Binnen in de kooi laten?

Gestart door haseena, februari 17, 2007, 17:14:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

haseena

Beste mensen ik heb 3 parkiets
2 mannen en 1 vrouwtje
Ik laat ze altijd los in mijn kamer zodat ze lekker vrij zijn en kunnen vliegen
alleen het popje kan nie vliegen.Nou dus nu is het zo dat het mannetje wil gaan paren 1 er van genaamd yoshua met het popje Jasmina... Maar ze gaan nooit in het broedblokje want die hangt gewoon in de kooi.Komt dat omdat ze altijd los zijn?
1 mannetje heb ik vandaag appart gezet omdat ze gevochten hadden blijkbaar om het vrouwtje...
Maar ik had nog een vraagje want ik weet niet hoe oud het  vrouwtje is haar snavel is nog best wel wit.. MOet het eerst bruin zijn voor ze kan beginnen ... en bij de man is het wel bruin
x haseena

Chicowen

Hej Haseena,

Als ik het uit jouw verhaal goed begrijp is de neusdop van de man bruin? Dit betekend dat het parkietje waarvan jij denkt dat het een man is, eigenlijk een popje is.
Popjes hebben een bruine neusdop en mannetjes een blauwe.
Dat is ook de oorzaak dat de "2 mannetjes" gevochten hebben, omdat je waarschijnlijk nu 2 popjes en 1 mannetje hebt. De popjes gaan dan vechten om het mannetje.
Het is misschien verstandig om er nog een mannetje bij te nemen, als je nu inderdaad 2 popjes en 1 mannetje hebt. In ieder geval zal ik ze niet meer met z'n 3en in 1 kooi laten.

Groetjes Marjolein
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

haseena

Hoi ehm ik heb een foutje gemaakt sorry. Ik heb net even snel naar me parkietjes gekeken:P
Het zijn inderdaad 2 mannetjes ze hebben een blauwe neusje. En de vrouwtje heeft wit en beetje bruin er door heen Maar nie heel donker...
Dus ik ben benieuwd

ibi

heey

we zitten nu niet in de broedperiode dus parkietjes
legegn nu nog geen eieren.
pas in eind maar begin april.
hoe oud is je vogeltje .
ze meot 1jaar en ouder zijn om goed eitejs te kunenn leggen.
hier een link die je erbij helpt.
http://parkietenfreak.nl/a-broeden.php
eerst goed door lezen voordat je begint te kweken !!  ;)

groetjes ibrahim

Mars

Helaas Ibi, ook buiten de broedperiode leggen binnengehouden parkietjes wel eitjes, dus dat klopt niet helemaal.

Haseena, als je wat meer wilt weten over het geslacht of de leeftijd (hoewel: alleen te zien of het een jong parkietje is), dan is het handig om even een foto van de neusdoppen van je parkietjes te maken. Als het dopje van het popje nog niet helemaal bruin is, kan dit betekenen dat je parkietje nog niet zo oud is...

En zoals Ibi al zegt: je kunt beter je parkietjes niet aan moedigen eitjes te leggen als het popje jonger dan een jaar is. Dan is er een grote kans dat het met de kleintjes of met het popje zelf mis gaat. Als je niet zeker weet of ze wel een jaar is, dan kun je beter het broedkastje en andere mooie broedplekjes weghalen.

Lees ook vooral de link van Ibi even!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..