blok uitmesten of niet ?

Gestart door lesmagnacs, februari 17, 2007, 13:14:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lesmagnacs

Hoi mensen, het gaat goed met onze parkietenjongen. Ze komen nu af en toe half uit de opening van de nestkast. Ze zitten echter helemaal aan de onderkant onder hun eigen uitwerpselen. ook de pootjes zitten helemaal onder. Is het gebruikelijk om het blok uit te mesten zodat ze weer een schone slaapplek hebben ??? De jongste moet nog zeker 15 dagen in het blok zitten dus lijkt me geen pretje.
Alvast bedankt voor raadgevingen.

Groeten,
Cees

Sara

#1
Hallo,

Ik heb ook een nestje gehad en hebt nooit last gehad van zoveel vuil als jij beschrijft,omdat meestal de popjes het zelf schoonhouden.
Maar als het zo vuil is, mag je inderdaad even de jongen er voorzichtig uithalen om het even goed schoon te maken. ;)

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

lesmagnacs

Bedankt, we hebben het kastje er afgehaald en het zol met mest. De kleintjes zaten ook helemaal ondert. De teentjes van de pootjes zaten zo dik in de uitwerpselen dat ze deze niet eens meer konden bewegen. We hebben alles met lauw water en een oude tandenborstel schoongemaakt. We zagen toen tevens dat van 1 van de jongen een pootje vergroeid is. Het staat helemaal naar achteren. Ik zal nog wel op het forum op een andere plek vragen wat hier mee te doen. Ze zijn in ieder geval weer schoon. Dank, Groeten,
Cees

Safrena

Hey Cees

Het blok mag NIET met water gereiningd worden zolang er kleintjes in zitten
Je mag het blok alleen droog reinigen,eventueel met een harde borstel, en de pootjes van de kleintjes met een zachte vochtige doek reingingen
Eventueel de pootjes eerst even in lauw water zetten, zodat alles makkelijk verwijderd word van de pootjes


Vele groetjes

lesmagnacs

Dan hebben we het goed gedaan, het blok hebben we droog schoon gemaakt en de jonkies hun pootje in lauw water laten weken en met een oude zachte tandenbrstel hebben we de pootjes schoon gemaakt. Ze zijn echte momnetel helemaal niet content want ze zitten een beetjes schuw nu in het blok.

Nu maar afwachten of het goed gaat.........
Groeten en bedankt,
Cees

Marcella

Maak het meestal gewoon schoon zonder water. Schraper en veger erdoor heen halen.

Safrena

Citaat van: lesmagnacs op februari 17, 2007, 15:13:42
... de jonkies hun pootje in lauw water laten weken en met een oude zachte tandenbrstel hebben we de pootjes schoon gemaakt....


Hey Cees

Ook als is een tandenborstel zacht, nog is hij te hard voor die kleine pootjes. Je kan daarmee nog altijd wondjes veroorzaken.
Veel beter gebruik je een zachte doek om de pootjes schoon te maken.

Vele groetjes

picohorst

Hoi Cees,

Het is wel de bedoeling dat je de nestblok af en toe schoonmaakt en dan meteen kijkt of er geen poepklonters aan de pootjes van de jonge zit, en je deze, eventueel met lauw water, verwijderd. Doe je dit niet dan kun je van die vergroeide pootjes krijgen.
Het was misschien verstandiger geweest om, voordat je met kweken begon , eerst wat meer informatie te vergaren.
Veel succes en hou het schoon.

lesmagnacs

Tja.... in de natuur hebben zo ook niemand die hun nest schoonmaakt dus wat dat betreft....... Het gaat in ieder geval prima met ze. een stel mooie kleine parkieten die vrolijk door de kooi scharrelen.

Groeten,
Cees

Annika

ik vind dat je het goed gedaan hebt, alleen inderdaad een tandenborstel volgende keer vervangen door bijv watjes oid.
Ik maak zelf ook het blok schoon als de jongen er nog inzetten. Ik zet ze dan zolang in het badje met bijv een washandje erin en mijn partner let dan even goed op ze. Dan gooi ik de troep uit het blok, haal een schuursponsje (droog) erdoor en klaar.
Ik doe het omdat het anders teveel gaat stinken in huis en ik vind het gewoon een fris idee.

