Minimale leeftijd van man voor broeden

Gestart door Sanne, februari 18, 2007, 13:20:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sanne

Hallo allemaal,

Ik wil graag een keer een nestje van Simba en Robin.
Nou heb ik gelezen dat 't popje minstens 1 jaar moet zijn. Nou Simba is bijna 2 jaar dus dat zit wel goed.
Het mannetje moet minstens 10 maanden zijn... maar dat is Robin helaas nog niet. Is het echt noodzakelijk dat 't mannetje 10 maanden is als 't vrouwtje al wel oud genoeg is? of kan ik ook iets eerder een broedhokje ophangen? (Robin is nu 5 maanden dus dat is nog te jong... maar voor de toekomstplanning wil ik 't alvast weten ;) )
Hoelang duurt 't gemiddeld voordat er eitjes komen als je een broedhok ophangt? Kijk als dat een maand ofzo duurt kan ik 't broedhok een maand eerder ophangen. 't zou namelijk leuk/handig zijn als de jongen voor de zomervakantie al helemaal zelfstandig enzo zijn.

En dan nog een vraagje over het broedhok.... ik heb twee soorten gezien... eentje met 't gat bovenin dus de langste kant in vertikale richting. Maar ook eentje met 't gat aan de zijkant zodat de langste kant in horizontale richting is. Dit lijkt me eerlijk gezegt wel makkelijk voor de vogeltjes omdat ze dan niet zover omhoog hoeven te klimmen enzo... maar graag jullie mening :)

Groetjes Sanne, Simba, Robin en Sweety

Sara

#1
Hallo,

Ik heb zelf ook een nestje gehad,en ik zou toch wachten(dus nog even geduld hebben,al is dat niet altijd makkelijk :P) tot Robin toch minimum 8 maanden oud is.Hij moet immers de taak overnemen van de moeder als de kleine parkietjes uitvliegen,en hij moet Simba ook vaak gaan voeren in het blok.
Hoelang het duurt voordat er eitjes komen, hangt echt af van je parkietjes. Ik heb voor jou even in mijn 'nestdagboekje' gekeken, en bij één koppel van mij duurde het 10 dagen voordat het 1ste eitje werd gelegt,nadat het broedblok ophing.En bij het andere koppel duurde het 13 dagen voordat het 1ste eitje gelegt werd.Het eitje komt altijd rond 18-21 dagen uit,en hier was dat na 20 dagen.
Ik heb verticale broedblokken gebruikt met het vlieggat dus vanboven,en ik vond dit eigenlijk iets handiger dan zo'n horizontaal broedblok,omdat ik dit ook iets natuurlijk vindt lijken en het vlieggat is hoog zodat er geen dingen uit het broedblok kunnen vallen.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Mars

En dan noemt Sara nog niet eens de parkietjes die gewoon nooit samen eitejs zullen krijgen. Dan duurt het dus heel lang....
;)

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Susanne32

#3
Hallo...

Wat nestkastjes betreft: Belle heeft vorig jaar 2x in een staand blok gebroed en momenteel in een liggend blok. Met beide geen problemen ervaren...

Wat de tijd betreft voordat er een nestje komt: ik denk dat je dat nooit van tevoren kunt zeggen, is helemaal van de parkietjes afhankelijk. Toen mijn popjes voor 't eerst een nestkastje hadden, gingen ze het eerst heel voorzichtig verkennen, steeds een stukje dichterbij, tot ze er uiteindelijk helemaal in durfden gaan; dat heeft bij elkaar wel een maand of misschien nog langer geduurd... Het huidige nestkastje heb ik dacht ik eind januari / begin februari opgehangen, maar het heeft uiteindelijk toch nog een week of 3 geduurd voordat het 1e ei was gelegd, ondanks dat Belle en Pipo al sinds Sinterklaas 'in de stemming waren'  ;)

Mijn Pipo was een maand of 10 toen hij voor 't eerst vader werd...

Bij mijn andere stelletje Kiki en Koko wil het niet lukken, hoe graag ze het ook zouden willen... Waarschijnlijk uit frustratie om het mislukken van 2 nestjes en het wel-slagen van 3 nestjes van Belle en Pipo, is ze zichzelf al maanden aan het bijten... echt heel zielig... dus je kunt nooit van tevoren zeggen of er een nestje komt of niet...  :-\

Succes!  ;D

luis

ik heb hier ook een mannetje wat nog te jong is....
hij 'versiert' het vrouwtje wel, maar meer komt er niet van.
zij is er wel klaar voor en gaat er ook voor zitten zeg maar, maar meneer weet niet waar hij kijken moet.
ze kunnen het goed met elkaar vinden maar ik weet niet of er daadwerkelijk een nestje komt
ik ben benieuwt of dit gedrag bij meerdere (te) jonge mannetjes voorkomt.

mvg Luis