2 erbij?

Gestart door mickael, februari 18, 2007, 23:12:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mickael

Hoi allemaal,

Ik was zaterdag in de Vogelkelder en ik werd alweer helemaal verliefd op al die parkietjes.
Ik heb op dit moment twee mannetjes en ik zit eraan te denken om er twee parkietjes bij te nemen.

Ik twijfel alleen heel erg, omdat ik niet weet of ik het leuk ga vinden.
Kunnen jullie aangeven wat de nadelen en voordelen ten opzichte van twee parkietjes zijn?

Ik denk dat een nadeel is dat het veel drukker is.
Ik weet niet of het tam maken makkelijk gaat met twee tegelijk erbij, terwij er al twee zitten.
Ik ben ook bang dat het misschien vechten gaat worden als ik er twee vrouwtjes bij zet. (Eén van mijn mannetjes probeert regelmatig de ander te bespringen)
Het voordeel is natuurlijk wel dat je meer hebt om van te genieten.
Ik heb een kooi van ongeveer 90/50/30. Is dat groot genoeg?

Kortom: erg veel vragen en twijfels.
Ik hoop dat iemand mij uit ervaring kan vertellen of het leuker of minder leuk is om er twee bij te doen.

Parkieten-Freak

Ik kan hier eigenlijk heel kort over zijn: bij twijfel geen nieuwe parkietjes bijnemen.
Als je spijt krijgt, kun je niet meer terug. Denk er eerst nog maar eens heel goed over na, je kunt op een later tijdstip altijd je besluit nog herzien. ;)


mickael

Dat is dus het probleem. Het lijkt me heel erg leuk, maar ik zou graag wat meer over de verschillen van 2 naar 4 parkieten willen weten. Zeker als er vrouwtjes in het spel komen.

Als veel mensen mij zeggen dat het heel leuk is, dan heb ik geen twijfels meer.

Ik had ook twijfels van één naar twee parkieten. Maar dat is me uitstekend bevallen. Ze zijn allebei tam en het is erg gezellig.
Mijn twijfel nu is dat ik niet weet wat ik kan verwachten als ik er nog twee bij zet.

Dus ik hoop eigenlijk dat mensen mij kunnen vertellen wat de voor- en nadelen zijn.

Sonja

Hoi Mickael,

Je schrijft dat als veel mensen je zeggen dat het heel leuk is, je geen twijfels meer hebt.

Hier moet je wel mee oppassen....
Er is geen mens hetzelfde, en wat voor de 1 hartstikke leuk is, hoeft dat voor de andere helemaal niet het geval te zijn.

Daarom sluit ik me bij het advies van PF aan, denk er nog maar eens heel goed over na....

Groetjes, Sonja.

Caradow

Ja het is leuk.. Ik ben zelf ook bij de vogelkelder gezwicht voor de uitbreiding van 2 naar 4...
MAAR...

* Heb je de ruimte voor 4 parkietjes... Ik zelf ben een voorstander van HEEL VEEL ruimte, heb hier een kamervoliere staan.
* Vliegen jou parkietjes ook regelmatig los? Wanneer 4 een vlucht door de kamer maken, is dat een grotere chaos dan 2 (was hier ook wel even wennen in het begin ;))
* Tam maken kan lastig zjin, het beste is om de nieuwe vogels eerst gescheiden van de oudere te houden, zodat je die 2 apart tam kan maken. Dat is goed te doen, maar kost meer tijd dan 1 tam maken. Je hebt al ervaren dat jou eerste parkietje stopte met praten toe je je tweede parkietje kreeg. Ik weet niet inhoeverre de heren naar jou trekken tov naar elkaar, maar de kans is groot dat ze wanneer ze met zijn vieren zijn, nog meer naar elkaar toe gaan trekken en nog minder naar jou.

Dit zijn nog maar een paar punten, maar ik denk dat je er wel heel zeker van moet zijn als je er voor kiest om er nog 2 bij aan te schaffen. Je kan zoals al eerder benoemt, niet meer terug als je ze hebt aangeschaft.

