1 oogje nog dicht 3 weken na geboorte

Gestart door lesmagnacs, februari 09, 2007, 21:00:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lesmagnacs

Hoi, Ons parkietenstelletje heeft netjes 5 eitjes uitgebroed. We zijn nu drie weken verder en af en toe komen de kopjes voor het gat van het nestje. Het blijkt dat bij één van de eerste parkietjes één oogje niet open is. Het lijkt wel of het vel met veertjes en al er overheen is gegroeid. Er zit wel een dikke bobbel onder alsof er een oogje onder zit. Heeft iemand dit al eens meegemaakt en is dit schadelijk ??? Voor ons gevoel denken we dat we het zo moeten laten of moet er iets aan gedaan worden ????

Groeten, Cees

Safrena

Hey Cees

Welkom op het fourm

Na drie weken moeten de oogjes inderdaad al goed open zijn

Persoonlijk zou ik even contact opnemen met een vogelarts, en vragen wat je kan doen.
Misschien kan je even met het kleintje langs gaan bij hem, of kan de vogelarts even bij jou langs komen

Vele groetjes

ibi

#2
heey

eigenlijk is het beste dat de VA of DA bij je komt en
jij niet naar der toe gat behalve als het niet anders kan.
zoveel stress voor zo jonge parkietjes   :S
het oogje zou inderdaad open moeten zijn.
ik heb gelezen na 6 dagen ofzo.
kan zijn dat ik het fout heb.
verbeter het dan maar.
zijn de oogjes van de andere parkietjes wel open.


groetjes

Neen ibi
je hebt het juist gelezen
de oogjes gaan open na 6 dagen ;)
gr Safrena

lesmagnacs

Hallo, bedankt voor de berichtjes. Het probleem is dat we in een heel klein dorpje in het zuiden van Frankrijk wonen (5 huizen). De dierenartsen hier weten best hoe een schaap een spuit te geven en een paard nieuwe hoefijzers, maar kleine parkietjes.........    Zou ik hem uit het nestkastje kunnen halen en voorzichtig kijken of het een foutje van de natuur is en er een velletje over het oog is gegroeid ??? Het andere oog is wel open en daar kijkt hij me vrolijk mee aan. Wie weet is het wellicht wel beter gewoon even te wachten en de natuur zijn gang te laten gaan ???

Nogmaals bedankt
Groeten,
Cees

Safrena

Hey cees

Je parkietje is nu zo een drie weken, dus mag je hem gerust heel even voorzichtig uit zijn blok nemen om te kijken hoe het met zijn oogje is.

Maar toch zou ik ook even (eventueel telefonisch) contact nemen met een vogelarts ;)

Vele groetjes

Hetty

Ik ben wel heel benieuwd hoe dit nu afloopt, waar woon je precies in Z-Frankrijk (nieuwschierig)?

lesmagnacs

Hoi , ik heb nog een vraagje. Ik moet het nestkastje uit de kooi halen om het vogeltje er uit te kunnen halen. Is dat bezwaarlijk. (vader en moeder zijn vrij tam en makkelijk) We hebben een grote kooi op wieltjes waar het kastje in hangt namelijk. We hebben gisteravond nog even gekeken met de zaklantaarn en volgens ons is er gewoon geen oogje of is het vel over het oog heengegroeid. We zien helemal geen opening namelijk. Als het geen kwaad kan halen we vandaag even het nestkastje er uit. 
Waar we wonen.. in het gehuchtje Les Magnacs, vlakbij Port de Couze en dat is weer 20 kilometer ten oosten van Bergerac. Het staat niet op google maps !!!! Port de Couze wel
Groeten,
Cees

Annika

als de ouders vrij tam zijn zal het ongetwijfeld geen probleem zijn om het nestkastje er even uit te halen. Hier moet ik ook het blok van de kooi halen om erbij te kunnen.
Natuurlijk geldt ook hier dat ieder parkietje anders is, dus het nooit voor 100% te voorspellen valt of het goed gaat, maar ik denk dat je het gerust kunt proberen.

Groetjes Annika

lesmagnacs

Hoi Annika,
we hebben voorzichtig het kastje uit de kooi gehaadl. 5 mooie kinderen !
Ik heb die met het ene oogje er uitgehaald en er bleek een dik vel over het oog te zitten. (flink dik hoor, gewoon vel). Wie weet de restanten van het vliesje wat normaal over het oog zit bij de geboorte en wat er niet is afgegaan en meegegroeid of zo. Ik heb de stoute stoenen aangetrokken en met een pincet een aan een zijkant geprobeerd het vel op te lichten. Dat lukte. Omdat het parkietje geen tekenen gad dat het pijn deed heb ik heel voorzichtig met de pincet beetje bij beetje het vel losgetrokken. Er kwam een mooi oogje onder vandaan. Het beestje terug gezet en alles gaat goed !!! Geen bloed of zo. het vel was zeker 2 keer zo groot als de oppervlakte van het oog overigens en wel een milimeter dik.
Bedankt voor het advies en nu maar wachten tot ze met z'n vijfen de kooi onveilig gaan maken.
Groeten,
Cees

Annika

van harte gefeliciteerd met je 5 parkietenkinderen! zijn de kleuren al zichtbaar?
Wat een moed heb jij gehad om met een pincet aan de slag te gaan. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet zeggen, want ik was er niet bij. Gelukkig kwam er uiteindelijk toche en mooi oogje onder vandaan.
Als er ook maar even twijfel is over het oogje probeer dan alsnog een dierenarts te vinden die ernaar wil kijken he.

groetjes Annika

Hetty

Wat fijn dat het nu goed gaat, tja als er geen dierenarts ter plaatse is zul je toch veel zelf moeten doen. En het lukte ook nog, geweldig!

lesmagnacs

Nou het zijn kinderen van een blauwe en een groene parkiet...... zo te zien zijn ze allemaal blauw !!!! (tegen het witte aan) andere kleuren zien we niet.
Geen zorgen om het oogje, het ziet er nog steeds goed uit dus geen probleem.
Het was vast gewoon een velletje wat er af had moeten zien. Het dierendoktertje spelen doen we wel vaker, alleen nog nooit zo met een parkietje gedaan. We hebben momenteel ook een zieke kip in de keuken staan in een bak. (antibiotica hebben we voorradig) We wonen in een voormalige boerderij waar we 17 kippen en 3 ganzen op het erf hebben lopen. Anja is allergisch voor alles wat een vacht heeft zoals honden en katten, dus die kunnen we helaas niet hebben. Eigelijk zijn we meer voor de gevleugelde beesten. Het liefst zouden we ook nog een stelletje pauwen hebben. Die beesten maken echter zoveel lawaai........

Groeten vanuit het regenachtige zuiden en nogmaals bedankt.
Cees

Parkieten-Freak



Hetty

Ik heb even gekeken waar jullie wonen, prachtig al die mooie huiizen te huur! Schitterende omgeving!!

*Z*

Gelukkig dat  het weer goed is gekomen met het oogje  ;D

lesmagnacs

Hé Hetty hoe heb je ons gevonden dan ????? Via Google of zo. Wheel erg hoog meestal. Onze site iswww.maison-france.nl en als je geinteresseers bent in het weer als je naar Frankrijk gaat hebben we ook nogwww.meteo.maison-france.nl
Zo genoeg reklame. Ik ga even verder op het leuke forum rondneuzen voor nog wat tips over jonge vogels en zo.

Groeten,
Cees