beetje ondersteuning nodig..

Gestart door kimmy89, februari 12, 2007, 14:38:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kimmy89

Hoi,

Een tijdje geleden heb ik een grotere volière en meer grasparkieten gekocht. Ik heb besloten om ze te laten broeden maar daarvoor heb ik nog een paar vragen. Ik heb veel gelezen erover en heb ook een vriend met ervaring die me af en toe kan helpen maar ik vraag ook liever meerdere mensen.

Ik heb een buitenvolière van 2x2m met 13 grasparkieten en 1 engelse grasparkiet. Binnenkort wil ik 2 dwergkwartels erbij om de bodem een beetje schoon te houden.
De volière met 9 vogels had ik over gekocht van iemand die ermee gefokt heeft. Er is dus in ieder geval 1 koppel met ervaring en daarbij zitten 3 jongen. Ik heb gehoord dat 1x inteelt geen ramp is. Klopt dat of moet ik ze alsnog scheiden?
Daarnaast heb ik dus even aantal en ook evenveel mannen als popjes. Er is alleen 1 engelse grasparkiet die zichzelf gekoppeld heeft met een gewone grasparkiet. Gaat dit goed? Ook als ze gaan broeden?
Ik heb momenteel meerdere koppels ontdekt. Broedblokken zou ik ook genoeg hebben. Maar zal ik in de volière van 2x2m genoeg ruimte hebben of zal ik er een paar apart in een kleinere volière (60x60x170 cm)zetten?
Van alle vogels weet ik zeker dat ze ouder dan een jaar zijn maar van de ouders van de 3 jongen weet ik niet of ze ouder dan 5 jaar zijn. Zijn deze ouders verstandig genoeg om zelf niet te gaan broeden als er boekblokken hangen voor de andere.
Is het sowieso wel verstandig om allemaal tegelijk te laten gaan? Ik zit te denken om een koppel of 2 koppels eerst te scheiden naar de kleine volière omdat het mijn eerste keer is.
Wat betreft de kwartels, hebben de grasparkieten hier geen last van tijdens het broeden? Er komen er maar 2.
Owja, vandaag heb ik een koppel volgens mij zien paren. Daarna ging het vrouwtje in een kanarienestje zitten die ze hebben om aan te knagen. Dit vind ik niet echt de bedoeling. Ik heb deze net weggehaald maar ik ben bang dat ze een andere plek zal zoeken. Moet ik er al broedblokken in hangen of dit koppel apart binnen in een grote kooi (40x20x80) of in de kleine volière laten broeden? Het seizoen is er nog lang niet!

Hopelijk krijg ik een aantal antwoorden op deze vragen. Voor die tijd hang ik er liever geen broedblokken op omdat het toch fout kan gaan. Des noods wacht ik een jaar.
Alvast bedankt!
Kim

Safrena

Hey  Kim

Een keer inteelt is een keer teveel.
Inteelt kan echt niet, en moet zo goed mogelijk uitgesloten worden omdat inteelt parkietjes zwakke parkietjes zijn en dus heel gevoelig zijn voor ziektes

Een engelse parkiet en grasparkiet mogen gewoon samen, ook kleintjes samen krijgen is daarbij geen probleem.

Er moeten altijd twee broedblokken meer zijn dan koppeltjes.
Of ze nu te jong of te oud ervoor zijn, zolang jij broedblokken blijft hangen zullen ze blijven broeden.Daarom is het beste om de parkietjes die niet mogen broeden apart te houden.

Je mag alle koppeltjes zonder probleem laten broeden, je kan ze echt niet dwingen. Als ze er klaar voor zijn zullen ze broeden.
Van de kwartels hebben parkietjes normaal geen last, ook niet als ze broeden.

Broedblokken mag je liever nu nog niet hangen, zoals je zelf al zei: het is nog veel te vroeg, het is nog geen broedseizoen. Zorg ervoor dat je parkietjes nergens broedgelegeheid vinden

Vele groetjes