Zul je het nog steeds leuk vinden wanneer je straks 4 parkietjes hebt die NIET tam zijn? Het kan best dat ze wel tam blijven, maar de kans is ook aanwezig dat jou beide heren straks NIET meer tam zijn en alleen interesse hebben in elkaar... k denk dat dat wel iets is dat je je goed moet realiseren...

Succes! En zolang je twijfelt, niet doen...

Mars

Ik sluit me graag bij Caradow aan. Ik heb zelf (nog) niet vier parkietjes, maar ik kan me voorstellen dat dat wat drukker en wat chaotischer is dan twee. Voor je parkietjes zal het heerlijk zijn, maar je moet wel zeker weten dat je het aan kunt.

Wel heb ik nog een vraag aan je: weet je zeker dat je twee parkieten beide mannetjes zijn?  Aangezien je schrijft dat de ene de ander wel eens bespringt. Als je vier parkietjes neemt, dan adviseer ik je wel om te zorgen dat de popjes niet in de meerderheid zijn. Meer mannetjes is niet erg, maar meer vrouwtjes kan sneller ruzie opleveren. Mocht je twijfelen over het geslacht, dan kun je natuurlijk altijd even een nieuw topic openen met daarin foto's van de neusdoppen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

mickael

Bedankt voor de laatste twee antwoorden. Hier heb ik wat aan!

Ik weet voor 99% zeker dat het mannetjes zijn. De eerste heeft een donkerblauwe neusdop. De tweede is volgens mij een albino? Maar ook daar is het duidelijk blauw. En als je een zakdoek op de kooi legt, dan gaat ie met z'n kont eroverheen schuiven. Daar heb ik in een ander topic al meer over gelezen.
Ik zal misschien een foto plaatsen met de neusdoppen.

Het praten is inderdaad gestopt, maar dat vind ik niet zo erg. Tam zijn ze zeker! De eerste is nog even tam als eerst, of misschien nog tammer. Ze zitten om de haverklap op mijn hoofd of schouder. Als ik aan de andere kant van de kamer zit komen ze regelmatig naar me toe vliegen. Soms allebei, of zelfs apart van elkaar.

Mijn kooi is ongeveer 90/50/30. Ik dacht dat dit wel groot genoeg is. Als mijn vriendin of ik thuis is, dan is de kooi open (tenzij we gaan eten hahaha), dus ze hebben alle vrijheid. De kamer is 10 bij 3 en ze vliegen altijd met een noodgang heen en weer.
Went dat snel als er 4 heen en weer vliegen???? Het lijkt me wel grappig om te zien.

Op zich denk ik dat het tam maken wel gaat lukken. Ik probeer ze inderdaad eerst in een aprte kooi, naast de andere kooi te zetten. Als ze dan een beetje tam zijn, kunnen ze bij de andere twee.

Ik ben blij dat ik nu wat informatie krijg, zodat ik bewust een keuze kan maken.
Ik ga er nog wat langer over nadenken, maar in ieder geval bedankt voor jullie tips.......

Caradow

Bij albino's is het nog veel moeilijker om het geslacht te bepalen dan bij  de andere kleurslagen. Een albino is wit met rode ogen en de neusdop zal niet echt duidelijk verkleuren bij een man. Bij Coco (mijn albino) hebben we ook getwijfeld in het begin (de eerste anderhalf jaar). Haar neusdop is ook ene tijdje aardig blauwig geweest, maar ze is toch echt een meisje ;) Mij is trouwens ooit verteld dat albino parkieten vaker poppen zijn dan mannen, maar in hoeverre dat dit waar is durf ik niet te zeggen.

mickael

Ik zal proberen vandaag of morgen een foto te plaatsen.

Maar ik heb een geel parkietje. Het is dus geen albino. Er was iets aparts aan....je kan het zien bij de Hall of fame. Ik heb meegedaan met de spelende en slapende grasparkiet.

Maar de neusdop is nu (na 8 maanden) pas blauw aan het worden.

Melanie (die mij de vogel verkocht heeft) was er toen al van overtuigd dat het een mannetje was.

Kan je trouwens nog wel zeggen of mijn kooi en kamer groot genoeg zijn?

esther

Ik heb 4 parkietjes, 2 mannen en 2 popjes.
De 2 mannetjes zijn elkaars beste vrienden, ze zijn de enige van het stel dat met elkaar kroelt.
Soms heeft één van de mannetjes behoeften aan vrouwelijk gezelschap, het andere mannetje
vliegt er dan met een rot gang naar toe en pikt het mannetjes zachtjes in de pootjes totdat hij van het vrouwtje af gaat. Ze vechten absoluut niet maar het is alleen pure jaloezie!, dat uitsluitend naar voren komt als er één met een popje wil paren.

4 maken meer geluid dan 2, moet eerlijk zeggen dat af en toe mijn oren piepen als ze allemaal tegelijk
gaan kletsen/kwetteren/luid roepen. Hoe gezellig het ook is soms is het aantal decibel dat ze produceren te veel voor mijn gehoor.

Hier vliegen ze ook heel veel rond en je merkt dat wel met de rotzooi, dus vaker schoonmaken is absoluut noodzakelijk!

Wat ik zelf opmerk is dat de parkietjes met z'n vieren veel actiever zijn dan met z'n 2en. dat kan natuurlijk aan de parkieten zelf liggen, maar ze sporen elkaar wel aan om nieuwe dingen uit te proberen. Zo zaten m'n parkietjes toen ze met z'n 2en waren nooit ergens anders, alleen op de kooi en speeltuin. Sinds er 2 bij zijn gekomen zitten ze op de kast, tussen de luxaflex, op de vensterbank, etc.
Wat een feit is dat ze het zo in een groepje reuze naar hun zin hebben en enorm druk met elkaar bezig zijn.

's Avonds voor het slapen gaan is het af en toe wel eens moeilijk, ze hebben ieder hun vaste plekje maar als er één parkietje van af wijkt is alles in rep en roer. De ene parkiet wil perse daar zitten op een plek waar een andere parkiet zit ook al zijn er 5 andere lege zitplekjes.. en ze doen dan ook geen stap opzij voor elkaar
Vroeger bleef ik dan net zo lang wachten totdat ze alle 4 goed zaten maar nu maak ik het gewoon donker en als ik later binnenkom zit ook die ene parkiet gewoon lekker op een ander (vrij) plekje.

Hoe gezellig het ook is, ik zou er niet meer voor kiezen om 4 parkietjes te nemen.
2 vind ik zelf voldoende!, ik wil mijn parkietjes voor geen goud  missen en ik lach me soms rot om
die verschillende gekke, lieve karakters die pas goed opvallen als je 4 parkietjes hebt. Maar de volgende keer (hoop dat het nog lang mag duren) neem ik er 2.

Hoop dat je wat aan mijn (lange) verhaal hebt en succes met je keuze
Groetjes Esther



Caradow

Esther, je hebt het heel mooi verwoord... zo gaat het hier ook en ik denk dat als ik heel eerlijk ben, dat ik zelf ook niet meer zo snel zou kiezen voor 4 parkietjes...

Ingrid

Eigenlijk ben ik heel blij dat dit topic gestart is ;).
Ik twijfel ook al een tijdje over de aanschaf van nog twee gevleugelden. Maar mijn twijfels die ik heb, worden bevestigd door jullie verhaal, Eshter en Caradow. Dat is nu precies waar ik over zat te dubben, wat als......
Eenmaal de aanschaf gedaan, kun je niet weer terug. Dus ik laat het maar bij mijn twee boefjes. Wie weet, ooit, als ik een huisje heb met een tuin, dan komt er gewoon een buitenvoliere  :D.

Sara

Ik kan hier volledig over meepraten.. Ook ik ben van 2 parkieten naar 4gegaan(ondertussen 5).
En ik kan jullie vertellen,het is echt een groot verschil!
Eerst had ik er 2 binnen,en dat was al heel wat hoor!Maar toen er 2 binnen bijkwamen, leek het eigenlijk wat veel te worden.. Het was niet bij te houden.. Terwijl de één in het gordijn hing zat de ander in de vaas(zonder water!) en nog een andere zat intussen stiekem te knabbelen aan de schoenen enz..
Ik heb ze dan ook in een buitenvollière gezet..Dat gaat beter,véél beter,maar het is toch erg druk buiten. Als ik van school kom hoor ik hun lawaai al van een straat verder..
Maar ik denk niet dat ik 4 parkieten binnenshuis houden,nog zou aankunnen.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

mickael

Poeh poeh, wat een verhalen.
Maar hier heb ik wel wat aan......

Ik hoopte eigenlijk op meer reacties dat het heeeeel erg leuk is, want het lijkt me echt heel leuk.
Van één naar twee vond ik bijna geen verschil, maar van twee naar vier is dus blijkbaar wel een groot verschil.
Als ik van meer mensen lees dat het zo druk is moet ik me toch nog maar een paar keer bedenken.

Maar in ieder geval bedankt voor deze verhalen!

esther

Oja maar het is ook héééél leuk hoor om 4 parkietjes te hebben!

Als je iets heel graag wil (ik spreek voor mezelf) dan zie je soms alleen maar je doel voor ogen en "vergeet" je soms de minder kant van het verhaal. Toen ik er 2 bij wilde zeiden ze thuis van zou je dat nou wel doen, dan heb je meer stof, blablabla.
maar ik moest en zou er 4. Ja ze hadden toch wel gelijk!
Daarom probeer ik ook de minder leuke kanten te beschrijven want dat geeft een realistisch beeld

Het is niet alleen maar negatief zoals ik al zei want ieder parkietje steelt je hart, ook al moet je extra schoonmaken, is het af en toe wel een hele erge herrie en wordt je midden in de nacht wakker omdat er eentje begin te fladderen je blijft van ze houden (of klink ik nou er sentimenteel)

Maar hoe leuk en geweldig 4 parkietjes ook zijn, 2 parkietjes zijn ook leuk en geweldig!
Groetjes Esther

roha

Ik ben ook van mening dat het persoonlijk is hoeveel je er om je heen wilt hebben.
Wij zijn lang geleden begonnen met 2 parkietes en er kwamen er na 1 jaar 2 bij. Wij vinden het allebei geweldig!! Door omstandigheden werden het er op een gegeven moment 6. Momenteel hebben we er 4, maar dit voorjaar moeten er nog 2 bijkomen (een regenbooggrasje en een engelse grasparkiet).
Het is bijna nooit stil in huis (als ze wakker zijn ;) )
Als we thuis zijn is de kooi altijd open, maar hier hebben alleen de heren zin om regelmatig rond te vliegen en er een rotzooi van te maken. Je moet er wel tegen kunnen dat je wat vaker moet schoonmalen.
Wij hebben een heleboel lol om de 4 zeer verschillende karakters. Ze gaan alle 4 erg leuk met elkaar om, alleen als het bedtijd is en bij de voerbakken kunnen ze nogal kibbelen om de beste plek.
Onze parkieten zijn niet handtam.
Ik denk ook wel dat er een duidelijk verschil is in 2 en in 4 parkieten.
Denk er goed over na en weeg voor jezelf de voors en tegens af en let goed op hoe hoe je situatie is en wat de wensen zijn en wat je er voor over hebt.

Succes, Hanneke

Mars

Toch fijn dat Hanneke en Esther weer wat positiever zijn -ik weet het: jullie proberen ook de nadelen te laten zien-.

Ik krijg misschien twee adoptie-parkietjes en het leek mij toch wel erg leuk om ze er bij te hebben. Met al die verhalen van jullie zou je er spontaan geen zin meer in krijgen  :P

Groeten Mars

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lidy64

Ook wij zijn bezig met van 2 naar 4 te gaan. Ik heb jullie verhalen erg goed gelezen, maar toch........4 lijkt ons super leuk. We hebben er nu 2 en die zijn al redelijk tam. Over een paar weken komt nr. 3 (die is net geboren, 16 dagen oud) en bij het volgende nestje komt nr. 4.
Wij willen nr. 3 eerst aparthouden in een kooi en die ook weer tammaken. Als later nr. 4 komt, weer het zelfde verhaal. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze allemaal in een mooie ruime kamervoliere komen. Tuurlijk is het meer herrie en natuurlijk meer troep, maar ja, je krijgt er vast een hoop plezier voor terug! En zoals gezegd, het lijkt ons schitterend om te zien hoe dat hele spul met elkaar omgaat. Gelukkig hebben we een ruim huis. Dus mocht "de bende" wat veel herrie maken 's morgens, dan hebben we daar geen last van, want we slapen 2 verdiepingen hoger.
En wat het vliegen betreft: wij laten ze nu ook niet de hele dag uit de kooi, gewoon een of twee vlieguurtjes per dag zeg maar. En je kunt ze bv toch ook 2 om 2 laten vliegen, dus niet alle vier tegelijk?
Ach, we hebben ook nog 2 kinderen van 5 en 7 en die kunnen ook veel herrie en troep maken  ;)

Ondanks de negatieve kanten, gaan we er toch voor....veel te leuk!!

Groet,
Lidy

mickael

Ik ben heel blij dat er zo veel verhalen staan.
Dan heb ik tenminste wat om over na te denken.

Ik neig voorlopig nog naar nee, door de verhalen, maar het lijkt me ook wel weer heel erg leuk. Het is zoooo moeilijk.

Ik zou toch nog wel graag willen weten of mijn kooi en kamer groot genoeg zijn. Wie kan hier antwoord op geven?

Kleintjes

Hoihoi,

ja, kiezen is moeilijk.

Ik had eerst ook maar 2 parkietjes, Giny en Pino. Toen ik thuis weg ging zijn ze bij mijn ouders gebleven. Intussen had mijn tante me gebeld of ik Tweety wilde hebben, want haar hondje was bang voor hem. Dus hebben we overlegd en Tweety in huis gehaald en voor hem 'n vriendinnetje gekocht. Paar maanden later belde mijn vader me op dat Pino en Giny weg moesten, want Skippy (hun hondje) werd bang als Pino 'n epileptische aanval kreeg. Logisch dat Skippy schrok omdat de aanvallen meestal 'snachts plaastvonden. Weer overlegd en ik kon 't niet toelaten dat Pino en Giny ergens anders heen gingen dus hadden we er 4.

Ze maken inderdaad meer rommel, en wat meer lawaai. Maar de gezellige kant is, is dat je dan 4 van die babbelaars hebt die uren met elkaar kletsen, en als ze echte vriendjes zijn zelfs voor elkaar zorgen. 4 eten meer dan 2, maar dat valt makkelijk te doen. De rommel..tja..stofzuigen moet wat vaker en stofvegen omdat ze dus iets meer rommel maken, hoewel ik moet zeggen dat 't bij ons reuze meevalt. Silly is erg netjes op alles (net 'n schoonmaakster af en toe hihi). Momenteel heb ik er nog maar 3, maar als 't goed is binnenkort weer 4.

Ik was eerst ook wat huiverig met 4 parkietjes: Kan ik dat wel aan? En al die rommel? En die drukte? Nou ik moet zeggen: 't went best snel en nu wil ik dat gebabbel en gediscussieer niet meer missen. Ik kan er uren van genieten als ze zitten te babbelen en discussies 'uitpraten' . Ze zitten dan echt heel overtuigd als 'n ministervergadering te babbelen, de een wil nog beter gehoord worden dan de ander hahahaha.

Ik weet noet hoe groot je kooi is, maar ik heb ze 2 aan 2 zitten (nouja, 2 en 1 dan momenteel). Zo hebben ze elk hun eigen plekje maar 't is wel iets meer schoonmaak werk omdat je 2 kooien hebt. Ik doe dit werkje met plezier, omdat ze dankbaar zijn dat hun appartementje weer schoon is en ze weer alles smerig kunne gaan maken  ::).

Ik sluit me overigens wel bij de anderen aan; bij twijfel niet doen. De kooi is in elk geval ruim genoeg voor 2, maar ik weet niet of dat ook genoeg is voor 4, dat laat ik liever de experts oordelen.

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses