. Wie kan mij helpen?

Groetjes en alvast bedankt!

Sonja

#1
Hoi Vogeltje,

Wat erg dat de moeder van de kleintjes is overleden... :(

Parkietjes van 4 weken moeten bijgevoerd worden met speciale handvoeding.
Geef in ieder geval GEEN melk!!
Zelf gaf ik altijd van het merk CeDe, maar er is ook andere goede handvoeding.

Hier kun je lezen hoe je het het beste aanpakt:

http://www.parrotbunch.com/handopfok.htm
http://www.neophema.nl/ (klik op handopfok)

en kijk ook even bij dit topic:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=12105.0

Heb je nog vragen, stel ze dan gerust.
Hopelijk gaan de kleintjes het halen.

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

Safrena

Hey vogeltje

Wat verschrikkelijk dat mams gestorven is, en de kleintjes zo jong achter blijven  :'(

De links die Sonja je heeft meegeegeven zijn heel goed om je te helpen met de handopfok, en zeker deze van Neophema
De kleintjes zijn nu een vier weken, dus nog geen zaadjes, dat kunnen ze nog niet pellen, wel mag je al af en toe wat trosgierst leggen, zodat ze al met dit kunnen leren

Ondertussen geef je ze best nutribird handopfok A21.
Hoeveel en hoevaak kun je allemaal lezen op de links van Sonja

Vele groetjes

Vogeltje

Heel erg bedankt! Ik ga er het beste van maken. Moeten ze dit in hun 5de week ook nog hebben? Langzaam zullen ze wel wennen aan zelfstandig eten tijdens de 6de week. Ze waren net allebei uitgevlogen. Het gaat goed komen, dat weet ik zeker, ik ga me best doen!

Scotty - Keecko

Hoi Vogeltje,

Wat erg dat de moeder is overleden :(
Ik vind het wel heel goed van je dat je de jongen opvangt :)

Je moet in de vijfde week ook nog handopfokvoer geven.
In de links staat ook dat je de hoeveelheid geleidelijk terug moet brengen als je zeker weet dat ze zaadjes beginnen te eten (kun je voelen aan een volle krop).
Lees de links maar goed door.

Heel veel succes met de kleintjes! :)

Groetjes, Ilse

Vogeltje

Ik zal jullie even op de hoogte houden. Het gaat goed met ze. Ze eten goed en ze zijn vandaag zelfs al begonnen met trosgierst eten. Ze probeerde ook al wat zaden te eten, maar het "velletje"is toch nog even te lastig. Als ze dit wel zelfstandig gaan eten, is extra bijvoeden dan nog nodig? De kropjes zijn nu lekker gevuld.

Goetjes!

Scotty - Keecko

Hoi vogeltje,

Wat fijn om te horen dat het goed gaat met de kleintjes! ;D

Je moet ze tot week 5/6 nog bijvoeren. Als het goed is staat er wel in de links dat je tegen die tijd, minder voedingen geeft. Na week 6 eten de jonkies meestal zelfstandig. Dan hoef je ze niet meer bij te voeren.

Als hun kropje helemaal gevuld is, moet je de voeding overslaan en wachten tot het kropje helemaal leeg is. Pas dan mag je een nieuwe voeding geven.

Succes met de kleintjes! En leuk dat je laat weten hoe het met ze gaat! :)
Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Ilse

karin v h

ja, je zou de zaadjes moeten weken volgens een heel proces, dan zijn de zaadjes licht-verteerbaar, vitamine-rijk en de vliesjes zitten los om de zaadjes. Maar daar moet je wel wat voor doen.
Groetjes karin

Vogeltje

Loha,

Het gaat goed met ze. Trosgiert eten ze al langzaam op en af en toe lukt het om een zaadje op te eten. Ze zijn nu bijna 5 week. Ik ga sowieso nog een week door met bijvoeden en zien we verder. Ben allang blij dat ze het overleven:)

keobnepo

Hoi Vogeltje,

ik vraag me echt af hoe het nu is met de vogeltjes. Ik hoop dan ook dat je heel snel een update zal plaatsen.


Kleintjes

Hoihoi,

ook ik ben erg benieuwd hoe 't met 't kleine grut is. Ik vind 't wel knap dat je ze zelf bijvoed met de hand en dat ze toen al zaadjes probeerden te eten.

Ben benieuwd hoe 't is met de ukkies, wie weet vliegen ze al de hele kamer rond hihi.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Vogeltje

Halloha,

Ben druk bezig geweest vandaar. Ze zijn 6 week en het zijn dikke deugnieten! Ze eten allebei zelfstandig. Ik heb ze nu bij in de zelfde ruimte staan als mijn 2 andere parkieten. Daar is alleen wel 1 probleem mee. Ik ben de 2 kleintje dus aan het tam maken, maar dat gaat beetje moeilijk en vindt het beetje zielig. Mijn andere 2 parkieten zijn helemaal tam waarvan 1 woordjes zegt. Die vliegen dus in mijn kamer rond ( hou niet van kooitjes) ze vliegen elke keer over de kooi van de ukkies en die willen zo graag meevliegen!! Elke keer tegen het "gaas" aan om mee te vliegen en kennis te mogen maken. Ze zijn niet meer bang voor mijn hand, maar nog niet klaar om te vliegen. Het lijkt alleen zo zielig. Maar ja volhouden!

Groetjes.

Vogeltje

Hey mensen,

Ik schrok me gister dood. 1 van mijn twee kleintjes is zijn volledige staartpennen kwijt. Er zou wel een ruzie tussen beide hebben plaatsgevondenm tenminste denk ik. Er zat verder geen bloed ofzo aan. Iemand nog een ander idee wat het zou kunnen zijn? Ze zijn nu 7 weken.

Groetjes

Safrena

Hey vogeltjes

Is het alleen de staartpen?

Het kan ook zijn dat je parkietje deze gewoon verloren heeft, of met spelen ergens bljiven haken waardoor ze haar /zijn staartpen heeft verloren

Vele groetjes

Vogeltje

Ik heb hier in totaal 5 veren liggen. waarvan ook de staartpen. Verder niks ernstigs?

Trippy

Hallo Vogeltje,

Volgens mij is het niks ernstigs.

Wizzy is ook wel eens een staartpen verloren,die is nu al weer helemaal aangegroeid.

Zijn het donsveertjes,de veren die ze verder verliest ?
Dan is het niks ernstigs.

Groetjes,Ursula

Sonja

Citaat van: Trippy op maart 13, 2007, 12:46:36
Hallo Vogeltje,

Volgens mij is het niks ernstigs.

Wizzy is ook wel eens een staartpen verloren,die is nu al weer helemaal aangegroeid.

Zijn het donsveertjes,de veren die ze verder verliest ?
Dan is het niks ernstigs.

Groetjes,Ursula

Je kunt niet zomaar zonder meer zeggen dat het niets ernstigs is, met die uitspraak moet je toch een beetje voorzichtig zijn.

Het kan iets onschuldigs zijn, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn.
Daarom vraagt Safrena ook om meer informatie. ;)

Groetjes, Sonja.

Vogeltje

Het zijn geen donsveertjes. Volledige "staart" kwijt. alle pennen in dat gebied zijn uitgevallen. Er zat geen bloed aan en lagen bij elkaar op de bodem van de kooi.

Caradow

Het zou kunnen dat ze ergens achter is blijven haken met haar staart. Daarnaast kan het ook nog zijn dat ze ergens hevig van geschrokken is en letterlijk van de schrik haar staart heeft laten vallen. Schrikrui heet dat. De vleugels zijn wel in tact begrijp ik? Wanneer ze ook nog haar vleugelpennen ineens gaat verliezen aan beide kanten, zou het mogelijk ook nog een vorm van Kruipersziekte kunen zijn?

Houd ze ook goed in de gaten of ze ander gedag gaat vertonen wat eventueel zou kunnen wijzen op ziekte

Vogeltje

Hey kan inderdaad goed dat ze ergens van is geschrokken. IK heb een vrij grote kamervoliere en hij eet, vliegt en heb hem/haar zelfs zien drinken. Hij/zij is alleen wat rustiger dan gister, maar verder zie ik qua gedrag geen veranderingen. Het vogeltje is nu 7 week. Zal bij de eerste rui de staartpennen weer terugkomen?