Groetjes Annika

lesmagnacs

Hoi annika, bedankt voor de positieve benadering. De tandenborstel was overigens wel heel erg zacht hoor.  Het gaat goed met ze en we vermaken ons met de manier waarop het ouderpaar bezig is om de jongen naar de voer-en waterbak te krijgen. Gewoon geen voer geven en steeds heen en weer gaan van jong naar voerbak. De jongen gaan er echt achteraan en eten de zaadjes. Alleen als ze in het blok zitten krijgen ze voer van pa en moe.   
Nogmaals bedankt en we genieten van ze

Cees

picohorst

Hoi Cees,

Het was niet de bedoeling van mij om negatief over te komen. >:( Maar het was ook een hint naar andere lezers om zoveel mogelijk informatie in te winnen op de diverse parkietensites ???. Er komt namelijk wel een beetje meer bij kijken dan alleen een nestblok op te hangen, en dan maar afwachten.

Veel succes ;D ;D ;D

karin v h

Hoi Cees,
Ik ben het totaal niet met Picohorst eens in de boeken staan hele andere verhalen.
In de natuur maken ze het nest ook niet schoon en als je in de boeken gaat lezen staat bijna overal dat de moeder het blok schoonmaakt.

Bij mijn parkietjes gebeurde dat ook niet. De moeder deed dat niet, zij haalde niet eens de lege schalen eruit.
Ik heb toen mijn kleintjes op advies van die forum eruit gehaald op de volgende manier en dat deed ik om de 2 dagen. Ik maakt in de magnetron een zachte doek warm, deed dit in (bijv) een magnetronschaal, pakte gauw de kleintjes en dekte deze weer af met de zachte warme doek. Dit ging prima, hield het goed in de gaten en ondertussen zette ik de stofzuiger in het broedblok en krabde te poepjes los van de bodem. Gauw de parkietjes er weer in en klaar is kees.
Groetjes karin

lesmagnacs

Hoi Karin en Picohorst ,
Nou het oordeel was wel erg snel hoor !!!! Wij wonen op een oude boerderij, hebben 19 kippen en een haan, 3 ganzen en meer dan 10 nesrkasten vorr diverse soorten natuurvogels aan de bomen en oude schuur hangen. In de kast staan 3 gelezen boeken over parkieten, vroeger een voilere gehad met zebravinken en kanaries. Nooit hebben we een nestkastje moeten schoonmaken. Altijd deed de moeder dat zelf. Het klopt ook dat nergens in de boeken staat dat je het blok moet schoonmaken. In he begin ging het namelijk ook goed, ook geen eierschalen gevonden.    Natuurlijk zijn we het met Picohorst eens dat je eerst goed moet weten wat je doet. We hebben daarom ook gewacht met het ophangen van een nestkast tot de vogels oud genoeg waren en hebben er zelfs een grotere kooi voor gekocht. (een soort binnenvoilere op wielen) En... Karin bedankt en weet je wat. Zullen we het hierbij alten want natuurlijk wil iedereen het beste voor de beestjes.
Een groet aan alle parkieten- en vogelliefhebbers vanuit Lalinde ,Zuid Frankrijk

Cees

Sara

Ik wist eerlijk gezegd ook niet dat het broedblok schoongemaakt moest worden, als ik het niet op het forum had gelezen. Omdat zo'n berrichtje al eerder gepost is, over het broedblok dat schoongemaakt werd, wist ik het toevallig wel, maar op sites waar alle info over broeden stond, en in m'n grasparkietenboekje, staat dat niet.
Hier is het wel nooit nodig geweest, omdat ze maar één jong hadden, en het broedblok werd schoongemaakt door de mams,behalve dan de eierschaal, die bleef een tijdje liggen.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes